Bukefalos 28 år!

Äter träck *ganska långt*

Kaki

Trådstartare
Jag har fått höra av stallkompisarna att min häst äter sin/sitt träck :cry: Har läst olika trådar här om varför dom kan göra det och tycker ingenting passar in på min häst...

* För lite grovfoder - han får 14 kg hö/dag. Är det för lite för ett normalbyggt halvblod på 166 i mkh och 10 år? Borde jag ställa ut en 10-kilosbal i hagen på morgonen? Nu får han 6kg inne, 4 morgon och 4 lunch.

* Proteinbrist - har inte analyserat foder men ger krafft pluss grön till kraffts matildahavre just för att jag är rädd för proteinbrist. Så det känns väldigt otänkbart sålänge mitt hö inte är helt proteinlöst, vilket jag tvivlar starkt på.

* Mineralbrist - mineraler borde han ju få genom krafftfodret om inte det i grovfodret räcker. Han får 1,5 kg pluss/dag och 2-3kg havre/dag.

* Salt - får han en matsked i maten av utöver det som finns i plusset.

* Uttråkighet - står i hagen typ 12 h om dagen, tyävrr inte med någon kompis men mellan två kompisar. Står på spånbädd inne men får då 6 kg hö, vilket borde underhålla en bra stund?

Hästen är små-lös i magen och bollarna är "porösa" och lätt faller isär. Det är väldigt lite osmält havre så det är nog inet den han är ute efter. Kan det vara så att han äter träcken för att han är lite dålig i magen? Måste jag ge grannhästens bajs till han då? Eller fungerar bakjäst lika bra? Vad kan vara felet? Han har dessutom ätit sand i sommar men får 2 dl loppfrön om dagen för att rensa ur tarmarna.
 
Sv: Äter träck *ganska långt*

Jag skulle först prova microbalans i fodret, ta bort sådant som stör tarmfloran te x havre och annat kraftfoder. Bakjäst kan man prova senare, den förändrar magens miljö till att inte vara så sur medan microbalansen stabiliserar befintlig mag och tarm miljö.

När man får sådana problem gäller i princip som för alla andra med taskig mage, ta bort allt och inrikta sig på en fodertyp för att se så magen lugnar sig. Sen kan man tillsätta fodertyper sakta i liten mängd, och vid en ev reaktion vet man var felet är.
 
Sv: Äter träck *ganska långt*

Men han har varit bra i magen på havre förut. Och han är pigg som en lärka så det är inget med hans allmänntillstånd. Vill ogärna börja ta bort krafftfodret nu då jag snart ska träna för en tränare vi ska ta upp och det är bindande. Men jag kan låta han få bara hö över jul/nyår och testa det där då. Som sagt, jag ser det inte som akut men jag vill gärna försöka hjälpa till allt vad jag kan.

Vad är microbalans? Vars handlar man det?

Innehöll inte bakjäst allt en tarmflora borde innehålla? Nu blev jag förvirrad...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 713
Senast: ufot
·
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 583
Senast: Louice
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp