Hur mockar jag åt en valack som kissar mycket?

För mig är det ovanligt då min förra häst endast behövde ha sin box spånad ungefär en gång i månaden. Det kissade också betydligt mycket mer ute.
En gång i månaden? Kissade och bajsade hästen inte inne öht? Vet att det finns vissa hästar som i stort sett inte gör ifrån sig alls i sin box men det tillhör nog ovanligheterna. Min häst har permanentbädd och jag strör i genomsnitt varannan dag eftersom hästen är så grisig.
 
Du skriver du försöker låta bli att mocka ut kiss, är det för att du vill ha en permanentbädd. För även om du har det tror jag dom flesta mockar ut om det blir väldigt blött en plats i bädden. Låter också som det kan bli svårt att få till om han river runt mycket i underlaget, då måste man nog ha en väldigt hög bädd för att få det till, så att bottenströet kan packas ned riktigt ordentligt. Jag hade också varit rädd för ammoniakångor, som är skadliga. Som andra redan nämnt, Kanske han river runt mycket i boxen för att han tillbringar mycket tid i den, vet inte hur mycket hagtid hästen får. Kanske det kan bli bättre med mer tid ute. Tycker iof som många andra att det inte låter som något ovanligt att behöva mocka eller fylla på med den mängden du beskriver.
 
Jag gillar inte att ha spån till hästar som inte är väldigt renliga och skulle inte välja det som enda strö till en permanentbädd. Då föredrar jag i princip alla andra strömaterial då de är lättare att få att sätta sig och ge ett stabilt underlag. Men håller med de som tidigare skrivit att behöva lägga in minst en bal i veckan är det normala för de flesta hästar.
 
Jag gillar inte att ha spån till hästar som inte är väldigt renliga och skulle inte välja det som enda strö till en permanentbädd. Då föredrar jag i princip alla andra strömaterial då de är lättare att få att sätta sig och ge ett stabilt underlag. Men håller med de som tidigare skrivit att behöva lägga in minst en bal i veckan är det normala för de flesta hästar.
Kutterspån binder inte heller ammoniaken så en permanentbädd på kutter blir sällan bra då måste man mocks ut kiss 1 gång i veckan oavsett
 
När min ponny stod i ett stall där dom i princip bara var ute 8-16 på vintern och jag inte mockade bädd tror jag nog jag la ut 1-2 pellets säckar i veckan, ibland fler.
Nu går hon ute så länge som absolut möjligt med tanke på att vi bara är två som turas om om stalltjänst (Ca 6-23 men vi har ingen fast tid beror på jobb och ffa hur aktiva grisarna är), nu har jag permanent (torv)bädd och har hittills nog inte klarat mig en hel månad utan att strö, men iaf 3v. Men då är det en ponny som skiter och kissar väldigt lite inne.

Att en storhäst skulle klara sig i månad på kutterspåns bädd utan att det blir äckligt ställer jag mig väldigt tvivlande till.

När du skriver 15-20cm höjd, är det när spånet är nytt eller nertrampat? Min erfarenhet av spån (och halm som är ännu mer fluffigt) är att det ofta går åt mer strö än vad man tror för att få till en bädd som har lite "stuns" i sig och som inte flyttar på sig när hästen går runt, lägger/reser sig.
 
Senast ändrad:
Och som flera andra skrivit skulle jag inte försöka mocka bädd med enbart kutterspån. Men jag ogillar kutterspån överlag bör kanske tilläggas. :angel:
 
En gång i månaden? Kissade och bajsade hästen inte inne öht? Vet att det finns vissa hästar som i stort sett inte gör ifrån sig alls i sin box men det tillhör nog ovanligheterna. Min häst har permanentbädd och jag strör i genomsnitt varannan dag eftersom hästen är så grisig.
En gång i månaden? Kissade och bajsade hästen inte inne öht? Vet att det finns vissa hästar som i stort sett inte gör ifrån sig alls i sin box men det tillhör nog ovanligheterna. Min häst har permanentbädd och jag strör i genomsnitt varannan dag eftersom hästen är så grisig.
Det är väll självklar att han gjorde det inne också, men eftersom han gick ute majoriteten av dagen så var det där han gjorde det mest..
 
Det är inte onormalt. Vet inte vart du kommer ifrån men här låter vi hästarna gå ute majoriteten av tiden vilket resulterar i att de utför sina behov ute mer än inne.

Även om det är mer ute än inne så är det ju ändå fruktansvärt äckligt att bara fylla 1 spånbal/månad.

Hur är ammoniaknivån i stallet? Kan man känna lukten är den redan för hög. Börjar ögonen vattnas och näsan rinner är det på tok för högt.
 
Det är inte onormalt. Vet inte vart du kommer ifrån men här låter vi hästarna gå ute majoriteten av tiden vilket resulterar i att de utför sina behov ute mer än inne.
Jag har haft hästar i 20 år och har aldrig varit med om att någon bara behövt lägga in strö en gång i månaden, även i de stall där hästarna gått ute mer än halva dygnet. Har gällt både för mina hästar och de andra i stallet. Att fylla på en gång i månaden är extremt onormalt.
 
Det är inte onormalt. Vet inte vart du kommer ifrån men här låter vi hästarna gå ute majoriteten av tiden vilket resulterar i att de utför sina behov ute mer än inne.
Funkade inte ens i travstallet med över 40 hästar där hästarna var ute från kl 16 till kl 7 (ja vi tog in när vi börjar och ut när vi slutade) och under innetiden var det även arbete och skötsel för hästarna så hela inne tiden var inte inne på box. Även när mina var på box så var det ute kl 6 och in kl 20 för att efter det rida.

Ingen klarade 1 ball i månaden, min ena var renligast och klarade som max 10dagar utan att fylla på om jag fyllde på med en i taget.
 
Under några år hämtade jag råspån från sågen och strödde rejält en gång/månad. Då la jag in 10 sopsäckar och gjorde vallar mot väggarna som jag rev ner efterhand. Funkade verkligen super för mina ponnier! Men samma system hade inte fungerat med kutterspån och nuvarande större hästar som kissar betydligt mera. Strör 1.5 bal/vecka nu.
 
Jag fyller på med en spånbal per vecka ungefär. Mer sällan under det varma halvåret. Då går de ute längre, får inte lika mycket hö pga gräset = dricker mindre nattetid = kissar mindre inne. Det äe också torrare ute så de får inte med sig lika mycket smuts in från hovarna.

Använder kutterspån. Hade gärna haft spånpellets men 2 av 3 har stampat jordgolv i botten varav den ena gräver endel i samband med utsläppet. Hade gärna haft lite mer bäddaktigt med spånpellets, men det funkar inte med henne. Har också ganska långt till vattnet så det blir helt enkelt för mycket jobb om jag ska blöta spånpellets för att köra ut till boxarna. Kutterspånet är helt okej.
 
Kanske lättare att mocka ut allt kiss varje dag istället?

Mycket strö i boxen gör också att ströet hålls renare över tid.
 
Du skriver du försöker låta bli att mocka ut kiss, är det för att du vill ha en permanentbädd. För även om du har det tror jag dom flesta mockar ut om det blir väldigt blött en plats i bädden. Låter också som det kan bli svårt att få till om han river runt mycket i underlaget, då måste man nog ha en väldigt hög bädd för att få det till, så att bottenströet kan packas ned riktigt ordentligt. Jag hade också varit rädd för ammoniakångor, som är skadliga. Som andra redan nämnt, Kanske han river runt mycket i boxen för att han tillbringar mycket tid i den, vet inte hur mycket hagtid hästen får. Kanske det kan bli bättre med mer tid ute. Tycker iof som många andra att det inte låter som något ovanligt att behöva mocka eller fylla på med den mängden du beskriver.
Permanetbädd och inte mocka ut kiss låter totalt bakvänt?

Jag stödde med halm för det hade vi (odlade en massa havre för att få halm 😁 ) När jag anla en bädd tog jag ut allt blött men lämnade kottarna. Dem vände jag ner i bädden.

Gillade mina permanentbäddar.Det gick åt lite strö och de var varma och mjuka att ligga på.
 
När min gammelman (i himlen nu) stod på spån i ett stall, så gick det åt 1-1,5 bal spån i veckan. Han hade bädd av torv/spån i botten, och löst spån över.
Eftersom han hade Solvalla i boxen på morgonen (ville ut fort), så var allt löst i en enda röra...
Bäst var han på halm
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 073
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Whirlie
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 268
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp