Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper inte riktigt hur de tänker? Okej att försöka bromsa de skenande kostnaderna, men 12 000 kr är ju en piss i nilen om en häst är halt pga lösa benbitar/traumatisk skelettskada (ej fraktur), senskada eller dylikt och behöver opereras?

Det kan man ju lugnt säga att det är.


Samtidigt förstår jag givetvis att det blir så här.
Jag är lite nyfiken på hur prisbilden ser ut från veterinärer och kliniker, genom åren.
Det känns som priserna trissats upp, vilket isf inte vore märkligt med tanke på försäkringssystemet.
Hade det inte varit så ruskigt dyrt att uppsöka veterinär/klinik hade man inte behövt använda sig av försäkring annat än för allvarligare skador och operationer istället för diffusa hältor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Agria Agria Agria.

Hade själv agria.

Min pålle var försäkrad; Skada 60 000 Vetvård 60 000 sjukdom 40 000 och liv 120 000 kr.

14.000 varje år.... Hon fick benskörhet i bäckenet och diagnosen Canser i magsäcken.

Fick inte ett skit för det, betalade hela avlivningen ALLT själv. Ligger ute med 60 000 kr pga agria.

Exakt vad hade du för försäkring? Om du har hästen med full veterinärvård och livförsäkring låter det konstigt, men det finns många versioner som inte täcker allt? Hur mycket kostade behandlingen? är man över maxbeloppet så täcker inte försäkringen.

Det låter skumt, du har inte betalat lite i försäkringspremie. Vad är försäkringsbolagets motivering?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Knapplån

En annan vinkling på det hela är frågan vad får förändringen av försäkringsvillkoren för effekt totalt sett. Beloppen är valda för enkel huvudräkning

Vad händer om Agria har 10 hästar försäkrad i 100.000 liv
De har 12.000 som maxersättning
Alla blir sparkade sparkad och behandlingen beräknas kosta 25.000 exklusive självrisk. De 12.000 är redan förbrukade i behandlingen och självrisk betald för behandlingsperioden.
Prognosen är mycket god 90% beräknas bli helt återställda.
Ägarna har inte råd att behandla, utan behandling är det inte försvarbart att hästen får leva vidare av djurskyddsskäl.
---------------------

Möjliga lösningar

Hästen avlivas och ägaren får ut 100.000 i livförsäkring, totalt 1.000.000 i kostnad för Agria.

Agria betalar för hela kostnaden som försäkringen täckt om det inte varit maxersättning + utlöst livbelopp för en häst som inte klara operationen, Kostnad 200.000 (kunderna betalar 50.000 i självrisk)+ 100.000=300.000.

Hästarna avlivas och Agria vägrar betala livbelopp, kostnad 0 kr + att folk börjar undra varför de har en livförsäkring alls, det blir en massa tvister om huruvida Agria bör betala eller inte med oviss utgång. Kostnad 0 - miljontals kronor (rättegångskostnader är inte billigt).

-----------------

Jag undrar vad kontentan blir, om Agria alls kommer att vinna något på höjningen och om det kommer att bli osmakliga villkorsskillnader beroende hästens värde och skadehistorik där Agria väljer att betala behandlingar trots försäkring saknas på exempelvis dyrare hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 683
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 498
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 686
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 770
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp