Airbag passagerarstol - farligt för alla barn eller bara för bakåtvända barn?

Tabitha

Trådstartare
Just så lyder min fråga, och här på Buke brukar man ju kunna få svar på det mesta så jag hoppas på er! Har (så gott som) köpt en bil (Volvo S60) med krockkudde på passagerarsidan, men vill att min 8-åriga son ska kunna sitta fram när vi åker. Visserligen brukar man ju kunna koppla ur krockkudden, men jag har fått uppfattningen att det inte alltid är helt tillförlitligt? :bow: för svar!
 
Sv: Airbag passagerarstol - farligt för alla barn eller bara för bakåtvända barn?

Såsom jag har förstått det ska man inte vara för kort när man sitter på en plats med en krockkudde för att den då kan göra mer skada än nytta. Man kan som sagt koppla ur krockkudden, men det kan bli fel om den som kopplar ur den tänker på annat och t.ex tar fel kabel...
 
Sv: Airbag passagerarstol - farligt för alla barn eller bara för bakåtvända barn?

Tror man ska vara minst 140 cm för krockkudde.
Jag kollade med flera försäljare och andra bilkunniga och blev i alla fall övertygad om att det var säkert att koppla ur. Verkar vara mer skrämmsel propaganda att den skulle utlösa ändå. De fall där det utlöst så var fel kudde urkopplad och det har utvecklats endel sedan dess. Jag litar på att personen som kopplade ur vår visste vad denne gjorde.
 
Sv: Airbag passagerarstol - farligt för alla barn eller bara för bakåtvända barn?

Folksam jobbar mycket med de här frågorna. Kolla deras hemsida för tips och råd.
 
Sv: Airbag passagerarstol - farligt för alla barn eller bara för bakåtvända barn?

Rina har rätt.
Man ska vara minst 140 cm lång för att sitta på passagerarplats med krockkudde.


kopierat från vv
Men krockkudden framför passagerarplatsen är livsfarlig om ett babyskydd eller en bakåtvänd bilbarnstol placeras där. Risken är stor att barnet skadas eller till och med dödas när krockkudden med stor kraft blåses upp. Även barn i framåtvända bilbarnstolar, bältesstolar eller på bälteskuddar riskerar skador om de sitter på en passagerarplats med krockkudde. Samma risker gäller för personer som är kortare än 140 cm.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Skorpion76
·
Övr. Barn Hade en diskussion med en person om just detta, hennes mamma lämnade alltid yngsta sonen ensam hemma då hon gick över till grannen för...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
23 385
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har alltid hunden i framsättet, mest på golvet nedanför men när jag åker själv med honom får han sitta i sätet och ha rumpvärme:D I...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 673
Senast: Calazirya
·
T
Övr. Barn Vet att den här kanske ska ligga på barn, men det känns som att jag vill ha den här :). Har köpt "ny" bil idag och det är airbag i den...
Svar
9
· Visningar
2 915
Senast: aneka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp