AI-skrivna texter på Facebook

Bukefalos 30 år!

Jag undrar vad det är för människor som lägger upp en massa skit?

Scrollade igenom mitt flöde nu. Det var inlägg med bilder från ett par kattgrupper, min ena katts uppfödare som har ungar, fail-filmer från två internationella hästgrupper, mer bilder på katter blandat med reklam från ridsportsbutiker.
Ett inlägg från en privatperson som delade filmer från helgens tävling.
Sen orkade jag inte scrolla mer.
Men ingen AI öht.

Jag kom hit bara för att nämna tidigare helt omusikaliska människor som plötsligt börjat både författa, skapa, spela in, samt producera själlös hissmusik, för att gladeligen publicera sina epos på sociala medier i väntan på upptäckt av branschen, och incashning av miljoners miljoner.
Tänkte precis på samma sak. En bekant till sambon började lägga ut på facebook att han släppt nytt album på spotify. Det var bara AI-musik.
Han släppte dessutom nya album med några veckors mellanrum :grin:

Har använt AI för att testa mina texter, leta fel som kan missas i stavningskontroller osv. Det har den fungerat väl till. Däremot har jag inte velat använda AI texter, för min spaning var tidigt, att det kan vara något som blir övertydligt och till slut kommer reta gallfeber på folk. Det blir plastigt och ytligt i mitt tycke. Visserligen är det en konst att prompta bra, det kan påverka slutresultatet.
Finns hur mycket AI som helst. Gärna till att sälja något. Blir anti direkt.
Vad AI kan göra har gått fort. Det jag försökte få AI att hjälpa mig lösa, kunde den inte initialt. Ett år senare kunde den göra ett hyfsat arbete. Var tvungen att kontrollera varje steg, men det var en stor hjälp. Den kunde göra vad som skulle tagit mig en månad på sådär tio minuter. Kan också tänka mig att AI kan hjälpa till att lösa medicinska och matematiska problem (det har den redan gjort till viss del).
Tycker inte att AI är till någon hjälp längre på vissa områden. Tex sökmotorer. Fasen vad ytligt det blir. Kan inte längre hitta det jag vill lika lätt. Överallt på internet, på Youtube finns denna AI-slop. Blir mer och mer av det, svårare att hitta människoskapad, i mitt tycke kvalitet.

Men spaningen kvarstår. Att AI kommer skapa kvantitet, så att den till slut tränar på sig själv. Jag tror att många människor kommer sky det som pesten och min förhoppning är att vårat egna hantverk kan få höjd status så småningom.

Skulle vilja ha en slags märkning, som ett slags kvalitetsmärke, att något är "äkta vara". Så att man snabbt kunde sortera. Kanske en inställning på sökmotorer, eller på Youtube, där man kunde välja bort AI-skapat.
Eller så går man över till Linux, hur länge det nu får vara ifred.

På FB har jag valt att enbart se inlägg från grupper jag följer så är hittills förskonad just där förutom någon enstaka som blivit medlem men som inte verkar hammnat rätt.
Någon skriv och undrade vad hon skulle göra för hennes 21 åriga son ville att hon skulle köpa en bil till han för annars hotade sonen med att flytta till pappan, detta i en grupp där avelsägg säljs🙄, blev bortstädat snabbt tack och lov.

Tycker det är skönt att bara få upp från grupper jag följer men kan samtidigt tycka det är synt att missa mycket bra för att jag inte orkar sortera ut rent skräp AI.

Varför vill man som privatperson lägga ut långa, "roliga" anekdoter på Facebook som helt uppenbart är skrivna av AI? Det dyker upp överallt i mitt flöde just nu och alla är formulerade på samma vis, med korta meningar och radbryt i absurdum där man ofta vill berätta en rolig historia om något man varit med om. Det blir så himla konstigt när man vet att texten är AI-genererad men där författaren vill få det att framstå som att texten är skriven av denne, samtidigt som kommentarerna säger "du borde skriva en bok!", "wow vad roligt du skriver!".

Tar man verkligen åt sig av sådana komplimanger när man inte skrivit något själv? Eller varför postar man sånt?

Hjälp en 30-årig uppenbarlig boomer att förstå.

Fattar inte heller varför dessa oupphörliga tirader invaderar mitt flöde på Facebook och kan tyvärr inte ens som +50-årig (och något närmare faktisk boomer) förklara tjusningen med att mata in nytt svammel dag ut och dag in och låtsas att det producerats av en själv under flitigt författande. Ej heller kan jag förklara de orimliga hejaropen till svamlet.

Men tack för att du uppmärksammar detta ofog i alla fall! Jag får lust att söka upp vederbörande IRL, bara för att be personen att spontanberätta en målande och humoristisk anekdot om någon vardaglig händelse som inträffat det senaste dygnet. Krydda gärna med så många humoristiska poänger du kan få in. Lycka till. :sneaky:

Ett annat ofog:
”Hej alla! Jag vill presentera mig och dela ett foto jag har tagit.”

Meningen i sig är ju inte konstig. Men det är så många som skriver så, och bara så. Inget annat. Känns också misstänkt.

Ett annat ofog:
”Hej alla! Jag vill presentera mig och dela ett foto jag har tagit.”

Meningen i sig är ju inte konstig. Men det är så många som skriver så, och bara så. Inget annat. Känns också misstänkt.
I många grupper är det en förskriven mening som automatiskt läggs in när du postar din första bild typ.

Är det någon som läst inläggen som Camilla Msson Magnusson lägger upp dag ut och dag in på fejjan? Om inte, gör gärna det och berätta sen vad ni tror om detta, AI eller inte?
Vilken människa som har hästar, hundar, grisar, familj och egen gård skulle lägga den tiden och orken på att själv författa mycket långa inlägg om sitt liv - typ varje dag?! Redan där faller det på sin egen orimlighet. Addera textens uppbyggnad med de typiska återkommande ”ai-liknelserna för komisk effekt” och flera AI-genererade bilder i inläggen så känns det mycket tydligt.

Vilken människa som har hästar, hundar, grisar, familj och egen gård skulle lägga den tiden och orken på att själv författa mycket långa inlägg om sitt liv - typ varje dag?! Redan där faller det på sin egen orimlighet. Addera textens uppbyggnad med de typiska återkommande ”ai-liknelserna för komisk effekt” och flera AI-genererade bilder i inläggen så känns det mycket tydligt.
Exakt, och tydligen jobbar hon borta också för det förekommer "när jag åkte till jobbet", jag har skummat igenom ett par texter som jag blev rekommenderad och tänkte "herregud människan har ju inget liv eller vänta nu, inget hänger ju ihop" och där sprack det rejält. Undrar vad som driver människor till att skapa dylikt?

Är det någon som läst inläggen som Camilla Msson Magnusson lägger upp dag ut och dag in på fejjan? Om inte, gör gärna det och berätta sen vad ni tror om detta, AI eller inte?
Jag var inne och kollade på hennes sida, och upptäckte då att det var ett av hennes inlägg som hade dykt upp i mitt flöde för någon dag sedan. Det var efter att jag läst denna tråd så när det dök upp så tänkte jag att det måste ju vara den här typen av inlägg som tråden handlar om.
Jag klickade direkt i att jag inte vill se mera detta, för inläggen är ju en halvkkilometer (för) långa och tråkiga.

Jag känner en som skriver inlägg i lite liknande stil. Lite samma typ av radbyte och styckeindelning...men historierna är korta, har en personlig charm och en poäng så de är bara gulliga.

(Hon skrev likadant redan före ai gjorde inträde, så vet att det är äkta vara där)

Sååå jag bad AI skriva en text om mina minigrisar som rymt. Varsågoda att kopiera för fria likes! :angel:

Det började som en helt vanlig morgon…

Solen lyste… vinden var stilla… och dina minigrisar stod i hagen och såg sådär oskyldigt nöjda ut… som om deras största ambition i livet var att stå och fundera på en mask.

Du tittade ut genom fönstret och tänkte…

Vad lugna de är idag…

Vilket visade sig vara ungefär lika klokt som att säga ”det här mötet blir nog kort”.

Grisarna stod tätt tillsammans i ett hörn.

Inte avslappnat…

Mer som människor som viskar på en fest och slutar direkt när någon kommer in i rummet.

Den största grisen stod längst fram…
Den såg på staketet…
Sedan på de andra…
Sedan tillbaka på staketet…

Som en general som just fått klartecken för operationen.

Du anade oråd…
Men inte tillräckligt mycket oråd.
För plötsligt hördes ett…

KRRRAK

En bräda lossnade.
Ingen panik.
Ingen tvekan.

Bara tre minigrisar som lugnt och målmedvetet klev ut genom öppningen…

Som om de hade bokat tid för det här sedan veckor tillbaka.

Sedan sprang dem.

Inte sprang som vanliga djur springer…

Mer som om tre rosa sittpuffar plötsligt fått egen vilja och mycket bråttom.

Den första for iväg över gräset som en köttbulle som rullat av tallriken och bestämt sig för att aldrig se tillbaka.

Den andra studsade fram som ett kylskåp på hjul.

Den tredje sprang med en självsäkerhet som en person som gått in i fel klassrum men tänker låtsas att det var meningen.

Du började springa efter…

Vilket direkt avslöjade att minigrisar är snabbare än de ser ut.

Ungefär som hur små barn plötsligt blir elitidrottare när de hör ordet ”läggdags”.

Du försökte locka med mat.

Grisarna tittade på dig med samma ansiktsuttryck som folk har när någon föreslår att man ska ”ta en snabb gruppbild”.

Du försökte omringa dem…

De svarade genom att dela upp sig som en grupp actionhjältar som fått uppdraget att göra allt mycket svårare.

En gris gömde sig bakom en buske vilket fungerade ungefär lika bra som att gömma en cykel bakom en tandborste.

En annan stannade…

tittade dig rakt i ögonen…
och sprang iväg igen…

som om den ville ge dig en sportslig chans.

Grannen dök upp.

”Har de rymt…?”

Precis då kom en gris förbi mellan era ben…

som en rosa missil med mycket begränsad respekt för privat egendom.

Nu var ni två vuxna människor mot tre minigrisar…

och ändå kändes det som att grisarna hade övertaget…

ungefär som när man försöker vinna en diskussion mot någon som redan bestämt sig.

Till slut
Efter spring…
förhandling…
äppelbitar…
och en mängd beslut som ingen av er skulle kunna försvara juridiskt…

Kom grisarna tillbaka in i hagen.

Frivilligt.
Långsamt.
Avslappnat.

Som om de bara varit ute och kontrollerat området.

Sedan ställde de sig där…

tittade på dig…

grymtade lite…

och hade exakt samma energi som någon som precis vält omkull ett helt schackbräde och säger…

”…jaha… ska vi spela igen?”

:banghead::banghead::banghead:

Sååå jag bad AI skriva en text om mina minigrisar som rymt. Varsågoda att kopiera för fria likes! :angel:

Det började som en helt vanlig morgon…

Solen lyste… vinden var stilla… och dina minigrisar stod i hagen och såg sådär oskyldigt nöjda ut… som om deras största ambition i livet var att stå och fundera på en mask.

Du tittade ut genom fönstret och tänkte…

Vad lugna de är idag…

Vilket visade sig vara ungefär lika klokt som att säga ”det här mötet blir nog kort”.

Grisarna stod tätt tillsammans i ett hörn.

Inte avslappnat…

Mer som människor som viskar på en fest och slutar direkt när någon kommer in i rummet.

Den största grisen stod längst fram…
Den såg på staketet…
Sedan på de andra…
Sedan tillbaka på staketet…

Som en general som just fått klartecken för operationen.

Du anade oråd…
Men inte tillräckligt mycket oråd.
För plötsligt hördes ett…

KRRRAK

En bräda lossnade.
Ingen panik.
Ingen tvekan.

Bara tre minigrisar som lugnt och målmedvetet klev ut genom öppningen…

Som om de hade bokat tid för det här sedan veckor tillbaka.

Sedan sprang dem.

Inte sprang som vanliga djur springer…

Mer som om tre rosa sittpuffar plötsligt fått egen vilja och mycket bråttom.

Den första for iväg över gräset som en köttbulle som rullat av tallriken och bestämt sig för att aldrig se tillbaka.

Den andra studsade fram som ett kylskåp på hjul.

Den tredje sprang med en självsäkerhet som en person som gått in i fel klassrum men tänker låtsas att det var meningen.

Du började springa efter…

Vilket direkt avslöjade att minigrisar är snabbare än de ser ut.

Ungefär som hur små barn plötsligt blir elitidrottare när de hör ordet ”läggdags”.

Du försökte locka med mat.

Grisarna tittade på dig med samma ansiktsuttryck som folk har när någon föreslår att man ska ”ta en snabb gruppbild”.

Du försökte omringa dem…

De svarade genom att dela upp sig som en grupp actionhjältar som fått uppdraget att göra allt mycket svårare.

En gris gömde sig bakom en buske vilket fungerade ungefär lika bra som att gömma en cykel bakom en tandborste.

En annan stannade…

tittade dig rakt i ögonen…
och sprang iväg igen…

som om den ville ge dig en sportslig chans.

Grannen dök upp.

”Har de rymt…?”

Precis då kom en gris förbi mellan era ben…

som en rosa missil med mycket begränsad respekt för privat egendom.

Nu var ni två vuxna människor mot tre minigrisar…

och ändå kändes det som att grisarna hade övertaget…

ungefär som när man försöker vinna en diskussion mot någon som redan bestämt sig.

Till slut
Efter spring…
förhandling…
äppelbitar…
och en mängd beslut som ingen av er skulle kunna försvara juridiskt…

Kom grisarna tillbaka in i hagen.

Frivilligt.
Långsamt.
Avslappnat.

Som om de bara varit ute och kontrollerat området.

Sedan ställde de sig där…

tittade på dig…

grymtade lite…

och hade exakt samma energi som någon som precis vält omkull ett helt schackbräde och säger…

”…jaha… ska vi spela igen?”

:banghead::banghead::banghead:
Alltså... varför skriver den med så märkliga radbrytningar och mellanrum? Har det med prompten att göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka