Äter när man går ut.

Gabriol

Trådstartare
Pållen är förövrigt väldigt uppmärksam på mina signaler och lyssnar bra på vad jag försöker säga.
Men, när jag är ute och går tar han sats, springer förbi mej och kör ner huvudet och börjar beta.

Han har såklart uppfunnit att om han springer förbi mej så hinner han beta innan jag kommer och ber honom ta upp huvudet. :smirk:

Nån gång har jag lyckats se på honom att han ska springa precis innan han ger sig i väg, men oftast märker jag det för sent.

Vad ska jag göra när han gör så?

/ Zofia
 
Var mer konsekvent på att han skall gå rakt bakom dig.
Tvärvänd inte då kommer du bara i lägre rangposition eftersom du då kommer bakom honom. Alltså borde han se detta som att han är ledare och att du följer honom.

Han skall alltid gå rakt bakom dig, det finns ingen väg förbi eller sidan om dig, den enda vägen skall vara över dig. Men är du ledare väljer han knappast den vägen.
För att få han att gå rakt bakom dig håll grimskaftet bakom dig mitt i ryggen i början. Han kommer snart att begripa att han skall följa grimskaftets väg. Vilket är din ryggtavla, vilket kommer bli du så småningom.
Lite insnöat svar, men hoppas någon fattar. :p
 
Fast mitt råd bygger förstås på att hästen ska följa efter i vändningen och alltså hamna bakom ;)... Annars håller jag med dig om att det kan bli knivigt.

mandalaki
 
Eftersom du inte kan lita på honom så gör inte det. Checka av honom hela tiden och var på honom så fort han tänker tanken på att äta. Om du inte vill att han ska sticka ner huvudet och äta så måste du träna detta, var konsekvent. Tänk på att belöna honom när han gör rätt.
Niklas
 
Jag tycker inte om att ha hästen bakom mig när jag går, utan alltid bredvid, med hyfsat kort grimskaft. Mycket mindre risk att bli överraskad och förbisprungen. Men så är jag ju ingen nh:are heller...
 
Såvida inte hästen blir rädd och kastar sig åt sidan istället för att springa framåt...din sida ;)

Kokopelli Mana
 
Det händer faktiskt färre olyckor när hästen går rakt bakom dig. Han skall ju inte gå 2 cm bakom dig ju.
Oftast slänger sig hästen år sidan för att den oftast blir rädd för något åt sidan. Är du framför hästen så klarar du dig bättre.
 
Men mina armbågar är vassa... Går hästen precis bredvid mig kan den ju inte hoppa på mig. Går den tre meter bakom har den ju all möjlighet att dessutom ta sats över mig. Har blivit översprungen, så jag är inte bara paranoid.
 
Har exakt samma bekymmer!!!
I början blev jag sååå arg på henne och lämnande henne för det gick inte alls....
Tror du hon brydde vad jag gick, o jo, hon tog upp huvudet och tittade vad jag tog vägen...men jag är på min vakt och när jag märker att hon ska äta, säger jag nej och kortar in grimskaftet, för hon kan bli sååå stark.

Sam
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 140
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 875
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp