Bukefalos 28 år!

Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Problemet är att hon har astma men är idag symptomfri men hon tål varken hö eller halm. Men ett hönät kan ju vara ett alternativ :) Snart är det ju betessläpp och min pålla går ute dygnet runt så då slipper jag iaf problemet över sommaren.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Ja jag ska prova det, men det blir nog en höpåse eftersom jag inte är så förtjust i näten.. :)
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Hon får ju redan lite på dagen och det styrs dessutom av att de får tre mål ute i hagen och eftersom alla bör ge lika så blir det 2 kg per fodringstillfälle. Resten får hon till kvällen. Halm är uteslutet då hon är astmatiker. :crazy:
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Japp 1 st rundbal med hö räcker ca 8 dagar. Har tom under vintern ställt ut två balar i stöten = ges hö var 16-17:e dag. Funkar fint!

Den/De placeras i hagen och hästarna äter fritt när de vill. (Dygnet runt)

Kraftfoder ges 1 gång/dag om behov finns. Vid större givor kraftfoder (sämre hö alt större behov) delas det upp på fler givor (2-3) men det har jag klarat mig ifrån större delen av tiden jag kört med fri tillgång.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Rådet att häng in hönät är helt förkastligt! Hästar är bra på att göra sig illa ändå.

Om hönätet används på rätt sätt så förstår jag inte vad "faran" med detta skulle vara?
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Rådet att häng in hönät är helt förkastligt! Hästar är bra på att göra sig illa ändå.

Javisst - om man inte vet hur det ska hänga / struntar i att hänga det rätt, eller om man har en totaltokig häst (men en sån häst bör nog inte stå inne ändå).

Det är betydligt troligare att man får en häst som är fet pga för mkt foder (med div följdsjukdomar), eller en häst som får magproblem pga för lite foder än att en häst skadar sig i ett hönät.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

okej om den inte kan äta halm, skulle ja ta ett hönät, kan ju även slänga in några kvistar den kan tugga på, brukade ge björk åt min förra häst för att han skulle ha något att pyssla med....

Såg att du undrade vad vi gedde våra hästar....

Har ett 6 årigt fullblod ca 450 kg, går på fri tillgång på hösilage i hagen och får sen EM runt 19.00 och sen ca 5 kg kl 22.00. Har ett hösilage med ts på 60 och jag uppskattar det som att hon äter runt 20kg/dygn, hon har i princip fri tillgång eftersom det nästan jämt finns lite hösilage kvar i boxen...
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Japp 1 st rundbal med hö räcker ca 8 dagar. Har tom under vintern ställt ut två balar i stöten = ges hö var 16-17:e dag. Funkar fint!

Den/De placeras i hagen och hästarna äter fritt när de vill. (Dygnet runt)

Kraftfoder ges 1 gång/dag om behov finns. Vid större givor kraftfoder (sämre hö alt större behov) delas det upp på fler givor (2-3) men det har jag klarat mig ifrån större delen av tiden jag kört med fri tillgång.


Ok då :idea:gissade jag rätt.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Ja där har du en bra poäng, jag skulle uppskatta det till att det tar max tre timmar för min häst att äta upp 6-7 kg hösilage, vilket leder till att det blir nio timmar utan mat. Min häst äter upp 3-4 kg hösilage på en timme så det är vad jag grundar mitt belägg på ;)
Efter att ha sovit åtskilliga nätter i stallet vid fölvak (innan jag fick eget stall) kan jag berätta att hästarna oftast inte äter upp hela sin grovfodergiva i ett svep. Mina hästar tuggade på sitt hö i runt en timme, sen var det vilostund minst lika länge innan de tuggade vidare. Och så åt de i perioder hela nätterna.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Jag tycker ungefär 6 timmar är absolut max (från att de ätit upp kvällsmaten tills att de får frukosten). För en häst som inte står på halm alltså.

Man löser det lätt med en stor kvällshögiva som räcker länge, men folk är i allmänhet alldeles för dåliga på att ge tillräckliga mängder grovfoder!! :(
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Man löser det lätt med en stor kvällshögiva som räcker länge, men folk är i allmänhet alldeles för dåliga på att ge tillräckliga mängder grovfoder!! :(

Håller med, alldeles för många om är dåliga på att ge tillräcklig mängd grovfoder. På mitt stall så är majoriteten av hästarna färdiga med kvällshöt på lite mer än en timme, 9 timmar utan något att tugga på. 4 fodringar ger inte mycket tuggtid när hästen står i hage utan sysselsättning dagtid och utan tuggmöjligheter inne. Jämföra det med att de äter ungefär 18 timmar om dygnet i det fria blir rätt snett.

Tror att hästar skulle må bättre och prestera bättre om vi försökte tillgodose deras naturliga behov bättre än vi gör idag. Ibland skulle man kunna tro att vildhästen är ett djur som rör sig på extremt liten yta större delen av dygnet, de står ofta och halvdåsar rakt upp och ner och äter sporadiskt över dygnet.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

*kl*

Jag har noterat den stress och nästan panik som jag upplever att mina får (mest fbl) när det är en skarv mellan två balar.(Min höbonde levererar rätt ut i hagen jag har inget hö på lager). Oftast har han möjlighet att komma när höet tar slut, men vissa gånger hinner de äta upp lite fortare än beräknat och vi har kanske sagt att han kan komma med höet på em - fast de kanske hinner äta upp den sista under natten så det är i princip slut på morgonen.

Då får de kanske vänta i 7-9 timmar utan mat.. (vilket tyvärr alldeles för många hästar gör varje natt) och det MÄRKS.

Det hummas och pratas så fort de ser en, går man en sväng för att de ska få noppa gräs så ser de helt besatta ut.

Då har de oftast lite spill, lite spirande gräs samt lite träd att gnaga på så HELT utan är de inte - de står inte i en liten fyrkant utan möjlighet att röra sig normalt och helt "steril" på något ätbart. Detta inträffar dessutom väldigt sällan, typ 5-6 ggr/år.

Det LUGN jag ser/känner när de alltid har mat är oöverträffat. De är harmoniska, glada och ej stressade.

Nu är ju mina vana att det alltid finns mat. De skulle säkert vänja sig vid att få tilldelat foder 4 ggr/dag - har av olika anledningar gett så någon kort period (pga dåliga proteinvärden i höet) - men stressen har inte släppt på de veckorna i alla fall. Då har det ofta slutat med att den totala dagsförbrukningen av hö blivit högre än på fri tillgång - för att de SLUKAR maten när den kommer och de blir oroliga igen - och jag har då givetvis gett lite mer så att det ska räcka längre.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Hu mycket hö ger ni då? *nyfiken*

De brukar få ca 6-10 kg per häst ute när det inte är grässäsong. Det finns dock gräs i hagen året runt under snön också, som de går och petar med.
Nu när det är mer gräs får de väldigt lite hö med ut om ens nåt alls då de inte rör det.

Inne får de också ca 6 kg hö.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Min lilla (2 åring) får ca 3kg i höpåse och 3kg på "golvet" = ca 6kg hö på kvällen och det är alltid lite kvar på morgonen :) Iof så får hon nästan alltid 4-5kg hö till middag så de är kvar lite därifrån också :) Hon är nästan aldrig utan hö, kanske 2-4 timmar på dagen då hennes hagkamrat är glupskare än hon, men nu finns det ju gräs att peta med tills lunch och middag.

Tycker så synd om vissa hästar som får så liten giva att de äter upp sitt kvällshö på nån timme och sen får stå utan hela natten! :cool: Naturligtvis finns det lättfödda hästar men då är nästan halm ett måste tycker jag!
 
Senast ändrad:
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Tycker så synd om vissa hästar som får så liten giva att de äter upp sitt kvällshö på nån timme och sen får stå utan hela natten! :cool: Naturligtvis finns det lättfödda hästar men då är nästan halm ett måste tycker jag!

Håller med!
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Mina får 4 ggr/dag. Kl 8-17-20-23. Brukar ha fri tillgång på hösilage ute vintertid men hade inte det i år vilket gjorde att jag trodde det skulle gå åt mindre hösilage - det gjorde det inte. Så trots att det är lång tid mellan t ex morgon och nästa mål har de lika mycket mat som om de haft fri tillgång. De får mellan 20-25 kg/dag och häst.
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 104
Hästmänniskan Jag bor i centrala Sydney och här är det brist på stall. det finns ett i stan men där är hästarna uppstallade hela dagarna och det...
2
Svar
25
· Visningar
3 295
Senast: Saigon
·
A
Foder & Strö Står i ett stall där upp till 4 fodringar ges per dag. "Upp till" gäller för det beror på hur mkt gräs mm det finns i hagarna. Som det...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp