Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Alexandra_W

Trådstartare
Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper inte riktigt hur de tänker? Okej att försöka bromsa de skenande kostnaderna, men 12 000 kr är ju en piss i nilen om en häst är halt pga lösa benbitar/traumatisk skelettskada (ej fraktur), senskada eller dylikt och behöver opereras? 30 000 kr som man kan få via tilläggsförsäkringen är ju lite bättre dock, men ändå, en enorm försämring. Och en indirekt premiehöjning. De ska inte höja några premier, men betalar man samma premie för sämre skydd så..

På grund av ökade veterinärvårdskostnader och dyrare behandlingar har vi gjort en översyn av våra produkter och de diagnoser som kostar mest. För att inte tvingas höja premierna har vi istället valt att begränsa särskilda delar i försäkringarna.

Rent konkret innebär det att vi i år inför maxbelopp för vissa skador som berör rörelseapparaten. Få hästägare kommer att märka av begränsningen eftersom de flesta inte överskrider sitt maxbelopp, samtidigt påverkas de flesta positivt i och med att vi håller premien nere.


Agria Bas veterinärvård:
Begränsning när det gäller till exempel hältor – På grund av kraftigt ökade kostnader för skador avseende hältor och rörelsestörningar inför vi en högsta ersättning på 12 000 kronor per år i vår veterinärvårdsförsäkring. Begränsningen gäller för skador och sjukdomar på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder. Frakturer omfattas inte av ovanstående begränsning.


Agria Hältor/Rörelsestörningar (tilläggsförsäkring)
Du kan köpa till ett utvidgat skydd för de skador på hästens rörelseförmåga som vi nu begränsar i Agria Bas Veterinärvård. Tilläggsförsäkringen ger dig möjlighet att få ersättning med upp till 30 000 kronor per försäkringsår för skador avseende hältor och rörelsestörningar. Till det räknas skador på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder.



Jag är HELT för att skapa mer försäkringslösningar med valbara nivåer, så att de som vill ha/behöver ha en mer omfattande försäkring, och/eller har höga skadeuttag får betala mer för det, och de med mindre omfattande försäkring eller frisa, sunda djur betalar mindre. Men det sker ju inte genom att ta bort möjligheten till mer heltäckande försäkringar.

Undrar om de andra bolagen tänker följa efter, det brukar ju vra hyfsat likartade förändringar. Sveland verkar inte följa efter iofs, men de har inte följt med på att erbjuda ers för mediciner och avlivning och liknande som funnits/finns i de andra bolagens utökade försäkringar. Utan de har ju 'bara' hakat på höjda maxbelopp/år samt fast självrisk.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

OJ!!! Ja de måste ha blivit galna! Från när gäller detta??

Då gäller det att hästen skadar sig max en gång per år för det täcker ju i princip en behandling och några återbesök!

Ja, då kan man ju lika gärna spara slantarna på ett konto istället för att ha hästen försäkrad.

Man kommer att behöva ha en stor buffert på banken!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

De kommer knappast att få några nya kunder på det! Vad ska man ha deras försäkring till? Eller tror de att man är så dum att man tecknar tilläggsförsäkring?

När min häst var halt för 4-5 år sen kostade det definitivt mer än 12 000:- i undersökningar och behandlingar. Hade hon varit yngre hade jag bytt bolag men nu är hästen 19 och jag övertog säljarens försäkring en gång i tiden. Avkommorna har jag valt ett annat bolag till.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

OJ!!! Ja de måste ha blivit galna! Från när gäller detta??

Då gäller det att hästen skadar sig max en gång per år för det täcker ju i princip en behandling och några återbesök!

Ja, då kan man ju lika gärna spara slantarna på ett konto istället för att ha hästen försäkrad.

Man kommer att behöva ha en stor buffert på banken!

För min del hade det inte ens täckt det första besöket vid hältutredning som gjordes på min ena häst senast:o:o:o
Och då var det ändå fyra återbösök efter det, varav i alla fall det ena kostade lika mycket som det första:o:o:o
Med dom nivåerna är det knappt lönt att ha vetvårdsförsäkring övehuvudtaget:eek:

Blir ofta glad att jag har sveland och inte agria till mina hästar:)

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

OJ!!! Ja de måste ha blivit galna! Från när gäller detta??

Då gäller det att hästen skadar sig max en gång per år för det täcker ju i princip en behandling och några återbesök!

Ja, då kan man ju lika gärna spara slantarna på ett konto istället för att ha hästen försäkrad.

Man kommer att behöva ha en stor buffert på banken!

1:a april, så alla hästar som haft/har årsförfallo innan dess berörs inte förrän nästa år (men får inte förbättringarna heller iofs), alla hästar med årsförfallo från 1 april berörs..


De har gjort vissa förbättringar med dock ska sägas som försvar, men inte som motsvarar försämringarna. De har gjort om katt- och hundförsäkring med, både förbättrat och försämrat.

Och nej, 12 K är ingenting. Keles POF-op (lös benbita kota) gick på 15 K bara op, och då är det utan rtg och undersökning och återbesök. Blås tendoskopi gick på ungefär samma summa. Och det är då om man INTE gjort minsta undersökning innan.

För har man hältutrett för 5000 kr innan, då är det 'bara' 7000 kr kvar det året.

Kan inte se att de andra bolagen följt efter än. Sveland brukar ändra sina villkor tidigt, och de har inte följt med, men som sagt de har aldrig varit med i tilläggsrallyt, så de har nog inte drabbats i samma utsträckninga v skenande kostnader.

IF har villkor daterade Januari 2008, så vet inte om de behåller samma eller inte heller de hänger på?

Jag som haft Agria som förstahandsval för hästförsäkring är SJÄLAGLAD att jag INTE har en enda Agriaförsäkrad häst nu. Iofs så peppar peppar har boysen hållit sig friska och krya och kostat bolagen minimalt med pengar, men jag minns ändå tiden med två Agriaförsäkrade damer. Och är ju inte bara att byta heller..

Båda grabbarna har haft årsförfallo (1/12 resp 1/2) hos resp bolag, så de berörs inte av ev försämringar än - men får inte ev förbättringar heller. Ena hunden och katterna står i Agria, men där var det inte lika extrema försämringar, där övervägde förbättringarna nog tycker jag personligen.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag är inte förvånad alls. Men frågan är vad man ska göra eller vilka alternativ som står till buds. Försäkringsbolagen ändrar ju villkoren hela tiden så det bolaget som var "bäst" år 1 blir sämre år 2 till förmån för ett annat bolag. Än så är det inga tak på dubbel vet vård eller så handlar det om självrisker.

Dessutom är det ju lite "en för alla, alla för en" i försäkringarna. Alla raser har sin "skadetopp" vilket slår på alla vad gäller veterinärvården. Ska man försäkra helt efter rasens statistik?
Det skrivs också en del om vissa djursjukhus som tar överbetalt av försäkringsbolagen, vilket naturligtvis drabbar oss försäkringstagare premiemässigt. Hur kommer man åt det? Dvs ett pris för försäkrad häst med reglering hos försäkringsbolaget och ett annat pris för oförsäkrad häst.
Eller ska man detaljplocka allt man vill ha med i försäkringen som ska erbjudas på olika nivåer? Benen i ett belopp, inre organ i ett annat.... och så får man en slutsumma på den skräddarsydda försäkringen?

Jag har själv avslutat Agria för fem år sen då jag hade alla mina hästar och hundarna försäkrade där. Idag har jag Folksam och Sveland. Men jag måste tillägga att jag aldrig haft problem med Agria, tvärtom. De har varit mycket tillmötesgående både med häst och hund och ersättning.

Om jag tolkat det hela rätt så skulle en maxersättning ligga på 12000 kr ifall någon av mina hästar t ex springer genom strömtråd och sliter av en sena? Det är ju rent olycksfall och inte slitage som t ex artroser. Jag fattar det inte riktigt. Kan det vara så illa?
/Sessiagh
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

1:a april, så alla hästar som haft/har årsförfallo innan dess berörs inte förrän nästa år (men får inte förbättringarna heller iofs), alla hästar med årsförfallo från 1 april berörs..


Jag som haft Agria som förstahandsval för hästförsäkring är SJÄLAGLAD att jag INTE har en enda Agriaförsäkrad häst nu. Iofs så peppar peppar har boysen hållit sig friska och krya och kostat bolagen minimalt med pengar, men jag minns ändå tiden med två Agriaförsäkrade damer. Och är ju inte bara att byta heller..

B

Det kanske är mitt fel:crazy: hade många återbesök under förra året men fick hästen frisk iallafall!:laugh:

Jag hade oxå varit själaglad om jag inte hade haft Agria...:(

Hoppas pållen håller sig frisk!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Galna har de nog inte blivit, utan det beror väl helt enkelt på att många försäkringstagare utnyttjar sina försäkringar maximalt. Försäkringsbolagen är ju vinstdrivande företag och inga välgörenhetsinrättningar. Sedan drabbar ju ändrade försäkringsvillkor tyvärr även de som har kärnfriska hästar.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

Jaha, man kanske skulle ta en allvarlig fundering på att byta bolag. Har alla bolag direktreglering med klinikerna?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jo, jag tror att lösningen är just skräddarsydda delar, så att var del bär sina kostnader. Dvs vill du ha ett heltäckande skydd med höga ersättningsnivåer, då får du betala en HÖG premie. tycker du det räcker med lite mer basskydd, betalar du en lägre premie, osv. Och till viss del är det ju precis det Agria gör - MEN, de har bara 'låg nivå' och 'basnivå' och har tagit bort 'hög nivå'. Om INTE de andra bolagen följer efter har ju Agria skapat sig en extrem konkurrensnackdel där, då om de andra bolagen inte ändrar, du har t ex 100 000 kr till en hälta i annat bolag, då de inte specificerar.
Och då kommer ju folk välja det andra bolaget.

Vilket i förlängningen borde leda till att det bolaget tvingas strypa pengautflödet. Om de lägger sig på samma nivå som Agria är man snart tillbaka till likformiga försäkringar, men om det bolaget erbjuder en 'hög nivå med', så har Agria fortfarande konkurrensnackdel. Så jag begriper inte riktigt hur de tänker faktiskt.

Nu berörs jag inte alls av deras ändringar i hästförsäkringen, men just själva 'tänket' framstår som obegripligt iom att de inte sett till att det finns en 'hög nivå' (som måhände skulle bli snordyr, men då finns ändå valet), så de som innan hade heltäckande försäkring får enorma försämringar. Och knappast premiesänkningar som är motsvarande.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Galna har de nog inte blivit, utan det beror väl helt enkelt på att många försäkringstagare utnyttjar sina försäkringar maximalt. Försäkringsbolagen är ju vinstdrivande företag och inga välgörenhetsinrättningar. Sedan drabbar ju ändrade försäkringsvillkor tyvärr även de som har kärnfriska hästar.

Absolut, och jag är FÖR valbara nivåer, där man betalar utefter skyddet, dvs vill man ha försäkrat upp över öronen, får man betala därefter. Men nu har de helt tagit BORT möjligheten att försäkra upp över öronen. DET jag inte begriper? Speciellt om inte de andra bolagen följer efter.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

Jaha, man kanske skulle ta en allvarlig fundering på att byta bolag. Har alla bolag direktreglering med klinikerna?

Ja, men alla bolag har inte direktreglering med alla kliniker. Men alla de stora (IF, Folksam, Sveland, Agria) har möjlighet till direktreglering rent tekniskt. Och de flesta större kliniker har direktregleringsavtal med alla de bolagen.

Ett tips om du ska ta risken och byta. IF har en väldigt förenklad hantering och snabb utbetalning jmf med de andra bolagen, de telefonreglerar i så många fall som möjligt, och går det att reglera på telefon kommer pengarna på tre dagar. Dvs i princip innan de andra bolagen hunnit öppna ditt inskickade brev med fakturan/kvittot.

(Ja jag är kär i IF..)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det kanske är mitt fel:crazy: hade många återbesök under förra året men fick hästen frisk iallafall!:laugh:

Jag hade oxå varit själaglad om jag inte hade haft Agria...:(

Hoppas pållen håller sig frisk!


Hade det kommit 2008 hade jag seriöst funderat på att byta namn och emigrera till Sibirien, för då hade jag helt klart känt mig VÄLDIGT skyldig.. Ena damen slog nästan i taket (på 120 000..) 2006, den andra damen var mer än halvvägs 2007.. Och det gick åt skogen för båda dessvärre =/
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Underbart.. :crazy:

Mitt halvblod är försäkrad i agria (var det vid inköp).
Jag har hela tiden velat byta bolag, men då hon antagligen skulle få reservationer på benen (har haft en muskelruptur = rörelsestörning).
Men det här är då droppen.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Tack för tips. Jag tittar just nu på de olika bolagen. Det vi har är hus och bil och hund på folksam och mycket förmånligt. Frågan är om en hästförsäkring bidrar till bonused eller ej.

Hästen har bockhov men enligt agrias senaste brev finns inga reservationer, trots operation. Det har också gått 8 år sedan dess och NOLL incidenter (mer än kolik). Aldrig behövt en hältutredning.

Syrrans ena pålle står på agria och skall utredas för en sparkskade i bogen. Bäst att få detta gjort INNAN 1:a april.

Känns lite som om skämtet kommer en månad för tidigt.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag har bil och hemförsäkring i Folksam och det påverkade inte när jag skulle försäkra mina föl så jag valde ett annat bolag till dem.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

Kommer denna försämring påverka premien?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

Kommer denna försämring påverka premien?

De skriver ju bara 'inga premiehöjningar' och att de gjort begränsningarna för att slippa höja premierna. Så risken är nog att premien ligger kvar på samma nivå, annars borde de skrivit att premierna sänks.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja nu börjar det ju närma sig att man får söka sig till ett annat bolag. Nu ska ju damen säljas, men nästa häst får nog vara i ett annat bolag.
Men med mitt flyt så lär väl min blivande häst vara försäkrad i Agria redan och det är ju aldrig kul att byta bolag.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

Jag förstår att försäkringsbolagen måste ändra i villkor och/eller höja premier. Läs lite här inne på Hästvårdtrådarna bara. Det är uppmaningar att uppska klinik bara hästen fått en liten skråma. Man blir idiotförklarad av Bukefalister om man inte på jourtid åker in på klinik och utreder småblessyrer.... Att det dessutom kommer fler och fler dyra metoder att utreda hältor gör ju att det till slut blir svindyrt.

Ja, nästa år får man väl byta bolag - mitt halvblod kostar idag precis över 12.000 per år hos Agria, då har jag ändå inte henne A1-försäkrad fullt ut, till visst livvärde är hon A2-försäkrad. Annars hade det gått lös på 18.000:-.... bättre lär det inte bli om folk nyttjar försäkringarna ganska vettlöst......

Där stack jag ut hakan rejält va :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 687
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 506
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 772
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp