Äter dåligt...deprimerad?

A

AuntArctica

Mina föräldrar har en collietik (är inte helt säker på hur gammal hon är men jag tror hon är runt 4 år). Hon har ätit dåligt i perioder en längre tid men nu den senaste tiden har hon börjat äta mindre och mindre och hon blir bara magrare. Vi har testat att ge henne Orijen men det gick absolut inte, hon blev mager som en skrika. Hon funkade ganska bra på Eukanuba (för arbetande hundar), då var hon i fint hull. Men eftersom hon slutade äta det så bytte vi till Nutro Choice Adult Performance. Hon äter inte det heller. Jag blir galen! Hon är så mager så man känner revbenen och ryggraden på henne tydligt när man klappar henne.

Till saken hör att min mamma är sjuk i cancer. Hon har varit riktigt dålig på sistone och nu har hon mest legat inne på lasarettet. Man märker tydligt att Fanni är ledsen och förvirrad och undrar var matte är. När mamma är hemma så vakar hon ständigt över henne och ska helst sitta i hennes knä hela tiden. Kan detta vara en bidragande orsak till att hon äter dåligt? Vad kan man göra åt saken? Börjar känna mig desperat och är villig att testa det mesta känns det som.
 
Sv: Äter dåligt...deprimerad?

Vissa hundar känner på sig att allt inte är som det ska med matte/husse när de är sjuka. Prova och se om hon äter färskfoder. Jag tycker att det känns som om det egentligen kvittar vad hon äter bara hon får näring i sig, så att hon inte "går under" = blir sjuk. Prova att ge henne något hon inte kan motstå t ex kokt lever eller kokt hjärta och någon grönsak hon gillar. Och hundvitaminer + lite matolja.

Jag förutsätter att veterinären har kollat så att det inte är något fel på henne.
 
Sv: Äter dåligt...deprimerad?

Får hunden den motion den ska ha?
Jag tänker som så att om någon hemma är sjuk kan det lätt bli så att hunden får lite mindre motion och därför inte blir hungrig (även om den fortfarande äter maten).
Sedan skulle jag verkligen passa mig för att byta foder "bara för att hunden tröttnar". Det slutar i stort sett alltid med att man får en hund som inte äter någonting alls.
Prova stoppa maten i en pet-flaska eller annat så att hunden får jobba lite för att få tag på maten, det brukar kunna motivera de flesta (jag har provat det på många olika hundar).
 
Sv: Äter dåligt...deprimerad?

Ta med dig dagsransonen när du gör något med din hund, ge henne en kula då och då, använd fodret i träningen, låt henne leta efter det på gräsmattan, göm några kulor i en stubbe på promenaden osv.
Gör du det en period kan det få fodret att bli mer eftertraktnat, och du kan börja ge lite i matskålen då och då.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 426
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 634
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 668
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 691
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp