Äta som en ryttare

Miljon

Trådstartare
Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och håller på. Jag vill ju att de ska prestera, och då måste de förstås få bästa tänkbara förutsättningar, eller hur? :up:

Men... Exakt hur jag tänkte att detta skulle gå till med en säck potatis på ryggen, det vet jag inte :banghead: Jag är alltså inte alls lika noga med mig själv. Jag slarvar så extremt med maten så det är pinsamt, och det är inte konstigt att jag inte orkar hjälpa hästarna fram till den prestation jag vill ha.

Har jag utsläpp är jag i stallet mellan 6-6.30 på morgonen. Då äter jag en liten skål yoghurt och några sockersöta flingor innan jag åker, eftersom min aptit på morgonen inte är på topp. Är i stallet några timmar och fodrar, släpper ut, mockar, packar höpåsar etc. och blir efter ganska kort tid skakig och klen p.g.a. dålig frukost. När jag kommer hem är jag helt slut och slänger i mig ett par mackor.

Har jag insläpp är jag ofta i stallet från 17-21, eller längre. Även då äter jag oftast någon macka innan jag åker, är i stallet och grejar och mockar, fodrar, tar in, rider 1-3 hästar osv. Kommer hem trött och vrålhungrig och äter mer mackor eller godis :o

OM jag är hemma vid middagstid (i mitt fall ofta 18-tiden) så äter jag ibland middag med resten av familjen. Annars i stort sett lever jag alltså på mackor och godis. Och som vem som helst fattar gör ju det ingen bra ryttare. Jag behöver alltså bättra på det här, men hur? Vad är era bästa tips?

Det måste gå SNABBT. Ofta har jag antingen bråttom iväg, eller kommer hem vrålhungrig. Jag har inte tid att stå och laga mat i en halvtimme eller mer. Göra matlådor när det väl finns mat är ju en lösning, men jag behöver mer tips än så. Frukosten speciellt, när jag är i stallet tidigt, måste gå snabbt både att göra och äta, samt vara lätt nog för att jag ska kunna få i mig det så tidigt på morgonen.
Det bör förstås också vara aningen nyttigare än mackor och godis. Jag kan inte förvänta mig några framgångar om jag inte bättrar på min egen hälsa också, eller hur?
Och det ska helst inte vara några snordyra alternativ. Som hästmänniska går ju alla pengar raka vägen ner i ponnyernas magar och till deras träningar, tävlingar osv. Min egen matbudget är mer begränsad ;)

För att göra det hela ännu roligare och mer intressant (:angel:) har jag även en gammal ätstörning som ligger och lurar i bakgrunden och gör att t.ex. vissa livsmedel går bort och lite andra problem, men det behöver ni inte ta någon större hänsyn till om ni har bra tips. Jag säger till om det är något som inte fungerar :)

SNÄLLA, bomba mig med era bästa tips för jag behöver hjälp!
 
Ta med dig en andra frukost till stallet är mitt tips, gör i ordning bra mackor hemma tillsammans med frukt.
Byt dina flingor till en bra müsli? :)

Sen är jag minst lika kass som du men försöker någon gång ibland :o
 
Ta med dig en andra frukost till stallet är mitt tips, gör i ordning bra mackor hemma tillsammans med frukt.
Byt dina flingor till en bra müsli? :)

Sen är jag minst lika kass som du men försöker någon gång ibland :o

Då ska jag ändå göra iordning frukosten... Blir mackor dåliga/äckliga av att ligga i kylen över natten? Det känns iallafall lite lättare att göra dem kvällen innan än tidigt på morgonen :p
Sen har vi det problemet, både med mackor och flingor/müsli, att jag verkligen försöker hitta något nyttigare (mer fibrer t.ex.) alternativ, men det är bara inte gott och det slutar ändå med att jag sitter där med ett onyttigare alternativ :crazy:
 
Nej jag tycker mackor blir godare av att stå en natt, speciellt baguetter med olika röror men jag hade tröttnat på mackor, pasta sallad och sallader är enkla och går att variera .
 
Proteinshakes och bars samt nötter. Har alltid ett par bars i bilen, spelar ingen roll vilken modell, antingen sånna för viktnedgång eller för muskelbyggare. (Jag anar att det är samma skit i alla) Är jag duktig så gör jag egna efter recept här på Buke.

På jobbet har jag en hink med proteinpulver inköpt på XXL, så jag tar en shake när jag åker till stallet istället för macka. På så sätt håller jag mig "o-hungrig" till åttatiden. Smakar faktiskt inget vidare, med det är snabbt lätt, kräver ingen kyl.

Samma, alltid en påse nötter/russin (osaltade nötter) i stallet. Ta en näve när det börjar bli matdags och du håller igång en stund till.
 
Ägg! Jag brukar äta 1-2 ägg efter att jag är klar med utsläpp och mockning. De har jag kokat kvällen innan och de håller. Superbra med proteiner, håller dig mättare längre. Men enligt min näringsterapeut ska man inte äta mer än ett om dagen, speciellt om man som jag lätt utvecklar intolerans.

Och förutom ägg är det (som det tipsats om) proteindrinkar och bars som är bäst tycker jag... Försöker hålla ner kolhydraterna för att slippa dipparna...
 
gör i ordning matlådor när du har tid, dvs har du inget insläpp så kan du göra i ordning en frukost/lunch låda att ta med till stallet på morgonen och äta då hästarna äter frukost.

och sen då du har insläppet ta med så att du kan äta vid kl 18 och ha det som rutin att alltid äta då.

jag är väldigt glad i sallader, snabbt att göra och mättar länge. beroende på hur ambitiös jag är kan det vara allt från superduper nyttigt med flera olika grönsaker och ostar till lite sallad, gurka, några korv bitar och en sked cremefraise.

då jag jobbade i stall så började jag tidigt, orkade sällan äta ngt innan men gjorde mackor och hade med mig eller hällde upp joghurt i en flaska att ta med (billigare än att köpa drickjoghurt hela tiden ;)).

sen så med kvällsmat så sparar familjen oftast mat åt mig när aj gär hemma sent, eller när jag är ensam så gör jag ett storkok då jag har tid och har så att jag kan äta det i en vecka :p.

men är också dålig på att äta, blir alldeles för lätt att man äter en skåp popcorn och en chokladkaka till kvällsmat när man ät trött :angel:
 
Då ska jag ändå göra iordning frukosten... Blir mackor dåliga/äckliga av att ligga i kylen över natten? Det känns iallafall lite lättare att göra dem kvällen innan än tidigt på morgonen :p
Sen har vi det problemet, både med mackor och flingor/müsli, att jag verkligen försöker hitta något nyttigare (mer fibrer t.ex.) alternativ, men det är bara inte gott och det slutar ändå med att jag sitter där med ett onyttigare alternativ :crazy:
mackor håller sig i kylen och ett tips för lite nyttiga flingor är pauluns brain flakes, dränk dem bara med kanel och socker så är de goda ^_^, sen är det bara att gradvis minska på sockret :p. kanelen behöver man dock för att det ska smaka ngt :p
 
Nej jag tycker mackor blir godare av att stå en natt, speciellt baguetter med olika röror men jag hade tröttnat på mackor, pasta sallad och sallader är enkla och går att variera .

Pastasallad/sallad som frukost? Eller tänker du som middag de dagar jag är i stallet på kvällen? :)
I vilket fall som helst. Sallad är jag inte så mycket för. Pastasallad är okej, men tråkigt. Hur kan man göra sin pastasallad lite roligare? Vad är gott att ha i, för att inte bara äta typ makaroner och blad ;)
 
Proteinshakes och bars samt nötter. Har alltid ett par bars i bilen, spelar ingen roll vilken modell, antingen sånna för viktnedgång eller för muskelbyggare. (Jag anar att det är samma skit i alla) Är jag duktig så gör jag egna efter recept här på Buke.

På jobbet har jag en hink med proteinpulver inköpt på XXL, så jag tar en shake när jag åker till stallet istället för macka. På så sätt håller jag mig "o-hungrig" till åttatiden. Smakar faktiskt inget vidare, med det är snabbt lätt, kräver ingen kyl.

Samma, alltid en påse nötter/russin (osaltade nötter) i stallet. Ta en näve när det börjar bli matdags och du håller igång en stund till.

Proteinshakes och bars går nog tyvärr bort. För det första har jag fått för mig att det är ganska dyrt (men det kanske är fel?), men framförallt så tror jag tyvärr att det skulle trigga igång ätstörningen igen.

Att ha nötter eller russin däremot kan jag absolut testa, det är ju väldigt mättande! Håller sånt länge i stallet/sadelkammaren?
 
Ägg! Jag brukar äta 1-2 ägg efter att jag är klar med utsläpp och mockning. De har jag kokat kvällen innan och de håller. Superbra med proteiner, håller dig mättare längre. Men enligt min näringsterapeut ska man inte äta mer än ett om dagen, speciellt om man som jag lätt utvecklar intolerans.

Och förutom ägg är det (som det tipsats om) proteindrinkar och bars som är bäst tycker jag... Försöker hålla ner kolhydraterna för att slippa dipparna...

Ägg har jag jättesvårt för att äta "bara som det är" tyvärr :( Det går bra t.ex. på macka, äggröra med tillbehör, omelett med sallad eller så, men "bara" kokt ägg går inte ner. Tyvärr, för som du säger ska ju det vara bra proteiner och ge en bra mättnadskänsla!
 
gör i ordning matlådor när du har tid, dvs har du inget insläpp så kan du göra i ordning en frukost/lunch låda att ta med till stallet på morgonen och äta då hästarna äter frukost.

och sen då du har insläppet ta med så att du kan äta vid kl 18 och ha det som rutin att alltid äta då.

jag är väldigt glad i sallader, snabbt att göra och mättar länge. beroende på hur ambitiös jag är kan det vara allt från superduper nyttigt med flera olika grönsaker och ostar till lite sallad, gurka, några korv bitar och en sked cremefraise.

då jag jobbade i stall så började jag tidigt, orkade sällan äta ngt innan men gjorde mackor och hade med mig eller hällde upp joghurt i en flaska att ta med (billigare än att köpa drickjoghurt hela tiden ;)).

sen så med kvällsmat så sparar familjen oftast mat åt mig när aj gär hemma sent, eller när jag är ensam så gör jag ett storkok då jag har tid och har så att jag kan äta det i en vecka :p.

men är också dålig på att äta, blir alldeles för lätt att man äter en skåp popcorn och en chokladkaka till kvällsmat när man ät trött :angel:

Tack för förslag! Har du några tips på superenkla, goda, snabba sallader?
 
Som redan sagts är ägg toppenbra mat :). Varför inte naturell kvarg med frukt eller bär? :)

Kvarg är en av de saker jag bara inte klarar av att äta :( Det kanske ger längre mättnad än yoghurt? Annars skulle det nog ändå inte "räcka till", jag klarar mig som sagt inte speciellt länge på yoghurten jag brukar äta nu.
 
Kvarg är en av de saker jag bara inte klarar av att äta :( Det kanske ger längre mättnad än yoghurt? Annars skulle det nog ändå inte "räcka till", jag klarar mig som sagt inte speciellt länge på yoghurten jag brukar äta nu.
Jag har blandat i proteinpulver och bär i yoghurt, inte kvarg men håller mättnadskänslan längre!
 
Tack för förslag! Har du några tips på superenkla, goda, snabba sallader?
det man har i kylskåpet och dränka i road island sås ;).
mina standard sallader brukar bestå av sallat, gurka, majs, paprika och kyckling. ev pasta om jag har det. men vill man lyxa till det så har jag i tärnad ost, kryddig korv, bacon eller lite salami och ngn böna om jag har ett öppet paket, dvs väldigt tråkigt :p. men med sallader så är det ju verkligen att man har i det man tycker om. man måste ju inte ha hundra olika saker i eller ens göra en nyttig sallad.
 
Kvarg är en av de saker jag bara inte klarar av att äta :( Det kanske ger längre mättnad än yoghurt? Annars skulle det nog ändå inte "räcka till", jag klarar mig som sagt inte speciellt länge på yoghurten jag brukar äta nu.
Yoghurt och kvarg är det stor skillnad på! Äter jag en liten kvarg håller jag mig mätt till lunch, dvs 5 h! Och jag är en sån där som äter som en häst annars, hehe. Men konsistens klarar inte alla av, jag fick kväljningar av den i början. Annars koka några ägg dagen innan och ta med? Mättande och rätt nyttigt. Korv med hög kötthalt, samma där, tillaga och in i kylen och spara till morgonen efter. Jag äter alltid lunchmat till frukost nuförtiden. Typ korv, ägg, bacon etc. Äter aldrig lunch då, för jag håller mig så mätt. :)
 
Yoghurt och kvarg är det stor skillnad på! Äter jag en liten kvarg håller jag mig mätt till lunch, dvs 5 h! Och jag är en sån där som äter som en häst annars, hehe. Men konsistens klarar inte alla av, jag fick kväljningar av den i början. Annars koka några ägg dagen innan och ta med? Mättande och rätt nyttigt. Korv med hög kötthalt, samma där, tillaga och in i kylen och spara till morgonen efter. Jag äter alltid lunchmat till frukost nuförtiden. Typ korv, ägg, bacon etc. Äter aldrig lunch då, för jag håller mig så mätt. :)

Okej! Ja jag får inte bara kväljningar om vi säger så :cautious:

Ägg fungerar tyvärr inte bara som det är, annars hade det ju känts som ett bra alternativ. Korv äter jag inte. Men tack ändå för förslagen :)
 
Pastasallad/sallad som frukost? Eller tänker du som middag de dagar jag är i stallet på kvällen? :)
I vilket fall som helst. Sallad är jag inte så mycket för. Pastasallad är okej, men tråkigt. Hur kan man göra sin pastasallad lite roligare? Vad är gott att ha i, för att inte bara äta typ makaroner och blad ;)

Jag gillar att ha i exempelvis soltorkade tomater, hackade oliver, färsk spenat, solrosfrön och inlagd vitlök i min pastasallad, plus lite olja, salt, peppar och lite andra kryddor. Man kan också ha i någon kryddkorv eller kyckling i om man vill ha mer protein, eller bönor. :) Andra saker som jag tycker kan vara gott i pastasallad är ägg, såg att du hade lite svårt för ägg rätt upp och ner men i en pastasallad kanske det funkar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp