Ätit ekollon eller hästkastanj

tanten

Trådstartare
Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna..

Har varit lite förundrad över bajset för det är svart och segt.

Men så läste jag att ekollon kan ge de symptomen. Mina ekar har gett mer ollon än jag nånsin sett!! Så det finns got om dem på gräsmattan. Samma med hästkastanjen. Men den verkar itne ge så mycket symptom?
Läste också att veterinärerna inte gör mer än ger smärtstillande och nåt lindrande för magen.

Nån som har erfarenheter och tips? Jag ger Andapsin morgon och kväll och små portioner mat. Han äter Mush så han får en bulle morgon, lunch och kväll Om jag enbart ger mush ska han äta fyra bullar (4 x 25 g) Nu försöker jag dryga ut med torrfoder - som han ätit hittills, men nu vägrar.

Fick provpåsar Happy Dog på zoo0affären och en sort åt han- Mini Africa. Ger några kulor som mellanmål.. -

Erfarenheter?
:cry:

/ledsen tant
 
Med de symptomen hade jag kontaktat veterinär så snart som möjligt, allra minst bokat ett videomöte med en digital veterinär för att få vidare guidning. Lycka till❤️
Ja, jag ska ringa imorgon när duktiga lokala kliniken öppnar. Men vill ha synpunkter och erfarenheter. Detta är den första "maghund" jag haft.

Han har haft en omgång magkatarr för nåt år sedan men då varken drack eller åt han. Även om han inte ätit ekollon förr. Nu dricker han rejält och äter mush-bullarna.

När han hade attacken med magkatarren matade jag i honom socker/saltlösning med spruta och då var han matt och slö. Nu är han pigg men lite dämpad. Och kräks galla.
 
Men får han behålla det han dricker? Jag skulle nog skippat all mat och endast gett vätska/vätskeersättning och Canikur tills du kan prata med veterinär. Jag är inte veterinär så jag vågar inte ge andra råd än dessa, och som sagt är du akut orolig så kontakta digital veterinär. De har tider nu på kvällen också. Utifrån mina samlade erfarenheter och det du beskriver gissar jag att det inte är akut så länge han får behålla vätskan. Om den kommer upp igen och har gjort det upprepade gånger, kanske till och med över flera dagar, tror jag det kan finnas en risk att han blir uttorkad.
 
Men får han behålla det han dricker? Jag skulle nog skippat all mat och endast gett vätska/vätskeersättning och Canikur tills du kan prata med veterinär. Jag är inte veterinär så jag vågar inte ge andra råd än dessa, och som sagt är du akut orolig så kontakta digital veterinär. De har tider nu på kvällen också. Utifrån mina samlade erfarenheter och det du beskriver gissar jag att det inte är akut så länge han får behålla vätskan. Om den kommer upp igen och har gjort det upprepade gånger, kanske till och med över flera dagar, tror jag det kan finnas en risk att han blir uttorkad.
Baserat på slemhinnor, hur han dricker resp kräks så tror jag inte på uttorkning.
Har messat och bett om tid imorgon em.
Jag är på njurkoll på morgonen En timmes resväg bort.:(
 
Jag har en maghund. Det enda hon får äta är Hypoallergenic från Royal Canin, ingenting annat. I den maten har proteinet slagits sönder om jag förstått det rätt som gör att det är lättare för tarmen att ta upp.
Hon fick läckande tarm i somras med mycket kräkningar. Efter det var det tvärstopp med all annan mat inkl ben osv, så nu är det denna mat som gäller och någon veggie dental sticks (eller vad de heter).
Mush eller vad det heter fick jag nej på, alldeles för ”starkt”. Har även en kompis fick problem med hundens njurar av sån mat.
 
Matvägran och svart avföring är ju symtom vid ekollonförgiftning på häst, inte omöjligt för hund heller?
Ja enligt TS så kan det vara det och det stämmer säkert, menade att det är skillnad på att veta att ett visst ämne har konsumerats och bedöma graden av förgiftning till följd, och på att se symptom som skulle kunna bero på förgiftning, men även på något annat. Kanske inte lyckas förklara riktigt nu, är rätt trött :)
 
Ja enligt TS så kan det vara det och det stämmer säkert, menade att det är skillnad på att veta att ett visst ämne har konsumerats och bedöma graden av förgiftning till följd, och på att se symptom som skulle kunna bero på förgiftning, men även på något annat. Kanske inte lyckas förklara riktigt nu, är rätt trött :)
Förstår vad du menar 🤗
 
Jag har en maghund. Det enda hon får äta är Hypoallergenic från Royal Canin, ingenting annat. I den maten har proteinet slagits sönder om jag förstått det rätt som gör att det är lättare för tarmen att ta upp.
Hon fick läckande tarm i somras med mycket kräkningar. Efter det var det tvärstopp med all annan mat inkl ben osv, så nu är det denna mat som gäller och någon veggie dental sticks (eller vad de heter).
Mush eller vad det heter fick jag nej på, alldeles för ”starkt”. Har även en kompis fick problem med hundens njurar av sån mat.
Torsten totalvägrar sitt allergifoder totalt just nu. Han äter inget annat torrfoder heller. Mer än några få kulor Happy Dog - men det kan vara nyhetens behag?

Mitt bekymmer just nu är alltså att han matvägrar totalt. Tom mage ger smärtor och magkatarr. Så jag M;ÅSTE få i honom nånting, vad som helst. Mush älskar han så då får det bli mush. I alla fall nu när det är akut.

Pest eller kolera...
Måtte jag få klartecken om besök från kliniken i em.
 
Torsten totalvägrar sitt allergifoder totalt just nu. Han äter inget annat torrfoder heller. Mer än några få kulor Happy Dog - men det kan vara nyhetens behag?

Mitt bekymmer just nu är alltså att han matvägrar totalt. Tom mage ger smärtor och magkatarr. Så jag M;ÅSTE få i honom nånting, vad som helst. Mush älskar han så då får det bli mush. I alla fall nu när det är akut.

Pest eller kolera...
Måtte jag få klartecken om besök från kliniken i em.

Förlåt men i flera inlägg låter det som Torsten eventuellt har fler problem och jag hoppas du får hjälp att utreda dem.
Mycket med magen men även stress? Iom att han bajsar/kissar inne. Som en ond cirkel för han kan även vara stressad pga magen såklart :heart
 
Förlåt men i flera inlägg låter det som Torsten eventuellt har fler problem och jag hoppas du får hjälp att utreda dem.
Mycket med magen men även stress? Iom att han bajsar/kissar inne. Som en ond cirkel för han kan även vara stressad pga magen såklart :heart
Ja, sttesssrn vet jag. Jag låg på sjukhus en månad och det påverkade förstås. Sen fick jag två löptiksr o mitt B&B. Det enda var att de han åt dåligt och att nosade och spårade mycket mer ute i skogen. Och var keligare

Men stressen är över. Och detta är nytt. Få se vad vet säger. Vi väntar utanför akuten nu.
 
Ja, sttesssrn vet jag. Jag låg på sjukhus en månad och det påverkade förstås. Sen fick jag två löptiksr o mitt B&B. Det enda var att de han åt dåligt och att nosade och spårade mycket mer ute i skogen. Och var keligare

Men stressen är över. Och detta är nytt. Få se vad vet säger. Vi väntar utanför akuten nu.
Hur har det gått? Har ni fått komma till än?
 
Hur har det gått? Har ni fått komma till än?
Ja, undersökt och har fått lämna blodprov. Är proven tveksamma kan de kolla med ultraljud. Eller jag göra ul på hemmakliniken.
Väntar på svaren innan vi åker hem.

Men allmäntillstånd tillfredställande bra.
Bara rek om dietfoder. Om jag nu kan hitta nåt han äter Plus Andapsinså resultatet eg bra.

Frånsett att plånboken gråter. Blev ju akutavgift iom att de inte hade tider.
 
Ja, undersökt och har fått lämna blodprov. Är proven tveksamma kan de kolla med ultraljud. Eller jag göra ul på hemmakliniken.
Väntar på svaren innan vi åker hem.

Men allmäntillstånd tillfredställande bra.
Bara rek om dietfoder. Om jag nu kan hitta nåt han äter Plus Andapsinså resultatet eg bra.

Frånsett att plånboken gråter. Blev ju akutavgift iom att de inte hade tider.
Men har du ingen försäkring?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 381
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 834
Senast: Madick
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 313
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp