Äter så dåligt...

P

poska

Våran golden äter så himmla dåligt och är så KRÄSEN.
Han är inte mager men det skulle inte göra något om han var lite rundare. Han är ju inte still så många timmar per dygn så det går ju åt en hel del energi. Först rata han torrfodret men vi brukar blanda lite matrester i och då har det gått men sen har han ratar matresterna typ makaroner, ris och sånna saker men kommer det fram kött, korv eller pizza då går det minnsan äta.....
Vi har nu tagit bort matresterna och ger bara torrfoder och äter han inte tar vi upp maten och ställer ner den igen vid nästa mattid och fram på kvällen äter han faktiskt det men han skulle ju behöva ha i sig mer, det är det som är problemet.
 
Han får just nu revir som han äter bäst av. Har testat flera foder som har varit dyrare och bättre innehåll i men vissa spyr han av och vissa äter han inte alls av, när vi var på djursjukhuset och han blev opererad så sa vi att han äter dåligt och då sa dom att vi skulle ge deras foder och vi fick en provpåse och den finns faktiskt kvar än efter flera månader, han har inte ens ätit en kula av det.....
Jag vet inte varför han spyr av vissa foder vet någon vad det kan vara??? :confused:
 
Vår rottweiler är sådan också.
Visst torrfoder kan man blötlägga lite ju, anledningen till att han inte äter ris kan ex. bero på att det är för torrt.
Testa o blöta upp lite eller ge "saftigare" matrester. Så brukar vi göra och det funkar super!
Hoppas det löser sig!
 
Min golden är likadan! Förra sommaren var det riktigt illa, då åt han i princip ingenting. Han ratade tom lever och köttfärs och ingen kunde hitta något fel på jycken. Men så kom han plötsligt på att han skulle börja äta igen och sedan dess har han ätit relativt bra. Han kan fortfarande matvägra 2-3 dagar nån gång då och då, men han håller hullet i längden.
Men han är otroligt kräsen, frystorkad lever är det enda han äter i godisväg..

Hur gammal är din vovve?
 
Det är det som är nackdelen med att börja ge matrester till sin hund. Risken finns att hundmaten inte duger sedan och det är svårt att få i sin hund allt den behöver med bara matrester.
 
Tack alla för era svar och skönt att höra att det finns fler golden som äter dåligt då man annars hör att det är ganska gluppska hundar.
Jag ska pröva att börja blötlägga fodret lite och se om det kan hjälpa.
Han är 1,5år gammal.
Det var väldigt bra när vi hade katt för då var han tvungen att ligga och vakta maten tills han åt upp annars så försvann den ner i kattens mage!!! :D
 
Jag kunde inte låta bli att le när jag läste att hunden är 1,5 år gammal. Då är han ju i värsta trotsåldern juh! :idea:

Hormonerna rasar och han har inte riktigt fattat varför och han börjar testa sin rang i flocken och det kan yttra sig i matvägran. Min Boxertik var likadan, men nu när hon är 2 år så har det nästan löst sig helt och hållet. Nu äter hon till och med det foder som hon ratade när hon var mellan 1 år och 1½. Så is i magen är allt jag kan rekommendera och att man inte mixtrar för mycket med maten för det mår ändå inte magen bra av.

Lycka till! :)

/JES
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 918
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 604
Senast: Monifa
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp