Bukefalos 28 år!

Äta som en ryttare

Isbergssallad, avokado, tomat, gurka, lök, kidneybönor och valfri krydda. Solrosfrön över. Oerhört mättande och nyttigt!

Det enda av det där jag skulle ha i sallad är isbergssallad, gurka och krydda :o Och kanske tomat. Jag är verkligen ingen salladsmänniska med andra ord.
 
Jag gillar att ha i exempelvis soltorkade tomater, hackade oliver, färsk spenat, solrosfrön och inlagd vitlök i min pastasallad, plus lite olja, salt, peppar och lite andra kryddor. Man kan också ha i någon kryddkorv eller kyckling i om man vill ha mer protein, eller bönor. :) Andra saker som jag tycker kan vara gott i pastasallad är ägg, såg att du hade lite svårt för ägg rätt upp och ner men i en pastasallad kanske det funkar?

I pastasallad kan jag nog äta ägg :) Kan man ha t.ex. rhode island-dressing till eller blir det konstigt med ägg?
De andra sakerna du rekommenderade är nog inget för mig, förutom eventuellt soltorkade tomater :p
 
I pastasallad kan jag nog äta ägg :) Kan man ha t.ex. rhode island-dressing till eller blir det konstigt med ägg?
De andra sakerna du rekommenderade är nog inget för mig, förutom eventuellt soltorkade tomater :p

Jag skulle absolut kunna äta ägg med rhode island-dressing till :)

Ett annat förslag om du tycker om tacos är att göra en (pasta)sallad med tacofärs och de grönsaker du tycker om till. Att steka köttfärs med lite tacokrydda tar inte många minuter och sedan är det bara att blanda ihop. :)
 
Men vad vill du äta? @Miljon och vad skiljer det du inte vill äta från det som är acceptabelt?

Svårt att svara på, men det är framförallt konsistensen på det som är avgörande för vad jag klarar av och inte. Det har blivit MYCKET bättre, men vissa saker (som t.ex. kvarg, avokado och mycket olika köttprodukter) går inte alls.

Annat, som t.ex. oliver, vitlök, spenat och bönor tycker jag helt enkelt inte om, och lök och andra starka/syrliga saker får jag lätt ont i magen av så det vill jag inte äta när jag ska vara aktiv hela dagen.
 
Jag skulle absolut kunna äta ägg med rhode island-dressing till :)

Ett annat förslag om du tycker om tacos är att göra en (pasta)sallad med tacofärs och de grönsaker du tycker om till. Att steka köttfärs med lite tacokrydda tar inte många minuter och sedan är det bara att blanda ihop. :)

Tacopastasallad borde kunna vara något för mig :up:

En till fråga då på salladstemat. Om jag t.ex. har insläpp flera dagar i rad (eller vill ha med matigare sallad och äta om jag är i stallet flera timmar på morgonen någon dag), kan man göra mycket då och förvara i kylen några dagar? Eller håller inte sallad så länge då?
 
@Miljon: Vad gäller frukost skulle jag försökt med något i stil med vad jag gjorde när jag jobbade på ett jordbruk. På bussen dit (som gick 5.40) åt jag en frukt, typ banan eller en clementin. Jag började alltid fodringen och mjölkningen, chefen brukade komma ner när jag precis börjat mjölka. Vi gjorde färdigt allt och sedan åt vi frukost. Det funkade suveränt för mig som aldrig riktigt klarat av att äta tidigt.

Mackor med rätt pålägg håller sig alldeles utmärkt i kylen över natten och med rätt pålägg och bröd är de nyttiga. Om du kan tänka dig att prova så är gubbröra ett utmärkt alternativ till kokt ägg:

4 kokta ägg
ca 1/5 finhackad rödlök
2-3 mosade ansjovisfiléer plus lite spad
lite finklippt gräslök
några klickar creme fraiche (går utmärkt med lättvarianten)
svartpeppar

Hacka äggen (jag skär dem på båda ledderna med en äggskärare, det är enklast) och blanda alla ingredienserna och smaka av med svartpeppar. Gillar man inte ansjovis går det bra att hoppa över dem och ha i lite salt istället. Perfekt att ha som pålägg på macka med tex några salladsblad och skivad tomat. Gott, enkelt och billigt. Den funkar på nästan vilket bröd som helst men det klassiska är ju grovt rågbröd.

Det finns massor med matiga salladsbaser förutom pasta (som jag faktiskt tycker är lite tråkigt): bulgur, couscous, mathavre och min favorit, kamutvete. Ta en bas och ha sedan i det du gillar.
 
@Miljon: Vad gäller frukost skulle jag försökt med något i stil med vad jag gjorde när jag jobbade på ett jordbruk. På bussen dit (som gick 5.40) åt jag en frukt, typ banan eller en clementin. Jag började alltid fodringen och mjölkningen, chefen brukade komma ner när jag precis börjat mjölka. Vi gjorde färdigt allt och sedan åt vi frukost. Det funkade suveränt för mig som aldrig riktigt klarat av att äta tidigt.

Mackor med rätt pålägg håller sig alldeles utmärkt i kylen över natten och med rätt pålägg och bröd är de nyttiga. Om du kan tänka dig att prova så är gubbröra ett utmärkt alternativ till kokt ägg:

4 kokta ägg
ca 1/5 finhackad rödlök
2-3 mosade ansjovisfiléer plus lite spad
lite finklippt gräslök
några klickar creme fraiche (går utmärkt med lättvarianten)
svartpeppar

Hacka äggen (jag skär dem på båda ledderna med en äggskärare, det är enklast) och blanda alla ingredienserna och smaka av med svartpeppar. Gillar man inte ansjovis går det bra att hoppa över dem och ha i lite salt istället. Perfekt att ha som pålägg på macka med tex några salladsblad och skivad tomat. Gott, enkelt och billigt. Den funkar på nästan vilket bröd som helst men det klassiska är ju grovt rågbröd.

Det finns massor med matiga salladsbaser förutom pasta (som jag faktiskt tycker är lite tråkigt): bulgur, couscous, mathavre och min favorit, kamutvete. Ta en bas och ha sedan i det du gillar.

Tack för tips! Blir det bra med gubbröra utan ansjovis? Den blir inte typ rinnig eller smaklös eller så?
Jag ska prova göra det någon dag när jag har tid :up:
 
Tack för tips! Blir det bra med gubbröra utan ansjovis? Den blir inte typ rinnig eller smaklös eller så?
Jag ska prova göra det någon dag när jag har tid :up:

Jag gillar ju ansjovis så jag har aldrig gjort utan men tror absolut det kan fungera bara man har i salt (man får ju båda krydda och sälta från ansjovisen). Det du skulle kunna testa med om du ändå vill ha lite mer smak är att krydda med vanlig tubkaviar (se upp med ev salt då, den är ju också salt i sig).

De hackade äggen är väldigt torra i sig så jag har i creme fraiche för att få den att sitta ihop (bara så mycket att allt kladdar ihop sig). Så länge man inte har i för mycket creme fraiche så blir det inte rinnigt. Det fungerar dock absolut inte med turkisk yoghurt, det blir rinnigt.
 
Jag är då superduper kräsen och överkänslig mot det mesta :p. Men man äter ju vad man tycker om :). Köpe sallader med quinoa och bönor osv är :yuck:, blir att man petar ut eventuell gurka och sallat och äter.
Och innan så tycke jag inte ens om isbergssallat :o, så då bestod mina sallader av pasta, gurka, kyckling och bacon :p. Majs, sallat, och paprika är nya påfund men dränker man bara det i en god sås så kan man smyga in lite nya grönsaker då och då :).
 
Det enda av det där jag skulle ha i sallad är isbergssallad, gurka och krydda :o Och kanske tomat. Jag är verkligen ingen salladsmänniska med andra ord.
Oj!
Då kanske potatissallad eller pastasallad passar bättre?
Och så ta med en frukt/påse nötter till stallet!
Nötter ger protein och energi och frukt ger snabb energi ;)
Risotto kan man annars koka ihop kvällen innan så du slipper äta mackor hela tiden, tänkte jag.
 
Pastasallad/sallad som frukost? Eller tänker du som middag de dagar jag är i stallet på kvällen? :)
I vilket fall som helst. Sallad är jag inte så mycket för. Pastasallad är okej, men tråkigt. Hur kan man göra sin pastasallad lite roligare? Vad är gott att ha i, för att inte bara äta typ makaroner och blad ;)
Jag brukar göra en utan grönsallad, tycker det blir tråkigt efter en natt i kylen. pasta, svarta bönor, rödlök och grillad kyckling eller tonfisk. Håller länge i kylen och är mättande, vinägrettdressing och frön över.
Kan du inte byta ut yoghurten till turkisk yoghurt som någon föreslog? Lite mer mättande iaf.
 
Min kompis gillar inte att laga mat men älskar pastasallad just för att det är så enkelt och man kan ha i vad man vill :) pasta, valfria grönsaker, kyckling/korv/ost/ägg/räkor eller vad man nu gillar :) det håller sig fräscht i kylen runt 2-3 dagar lite beroende på vad du har i så du kan ju göra ett gäng matlådor så att du har :)
Jag gillar smoothies, går snabbt att mixa ihop och är nyttiga, i dom kan man ha i kvarg för proteinets skull utan att man kännee konsistensen och man kan ha i de frukter/bär man gillar! Kanske mjölk, lite kvarg, hallon och en banan! ibland har jag i lite fiberhusk för fibrernas skull :)
 
@Miljon Har ej läst alla svar men vill tipsa om keso. Själv kan jag inte äta kvarg p.g.a konsistensen men keso tycker jag är supergott. Det har högt proteininnehåll och mättar länge. Byt ut mjukt bröd mot surdegsknäckebröd. Kan vara idé att investera i en mattermos som håller mat varm perfekt till soppor i stallet på hösten / vintern. Ihop med grovt bröd är det en god och mättande måltid.. I en mattermos kan man också ha annat som t.ex. pasta med sås o.s.vOm du klarar av havregrynsgröt kan snabbhavregryn som du gör gröt av på morgonen i mikron vara en god idé. Finns matlåda med inbyggd kylklamp i locket som håller mat kall länge då lägger man locket i frysen över natten. Har du några möjligheter till t.ex mikro i stallet?
 
Jag
Pastasallad/sallad som frukost? Eller tänker du som middag de dagar jag är i stallet på kvällen? :)
I vilket fall som helst. Sallad är jag inte så mycket för. Pastasallad är okej, men tråkigt. Hur kan man göra sin pastasallad lite roligare? Vad är gott att ha i, för att inte bara äta typ makaroner och blad ;)
jag äter inte frukost själv så vet inte hur det funkar som frukost, pannkakor då ? Funkar ju både som frukost och kvällsmat går även variera som ugnpankaka med bacon i tex. Gott kallt.
 
mackor håller sig i kylen och ett tips för lite nyttiga flingor är pauluns brain flakes, dränk dem bara med kanel och socker så är de goda

I hope not :p:angel: (sorry, kunde inte låta bli)


Spinner vidare på kesotipset som @nickan1 kom med - keso med nötter och torkad frukt! :d Finns att köpa i de allra flesta affärer, men det är mycket billigare att göra eget.
När jag hade utsläpp brukade jag ta med mig turkisk yoghurt med lite flytande honung (och ibland hackade valnötter) till frukost och tyckte jag stod mig riktigt bra på det
 
@Miljon vad tycker du om att äta?

Har du lite problem med maten känns det ännu viktigare att det faktiskt är mat du tycker om.
Det finns ju ett gäng duktiga hemmakockar här så nog borde vi kunna hitta på lite olika grejer som är både goda och nyttiga för dig att äta om vi hjälps åt.
 
Kvarg är en av de saker jag bara inte klarar av att äta :( Det kanske ger längre mättnad än yoghurt? Annars skulle det nog ändå inte "räcka till", jag klarar mig som sagt inte speciellt länge på yoghurten jag brukar äta nu.
Vad tycker du om drickyoughurt då? Det finns en drickkvarg nämligen som är lite drickyoughurtliknande i konsistensen, Propud är märket. Jag älskar den som är vit choklad och hallonsmak. De håller mig mätt iallafall! =)
 
Jag brukar göra en utan grönsallad, tycker det blir tråkigt efter en natt i kylen. pasta, svarta bönor, rödlök och grillad kyckling eller tonfisk. Håller länge i kylen och är mättande, vinägrettdressing och frön över.
Kan du inte byta ut yoghurten till turkisk yoghurt som någon föreslog? Lite mer mättande iaf.

Inga grönsaker alls i salladen? Blir den inte liksom... FÖR matig istället då? Hur länge håller den i kylen?

Jag tycker mer om grekisk yoghurt än turkisk, är den också mer mättande än "vanlig" yoghurt?
 
Min kompis gillar inte att laga mat men älskar pastasallad just för att det är så enkelt och man kan ha i vad man vill :) pasta, valfria grönsaker, kyckling/korv/ost/ägg/räkor eller vad man nu gillar :) det håller sig fräscht i kylen runt 2-3 dagar lite beroende på vad du har i så du kan ju göra ett gäng matlådor så att du har :)
Jag gillar smoothies, går snabbt att mixa ihop och är nyttiga, i dom kan man ha i kvarg för proteinets skull utan att man kännee konsistensen och man kan ha i de frukter/bär man gillar! Kanske mjölk, lite kvarg, hallon och en banan! ibland har jag i lite fiberhusk för fibrernas skull :)

Jag gillar smoothie om jag får den riktigt, riktigt slät, vilket i praktiken innebär att mina smoothies oftast bara innehåller yoghurt, mjölk eller juice, och banan :o Det jobbiga med att göra smoothies är ju att göra rent den där smoothie-grejen efteråt, därför blir det inte så ofta jag gör det tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 001
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 509
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp