Äter bajs

torsdag

Trådstartare
hur farligt är det för en häst att äta bajs?
En häst i stallet äter mycket bajs både i hagen och i boxen.
 
Koprofagi är ganska vanligt och kan bero på många orsaker. Tidigare sa man att det berodde på mineralbrist. Det kan lika gärna vara "nåt att syssla med". Men det är inte farligt i sig.
 
Det är inte farligt i sig, men att hästen gör det är inte normalt utan beror på något . Ofta en obalans i tarmen. Jag hade aldrig låtit det fortgå utan att veterinärutreda hästen ang vad som felas.
 
Vi hade det problemet på ridskolan nått år. Obalans i tarmfloran, hästen äter bajs från en annan häst för att försöka stabilisera tarmen. Brist på sysselsättning/behov att tugga. Då äter den sitt eget bajs också. Mer grovfoder, kanske halm eller kvistar kan vara till hjälp. Hur ser foderanalysen ut? Finns det låga närings/mineral värden kanske det är en brist på något.

Jag hade börjat med mer grovfoder, lätt att utesluta att det beror på sysselsättningen. Fortsätter det hade jag nog kontaktat en veterinär.
 
Hej!de gånger jag har sett en vuxen häst göra det, har det räckt med att öka proteínmängden.
 
Eller, jag hade ett sto som åt bajs. Det visade sig att grovfodret innehöll låga andelar protein, när hon fick extra slutade hon att leta bajs. I samma veva började hon gnaga trä, även det försvann med extra protein.
 
Har bara varit med om en häst som ätit andra hästars bajs.
Just den hästen gjorde det under en vinter och samma vinter hade den hästen några lättare koliker som den hästen inte hade före eller efter den vintern, samband eller två skilda anledningar?
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 217
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp