Bukefalos 28 år!

Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men varför herregud ? Jag tycker det utifrån det du frågat låter ypperst konstigt att du ställde den frågan ?frågade du åt ngn annan då alltså eller vad i hela friden menar du ?
Om du inte har en A1a låter det ännu mer som att du självklart frågade för att du inte visste ? Varför skriva att det inte gällde dig ? Blir ju helmärkligt ?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Vad är det som är märkligt? Om jag ska tycka bu eller bä om Agria i den här tråden är det väl bra att veta vad jag tycker om, eller?

Förstår inte att det är så konstigt.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja jag frågade för att jag inte visste. För jag använder inte försäkringar av den typen själv. För mig är det därför ointressant att ta reda på för egen del. Men för DISKUSSIONENS skull var det ganska avgörande.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nä, tyvärr var det ju inte så då, det lite "roliga" är att den vet vi hade då är den som uttalat mest om att har hästen hälta i flera leder så ska man misstänka borrelia/anaplasma(fd erlichia) och ta blodprov. :meh:

Nä, det kan man undra. Själv är jag iaf glad att vi gav hästen chansen, han har ju tagit den med råge. :D


I övrigt håller jag med en del andra till viss del iaf om att det är bra att det är ett tak på hältor.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

jag tyckte det var konstigt eftersom först frågade du väldigt idogt om en grundläggande sak, och sen framhävde du för några andra i tråden att du hade ypperlig koll på både försäkringar och var allmänt insatt ang. tävlings ryttare osv i sammanhanget. Sen skriver du att du öht inte undrade för egen del utan ifall det var nyttigt för ngn annan i tråden att frågorna kom fram osv.
jag tycker folk allmänt tyvärr har dålig koll på försäkringar, det är vardagsmat, men aldrig har jag sett att ngn inte har koll på vad en självriskperiod är jmf med årsavtalet på försäkringen, så därför höjde jag ögonbrynen deluxe, och sen blev det ytterligare förbryllande med dina följande svar i sammanhanget.

är ju inget fel att bara säga att oj, jag hade ingen koll, men då vet jag och har lärt mig ngt nytt eller insett att jag verkligen behöver läsa på ;) verkar som du gör det nu, men det var ju inte det du skrev tidigare så därav föjdfrågade jag då det blev verkligt konstigt och motsägande för din del?
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

jag tycker folk allmänt tyvärr har dålig koll på försäkringar, det är vardagsmat, men aldrig har jag sett att ngn inte har koll på vad en självriskperiod är jmf med årsavtalet på försäkringen,

Men det är väl inte så konstigt, självriskperioderna varierar ju mellan olika bolag? Där jag har min hund försäkrad är en självriskperiod 365 dagar, dvs samma tid som årsavtalet.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men då så hamnar det för mig på frågan om det är meningsfullt eller inte.
Jag tror inte att jag skulle ge mig på något sådant.

Jag har haft 10st försäkrade och det är både hästar som kostat i inköp och egna uppfödningar. En del i inköpspris och andra bara 10'kr.

Det är svårt att få en ny svårklasshäst och har absolut inte haft dem fullvärdesförsäkrade men dock inköp plus en del höjning när de gått upp i svår klass.

Dessutom är det importer och fullblod och de är betydligt dyrare i avgifter
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

va? har du öht läst det Athena frågade om och det jag svarar på nu???
Hon frågade om 18000 kr taket var per självrisk period eller per försäkringsår. När jag addresserade det så svarade hon att hon var högst insatt i försäkringar osv, och frågade inte utifrån sig själv utan för andra som skulle gynnas av att frågan höjdes? osv.

vad har du för försäkringsupplägg på din hund om försäkringsåret är självriskperioden? du har isåfall på årsbasis en fryst självrisk på engångsbelopp en gång per år, och sen täcker försäkringen hur mycket pengar som helst utifrån försäkringsbeloppet på 365 dagar, oavsett vilka incidenter eller skador som uppstår? jag har aldrig ngnsin hört om detta, varesig på bil, prylar, eller djur vilket det än vara må? vore jätteintressant att få insikt i vad det är för försäkring om du vill delge för det har jag ingen koll på isåfall, så då lär jag mig ngt nytt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja, och då kommenterar jag att en självriskperiod faktiskt kan vara detsamma som försäkringsåret, vad är det du inte förstår?
Du skriver i ett tidigare inlägg "Du vill upplysa andra hur det funkar men hade själv inte koll på om det var inom en självrisk period eller på årsbasis taket gällde ?". Det kan alltså vara samma sak, beroende på försäkringsbolag.

Vad menar du med försäkringsupplägg? Det är vanlig vet.vård plus livdel.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

vad är det för försäkringsbolag undrar jag igen?

och ffa så svarar du ju på ett klipp av mitt citat. läs gärna hela och kommentera/eller läs utifrån det så blir det mer illustrativt. Om Athena hade stenkoll och hennes försäkring verkligen var sån du beskriver så hade hon väl sagt det, istället för att säga att hon frågade åt ngn annan men har koll själv? det har ju fortfarande oavsett, inget att göra med det jag skrev, att ngn trodde att 18 papp delades ut på en självriskperiod, för Athena trodde knappast den gällde på årsbasis, det var ju precis det som var grejen och det jag addresserat. Vilken försäkring skulle dela ut 18 papp på en försäkringsperiod som vad jag vet de flesta djurbolag har mellan 110-125 dagar? självklart gäller ett sånt tak på årsbasis i så fall.

vad är vanlig vet vård? det finns ju uppdelningar på denna å det grövsta?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Såhär ser villkoren ut gällande självrisken. Sedan kan man välja enkel eller dubbel vet.vård osv.

5
Självrisk veterinärvårdsförsäkring
Självrisken består av en fast del som är 1900 kronor plus en rörlig del på 25
procent av de kostnadersom överstiger 1900 kronor för varjesjälvriskperiod. Självrisken vid ett andra kejsarsnitt är dock alltid 5 000
kronor plus 25procent av överskjutande kostnad.
Vi gör avdrag för en fast självrisk för varje självriskperiod. En självriskperiod omfattar 365 dygn räknat från första veterinärbesöket. En ny självriskperiod påbörjas därefter vid nästkommande behandling. Vid skadaorsakad av rovdjur (varg, lodjur, björn, järv eller örn) eller av vildsvin gäller försäkringen utan självrisk.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

ja det är väl inga konstigheter, men varför tror du att en hundförsäkring går att jämföra med en hästförsäkring?????
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag illustrerar med ett exempel att bolagen kan ha olika självriskperioder. Det var du själv som frågade efter mer detaljer.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

fast svara gärna på frågan i sammanhanget. en hund har ju inget att göra med en hästförsäkring öht? lika lite som en katt har det. eller en bil? eller du själv?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Självklart kan man jämföra hund- med hästförsäkringar, ur perspektivet villkor, men det var inte min poäng. Varför frågade du annars om upplägget, om inte för att jämföra?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

givetvis för att du drog in hund i sammanhanget? som öht inte har med häst att göra. så my bad, borde iof ha struntat i inlägget och inte kommenterat det, eftersom det nu drar fokus från ämnet i tråden.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast jag tolkar det som att det blir en ny självriskperiod för varje ny behandling och inte som i en hästförsäkring där dom ersätter nya behandlingar inom självriskperioden.
Vad är det för försäkringsbolag?
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Till skillnad från ditt hackande på athena, menar du? :meh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 156
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp