Afghanhundar...

Sv: Afghanhundar...

ohh herregud vad underbara dem är som valpar:love::love:

Jag gillar afghaner skarpt men pälsvård ligger inte direkt på mitt bord:o

Jag har mittimellan, Borzoier har mycket päls dem med, det slår mig varje gång jag borstar och fönar efter bad...

Dom är så fulsöta som valpar så jag blir helt rörd. Som sagt, dom ser verkligen ut som Fragglarna. :D

Jag har aldrig borstat borzoi men dom har ju en del päls iallafall. Hur ofta måste man bada en sådan?
 
Sv: Afghanhundar...

Jo, det var det :p Sibylla hette nog den vita :love:

Ah, men då är det min uppfödare du var hos. Heh. När hon startade dagiset en gång för hundra år sedan så praoade jag där. Jag gick i 8an eller 9an då och hon hade bara några få dagishundar medan stället byggdes färdigt.
 
Sv: Afghanhundar...

Sådär tror jag att det kan bli ganska lätt med alla raser som på något vis beskrivs som "reserverade", tyvärr.
Det är likadant med salukin. Jag har träffat en enorm mängd salukis som varit lugnet själva, självsäkra, trygga och stolta hundar. Underbara att ha med överallt. Sedan har jag börjat höra från fler och fler att de träffat rent rädda salukis och jag själv har sett flera... Det är tråkigt, väldigt tråkigt. Ingen hund ska ju behöva gå omkring och vara rädd.

Jag hör ju till dom som nästan uteslutande träffade osäkra salukis. :crazy: Skittråkigt, men jag hoppas på att få träffa lite andra också med tiden. Träffade ju Faiza och hon var ju valpig och go, och även Jamal. Men i princip alla vuxna jag har träffat har varit mer eller mindre osäkra, morriga och lite väl reserverade. Som reservation gone bad, typ. :( En tik här i området är ganska skojig dock, hon vill alltid leka med Cebbe men så fort han gör en lekinvit tillbaka så skriker hon högt. :D
 
Sv: Afghanhundar...

Du måste helt enkelt träffa mina två damer vid tillfälle och en drös andra hundar från kenneln :p (av "kennelhundarna" har jag bara sett några få som varit rent osäkra, men det har berott på vissa händelser i deras uppväxt)
 
Sv: Afghanhundar...

En tik här i området är ganska skojig dock, hon vill alltid leka med Cebbe men så fort han gör en lekinvit tillbaka så skriker hon högt. :D

Han är ju ett stor hårigt monster:p
Skulle va kul om jag ska ner över nått i sommar kanske låt våra träffas igen, tror går bättre nu när min lill kille växt på sig lite så skulle de nog bli mer fart med:laugh:
 
Sv: Afghanhundar...

Ja det är tråkigt med salukin när dom är rädd osv..
Finns en där jag bor som har saluki och tyvärr kan inte den leka med nn den är elak, och då menar jag riktigt elak med för när Jamal var typ 12veckor så flög den på han och en vuxen hund som hoppar på valp är ju inte normal heller:crazy:
Och ägarna säger att det har med rasen att göra! Jävla bullshit, visst doms ka vara reserverande men dom ska fan inte vara elaka. Men finns folk som inte kan se skillnad på det med tråkigt nog..
 
Sv: Afghanhundar...

Jag är nog inte rätt person att fråga om borzoiens pälsvård... Idéfix har ju i princip varit kal sitt första år, det är nu pälsen satt fart och börjat växa som ogräs.

Förut borstade jag typ en gång i månaden:p
Nu måste jag reda ut flera gånger i veckan eftersom det fastnar granskott, myror, lera, grenar i hans fina vita päls.

Jag har badat honom nån gång i måndaden, (ibland mer, ibland mindre) mycket beror på att han kissar ner sig själv på framben och mage och därför stinker annars:D
Annars är det nog ingen päls som behöver duschas ofta! Men klart vill man ha den fluffig och fin så;)

Och så älskar idéfix hårfönen:love:

Men afhgan är en gång i veckan bada?
oj vad mkt schampoo som borde gå åt, vilket använder du föressten? jag har färgschampoo cat&dog för vita/ljusa pälsar, men det kanske finns bättre!?
 
Sv: Afghanhundar...

Haha! Den reklamen är så bra. :D

Det är ju ganska individuellt hur dom är. Dom ska ju vara lite reserverade, men jag vet vissa där det liksom slagit över och dom är reserverade och snudd på osäkra. Vet en tik som vägrar följa med någon annan än matte eller personer hon känner väldigt väl, annars går hon med svansen mellan benen och är jättenervös. Så vill jag inte ha min afghan. De fem vi har haft har varit självsäkra men vänliga, dom är inte så intresserade av människor men kan ändå hälsa på främlingar och dom vet att dom är störst, bäst och vackrast. Typ. Jag personligen vill att afghanen ska vara en typisk aristokratisk pajas, inte en rädd och extremt reserverad hund. Sedan är det klart att deras gång kan göra att dom ser "säkrare" ut än vad dom är. Speciellt för andra hundar kan jag tänka mig, eftersom dom både "studsar" i gången och bär svansen rakt upp som ju för de flesta raserna betyder att hunden är spänd.


haha ja verkligen!

Åh, låter som en hund helt i min smak! Har en huskyschäfer som ofta upfattas som väldigt kaxig av andra hundar verkar det som, han har också de här att han liksom studsar/struttar fram och så har han svansen i vädret så fort han rör på sig. Reserverad mot främligar och värdig. Sådana hundar gillar jag. Kanske blir en afghan nån gång i framtiden då... när man har tid för all pälsvård ;)
 
Sv: Afghanhundar...

Men afhgan är en gång i veckan bada?
oj vad mkt schampoo som borde gå åt, vilket använder du föressten? jag har färgschampoo cat&dog för vita/ljusa pälsar, men det kanske finns bättre!?

Ja, som sagt.. Just nu badar han ju var tredje dag. Jag har alltså två dagar ledigt mellan varje bad. Lycka. ;) Men som vuxen ska man nog tänka en gång i veckan ungefär, så har man tur om man kan ta det mer sällan.

Det går åt mängder av shampo och balsam. Jag använder The Coathandlers Clarifying shampoo och Laser Lite Drape Balsam. Sedan har jag ett som heter All systems cleaning shampoo också, som jag använder nån gång i månaden ungefär. Det är lite starkare och rengör hårstråna på djupet. Använder man mycket balsam och sånt så är det svårt att bli av med allt utan det samlas i lager, och tillslut trasslar det bara ännu mer.

Vad man ska ha för produkter beror ju lita på pälskvalitet. Jag fick hjälp av dom på citypet.se, dom är jätteduktiga på pälsar så du kan säkert maila dom och fråga vad dom skulle rekommendera till en borzoi. På afghanerna kan det ju skilja sig på min som är blå och en som är black n tan tex. Så säg vad han är för färg och så med. :) Mitt "huvudshampo" är lite silvershampoaktigt, det tar bort gula toner där han är vit och ger dessutom glans till hans grå päls. :p
 
Sv: Afghanhundar...

Men hallå, alla vinthundar är värdiga hundar:banana::angel:

Det är ju bara därför de helt enkelt är världens bästa hundar!!!

Nja, har sett allt för många med svansen mellan benen och helt tvärtemot de afghanhundar jag sett. Men få nu inte för dig att jag säger att ALLA utom afghanhundar går med svansen mellan benen för det säger jag inte ;)
 
Sv: Afghanhundar...

Menar du att du sett dem gå med svansen mellan benen när svansen hängt såhär så förstår jag dig, för det är helt normal svansföring för de flesta vinthundsraser

47721_1228429855.jpg


black_and_tan.jpg
(bild från rasklubbens hemsida)
 
Sv: Afghanhundar...

Jag är uppväxt med bla afghan, och hon var underbar:love:.

Skulle verkligen vilja en egen nån gång. (Men min portis påminner lite om en afghan iaf)
 
Sv: Afghanhundar...

Får säga att jag tycker det är för mycket tjafs om pälsvården på afghanerna, det tar ca 4 timmar i veckan med en fullpälsad afghan ( nerklippt kanske 30 min.) Badet 1 timme och sedan ungefär 3 timmar med kam, borste, maskin och ev trimkniv. Det är alltså inte alls så farligt för det är ju också en mysstund tillsammans med din hund.Vad gäller hållning och utstrålning så är de överlägsna enligt min mening, och dessutom vet de om att de är snygga men det betyder inte att de är högfärdiga utan de kan leka och busa med andra hundar och lorta ner sig hur mycket som helst.:)
 
Sv: Afghanhundar...

Jag tycker du gott och väl kan säga att det räcker med bad 1 gång i månaden, bara man borstar igenom pälsen varje dag ;)
Och att det går jättebra att ha en afghan på landet, även när det regnar och är lerigt. För det är faktiskt orättvisst att jag inte kan ha nån :D
 
Sv: Afghanhundar...

Ja såklart att det bara är så. För oss som är vana och gillar att pyssla med päls. För andra är det inte så bara. Jag vet flera stycken som inte tagit till sig vad som faktiskt krävs och sedan blivit väldigt besvikna när dom varit tvungna att klippa ner sin hund för att dom halkat efter, skjutit upp och så vips har dom haft tovmonster. Det är trist, därför kan man ju faktiskt understryka att det kräver en del tid. Min är ju unghund nu t.ex. och kräver ännu mer, vilket ändå min erfarenhet säger mig är rätt vanligt att dom gör i den åldern. Sedan, när dom är vuxna och fullpälsade, blir det ju enklare igen. Men för att ta sig dit ska man ju överleva tovperioden med. ;)

Om du kikar i vinthundtrådarna finns det massor med bilder på min afghan, både "nybadad och fin" och nedgrisad i allt från löv till lera till havet. Han var ju dessutom med mig i stallet en hel del innan jag lånade ut min häst, så nog fungerar dom att ha precis som vilken hund som helst. :p
 
Sv: Afghanhundar...

Och att det går jättebra att ha en afghan på landet, även när det regnar och är lerigt. För det är faktiskt orättvisst att jag inte kan ha nån :D

Det går super ju! Du får bara räkna med att ha lite lera inomhus med. ;)
 
Sv: Afghanhundar...

Får säga att jag tycker det är för mycket tjafs om pälsvården på afghanerna, det tar ca 4 timmar i veckan med en fullpälsad afghan ( nerklippt kanske 30 min.) Badet 1 timme och sedan ungefär 3 timmar med kam, borste, maskin och ev trimkniv. Det är alltså inte alls så farligt för det är ju också en mysstund tillsammans med din hund.Vad gäller hållning och utstrålning så är de överlägsna enligt min mening, och dessutom vet de om att de är snygga men det betyder inte att de är högfärdiga utan de kan leka och busa med andra hundar och lorta ner sig hur mycket som helst.:)

Jämfört med mina salukis, som jag badar 3 gånger per år (tar ca 30 min per hund) och borsta igenom långa pälsen en gång i veckan (tar ca 5 min) så är afghanens pälsvård enorm.

Det är en sak att bada och fixa en afghan en gång. Jag har gjort det och tyckte det var trevligt, men att göra det varje vecka i 14 års tid PLUS att plocka ur grenar och smuts från pälsen om de varit i skogen PLUS att få ett halvt ton sand inne under höst och vår (och vinter om man inte bor i snötäckta områden) när det är äckligt väder...
Jag vill då inte påstå att det är för mycket tjafs om pälsvården...
Jag älskar afghaner, absolut, men pälsvården avskräcker mig och för en min framtida hund tror jag att det är bra att den gör det för jag vet att jag inte skulle orka med pälsen.
 
Sv: Afghanhundar...

En av mina absoluta drömraser!! :love::love:

Men som sagt, PÄLSEN ;) O skulle jag haft en så hade jag ju velat ha den vackraste pälsen på min, och inget halvdant! :)
 
Sv: Afghanhundar...

Jag tycker du gott och väl kan säga att det räcker med bad 1 gång i månaden, bara man borstar igenom pälsen varje dag ;)
Och att det går jättebra att ha en afghan på landet, även när det regnar och är lerigt. För det är faktiskt orättvisst att jag inte kan ha nån :D
Tyvärr, jag kan inte säga att det räcker med en gång i månaden. Inte ens för att göra dig glad. Och man får absolut inte borsta en lortig päls, då slits den väldigt mycket men däremot att ha en afghan på landet går hur bra som helst och det finns regnoveraller som skydd mot regn. Där är det ju förstås inte för regnets skull utan för att en fuktig hund behöver ungefär 8 timmar för att torka. Köp dig gärna en afghan, det är min favoritras alla kategorier, men var beredd att ta hand om den!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Övr. Hund För ganska exakt 11 månader sedan kom hon till mig, min älskade guldsaluki som då var i fruktansvärt dåligt skick. Att gå en 4km lång...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: JeayL
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 178
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp