Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja, jag ser att man kan göra det nu när jag läser det igen. Men jag ringde och kollade att det verkligen var 365 dagar innan jag tecknade, eftersom jag blev förvånad när jag läste det.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Kl

Känner inte att jag tillför mer i tråden, men vill bara poängtera att jag inte "frågade åt nån annan" utan jag frågade därför att jag tyckte var extremt relevant för diskussionen. För mig hade det lika gärna kunnat gälla en självriskperiod, jag har inte funderat på det alls. Och det beror INTE på att jag inte är insatt i mina egna försäkringar utan för att mina försäkringar inte har med hältor att göra. At all.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Till skillnad från ditt hackande på athena, menar du? :meh:


jag hackar inte ett dugg på Athena så det kan du lägga ner totalt. Däremot har jag ifrågasatt hennes motstridiga uttalanden i tråden, och det tycker jag inte är ett dugg konstigt att man ifrågasätter. Nu har ju A svarat själv och det blir tydligt utifrån det, så lägg gärna ner ngt påhitt om att det handlar om att hacka på ngn öht i denna tråd. Att folk har dålig koll på försäkringar och svarar utifrån sitt eget hus som det vore det gällande kan vi konstatera som ett faktum och det talar väl ypperligt bra för sig själv kan jag tycka.

du får väl ringa och kolla dina fbolags regler igen om du är osäker själv, men det låter ju som du är stensäker utifrån det du skriver här.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Tragiskt, tragiskt, tragiskt!

Men med handen på hjärtat HUR många häst, hund, katt å bilägare läser egentligen igenom försäkringsvillkoren från A till Ö när de tecknar/tecknar om sina försäkringar dvs. innan något händer? :crazy:
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

väldigt många! och är man osäker så frågar man och kollar och kollar igen!

sen finns det precis som du säger, även otroligt många som inte gör det.
det bortser dock inte från tråden i sig, att hade man koll hade man inte stått där.... hur tragiskt det än må vara när det händer.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hur ofta är en senskada en förslitningsskador?

Tacka gode Gud för att jag inte har Agria som försäkringsbolag!

Väldigt ofta!!! Många senskador beror på flertal mikrotrauma som försvagar senan gradvis, tillslut smäller den..

Annat vanligt exempel är låg hälta/strålbenshälta där djupa böjsenan många ggr är skadad pga nötning mot strålbenskanten
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Lobelia, fio, athena - Jo, jag är fullt medveten om hur försäkringar fungerar och anser inte att det ska betalas ut ersättningar hur som helst.

Och precis som jag skrev så var det jag som inte tog reda på vad som gällde ordentligt utan lyssnade på andra, bl a Agria när jag försäkrade hästen efter t-märkningen. Jag hade ett ganska långt samtal med Agria i samband med det, hur jag nu skulle ha hästen försäkrad som avelssto. Jag uppfattade helt enkelt det som att alla skador och problem som kommer i samband med ridning eller uppkommer p g a skadan som t-märkningen gällde (ryggproblem och problem med ben som kommer därifrån) inte ersätts.

Man lär så länge man lever.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

väldigt många! och är man osäker så frågar man och kollar och kollar igen!

Jag tror tvärtom. Väldigt många tar det försäkringsbolaget som hästen är försäkrad i när de köper, kanske är i början av sin "hästköparkarriär" och har hört att man ska behålla den försäkring som hästen har osv osv. Jag tror det är många fler som är som TS än " de andra" som kollar o kollar igen.

Ur ren personlig synpunkt, dvs hur jag har häst, så skulle jag aldrig använda Agria till någon tävlingshäst. Men när jag läser hur Inte_Ung och Athena använder sin försäkring så kan jag ju se det ur deras synpunkt.

Tycker tråden är jättebra för de som någonsin köpt en häst o bara låtit försäkringen löpa med. Är hästen frisk så är det ju dags att se över sin försäkring.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Vad har du valt för försäkringar nu, med tanke på att du inte fick ut den ersättning du trodde du skulle få för din tävlingshäst? Eller har du bytt bolag?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

28000 om året för 2 st halvblod ;)
Nyss införskaffat en 3e... Så inte blir det billigare heller...

Har Agria (men som I_U så har jag LF i allt övrigt)

Vad spelar det för roll att du har Agria och Länsförsäkringar i allt övrigt ?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Rabatter om man har samam bolag eller bolag som samarbetar.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Rabatter om man har samam bolag eller bolag som samarbetar.

Då kanske man ska läsa villkoren för Agria försäkringen ger INTE rabatt fast man har Länsförsäkringar .....

Så man har inte billigare hästförsäkring hos Agria för att man har resten av bil och bohag och hem försäkrat där !
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Då kanske man ska läsa villkoren för Agria försäkringen ger INTE rabatt fast man har Länsförsäkringar .....

Så man har inte billigare hästförsäkring hos Agria för att man har resten av bil och bohag och hem försäkrat där !

Kanske det, men LF ger rabatt om du har försäkrat i Agria...
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Vad spelar det för roll att du har Agria och Länsförsäkringar i allt övrigt ?

Eftersom att mina försäkringar överlappar varandra så finns annars risken att bolagen försöker att skjuta över problemet på varandra.
T.ex. mellan min olycksfallsförsäkring och Agria Incident eller mellan katastrofförsäkringen i min företagsförsäkring och livdelen i Agriaförsäkringen.
Ett försäkringsbolag med inget att vinna på att trassla.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det beror nog mycket på hur man är lärd. Jag har sedan barnsben fått inbankat i skallen att man läser igenom varenda ord i avtalet innan man ingår ett avtal. Jag blir djupt beklämd när folk inte läser igenom vad de faktiskt skriver på - det bäddar för problem (inte bara i försäkringsfrågor).
Jag har visserligen tagit över försäkringen på de båda hästar jag köpt, även om jag ändrat i båda ganska omgående av olika skäl. Första hästen var försäkrad i ett bolag som jag redan hade förtroende för, som erbjöd en väldigt heltäckande försäkring (särskilt efter det första försäkringsåret, då de ansåg att hästens stigit i värde och dels ändrade i villkoren till min fördel) till ett imo rimligt pris. Min nuvarande häst är försäkrad i Agria, vilket jag inte skulle ha valt själv pga villkoren, men han är född -98 (jag köpte honom sommaren -11) och hade haft sin försäkring länge. Jag ändrade till A1 på både liv- och veterinärvårdsdelen, men vågade inte byta bolag pga risken att stå utan skydd när det väl var dags -hade han varit unghäst hade jag troligen bytt bolag. Men jag läste villkoren noga för att ta reda på vad jag köpte, vad jag fick, och för att ta reda på vilken/vilka ändringar jag ville göra. Av samma skäl läser jag ändringarna som följer med varje försäkringsbrev. Det tycker jag är självklart att göra - det är sällan mer än en halv-en sida text och är knappast betungande.. Läser man inte villkoren kan man ju knappast klaga på tjänsten.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har sedan barnsben fått inbankat i skallen att man läser igenom varenda ord i avtalet innan man ingår ett avtal. Jag blir djupt beklämd när folk inte läser igenom vad de faktiskt skriver på - det bäddar för problem .

Ja det gör det verkligen.
Jag hade en hyresgäst som skrivit på hyresavtalet utan att läsa det.
När jag sedan påpekade att den bröt mot avtalet så fick jag svaret:
"Det visste inte jag för det har inte jag läst"

Ibland så blir man mera mörkrädd än annars.
Naturligtvis så fungerade inte det hyresförhållandet alls.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nu är det ju tyvärr så att Agria slingrar sig in i det sista för att slippa betala ut försäkringsbelopp för liv och skada. Jag tog mina 12 hästar och staka illa kvickt när jag haft en diskussion med dem och där tom ombudet sa att hen själv hade flyttat sina egna hästar från just Agria pga hen kände att hen betalade höga premier men när man behövde hjälp inte fick det.:meh:

Alla utan 1 häst är flyttad(pga hög försäkringssumma och att den varit i samma bolag hela livet) och har inte haft ett enda problem likande de jag hade med Agria i fråga om vad som är akut/förslitning eller avlivning
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

ja verkligen, och det var därför jag skrev mitt senaste inlägg, för det stämmer INTE att "de flesta" inte läser på vad som ingår i deras försäkring eller har koll på det, innan "det väl händer ngt".

att det finns många som inte gör det, är ett faktum. Jag vände mig dock mot teorin att "de flesta" gör så.
personligen skulle jag aldrig komma på tanken att inte förstå vad det är jag skrivit på. Jag brukar dessutom minst ngn gång om året kolla lite grejer så fort det uppstår ngn fråga ang. nya uppdateringar på försäkringsvillkoren som bolaget alltid skickar ut i samband med ny försäkringsperiod, just för att verkligen ha förstått osv. Har ett jättebra ombud som är tillgänglig och otroligt personligt tillmötesgående och månar om sina kunder osv, så det är inte ens svårt att checka av med denne så jag har förstått rätt osv. Har alltid gjort så, och som sagt, ffa aldrig skrivit på eller tagit en försäkring jag inte förstår vad den innebär.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast det var inte så att jag trodde jag skulle få ut nåt mer än det jag fick ut. Det var så att hans tävlingsförsäkring täckte förslitningsskador som var den mer troliga orsaken till att få ta bort en tävlingshäst. Så när han drabbades av den sjukdomen han fick visste jag ju att den delen av försäkringen inte täckte det utan den andra, den s.k A1 delen täckte sjukdomen.

Så i mitt fall var det ju jag som valt en billig tilläggsförsäkring mot den vanligaste orsaken, dvs hälta pga förslitning, som sen aldrig hände.
Däremot har jag idag inte en häst livförsäkrad pga det som hände. Hade ju varit betydligt billigare att ha roligt för alla premierna under de 10 åren o sen tagit ett banklån o köpt ny häst för. Men de är såklart veterinärvårdsförsäkrade som ska täcka det mesta och i Folksam som jag är nöjd med.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Vad har detta med tråden att göra? I TS fall är ju villkoren glasklara med att hon inte ska få någon ersättning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 023
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp