Vad äter era hästar?

fieldflower77

Trådstartare
Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på maten? Vore kul att kunna jämföra osv, vad olika typer av hästar äter :)
Såhär är det för mitt Kallblod 17 år. Han rids ca 5-6ggr i veckan. Går med 2 kompisar i hagen och hagen är väldigt stor.
Det här gäller våren som den är nu! Det ändras såklart på vintern och hösten, och han går ute dygnet runt på sommaren och äter då endast gräs och lite havrekross efter tuffa ridpass!!
MORGON - alla tre hästarna delar på 3 proppfulla Ikea kassar med hösilage. Kommer ut kl.6:00.
INSLÄPP - ca 3kg hösilage, en halv liter havrekross och 100g mineraler.
KVÄLLSFODER- ca 2 kg hö.

Vinter:

MORGON- delar på 3 proppfulla Ikea kassar med hösilage med kompisarna.
INSLÄPP - ca 3kg hösilage en halvliter havre 100g mineral.
KVÄLLSFODER - ca 3kg hösilage.

Höst och vår är ganska lika så jag skrev inte det. Så ös på med svar! :):):) //Sofia
 
Min 2 åringa ridponny kat. D som går i stor hage och leker rätt bra om dagarna, går promenader några gånger i veckan & i övrigt inte gör så mycket fysiskt jobbigt äter
Morgon: ca 2-3kg hösilage, en näve lucernstrå och ca 1 dl Groov90 bara för att han också ska få lite kraft när dem andra hästarna får det
Lunch: ca 2 kg hösilage
Middag: ca 2 kg hösilage
Kväll: ca 3-4 hösilage, några nävar lucernstrå och ca 4 dl Groov90

Fram till betesläppet kommer han få gå på den foderstaten om han inte hamnar i någon extrem växtfas så han behöver mer av någonting. I sommar kommer han nog bara få nöja sig med gräs (riktigt stort, bra bete). Eftersom han är så ung kan jag måsta ändra eller lägga till saker efter hur han växer.
 
Senast ändrad:
Just nu är båda mina hästar konvalecenter och går själva i varsin grushage.
Halvblodet ( ca 155 cm/500 kg) får per dygn 8 kg hösilage, 0,5 kg melassfri lusernhack, 1 dl speedibeet, 1 msk VSL (selentillskott) och 1 dl loppfrö.
A-ponnyn (ca 90 cm/170 kg) får 4 kg hösilage, 0,2 kg melassfri lusernhack, 1 dl speedibeet, 0,5 msk VSL, 2 msk yea-sacc och 0,5 dl loppfrö.

Hösilaget är analyserat och foderstaterna uträknade utifrån det. De får hälften av höet på dagen och hälften på natten och har nät med halm att pyssla med mellan högivorna. Loppfrö får dom för att det minskar risken för sandkolik och yea-sacc har fått ordning på ponnyns problemmage. Speedi-beet blandar jag ut tillskotten i. Båda har haft fång, halvblodet har konstaterad EMS och ponnyn (som fick anfall nr 2 för bara en vecka sedan) ska testas för EMS och PPID. Därför är jag väldigt noga med att de ska få foder med lågt sockerinnehåll och i lagom mängd. Halvblodet kommer antagligen behöva få 1-2 kg mer hösilage när hon är igångsatt.
 
Vår 17 åriga new Forest får;
13,5kg hösilage om dagen.
400g lusernstrå
0,5 kg lusernpellets
0,5kg riskli
0,5 kg müsli ( releve från saracen)
11/2dl linfröolja
3dl glyx mash efter att dottern ridit.
Thiamun, mineraler och salt
 
Vår 17 åriga new Forest får;
13,5kg hösilage om dagen.
400g lusernstrå
0,5 kg lusernpellets
0,5kg riskli
0,5 kg müsli ( releve från saracen)
11/2dl linfröolja
3dl glyx mash efter att dottern ridit.
Thiamun, mineraler och salt

Vår ponny föll ur i hull i vintras och har precis gått upp i hull till bra hull nu.
Så vi ska börja trappa ner lite på bla. Lusernstrå (hon fick 1,2 kg om dagen som mest) så ner till 200g tänkte jag. jag kommer klippa lite Hösilage och halm lägga i kraftfodret för att hon inte ska få foderstrupförstoppning ( kastar i sig kraftfoder)
Sedan längre fram kommer jag att byta ut en del hösilage till halm istället. Men jag tar bort lite i taget.
 
Valack 4 år svensk ridponny/ halvblod. Han är 156cm i dagsläget ca 450kg, han växer ska tilläggas.
Han går i hagen 7.30-17.00 med en kompis, dom leker MYCKET. Han jobbar ca 4 gånger i veckan.

Morgon:
3kg hösilage+ 2dl muskel 0,5dl havre

Lunch 2kg hösilage

Middag 3kg hösilage

Mellis 1kg hösilage+1kg halm + 2dl betfor och 1dl muskel.
Detta får han efter träning.

Kväll 4kg hösilage+ 2dl muskel, 1,5dl mineral och 0,5dl havre.
 
Halvblod 18 år, tävlas i dressyr men är hobbyhäst:) Går ute från ca 7 till kl. 14.30 ( står uppstallad på ridskola). Snart flyttar de hem, och då går de ute dygnet runt om det fungerar, annars typ 14 timmars utevistelse, och då går de över på ett hösilage med högre kvot och då kommer jag plocka bort lusernet.
Morgon: 0,5 kg lusernpellets + 3 kg hösilage som äts i hagen.
Lunch: 2 kg hö
EM: 4 kg hösilage
Kväll: 0,5 kg lusernpellets + 5 kg hösilage.
Utöver detta får han nyponpulver och mineraler.
 
Vår ponny föll ur i hull i vintras och har precis gått upp i hull till bra hull nu.
Så vi ska börja trappa ner lite på bla. Lusernstrå (hon fick 1,2 kg om dagen som mest) så ner till 200g tänkte jag. jag kommer klippa lite Hösilage och halm lägga i kraftfodret för att hon inte ska få foderstrupförstoppning ( kastar i sig kraftfoder)
Sedan längre fram kommer jag att byta ut en del hösilage till halm istället. Men jag tar bort lite i taget.
Har hört mkt om halm på sistonne, varför är det bra? Är det för att det är grovt? :)
 
Har hört mkt om halm på sistonne, varför är det bra? Är det för att det är grovt? :)
Det är ju bra för att hästarna ska ha någon sysselsättning när Hö är uppätet. Eller till hästar som går på diet.
Vår ponny sorterar ut halmen i krubban och äter kraftfodret och det tar ju längre tid än att äta utan lusern/halm.
 
Min sexåriga D-ponny rids fem-sex dagar i veckan, ungefär fördelat på ett pass i ridhus/paddock och resten ute i naturen. Går hon sex pass är oftast det sjätte ett lugnare skrittpass, kanske till och med vid handen.

Hon får två kilo hö vid utsläpp (mellan 06-08), går med kompis i samma storlek som får påse i ungefär samma mängd. Ytterligare två kilo till lunch (13-15 lite beroende på när vi rider) och så 4,5 kilo till kvällen vid insläpp, mellan 19-21. Har alltid lite hö kvar på morgonen.

Äter inget annat foder i nuläget, men funderar på att börja efter sommarbetet.
 
Valack, 10år. Normalfödd?
Ute i hage just nu med 1 kompis, om 3 veckor byter han hage och kommer då med 2 hästar till.

Morgon ut 6-8 beroende på väder, då får de ca 15kg ensilage var. Kommer antagligen minskas för min häst när han byter hage, hoppas att gräset börjat växa. Annars ökar jag kvälls höet igen.

Kväll, 19-22 beroende på väder och när den som har insläppet slutar sitt ev jobb. Då får min 10-12kg ensilage samt 0.75 dl (uppmätt torr) lucern, 1dl St hippolyt's Naturmusli samt 10 ml magnesium.

Vintern är samma som det ser ut nu, ev lite mer hö beroende på hur kallt det blir. Sällan vi har mer än 10-12 minus grader.

Höet ute minskar allt eftersom de lämnar för att äta gräs istället. :D
 
Min äter fri tillgång på hösilage, på sommaren går han på bete.

Inte mer komplicerat än så. :D

5 åring, relativt lättfödd och motioneras ca 5 gånger i veckan.
 
Mina hästar går ut 7.30 och in vid 22-tiden. De får ca 12 kg hö per dag, fördelat på frukost, lunch, kväll och natt. Nattmaten äter de inne på vinterhalvåret, men sommarhalvåret går de ute hela tiden. De har alltid halm att äta. En gång om dagen får de 150 g betfor och 0,5 kg lusern plus mineraler. Under ca en månad på sommaren går de på naturbete och äter bara bete då.
Jag har ett korsningssto 17 år på 600 kg, en treårig korsning på ca 550 kg.
 
Jag har ett 15-årigt halvblodssto som är 163 cm i mkh. Lättfödd och motioneras på lätt nivå 6 dagar i veckan. Går i egen hage eftersom hon är tvärsur mot andra hästar och jagar dom titt som tätt. Har en ryggskada sedan tidigare och har precis blivit testad för PPID men har inte fått provsvar än.

Morgon kl 5.30: 2,5 kg hösilage
Utsläpp ca kl 7.30: 2,5 kg halm
Lunch ca kl 14.00: 2 kg hösilage
Middag ca kl 17.30: 1 kg halm
Kväll kl 19.30: 3 kg hösilage, 3 kg halm, 400 gr soja, 100 gr betfor, mineraler, salt och E-vitamin.
 
Valack, 14 år, 162 cm i mkh och ca. 570 kg tung. Grov halvblodstyp. Okänd i alla papper men SWB (62,5% engelskt fullblod/37,5% hannoveraner). Går 6-7 dagar/veckan varav 1 hoppträning på 50-75 cm nivå och 1 dressyrträning på lättklassnivå.

Går i flockhage och är ute 08.30-15.00 på vinterhalvåret och 08.30-16.00 på sommardito.

Fodras enligt följande:
Morgon ca. 07.00: 2 kg hösilage, 1 näve havre.
Lunch (i hagen) ca. 11-12.00: 1,5 kg hö.
Insläpp 15.00 alt. 16.00: 3 kg hösilage, hink bestående av ca. 500 gr lucern och 350 gr mash samt 1 näve havre.
Kväll ca. 20.00: 5 kg hösilage.

Och såhär ser Herr Häst ut :D

12932822_842275885895745_9038470463388332383_n.jpg
 
Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på maten? Vore kul att kunna jämföra osv, vad olika typer av hästar äter :)
Såhär är det för mitt Kallblod 17 år. Han rids ca 5-6ggr i veckan. Går med 2 kompisar i hagen och hagen är väldigt stor.
Det här gäller våren som den är nu! Det ändras såklart på vintern och hösten, och han går ute dygnet runt på sommaren och äter då endast gräs och lite havrekross efter tuffa ridpass!!
MORGON - alla tre hästarna delar på 3 proppfulla Ikea kassar med hösilage. Kommer ut kl.6:00.
INSLÄPP - ca 3kg hösilage, en halv liter havrekross och 100g mineraler.
KVÄLLSFODER- ca 2 kg hö.

Vinter:

MORGON- delar på 3 proppfulla Ikea kassar med hösilage med kompisarna.
INSLÄPP - ca 3kg hösilage en halvliter havre 100g mineral.
KVÄLLSFODER - ca 3kg hösilage.

Höst och vår är ganska lika så jag skrev inte det. Så ös på med svar! :):):) //Sofia

Mitt halvblod får i princip fri tillgång på hösilage. De får med sig frukost ut i hagen. Den räcker till em någon gång. Då får han mellis inne eller ute beroende på om jag rider, väder etc.
Sen får de kvällsmat inne.

Min får ca:
6 kg morgon
3-4 kg mellis
5 kg kväll

Han får också en hink med omelasserade betfiber, RBO (olja) från Hygain och Hyaglyde (Hyaluron-gel) från Hygain.

Sommartid går vi ner till bara gräs och hinken, gradvis.
 
Modell grövre halvblod.
Går i blandflock, allt som allt ca 5-6 hästar.

Vintertid får de hö á la:
2 kg morgon
2 kg middag
2 kg mellis

Min tant får ca 7kg hö inne på kvällen.

Våren/Hösten brukar det bara vara:
2 kg morgon
2 kg lunch
6 kg kvällen inne

Sommaren:
Får knappt hö alls, får lite om de kommer in över natten, annars inget.

Kraften brukar mest bestå av krubbskammel, som lite betfor och kornkross, samt mineraler.
Ibland blir det lite Groov 90, brukar mest ske i samband när hästen aktiveras mer än normalt.
 
Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på maten? Vore kul att kunna jämföra osv, vad olika typer av hästar äter :)
Såhär är det för mitt Kallblod 17 år. Han rids ca 5-6ggr i veckan. Går med 2 kompisar i hagen och hagen är väldigt stor.
Det här gäller våren som den är nu! Det ändras såklart på vintern och hösten, och han går ute dygnet runt på sommaren och äter då endast gräs och lite havrekross efter tuffa ridpass!!
MORGON - alla tre hästarna delar på 3 proppfulla Ikea kassar med hösilage. Kommer ut kl.6:00.
INSLÄPP - ca 3kg hösilage, en halv liter havrekross och 100g mineraler.
KVÄLLSFODER- ca 2 kg hö.

Vinter:

MORGON- delar på 3 proppfulla Ikea kassar med hösilage med kompisarna.
INSLÄPP - ca 3kg hösilage en halvliter havre 100g mineral.
KVÄLLSFODER - ca 3kg hösilage.

Höst och vår är ganska lika så jag skrev inte det. Så ös på med svar! :):):) //Sofia

De går alltså ut kl 6 på morgonen och sedan får de inget hö förrän vid insläpp? På sommaren kan jag förstå det, om det finns gräs, men på vintern...? När går de in?
 
En kallblodstravare på snart 24 år och ett varmblodssto på snart 18 år rids/arbetas ca 4-5 dagar i veckan
Vintertid:
En helt proppad höhäck på morgonen vid 6, uppskattningsvis 30 kg torrt hö att dela på fram tills jag kommer hem från jobbet kl 17 ca, då får dom 2 st proppade XL påsar från hööks ca 12 kg sammanlagt och sen på kvällen när dom går in så får dom 1 varsin proppad IKEA påse typ 4 kg.
Innan dom går ut på morgonen så får dom:
2 dl lusernpellets(torrt uppvägt)
2dl hippo top one pellets
var alltså.
På EM/tidig kväll(ute i hagen):

2dl lusernpellets
2dl hippo top one pellets
Vid intag(ca 21-22 beroende på väder):
2dl lusernpellets
2dl hippo top one pellets
1dl mineraler
15ml B-vitamin
Sen nu till tidiga sommaren så tänkte vi gradvis minska på höet och end ge morgon och kväll, kraften kommer dom få likadant fram tills dom går ut på bete.
När dom går på bete sen i sommar så blir det end kraftfoder när dom blivit ridna.
Sen till hösten när betet börjar bli lite lite så ökar vi gradvis på med höet igen och kraftfodret.
:)
 
Mina två islandshästvalacker på 9 resp 4 år går tillsammans på lösdrift.

Morgon: Delar på 4 kg hö
Lunch: Delar på 3 kg hö
Middag: Delar på 2 kg hö
Kväll: Delar på 6 kg hö och får 3 dl krafft protein pluss var

Båda är i bra hull tycker jag. 9 åringen tränas 4 dagar i veckan och 4 åringen 2 dagar i veckan. Dock inget jätteansträngande för 4 åringen då jag precis påbörjat inridningen. 4 åringen brukar få lite extra hö när 9 åringen rids och han får äta i fred.

Snart kommer jag ta bort middagsmålet eftersom det snart kommer upp gräs i hagen som dom äter istället.
Under sommaren kommer 9 åringen gå i nedbetad hage hela tiden och 4 åringen får gå i gräshage några timmar per dygn
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp