Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Var det inte det den där filmen handlade om?? den där hemskt sorgliga filmen..med en svart arabhäst?

Så det är helt säkert att det inte har kommit några som helst fall av afrikansk hästpest i varken portugal eller spanien då?? Annars hade P.L fått ett sms om det omedelbart:cool:
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Ja det minns jag! Men jag kom inte ihåg att det var från Afrika de hästarna kom ifrån.

Men jag minns den märkliga reaktionen från "djurvänner" i Sverige! Det var såååå fel att avliva hästarna, ohhh så hemskt!
Hemskt att vi inte riskerar att halva populationen av våra hästar dör eller vad då?! :confused:
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Nej det var väl självklart att dom inte skulle få stanna, och om det inte fanns möjlighet att skicka tillbaka dom så fanns det ju inget alternativ.Vet inte om det var afrika dom kom ifrån faktiskt,minns ej
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Har för mig att det var från arabiska halvön, saudiarabien eller ngt av gulfländerna.
PL
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Skulle precis ringa min älskade gamla vet nu ändå,så jag kan kolla med honom om det går ut ett sms till veterinärerna i sverige när det kommer afrikansk hästpest till Portugal.

Ja man borde ju gå ut med rättelse när det gäller en såpass allvarlig sjukdom..
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Exakt vad är felaktigt i artikeln då?

som jag ser det så är det en varning om vilka risker som föreligger. Visserligen kända sedan innan, men kanske relevanta med tanke på hur modernt det blivit med ex spanska hästar.
Att det KAN föreligga risk samt att det HAR funnits smitta innan.
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

jag är på väg att flytta mig och alla mina hästar till spanien , Såg artikeln och kontaktade min hästras organisation i spanien , Och dom har absolut inga fall av hästpest i spanien eller portugal !!

Kontaktade även SVA som är lika undrande över artikeln som jag är .....
Visst kan det vara bra att tala om vilka sjukdomar som finns i andra länder , men att gå ut och skriva att dom har utbrott av dom i dessa länder är ju en ren och skär lögn .....

Spanien hade ett utbrott runt 70 /80 talet av hästpest och det blev direkt ett export förbud på hästar . Tex så testas hästar som ska sälja på aktuion fär hjärtmask . då dessa inte får exporteras till USA tex, Även dom spanjorer jag har inhandlat har testats för allt man kan tänka på innan dom kom till mig .

Men som sagt tycker att det är en aning överdrivet i hela artikeln

Tesora
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Exakt vad är felaktigt i artikeln då?

som jag ser det så är det en varning om vilka risker som föreligger. Visserligen kända sedan innan, men kanske relevanta med tanke på hur modernt det blivit med ex spanska hästar.
Att det KAN föreligga risk samt att det HAR funnits smitta innan.

"Med det allt varmare klimatet finns risken att fler insektsspridda sjukdomar sprider sig upp i norra Europa. Afrikansk hästpest är det senaste viruset som har spritt sig i Spanien och Portugal. "

Exakt så står det i artikeln.
Vad syftar det senaste viruset på iså fall? Det allmer varmare klimatet var nog inte så omtalat 1990 som det är nu.
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

de påstår inte att det är pest på gång nu.
Bara att risken ev ökar och att de som senast spred sig var afrikansk hästpest.


Likväl att stuterier och liknande får ökad risk för att få in kvarka och liknande vissa tider på året.
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Min ponny blev knottbiten i fjor och fick hög feber, men klarade sig.
Läste nån annanstans att detta virus också orsakas av svidknott precis som Blåtunga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, varför skriver jag här egentligen? Jag har skrivit här tidigare och slutat flera gånger om, men så kommer jag tillbaks igen. Varför...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 955
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok Idag för femton år sen köpte jag min tredje häst. Älskade Ariel, som egentligen inte ens var till salu. Vi har hunnit vara med om...
Svar
3
· Visningar
1 849
Senast: pannkaka
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 935
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp