Vad äter era hästar?

varmblodshingst 5 år gör inget mer än motionerar i hagen. :
Nu:
Morgon: 4kg hö
Lunch: 3kg hö
Kväll: 4kg hö, 1/4 kg granngården proteinpellets, 1dl b-vitamin, 2msk salt.
I vintras:
Fri tillgång på hö i hagen (rundbal i hagen)
Kväll: 5kg hö, 1/2 kg proteinpellets, 2msk salt

Russvalack 11 år, hagsmycke som bantar:
Morgon: 1,5kg hö
Lunch: 1kg hö
Kväll: 1,5 kg hö, en näve proteinpellets, 1/2dl b-vitamin, 1msk salt
I vintras:
Morgon: 2kg hö
Lunch: 1,5kg hö (1kg mer hö / 10 minusgrader.. så var det 30 minus fick han 3-4kg hö)
Kväll: 1,5kg hö

Varmblodssto 17år, motionerar 3-5 dagar / vecka.
Morgon: 4kg hö, 1/4kg proteinpellets
Lunch: 2kg hö
Kväll: 3kg hö, 1dl proteinpellets, 1dl B-vitamin, 1mått seloe, 2msk salt.
I vintras:
En period hade hon rundbal i hagen men vi slutade med det då hästarna nästintill rullade fram tillslut. 2 hästar + en ponny åt en 350-400kg bal på 7-8 dagar..
Så då fick stoet mitt börja äta lika som hon äter nu, men 1/2kg proteinpellets på kvällen.
 
Ridponny 15 år, rids lätt-medelhårt 5-6 dagar i veckan.

Morgon: 2 kg hö
ca 80 g proteinmineraler, ca 90 g potatisprotein, 0,25 kg Hippo basic
Lunch: 2 kg hö
Kväll: 2 kg hö
ca 80 g proteinmineraler, ca 90 g potatisprotein, 0,25 kg Hippo basic
Efter ridning/motion: 125 g proteinmineraler, 150 g potatisprotein, 0,25 kg Hippo basic
Allt kraftfoder ges blandat och blötlagt. Finns oftast hö kvar i boxen till insläpp.

Skulle gärna ge mer hö, men det är galet högt i energi och lågt i protein. Tur ponnyn käkar lugnt och därmed får ganska lång tuggtid ändå.
 
Mitt halvblodssto, 170 cm drygt 600 kg, går i egen hage ca 08-18 för tillfället. Aktiveras lätt-medel 5-6 dagar i veckan både ute, på banan och på tömmen. Hon får fem fodringar per dag.

Morgon: 07.00 2 kg hösilage, 0,5 kg havre
Lunch: 12.00 2 kg hösilage
Middag: 16.00 2 kg hösilage
Middag: 18.00 2 kg hösilage
Kväll: 5 kg hösilage, 0,5 kg havre, 1 kg lucernpellets och mineraler

Har varit fin i hullet hela vintern men nu tyckte jag nästan att hon börjar lägga på sig. Blir att dra ner lite så snart gräset kommer och att intensifiera träningen...
 
Min tävlingsponny delar på 16kg hösilage per dag med tre andra ponnyer (8kg morgon och kväll). På det har de alltid gott om fräsch halm i ligghallen och nu växer även gräset.

Sedan får hon 1dl linfrökaka, 100g miner vit, 150g potatisprotein, 60ml vimital bra hov och 1dl betfiber elit.

Hon är under igångsättning efter en vrickning i höstas/sensomras. Rids eller promeneras 5-6 dagar i veckan.

De små sällskapsponnyena får 1dl potatisprotein, 1dl miner vit, 1dl befiber elit och 1dl linfrökaka.

Den stora pensionärsponnyn får 3dl betfiber elit, 150g potatisprotein, 100g miner vit, 2dl linfrökaka och 3dl hippo top müsli.

Men snart är det helbete för alla, då får de "bara" mineraler, betfiber och linfrökaka dagligen utöver gräs och halm :p
 
8-årig D-ponny, arbetar 5-6 dagar/vecka.
Höet är analyserat inpå mikromineraler
Vintertid
Morgon : 1 kg hö + morötter/äpplen efter säsong inne
Fm: 1,5 kg hö ute
Lunch: 1,5 kg hö ute
Intag: 1,5 kg hö + gröt på vetekli, betfor, mineraler och linfröolja
Kväll: 3 kg hö.
Sommartid i gräshage
Inget fm eller lunchhö.
 
Fri tillgång på hösilage i hagen, räknar på en åtgång på ca 20kg/häst, men det inkluderar en hel del spill.
mineraler
ena hästen får ca 1 krafft mått lucernpellets/dag + 0,5 liter betfor (halvblod med 50% fullblod som är mest igång)
 
Just nu: 5-6 kg hö på dan, delar med en hagkompis, ca 1 kg hö till natten. Fri tillgång på halm och det lilla gräs som börjat växa.

Nsv bruks, val, 11 år. Rids 3 ggr/v.
 
Tack för en väldigt intressant tråd!!

D-ponny svensk ridponny, 20 år, rids 3 ggr i veckan ganska lätt:
Morgon: 4,5 kg hö
Kväll: 4,5 kg hö, 4 dl granngårdens originalpellets, 1 msk mineraler

Hon går ensam och fodret ändras efter behov, t.ex hur mycket jag rider, vad det är för hö o hur mycket gräs hon får (typ inget nu).
 
Har ett SWB sto av "sport modell" ca 162 hög och 520kg. Sätts igång efter konvalescens, skritt ca 1h/dag samt 5min trav.

Morgon: 5kg hösilage, ges i hagen vid utsläpp 6-8
Lunch: 2kg hösilage, ges i hagen vid 12-14
Insläpp: 2kg hösilage, i boxen vid 16-18
Kväll: 3kg hösilage samt 1dl speedibeet, 1dl hippo mineraler och 30ml msm, i boxen vid 21-22

Halm i nät både inne och ute för att ha något att pyssla med. Hon går själv pga alldeles för mycket skador och att vi inte hittat någon lämplig kompis.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp