Bukefalos 28 år!

Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Som jag skrivit i ett annat svar så var det en ryggskada som gick ner i benen så hästen var inte halt i den bemärkelsen att något ben var skadat. När veterinären bedövade ryggen kunde hästen gå.

Problemet är väl att jag var för naiv och tog vissa saker för givet. Jag skulle ha läst på bättre och tagit diskussionen från början när de satte reservationer för hälta. Hästen har inga skadade ben.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

*kl*

Jag är iaf glad att min häst hade sin hälta innan Agria ändrade i sina villkor... Han måste ha kostat betydligt mer än 18'/30' i vetvård för hälta och vad jag vet så var det aldrig några problem att få ut några pengar även om vet då sa att vi borde fundera på avlivning redan vid första besöket. :eek:
Hälta i 6! leder och mer än 18mån innan friskförklaring. :crazy: Efter mer än ett år med återbesök och nya behandlingar tog man prov för borrelia och visst var det det. En antibiotikur senare och han blev bra. Detta hände när hästen var 8-10 år och han är idag 26 och fortfarande i full kondition och tränas i stort sett som vanligt.
Enligt försäkringspappren så har han reservation för hälta endast vänster fram. Och det pga av en markering vid böjprov när vi skulle höja försäkringsvärdet några år senare. Om det stämmer om det verkligen skulle hända nått vet jag dock inte. Men det är ändå inte ett problem eftersom jag inte tänker låta honom utstå några större behandlingar där spruta i led skulle vara en del av det om han mot förmodan skulle bli så halt igen.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du skulle förmodligen (och tyvärr förhoppningsvis) inte kommit någonstans. Din häst fick en skada som bedömdes som permanent coh du fick ut livvärdet. Det spelar ingen roll var en hälta kommer ifrån, en häst som avlastar ett ben eller är försiktig med det gör att andra ben belatats hårdare. Hästen har liksom inte mindre problem med benet för att grundorsaken år ryggen.

Väljer man på det att betäcka hästen så utsätter man den för ytterligare påfrestningar, det är inte rimligt att övriga försäkrinstagare både ska punga ut med liversättning för tringelmärkningen och senare eventuella följdproblem.Du är snarare naiv för att tro att försäkringsbolaget inte skulle undanta huvudorsaken för triangelmärkningen.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Som jag skrivit i ett annat svar så var det en ryggskada som gick ner i benen så hästen var inte halt i den bemärkelsen att något ben var skadat. När veterinären bedövade ryggen kunde hästen gå.

Problemet är väl att jag var för naiv och tog vissa saker för givet. Jag skulle ha läst på bättre och tagit diskussionen från början när de satte reservationer för hälta. Hästen har inga skadade ben.

Varför såg du inte till att göra ett nytt böjprov när hästen var ohalt så att reservationen försvann?


Jaha nu läste jag att du fått ut livdel.. Men skämta?? Fattar du hur dyr en försäkring hade blivit för alla om det hade fungerat på detta viset?
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jaha nu läste jag att du fått ut livdel.. Men skämta?? Fattar du hur dyr en försäkring hade blivit för alla om det hade fungerat på detta viset?

Det är ju detta som är problemet. Folk ser bara till sig själv och inser inte att försäkringar är en kollektiv och solidarisk lösning.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Har man en vettig vet. så är ett borrelia/erlichia prov bland det första dom tar i dagens läge när en häst är så skum.. men på den tiden var det inte så.

Man kan ju undra hur många hästar med skumma hältor som aldrig blev bra fick stryka med pga en del veterinärer förr vägrade ta ett blodprov eftersom sjukdomen inte fanns.. eller när man helt enkelt inte tog prover för detta.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Och vi betalar ca 60'kr för våra om året ;)

Åh men herre Gud som jag inte tror på.

Då så vore det nog mest ekonomiskt att vara sitt eget försäkringsbolag.
Fördelen med det är ju också att man väljer själv vad man anser vara värt att behandla och när man vill ge upp.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det är ju detta som är problemet. Folk ser bara till sig själv och inser inte att försäkringar är en kollektiv och solidarisk lösning.

Det känns lite som... en gång för hundra år sedan hade jag en försäkring som jag inte har längre , kan jag få ersättning ändå?? Snälla...
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Åh men herre Gud som jag inte tror på.

Då så vore det nog mest ekonomiskt att vara sitt eget försäkringsbolag.
Fördelen med det är ju också att man väljer själv vad man anser vara värt att behandla och när man vill ge upp.


I normala fall så ja.. det hade lönat sig. I rubys fall hade det INTE lönat sig.. hon hade blivit ruinerad.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Åh men herre Gud som jag inte tror på.

Då så vore det nog mest ekonomiskt att vara sitt eget försäkringsbolag.
Fördelen med det är ju också att man väljer själv vad man anser vara värt att behandla och när man vill ge upp.

Kan lova dig att för mig hade det varit en ekonomiskt katastrof.

Dessutom så har vi absolut valt vilket som ska behandlas eller inte ändå.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du skulle förmodligen (och tyvärr förhoppningsvis) inte kommit någonstans. Din häst fick en skada som bedömdes som permanent coh du fick ut livvärdet. Det spelar ingen roll var en hälta kommer ifrån, en häst som avlastar ett ben eller är försiktig med det gör att andra ben belatats hårdare. Hästen har liksom inte mindre problem med benet för att grundorsaken år ryggen.

Väljer man på det att betäcka hästen så utsätter man den för ytterligare påfrestningar, det är inte rimligt att övriga försäkrinstagare både ska punga ut med liversättning för tringelmärkningen och senare eventuella följdproblem.Du är snarare naiv för att tro att försäkringsbolaget inte skulle undanta huvudorsaken för triangelmärkningen.

Fast hälta behöver ju inte ligga i benet. Jag tog bort en häst förra året som hade en skum hälta under ridning, tömkörning och longering där hon var inspänd. Dock ingen reaktion på böjprov men tydligt halt i ena frambenet.

Hennes problem var en kass halskotpelare där det inte fanns något att göra
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Om jag hade haft så dyra hästar som du så hade jag varit mitt eget försäkringsbolag.
Man sparar ganska så fort in 120 000:- om man sätter in försäkringspremien på banken varje år i stället för att köpa en dyr försäkring.
Jag har lägsta möjliga på Agria där Incident ingår och räknar med att stå för mycket själv i stället.

Det är bättre ekonomi för mig.

Jag betalar 5000kr/år för mina försäkrade. Det skulle ta rätt lång tid innan jag har kommit upp i de där 120.000 + 50.000 vid ev buköppning och resten av pengarna är slut :D
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast hälta behöver ju inte ligga i benet. Jag tog bort en häst förra året som hade en skum hälta under ridning, tömkörning och longering där hon var inspänd. Dock ingen reaktion på böjprov men tydligt halt i ena frambenet.

Hennes problem var en kass halskotpelare där det inte fanns något att göra

Jag påpekade att det spelar mindre roll var hältan har sitt ursprung om det orsakar avlastningshältor och förslitningar pga felbelastning osv. Man får vanligen reservation för hältor, inte reservation för hälta i kota X orsakad av Y.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men då så hamnar det för mig på frågan om det är meningsfullt eller inte.
Jag tror inte att jag skulle ge mig på något sådant.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men alltså ... Du vill upplysa andra hur det funkar men hade själv inte koll på om det var inom en självrisk period eller på årsbasis taket gällde ? Jag fattar ingenting ;)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men herregud. Hur många gånger ska jag behöva skriva att frågan inte gällde mig? De flesta av mina hästar är inte ens A1-försäkrade!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 302
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp