Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det skiter jag i. om jag ringer ett bolag ska jag inte behöva veta vilket nummer jag ska ringa, kundtjänst ska serva sina kunder.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Efter att ha läst den här tråden låter ju IF med fast självrisk mkt bra. Mitt problem är att IF ägs av Skandia och jag vill inte stödja det bolaget med deras alla problem. I dagsläget har jag Folksam för jag inbillar mig att det är ett bättre etiskt bolag. Hur tänker ni, ser ni bara till villkor och pris? Är det samma skrot och korn alla bolag eller är det fler som tänker som jag?

For the record.
If ägs INTE av Skandia. If ägs av det finska bolaget Sampo.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Allför ofta går utbildningen av unghästar alldeles för fort och blir för intensiv så sklett, senor och ligament inte hinner med att anpassa sig och bli tillräckligt starka. Alla hästar behöver allsidig och varierad träning på olika underlag, på ridbana, i skogen osv och som är anpassad för varje individuell häst (ingen är den andra lika, har olika förutsättningar både fysiskt och psykiskt, olika mognadsgrad m m). Att hästen rids med den grad av samling den är mogen för och inte tvingas att gå i en form som inte är rätt och att viloperioder läggs in med jämna mellanrum.

Vårt stressade samhälle gynnar inte heller våra hästar. Många hinner inte rida sina hästar regelbundet och när hästen rids blir ridpassen kanske både för krävande och för långa.

QUOTE]

Väldigt bra skrivet! :bow:
Stoppa unghästproven!

Frans
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Allför ofta går utbildningen av unghästar alldeles för fort och blir för intensiv så sklett, senor och ligament inte hinner med att anpassa sig och bli tillräckligt starka. Alla hästar behöver allsidig och varierad träning på olika underlag, på ridbana, i skogen osv och som är anpassad för varje individuell häst (ingen är den andra lika, har olika förutsättningar både fysiskt och psykiskt, olika mognadsgrad m m). Att hästen rids med den grad av samling den är mogen för och inte tvingas att gå i en form som inte är rätt och att viloperioder läggs in med jämna mellanrum.

Vårt stressade samhälle gynnar inte heller våra hästar. Många hinner inte rida sina hästar regelbundet och när hästen rids blir ridpassen kanske både för krävande och för långa.

QUOTE]

Väldigt bra skrivet! :bow:
Stoppa unghästproven!

Frans

Instämmer helt och hållet. 3-års testet är helt j*vla vansinnigt. Var i en ridsportsbutik för en tid sedan. Där spelades en film från ett sådant test, när ägaren berättade att det var 3-4 åringar kände jag mig såhär :eek:

lite ot...sorry....
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Då ringer du fel! (troligen till sak försäkrings kundtjänst)

Fast jag har ringt rätt nummer och fått helt kajko svar;). Sist jag ringde så hamnade jag hos en pratglad kvinna som började babbla hej vilt om det försäkringsvärde jag ville ha prisuppgift på. På en kundtjänst tycker jag att man ska skita i om kunden köpt en dyr/billig häst utan bara svara sakligt på det som efterfrågas.

Sedan är inte heller Agria lika smidiga som förut, men där upplever jag hästkunnandet som större iaf.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det skiter jag i. om jag ringer ett bolag ska jag inte behöva veta vilket nummer jag ska ringa, kundtjänst ska serva sina kunder.

självklart, låter väldigt dåligt det där
Vet inte vad du har råkat ut för egentligen, men så ska det så klart inte vara.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*kl*
I dagens Ridsport finns en artikel om Agria som tydligen tröttnat på kunder som utnyttjar sina försäkringar till max;).
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Instämmer helt och hållet. 3-års testet är helt j*vla vansinnigt. Var i en ridsportsbutik för en tid sedan. Där spelades en film från ett sådant test, när ägaren berättade att det var 3-4 åringar kände jag mig såhär :eek:

lite ot...sorry....

Treårstetet är inte felet, felet är 'folk'.

Unga hästar som rids för hårt och i en form som är för ansträngande för dess ålder fanns redan inan testet, hos alla ryttare influerade av t ex hur det i mångt och mycket ser ut i Tyskland.

Nu SYNS de där hästarna också, men det är skillnadenä.

Det som krävs i ridväg på treårs är att hästen i öppen, lägre unghästform kan skritta, trava och galoppera i båda varven på fyrkantsspåret, och att det är hjälpligt styrbar. Den behöver inte fatta rätt galopp på första försöket, och det enda ridprovet avser att visa är om hästen är ridbar eller ej. Dess gångarter bedöms inte, den behöver inte gå på tygeln, dess form bedöms inte etc.

Sen att folk tror det är en dressyrtävling är beklagligt, men det är inte testets fel.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Håller med, men en annan grupp är alla dessa idioter som sitter och harvar runt på ridbanor och i ridhus alla dar i veckan, många gånger utan varesig en ordentlig upp- eller nervärmning, istället för att variera arbetet och rida ut på sina hästar på varierat underlag! Inte konstigt att hästarna inte håller när många knappt får komma utomhus om det inte är för att stå i en frimärkshage en timme/dag eller den korta bit det är mellan ridhus och stall. :crazy:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*kl*
I dagens Ridsport finns en artikel om Agria som tydligen tröttnat på kunder som utnyttjar sina försäkringar till max;).

Jag känner personen ifråga det handlar om, och jag kan säga som så att hon har verkligen haft maximal otur och hon är verkligen inte en sån som åker till veterinären för minsta möjliga. Jag förstår att hon blev ledsen när hon fick brevet från Agria, så behandlar man inte sina kunder.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Så behandlar man kunder man inte vill ha. Krass verklighet.

Vissa bolag har haft men slutat med MC-försäkringar. I övergången chockhöjde de premien, alla flydde. Och sedan var det lätt att lägga ner den kostsamma nischen.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Väldigt bra skrivet! :bow:
Stoppa unghästproven!

Frans

Fast vad är det i unghästtestet som är så fruktansvärt ansträngade? Ta några skutt över ett hinder utan ryttare? Visas för hand? Ta några varv i en manege med ryttare på ryggen utan i princip några som helst krav på utförandet?

Är det så att man har en häst som inte tål den lilla ansträngning som treårs utgörs så är hållbarheten verkligen dålig.

Mvh

Tora
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Nu har tråden verkligen slirat ut åt höger, men jag hänger på...

Testerna i sig tycker jag är ett naturligt led i att vilja producera och ta fram talanger. Problemet är att så många känner sig kallade, så få är egentligen utvalda. Och nu pratar jag om de ryttare som tar fram hästarna. Oftast så tränas ju de här hästarna på tok för hårt för en uppgift som egentligen - för en talang sådan som söks - inte behöver mer träning än grundläggande hantering och en schysst inridning.

Många som tar på sig att visa hästarna på testerna hoppar flera dagar i veckan (lös- eller uppsuttet beroende på ålder), forcerar inridning och utbildning och pressar hästarna för att de ska visa vad de kan. Men egentligen ska de visa vad de ÄR. Inte vad de KAN.

Ser man de duktiga rävarna (till ryttare) så vet de exakt om hästen är mogen (psykiskt och fysiskt) att visas aktuellt år, om inte lägger man inte krut på att träna (sönder) den.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Håller med, men en annan grupp är alla dessa idioter som sitter och harvar runt på ridbanor och i ridhus alla dar i veckan, många gånger utan varesig en ordentlig upp- eller nervärmning, istället för att variera arbetet och rida ut på sina hästar på varierat underlag! Inte konstigt att hästarna inte håller när många knappt får komma utomhus om det inte är för att stå i en frimärkshage en timme/dag eller den korta bit det är mellan ridhus och stall. :crazy:


Kan inte vara mer enig med dig där. Och kombinerar man de tu, dvs unghästar och ridhus/ridbanevarvande så är man inne på ett av mina 'hatobjekt'. Inte hat iofs, men rejäl avsky. Att unghästar rids in i ridhus/på ridbana. Okej om man vill hålla sig där de första gångerna för man är oroad det ska bli rodeo, men sen finns ingen som helst anledning.

Vill man ha ledare/någon som går med i snöre, så istället för att bli longerad kan personen gå med ute efter väg/i naturen. Eller man kan vara handhäst om lämplig sådant ekipage att haka på finns.

Jag rider ju in ute, första uppsittningen sker ute (och utan medhjälpare men hade ju gått precis lika bra med medhjälpare). När de är på nivån att de är ridbana i skritt, trav och galopp rakt fram och på stoora mjuka böjda spår utomhus i öppen lägre unghästform, villigt gör halt, och börjat nosa på skillnaden mellan sidförande och framåtdrivande, då är det dags för att premiärbesöka ridhus/ridbana med matte på ryggen. Har ärligt talat aldrig begripit att göra det tvärtom. Hästen vinner inget på staket/väggar, bara matte, och det är betydligt enklare med bjudningen ute än om de ska gå 'runt runt'. Dessutom om de har ute som 'standard' så får man sällan sådana som är tossiga under uteritter sen heller =)

Och de kan utan problem gå ett test reda innan de varit i ridhus/ridbana, men för miljöträningens skull så är det ju bra om de fått vara i ridhus/på ridbana med andra hästar ett par gånger. Men thats it.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Nu har tråden verkligen slirat ut åt höger, men jag hänger på...

Testerna i sig tycker jag är ett naturligt led i att vilja producera och ta fram talanger. Problemet är att så många känner sig kallade, så få är egentligen utvalda. Och nu pratar jag om de ryttare som tar fram hästarna. Oftast så tränas ju de här hästarna på tok för hårt för en uppgift som egentligen - för en talang sådan som söks - inte behöver mer träning än grundläggande hantering och en schysst inridning.

Många som tar på sig att visa hästarna på testerna hoppar flera dagar i veckan (lös- eller uppsuttet beroende på ålder), forcerar inridning och utbildning och pressar hästarna för att de ska visa vad de kan. Men egentligen ska de visa vad de ÄR. Inte vad de KAN.

Ser man de duktiga rävarna (till ryttare) så vet de exakt om hästen är mogen (psykiskt och fysiskt) att visas aktuellt år, om inte lägger man inte krut på att träna (sönder) den.

Du har helt rätt där. Det gäller att veta hur man tränar en häst. Vad jag tänker på är att själva treårs är en väldigt liten ansträngning för hästen och kräver igentligen ingen jätteträning.

Mvh

Tora
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vad många inte verkar fatta är ju att det inte ens finns krav på att visa unghästen uppsutten! Vill man ha diplom så ska den vara styrbar och gå att "rida" i tre gångarter i bägge varv, men struntar man i diplom så behöver man inte ens sadla utan det räcker med att den visas löshoppad, för hand i skritt och trav och uppställd. :idea:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

[QUOTE=jag begriper inte riktigt hur de tänker?

Tja, deras affärsidé är att tjäna pengar på skillnaden mellan inbetalda premier och utbetalda veterinärräkningar.

Om hästägare utnyttjar försäkringen i väldigt stor utsträckning för en viss skada, går inte företaget med vinst och därmed behöver de göra ändringar för att åter gå med vinst.:cool:

Ganska enkelt, eller hur?
Sedan kan man tycka vad man vill om det, och välja försäkringsbolag efter aktuella villkor.
Hoppas du hittar något som passar dina behov!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

Enligt en artikel i ridsport (som väldigt 'i förbifarten' i en liten notis nedanför artikeln nämnde villkorsförsämringarna (kan det ha att göra med med HUR mycket Agria sponsrar ridsporten?) så gjorde Agria 2007 drygt 110 miljoner kronor i vinst..
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Testerna i sig tycker jag är ett naturligt led i att vilja producera och ta fram talanger. Problemet är att så många känner sig kallade, så få är egentligen utvalda. Och nu pratar jag om de ryttare som tar fram hästarna. Oftast så tränas ju de här hästarna på tok för hårt för en uppgift som egentligen - för en talang sådan som söks - inte behöver mer träning än grundläggande hantering och en schysst inridning.

:bow: Tränas de månne för publiken?
Minns fortfarande, med obehagsrysningar, hur publiken stod upp på läktarna och applåderade en piafferande treåring:crazy:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL
On topic igen
Jag har faktiskt full förståelse för Agrias hantering av detta. Det är bara att gå in i första bästa tråd på hästvård hrä så förstår man varför de måset göra sådana här begränsningar. Idag frågade jag en sak på hästvård och nämnde då att min häst var halt 1 (OBS EN) dag för två veckor sedan. Dagen efter var hon ren. Nu har jag fått två svar i tråden som anser att jag ska åka till veterinär med denna ickeexisterande hälta. Ok jag nämnde att hon kunde vara halt men påpekade tydligt att den hältan för två veckor sedan var borta och det var pga av den hältan jag skulle åka enligt svaren.
Jag misstänker att de som skrivt dessa svar anser att jag ska ta hältutredningen (av den icke existerande hältan) på försäkringen.
Tyvärr ser det ut såhär i varenda tråd vad som än händer hur litet det än är så ska man ringa ut veterinär alternativt åka till klinik. Tyvärr verkar det inte som om hästägare kan göra en rimlighetskalkyl på vad som är veterinärsaker och vad som inte är det. Jag gissar att delar av den bristen uppkommit pga att det finns dessa "obegränsade" försäkringar.
Frågan är om det är vettigt att sätta ett tak på 12000:- vore det inte smartare att säga att självrisken på hältutredningar höjs till 6000:- för alla :angel: :devil:. Det borde öka intresset av att göra rimlighetsbedömningar om det helt plötsligt "alltid" kostar 6000:-+ 20% :idea:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 691
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 514
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 772
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp