AI-skrivna texter på Facebook

Bukefalos 30 år!

Men hjälp 🫣 Klickade mig in på hennes AI-genererade omslagsbild där hon är omgiven av alla djuren som "tittar in i kameran" och japp, folk kommenterar på riktigt: "Men vilket underbart foto!" och hon svarar "Tack snälla!". 😆

Och sedan behövde jag bara läsa de två första meningarna och se upplägget på "hennes" senaste text, den är absolut AI-genererad. Och givetvis kommenterar folk "Dina texter förgyller mina dagar!" "Du skriver så fantastiskt!" och hon svarar "Tack! ❤️". 😆 Alltså snälla... Nej jag kan inte förstå.

Jag såg hennes "ge fan i att sno mina texter" eller någon linnande varning och tänkte bara att den människa saknar verkligen självinsikt 😂

Men jag börjar ju fundera blir ju, existerar ens denna människa i verkligheten, eller är det bara någon som skapat ett konto för att droppa ai-slop?

Om det är en riktig människa så antar jag att hon från början kanske skrivit texterna själv och lagt upp bilder, och så har dessa fått bra respons. Så kom ai in i bilden och plötsligt kunde man producera ännu mera, på bara bråkdelen av samma tid, och därför fortsatt.

Men hjälp 🫣 Klickade mig in på hennes AI-genererade omslagsbild där hon är omgiven av alla djuren som "tittar in i kameran" och japp, folk kommenterar på riktigt: "Men vilket underbart foto!" och hon svarar "Tack snälla!". 😆

Och sedan behövde jag bara läsa de två första meningarna och se upplägget på "hennes" senaste text, den är absolut AI-genererad. Och givetvis kommenterar folk "Dina texter förgyller mina dagar!" "Du skriver så fantastiskt!" och hon svarar "Tack! ❤️". 😆 Alltså snälla... Nej jag kan inte förstå.
Var tvungen att gå in och kolla igen och det är bara pinsamt 🙈
”Skickligt, och rättså imponerande, att få alla dina kära kompisar på samma bild!”

Snälla, använd ögonen 😭

Men såklart folk fattar att bilden är AI genererad. Det kan väl vara en fin bild ändå?

Jag såg hennes "ge fan i att sno mina texter" eller någon linnande varning och tänkte bara att den människa saknar verkligen självinsikt 😂

Men jag börjar ju fundera blir ju, existerar ens denna människa i verkligheten, eller är det bara någon som skapat ett konto för att droppa ai-slop?

Om det är en riktig människa så antar jag att hon från början kanske skrivit texterna själv och lagt upp bilder, och så har dessa fått bra respons. Så kom ai in i bilden och plötsligt kunde man producera ännu mera, på bara bråkdelen av samma tid, och därför fortsatt.

Det är en riktig människa. Första gången jag läste hennes inlägg så hade hon typ 200 följare. Då var det nog hennes egna texter. Nu har hon 9300 följare vilket säkert sätter större press på att få ut content. Tror många hamnar i det tyvärr. Jag hade stängt ner kontot om jag hade gått från 200 till flera tusen 😅

Men såklart folk fattar att bilden är AI genererad. Det kan väl vara en fin bild ändå?
Nej du, det är massor med folk som inte fattar att bilder är rent fejk eftersom "allt som syns och skrivs på nätet är sant", ta bara alla som blir blåsta av div. "fantastiska" erbjudanden utan att ens ha kollat om firman finns, det mest lättlurade som finns är människan.

Det kan det kanske. Men jag har kritiska synpunkter på att den översta hästens tunga ser ut att växa ut från överläppen alternativt sväva framför mulen. Samt att resten av munnen och mulen är också en smula deformerade och obehagliga. Kanske har AI inte riktigt kunnat bestämma sig om det skulle föreställa en häst eller en hund.

Nej du, det är massor med folk som inte fattar att bilder är rent fejk eftersom "allt som syns och skrivs på nätet är sant", ta bara alla som blir blåsta av div. "fantastiska" erbjudanden utan att ens ha kollat om firman finns, det mest lättlurade som finns är människan.
Du får nog titta på bilden igen. Givetvis fattar folk att det är en AI bild med tanke på proportionerna på djuren. Minigrisar som är mindre än katter och hunden är lika stor som islandshästen. Alltså allvarligt talat.

Du får nog titta på bilden igen. Givetvis fattar folk att det är en AI bild med tanke på proportionerna på djuren. Minigrisar som är mindre än katter och hunden är lika stor som islandshästen. Alltså allvarligt talat.
Jag kan lova dig att det faktiskt finns folk som inte ser sammanhang eller proportioner utan bara ser en gullig bild och där stannar ifrågasättandet och logiken, jag har 2 sådana inte långt härifrån.

Nej, jag tror inte alls på att folk fattar. Du ser väl kommentarerna?
Jag har fått säga till mina egna föräldrar att vissa (andra) saker är AI som de inte förstått, och jag tycker de är relativt kloka personer…

Jag tror absolut att de flesta ser att just den bilden är AI-genererad. De som skriver "Fin bild" menar nog att det är en fin AI-genererad bild. Men helt otroligt nog så finns det faktiskt de som tror att den är på riktigt! Mina svärföräldrar till exempel. De har visat mig liknande bilder och sagt, på allvar, "titta vilket fantastiskt foto!". Alltså det är skrämmande men sant. Jag får en känsla av att de som kommenterat typ "Vilket underbart foto!" faktiskt tror att det är ett riktigt foto. :crazy:

Nej, jag tror inte alls på att folk fattar. Du ser väl kommentarerna?
Jag har fått säga till mina egna föräldrar att vissa (andra) saker är AI som de inte förstått, och jag tycker de är relativt kloka personer…
Jag tror dom fattar. Alltså jag vet att folk är dumma i huvudet men så dumma i huvudet tror jag inte dom är 🤣

Jag har också sett att det finns sådana texter och tror att jag är relativt bra på att känna igen när det är AI. Så är verkligen inte fallet med alla, min mor (som inte är särskilt gammal) fattar det inte ganska ofta och min mormor tror på allt hon ser.

Framförallt tycker jag att det här är tråkigt både pga miljöpåverkan och för hur det försvårar för dem som faktiskt är bra på att skapa. Jag är inte särskilt intresserad av konst, men nog är det häftigt när någon gjort något riktigt bra? Nu går det inte att lita på något sådant ute på sociala medier, för sannolikheten är stor att AI är inblandat. Jag är inte intresserad av vad någon dator/program har gjort, konst ska vara gjort av organiska organismer eller inte alls.

Tycker inte heller att det verkar vara den yngsta generationen som är mest positiva till AI? Snarare ålderskategori 30-50 år. I min ålder används visserligen AI till att fuska på prov, men tror inte vi använder det mycket till just sociala medier och sådant.

Enligt mig hade det varit ytterst trevligt om AI helt försvann inom konst och skapande, dit sociala medier hör. Det får gärna användas inom sjukvården och liknande.

Nu spreds denna iofs innan AI, men jag har sett folk tro på allvar att detta har hänt och att fotot på ormen är äkta :crazy: Så om man inte inser att detta inte är äkta så förstår jag att det finns folk som sväljer AI-genererade texter, bilder och videos med hull och hår…
IMG_5266.webp

• Haha
Reactions: Sel
Nu spreds denna iofs innan AI, men jag har sett folk tro på allvar att detta har hänt och att fotot på ormen är äkta :crazy: Så om man inte inser att detta inte är äkta så förstår jag att det finns folk som sväljer AI-genererade texter, bilder och videos med hull och hår…
Visa bifogad fil 187041

Jo för att en orm i storlek med den sen länge utdöda Titanoboa (se rekonstruktion nedan) kan gå oupptäckt nån längre tid är ju jätterimligt. :rofl: Nån som leker Jurassic Park där ute i djungeln?

titanoboa-getty.webp

Hum, undrans om man kan se om inlägg som är 5+ år gamla är likadana..

I det fallet så nej, det är de inte. Kan förstås inte uteslutas att det finns äldre icke offentliga inlägg i samma stil, men i alla fall de offentligt publicerade kåserierna har börjat och exploderat under 2026. Dessförinnan mer vanliga inlägg utan det mångordiga kåserandet.

Men ska det fortsätta i nuvarande takt med ett inlägg varje morgon vid 6-tiden, så tar väl ämnena slut någon gång också med AI-stöd. Och även om grisarna rymmer ofta.

I det fallet så nej, det är de inte. Kan förstås inte uteslutas att det finns äldre icke offentliga inlägg i samma stil, men i alla fall de offentligt publicerade kåserierna har börjat och exploderat under 2026. Dessförinnan mer vanliga inlägg utan det mångordiga kåserandet.

Men ska det fortsätta i nuvarande takt med ett inlägg varje morgon vid 6-tiden, så tar väl ämnena slut någon gång också med AI-stöd. Och även om grisarna rymmer ofta.
Jag är ju superkass på att analysera sådant, aldrig ens försökt. Men jag brukar ju kunna tugga mig igenom ganska långa inlägg från andra inom ridsporten (som gamla ponnymamman) men detta orkade jag inte läsa mer än början, mitten, slutet.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat