Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Fast man måste ha med i beräkningen att de hästar som i onödan kommer till klinik, de belastar inte försäkringsbolagen direkt, för en icke-existerande hälta blir inte kostsam. Och jag tror inte en klinik tar in en häst för hältutredning för den var halt för två veckor sen men nu är symptomfri.

Om hästen däremot var halt för två veckor sen, nu ren MEN t ex inte fungerar i arbetet, börjat slå med huvudet, bocka, fått problem fatta galopp eller liknande, då är det ju en annan femma.

Det är ens vår balansgång det där. Att inte 'panika' och kalla på/åka till veterinär för minsta lilla utan att ha andats lite, och heller inte för länge vänta ut. Just ohalta (för ögat) hästar som däremot trasslar i arbetet, har väldigt svårt med vissa saker (fatta ena galoppen osv), hästen som är 'stel' och kräver 40 minuters uppvärmning fast den är ung osv dessa hästar kommer ofta in 'för sent' till veterinären, och har då gått och varit knackiga längre och fått mer problem.

Så delikat fråga båda när åka in, men även att ha en bra veterinär/klinik, där man inte behandlar för behandlandet skull, utan där man tar reda på orsaken.

Sen, vad folk på Buke generellt råder till och vad DE gör är inte alltid samma sak ;) Kollar man trådar som 'när åker ni till veterinär?' så ser man att många avvaktar en god stund, även med synlig hälta (god stund = ett par veckor). Och sen är det lite populärt bland vissa att hacka på det som går att hackas på också.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

Enligt en artikel i ridsport (som väldigt 'i förbifarten' i en liten notis nedanför artikeln nämnde villkorsförsämringarna (kan det ha att göra med med HUR mycket Agria sponsrar ridsporten?) så gjorde Agria 2007 drygt 110 miljoner kronor i vinst..

det där med vinst ska man alltid ta med en nypa salt.
Kanske vinst efter inkomst-utgift men för ett företag som ingår i en stor koncern är det mer komplicerat än så..
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Javisst, men redovisad vinst är alltid just vinst. Sen kan man trolla med siffror absolut. Men att Agria genrellt 'går bra' är ju ingen större tvekan om, de sponsrar ju ridsporten med stora summor varje år, via stipendier, sponsorskap osv.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Visst är det precis så enkelt. Vinst är vinst, vad man sedan har för bokslutsdisponsitioner beror ju på företaget och verksamheten.

Är man intresserad finns deras årsredovisning 2007 tillgänglig i .pdf på deras hemsida under "Om...."
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Eller också så vill de genom rejäl sponsring få alla att tro att Agria går jättebra. Och så tänker vi alla att ojsan, det måste vara ett bra försäkringsbolag som har så mkt kunder (intäkter) att de kan sponsra så mycket! ;)

Man kunde ju teckna till en försäkring för just hältor hos Agria om jag fattade det rätt. Och då i allafall få ersatt upp till var det 30.000:-?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Fast de GÅR bra, därom råder ingen tvekan. Som sagt de har en hög redovisad vinst, och om man kollar årsredovisningen som LovisaEleonora tipsade om så kan man se exakt hur mycket som kom in i premier för djurförsäkringar, och gick ut i skadeutbetalningar. Och även vad övrigt som kostat, investerats i osv. (De flesta bolag återinvesterar ju en stor del eller nästan hela vinsten, vilket gör att ett bolag som på pappret gått plus/minus noll, i själva verket gjort en rejäl vinst, men återinvesterat den, så istället för vinst på papper är det en värdeökning i bolaget för motsvarande. Det är inte alltid det mest önskvärda att ha en hög, redovisad vinst. Skattemyndigheten tar ju sin del av den med..)

Jo, man kan teckna en tilläggsförsäkring som täcker upp till 30 000 kr för de aktuella hältorna. Vilket är jättebra, men fortfarande i minsta laget om de ska tillämpa den bedömning som påståtts. Och är betydligt mindre än de andra bolagen, som ännu är utan begränsningar, täcker. Men den täcker ju in betydligt mer än de 12 i 'grunden'. Och hältutredningsmässigt räcker 30 lång väg, men kastar man in en operation blir det betydligt besvärligare.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vinst eller inte, många kan ju ändå uppfatta Agria som enormt duktiga just för att de tjänar mkt pengar, syns överallt och sponsrar mycket. Oavsett vad de väljer att göra med vinsten de får varje år.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Absolut, och de är ju marknadsledande, de har milt talat majoriteten av kunderna. Stod i årsredovisningen exakta siffror, minns dem kanske inte exakt men de är i extremt majoritet och har långt mer kunder än övriga. Folksam hade om jag minns rätt ca 20%, If 11% och Sveland 9%. Resten var Agrias..
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Att hästfolk uppenbarligen är så kvicka med att åka till klinik/ta ut veterinär för hältor tror jag är för att kunskapen med åren blivit så enormt mkt lägre!

Vi har inte per automatik lärt oss hästkunskap i samma utsträckning som man gjorde förr! Kolla bara vad som händer om man byter ut någon ridlektion på ridskolan mot teori, många elever suckar, de betalar ju för RIDNING tycker de! Så de rider sina lektioner några terminer, sedan köper de häst. Ridmässigt är de ju klart då mogna för att ha häst, men har de tillräckligt med kunskaper om annat, det som är avsuttet? Tyvärr inte i många fall!
Vi har för få "gamla hästkarlar" numera i Sverige!

Och har de hästägarna då oturen att inte omge sig med tillräckligt hästkunnigt folk, vem ska då avgöra om hästen verkligen är halt, har så liten hälta att den nog läker ut av sig själv, varför hästen kan vara halt, ta ut hovslagaren är nog det som behövs i stället för veterinär, osv?

Har sagt det så många gånger förr, åker man på tävling så ser man att större delen av ryttarna är jätteduktiga att rida! Men kan de vad jag anser vara basic om hållbarhet? Nej! Avskrittning och framskrittning slopas helt eller delvis, det har jag sett ofta! Och är då kunskapen kanske lika dålig när det gäller rörelseapparaten på hästen?

Bara att titta på fallet som det skrivs massor om här på Buke, den unga ryttaren som startade en behandlad häst. Okunskap? ;)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Herregud, var glad istället att du haft tur. vad har du själv för häst...öhhh?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Herregud, var glad istället att du haft tur. vad har du själv för häst...öhhh?

Hmmmm...
Vad menar du?
Vad då tur? jag förstår faktiskt inte.... :confused:
Jag vet inte vilket av mina inlägg i tråden som du syftar på. :)


Vad spelar det för roll vilken häst jag har?
Jag har för övrigt två stycken.... ;)

// M
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

Jag förvånar mig över att de överhuvud taget täcker något till de premier de har. Jag tycker det skulle vara samma försäkringar som vi i travet har d.v.s. inte täcker någon form av veterinär utredningar eller hältor. Jag förstår dom då de flesta rusar till veterinären för minsta lilla "skada" trotts att man skulle kunna ta hand om det själv hemma.

Jag anser i korta drag att agria gör helt rätt!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*Knapplån och hugger knapp.
Jag har bara ur rent nyfikenhets syn en fråga som gäller mig själv och min häst.
Min häst på 18 år som fyller 19 år om några veckor är försäkrad i Agria och har varit i det i alla år.
Har jag någon som helst rättighet att kunna fråga om tillägsförsäkringen Hältor/Rörelsestörningar, tilläggsförsäkring som finns att tillta?
Eller får jag stå mitt kast och vara missnöjd/nöjd med dom nya villkoren?!
Mvh Xoya
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Du får nog leva med missnöjet! Min gammelpålle blev 26 år, och när han passerat dessa 15 år så fick jag inte byta försäkringsbolag, och inte heller ändra i den försäkring jag hade. Såvida jag inte ändrade till för mig sämre villkor, det var ok. Jag tog bort all A1 och ersatte med enbart A2, det var ok fast pållen var långt över 15 år. Likaså så sänkte jag ersättningstaket i veterinärvården.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vi har inte per automatik lärt oss hästkunskap i samma utsträckning som man gjorde förr! Kolla bara vad som händer om man byter ut någon ridlektion på ridskolan mot teori, många elever suckar, de betalar ju för RIDNING tycker de! Så de rider sina lektioner några terminer, sedan köper de häst. Ridmässigt är de ju klart då mogna för att ha häst, men har de tillräckligt med kunskaper om annat, det som är avsuttet? Tyvärr inte i många fall!
Vi har för få "gamla hästkarlar" numera i Sverige!
Men nu är det väl endå så att majoriteten av dom som rider på ridskolor rider en gång i veckan för att det är kul att rida, dom flesta har inte som ambition att köpa egen häst sen. Jag tyckte också att det var tråkigt på teorin när jag red på ridskola pga att teorin var så ointressant, vi såg på en film där man inte lärde sej nånting.
Det är dyrt med ridskola och många rider där för att dom gillar att rida, man måste faktiskt inte vara intresserad av allt annat som har med hästen att göra.
Ska man köpa häst så självklart ska man lära sej lite innan men tror inte många går på ridskola för att lära sej att ha en egen häst sen.

Och har de hästägarna då oturen att inte omge sig med tillräckligt hästkunnigt folk, vem ska då avgöra om hästen verkligen är halt, har så liten hälta att den nog läker ut av sig själv, varför hästen kan vara halt, ta ut hovslagaren är nog det som behövs i stället för veterinär, osv?
Men vem är såpass duktig att den kan avgöra vad för fel hästen har? Folk har ingen röntgensyn eller UL syn. Dom kan se att hästen haltar och det är väl allt. En liten hälta betyder absolut inte att hästen inte behöver någon vård, eller att det är mer okej att strunta i att åka in med hästen.

Man får göra som vet. säger när man ringer och avvakta i några dagar för att se hur det blir. Under den tiden kan man ju ta ut en hovis om man tror det kommer därifrån. Tycker inte man ska lita på folk i stallet oavsett hur kunniga dom är. Man ska ringa vet. och fråga i första hand. Dom är endå utbildade och jag ser inget som helst fel i att åka och kolla hästen om den haltar eller vad den nu gör om det inte blivit bättre efter några dagar.

Det som är problemet med klinikerna är att dom sprutar hästar och behandlar hästar och röntgar hela hästarna bara för att göra någonting. Vet en klinik här som behandlar alla hästar nästan som kommer in även om dom inte hittar något fel. Dom röntgar och håller på oavsett beroende på vad ägaren har för försäkring, det är veterinärerna som behandlar i onödan. Problemet ligger ju inte i att folk åker till klinik för minsta lilla. Det är också de svaret jag fick när jag ringde agria för att prata om det här nya och jag tycker faktiskt dom gör rätt som har det såhär nu.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det får jag kolla:laugh:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*Knapplån och hugger knapp.
Jag har bara ur rent nyfikenhets syn en fråga som gäller mig själv och min häst.
Min häst på 18 år som fyller 19 år om några veckor är försäkrad i Agria och har varit i det i alla år.
Har jag någon som helst rättighet att kunna fråga om tillägsförsäkringen Hältor/Rörelsestörningar, tilläggsförsäkring som finns att tillta?
Eller får jag stå mitt kast och vara missnöjd/nöjd med dom nya villkoren?!
Mvh Xoya

Det där har jag också undrat över.. Kan alla teckna eller är det samma högsta ålder som gäller som för övrigt vid nyteckning? Sen undrar jag också att om hästen har eller har haft problem tidigare med hältor och rörelsestörningar, är man körd då?:confused:. Säkerligen är det så:crazy:. Och i så fall är det nog inte många som kan teckna detta eminenta tillägg! Det är väl bara att bita i det sura och betala ev. utredningar själv.. Frågan är ju om man då verkligen behöver dubbel vet.vård på 120000:- fortsättningsvis.. Eller om man ska sänka till 60000.. Betalar sjukt mkt i premie för inte så mkt känns det som.:(

TUR jag lade min unghäst i Folksam när han var föl:bow:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Och nu känner jag att det verkligen var rätt val att flytta över ponnyns försäkring från Agria redan förra året, då dom började ändra självrisken till fast belopp (mitt fall 5 000) + 20% rörligt. Räknade ut att om han skulle ha skadat sig för hela veterinärvårdsbeloppet (30K) så skulle jag behöva betala mer än vad jag köpte honom för, och då sa jag ifrån...
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*kl*

En vettigare väg att gå, tycker jag, vore att höja självrisken på just hältutredningar (inte solklara traumafall). Dvs har man en mystisk hälta så kanske självrisken är på 5000kr och då kanske benägenheten att prova att vila bort en hälta ökar. Och många av "åka in och kolla för säkerhets skull" fallen skulle finansiera sig själva.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Agria Agria Agria.

Hade själv agria.

Min pålle var försäkrad; Skada 60 000 Vetvård 60 000 sjukdom 40 000 och liv 120 000 kr.

14.000 varje år.... Hon fick benskörhet i bäckenet och diagnosen Canser i magsäcken.

Fick inte ett skit för det, betalade hela avlivningen ALLT själv. Ligger ute med 60 000 kr pga agria.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 682
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 498
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 686
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 770
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp