Afghanhundar...

Sv: Afghanhundar...

Haha! Den reklamen är så bra. :D

Det är ju ganska individuellt hur dom är. Dom ska ju vara lite reserverade, men jag vet vissa där det liksom slagit över och dom är reserverade och snudd på osäkra. Vet en tik som vägrar följa med någon annan än matte eller personer hon känner väldigt väl, annars går hon med svansen mellan benen och är jättenervös. Så vill jag inte ha min afghan. De fem vi har haft har varit självsäkra men vänliga, dom är inte så intresserade av människor men kan ändå hälsa på främlingar och dom vet att dom är störst, bäst och vackrast. Typ. Jag personligen vill att afghanen ska vara en typisk aristokratisk pajas, inte en rädd och extremt reserverad hund. Sedan är det klart att deras gång kan göra att dom ser "säkrare" ut än vad dom är. Speciellt för andra hundar kan jag tänka mig, eftersom dom både "studsar" i gången och bär svansen rakt upp som ju för de flesta raserna betyder att hunden är spänd.
 
Sv: Afghanhundar...

Menar du denna? :p

sibylla_tulpan.jpg

JAAA! Den! AAAH, jag blir alldeles till mig när jag ser den! Jag tror seriöst att jag skulle kunna mörda någon för den där tiken, jag har sagt det förut men tål att upprepas: uppenbarelse.

Det till och med kittlar i magen på mig.

Jag är kär.

:love:
 
Sv: Afghanhundar...

Afghanen har alltid varit min dröm hund finns inga vackrare att se på heller, men som sagt pälsen avskräcker en lite att skaffa en fast man är väldigt väldigt sugen på en.

Jag kan fortsätta avskräcka angående pälsen, jag lovar. ;) Näe, men så beror det ju på i vilket skick man vill hålla pälsen med. Låter man den tova så sliter det ju mer. Och man får ju aldrig låta hunden tova ihop för mycket, då gör det ju ont på dom.

Att jag alltid envisas med att påminna om pälsjobbet är för att jag mött på många som inte tycks förstå det tidskrävande (för att inte tala om ryggontet och pengarna man lägger på pälsprodukter :D) och inte tar det på allvar. Dom har klippt ner sina hundar. Och afghanen är ju såklart lika rolig och trevlig hund utan päls, men det är ju tråkigt för dom som föreställt sig att ställa ut t.ex. Och det tar tid att ta hand om helt enkelt. För att inte tala om att man får hemmet fullt av skräp. Om ni har läst/sett Trasselsudd så är det faktiskt inte så långt ifrån sanningen. :D Men är man bara medveten om hur tidskrävande det är så har man ju inga problem att orka med det. Jag står ju var tredje dag nu och har gjort ett tag. Då tar själva badandet kanske 45 minuter, sedan ligger han på tork i handdukar i knappt en timme och efter det kanske det tar 2,5-3 timmar att föna honom torr och reda ut tovor osv. Jag har dock inte råd att köpa en golvfön, har man en sådan proffsfön går det nog lite snabbare. Och när dom är fullpälsade brukar man säga att dom kanske behöver bada en gång varje eller varannan vecka. Så länge det är rent ute då. ;)
 
Sv: Afghanhundar...

Jag står ju var tredje dag nu och har gjort ett tag. Då tar själva badandet kanske 45 minuter, sedan ligger han på tork i handdukar i knappt en timme och efter det kanske det tar 2,5-3 timmar att föna honom torr och reda ut tovor osv.

Men, men... neeeej. Buhää. Inte vara så avskräckande nu! :cry:
*fortsätter drömma*

Jag slår vad om att Cerberus mamma ser ut sådär heeeela tiden och att man inte behöver göra något alls med henne! Hon vaknar så. Punkt.

:angel:
 
Sv: Afghanhundar...

JAAA! Den! AAAH, jag blir alldeles till mig när jag ser den! Jag tror seriöst att jag skulle kunna mörda någon för den där tiken, jag har sagt det förut men tål att upprepas: uppenbarelse.

Det till och med kittlar i magen på mig.

Jag är kär.

:love:

:rofl: Men du har rätt, hon är verkligen vacker. :love: Jag möter ju främmande folk på t.ex. LCn som frågar vad han har för stam och då behöver jag bara nämna Sibylla så suckar dom ljudligt över den vackra afghanen som dessutom är jätteduktig på LC. Det är för övrigt hon som kom lös en gång och hade ihjäl ett rådjur. :( Kan tänka mig hur fin pälsen såg ut då. :crazy: Men eh. Nej just det ja. Hon är alltid kritvit och nyborstad och bebislen!

Som valpar är dom för övrigt kanske inte riktigt lika vackra. Men dom är så söta så det gör ont. Fragglar! :D:D
habibi_sultan.jpg
 
Sv: Afghanhundar...

Jag kan fortsätta avskräcka angående pälsen, jag lovar. ;) Näe, men så beror det ju på i vilket skick man vill hålla pälsen med. Låter man den tova så sliter det ju mer. Och man får ju aldrig låta hunden tova ihop för mycket, då gör det ju ont på dom.

Att jag alltid envisas med att påminna om pälsjobbet är för att jag mött på många som inte tycks förstå det tidskrävande (för att inte tala om ryggontet och pengarna man lägger på pälsprodukter :D) och inte tar det på allvar. Dom har klippt ner sina hundar. Och afghanen är ju såklart lika rolig och trevlig hund utan päls, men det är ju tråkigt för dom som föreställt sig att ställa ut t.ex. Och det tar tid att ta hand om helt enkelt. För att inte tala om att man får hemmet fullt av skräp. Om ni har läst/sett Trasselsudd så är det faktiskt inte så långt ifrån sanningen. :D Men är man bara medveten om hur tidskrävande det är så har man ju inga problem att orka med det. Jag står ju var tredje dag nu och har gjort ett tag. Då tar själva badandet kanske 45 minuter, sedan ligger han på tork i handdukar i knappt en timme och efter det kanske det tar 2,5-3 timmar att föna honom torr och reda ut tovor osv. Jag har dock inte råd att köpa en golvfön, har man en sådan proffsfön går det nog lite snabbare. Och när dom är fullpälsade brukar man säga att dom kanske behöver bada en gång varje eller varannan vecka. Så länge det är rent ute då. ;)

Men om man nu har bestämt sig för att ha en päls hund tycker jag man sköta den så den ser riktig snygg ut:)

Så du får fortsätta säga hur jobbigt det är och sån tid det tar:p

Men ja nån gång måste jag ta mig tid till att ha en men inte just nu.
 
Sv: Afghanhundar...

haha min loke ser ut precis som schäfern i reklamen när han får syn på afghaner. han är sjuuukt imponerad av dem!
 
Sv: Afghanhundar...

Dem är jättefina men jag är alldeles för lat för att ha en.
För mycket päls:p Motion och så är inga problem, men all päls huuva.:D
 
Sv: Afghanhundar...

Det är ju ganska individuellt hur dom är. Dom ska ju vara lite reserverade, men jag vet vissa där det liksom slagit över och dom är reserverade och snudd på osäkra. Vet en tik som vägrar följa med någon annan än matte eller personer hon känner väldigt väl, annars går hon med svansen mellan benen och är jättenervös. Så vill jag inte ha min afghan. De fem vi har haft har varit självsäkra men vänliga, dom är inte så intresserade av människor men kan ändå hälsa på främlingar och dom vet att dom är störst, bäst och vackrast.

Sådär tror jag att det kan bli ganska lätt med alla raser som på något vis beskrivs som "reserverade", tyvärr.
Det är likadant med salukin. Jag har träffat en enorm mängd salukis som varit lugnet själva, självsäkra, trygga och stolta hundar. Underbara att ha med överallt. Sedan har jag börjat höra från fler och fler att de träffat rent rädda salukis och jag själv har sett flera... Det är tråkigt, väldigt tråkigt. Ingen hund ska ju behöva gå omkring och vara rädd.
 
Sv: Afghanhundar...

Men hallå, alla vinthundar är värdiga hundar:banana::angel:

Det är ju bara därför de helt enkelt är världens bästa hundar!!!
 
Sv: Afghanhundar...

Indeed! :D Som det gamla vinthundsordspråket lyder: "Den som inte har en vinthund får skylla sig själv".

Galathea: Hur kan jag ha missat Cebbes UNDERBARA mamma? :love:
 
Sv: Afghanhundar...

Indeed! :D Som det gamla vinthundsordspråket lyder: "Den som inte har en vinthund får skylla sig själv".

Galathea: Hur kan jag ha missat Cebbes UNDERBARA mamma? :love:

Bra ordspråk! :rofl:

Och Cebbes morsa är faktiskt paxad :mad: :p.
 
Sv: Afghanhundar...

ohh herregud vad underbara dem är som valpar:love::love:

Jag gillar afghaner skarpt men pälsvård ligger inte direkt på mitt bord:o

Jag har mittimellan, Borzoier har mycket päls dem med, det slår mig varje gång jag borstar och fönar efter bad...
 
Sv: Afghanhundar...

Haha, jag hittade Cebbes blogg när jag sökte på afghaner. Bildsökte och visst kom det upp en bekant bild på en långhårig grå sak med en massa strimlad papper runt omkring sig... tror att det stod att han var till salu eller nått sånt :angel: :rofl:.

Jag lägger in den bland länkarna i Arwens blogg om det är ok? :D Sitter och lusläser, är på sida 9 nu. :angel:
 
Sv: Afghanhundar...

Haha, jag hittade Cebbes blogg när jag sökte på afghaner. Bildsökte och visst kom det upp en bekant bild på en långhårig grå sak med en massa strimlad papper runt omkring sig... tror att det stod att han var till salu eller nått sånt :angel: :rofl:.

Jag lägger in den bland länkarna i Arwens blogg om det är ok? :D Sitter och lusläser, är på sida 9 nu. :angel:

Haha! Visst är han duktig på att blogga? ;) Rätt skoj för jag skaffade den ju när han var liiiten plutt, så man ser ju verkligen hans utveckling. :D Och han har nog varit till salu ganska många gånger faktiskt. Men det glöms bort när han som aldrig vill mysa kommer och stryker sig mot en snusar en i håret och sånt. Mitt hjärta smälter. Eller när han tittar upp på mig och ser mig i ögonen och ser ut som att han försöker säga att trots att jag håller på och bestämmer en massa så är jag rätt okej ändå. :love:

Nu måste jag ju stalka upp Arwens blogg med. :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Övr. Hund För ganska exakt 11 månader sedan kom hon till mig, min älskade guldsaluki som då var i fruktansvärt dåligt skick. Att gå en 4km lång...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: JeayL
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 168
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp