Bukefalos 28 år!

Hund i framsätet, sele och airbag

AgentCarter

Trådstartare
Jag har alltid hunden i framsättet, mest på golvet nedanför men när jag åker själv med honom får han sitta i sätet och ha rumpvärme:D
I bagagen vill jag inte ha honom eftersom jag inte har något lastgaller= vid krock skulle han kunna åka fram på sonen.
Lastgaller är inte så lätt att hitta till min bil heller och har ingen aning om sambon skulle kunna installera det ens (då skulle vi få lämna in, men vet ändå inte hur det skulle bli).

I baksätet är han inte för sonen har sin stol där, har kommit fram till att på golvet nedanför framsättet känns säkrast för oss då stolen är körd så långt fram det går att vid krock skulle det krävas en del för att han skulle kunna komma upp. Har inställningen att det ändå är troligast att han skulle dö vid en frontalkrock.

Men det känns inte bra att ha honom lös i framsättet när vi åker själva (känns inte helt bra med golvet heller så). En avlägsen bekant dog i våras av att hunden var lös i bilen, alla andra överlevde utan skador (bara en lätt krock) men hunden träffade henne fel. Hunden överlevde med.
Så jag vill ha en sele till honom, men känner mig inte bekväm ändå med att han ska sitta bak (och han är nog lite för bortskämd för det:angel:)

Jag har airbag som är svår att koppla ur i framsättet, vad händer om den utlöstes? Man ska inte ha barn fram men en mindre hund kanske den inte ens når? Tänkte om den t.ex. utlöstes "bara för att".

Hur är det med selarna, är de ordentligt testade? Vilken är bäst?
Är en hund på 38 cm ~10 kg högst (antagligen under 9)

Tänkte på om vi t.ex. skulle volta, då så skulle faktiskt han antagligen överleva om han hade sele. Vilket han nog inte skulle göra i bagagen.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Varför köper du inte en bur istället? Mycket enklare. Du kan nog ha en bur som är B44xL60xH51. Den kan du ha precis var som helst i bilen, och hunden kommer ingenstans. Du kan ha den i framsätet, baksätet eller bagaget. Och både du, barnet och hunden åker säkert. Kostar inte mycket mer än en säkerhetssele men är mycket säkrare.

Du har hunden lös i bilen nu. Du säger själv att man inte ska ha barn i framsätet när man har krockkudde, det är samma som gäller för hundar. Krockkudden kommer att slå ihjäl honom. Oavsett var i bilen du har honom lös, så är det så att om han inte dör av krocken utan istället blir chockad och far runt i bilen och kanske morrar på räddningsmanskapet så har Polisen rätt att skjuta hunden för att rädda människan.

Mina hundar åker ALLTID i bur.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jo, fast går en bur att sätta fast i framsättet? Ordentligt då! I bagagen finns det inte plats, har barnvagn. Som sagt innan är jag skeptisk till baksätet.
Vill inte få buren över mig, då satsar jag hellre på hunden.

Vet att polisen har rätt att skjuta osv. Är trafikskoledotter i tredje generationen även om det inte märks;) Fast om min hund skulle morra är det nog troligare att de sparkar bort honom än skjuter.
Om bur hade varit ett alternativ hade jag haft det sedan långt innan. Har haft ett kasst lastgaller innan från biltema men tog bort det när en hund lyckades forcera det, kändes sådär lagom bra och säkert.

Men om det skulle bli en bur, hur är krocktesterna gjorda? Var i bilen?
Som sagt hade jag hoppats på att krockkudden inte hade nått honom, men vi kan kanske koppla ut den själva. Däremot så kommer den aldrig gå och koppla in igen antagligen och är inte 100% att den verkligen är urkopplad. Blir samma problem om man lämnar in på firma.
Kan dessutom vara så att min airbag kopplas ut då.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Men vad har du för bil? Vi har visserligen en v70 men vi fick in bur och barnvagn, men våran bur är stor. Visserligen lite pyssel när det var liggdelen men med sittvagnen var det lätt! Och jisses så mycket utrymme vi tyckte vi hade när barnen hade vuxit ifrån barnvagn! ;)
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Ford focus halvkombi:grin:
Drömmen är en ordentlig kombi men med min låga skatt och bränsleförbrukning är det inte försvarsbart ekonomiskt att köpa en ny större bil. Det skulle vara en kia då, men lite för dyrt för att önska sig en ny i födelsedagspresent;)

Kom dessutom på varför jag absolut inte kan ha bur i baksätet, det är enda stället där jag kan ha en passagerare. De tar lite plats barnstolarna!
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Men nu hänger jag inte med, två barnstolar? Hund i framsätet och du får plats med en passagerare bak? Jag skulle ändå titta på en bur att ställa i baggaget, barnvagnen brukar man kunna ta hjulen på för att få lite större möjligheter att packa bilen.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jag skulle fälla en trdejedel av baksäter, köpa en bur som passar och dra fast den rejält med spännband. Då fungerar den som lastgaller för barnvagnen bak och hunden kan åka säkert och slipper bli ihjälslagen av en airbag eller mot ett stolsäte. Att ha hunden lös i bilen eller fram i sele om det finns en airbag är otänkbart.

Är det viktigare att kunna ta passagerare än att hund, barn och du åker säkert?
Hur ofta har du passagerare egentligen?
Om du måste ta med passagerare är det bara att ta ut buren och fälla upp sätet.

Alternativet är sele på hunden i baksätet. Fram kan du under inga omständigheter ha den.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Nu har ju inte TS någon stor hund och behöver således ingen stor bur, men om TS har en barnvagn alá traditionell fyrhjulsvagn så kommer inte en bur att få plats i bak på en Ford Focus (halvkombi).

Till TS:

Jag röstar på Jadzias förslag.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jag skulle fälla en trdejedel av baksäter, köpa en bur som passar och dra fast den rejält med spännband. Då fungerar den som lastgaller för barnvagnen bak och hunden kan åka säkert och slipper bli ihjälslagen av en airbag eller mot ett stolsäte. Att ha hunden lös i bilen eller fram i sele om det finns en airbag är otänkbart.

Är det viktigare att kunna ta passagerare än att hund, barn och du åker säkert?
Hur ofta har du passagerare egentligen?
Om du måste ta med passagerare är det bara att ta ut buren och fälla upp sätet.

Alternativet är sele på hunden i baksätet. Fram kan du under inga omständigheter ha den.

Agree!

Och om nu hunden tar en tredjedel av baksätet är det nog inte ett problem. Passageraren kan väl sitta i framsätet då? :angel:
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Nu har ju inte TS någon stor hund och behöver således ingen stor bur, men om TS har en barnvagn alá traditionell fyrhjulsvagn så kommer inte en bur att få plats i bak på en Ford Focus (halvkombi).

Till TS:

Jag röstar på Jadzias förslag.

Nej det är mycket möjligt, jag har lite svårt att föreställa mig bagaget på en halvkombi, vi och alla vi känner har full kombi... ;) Men som sagt brukar det ju gå att plocka av däcken på vagnen, och det är väl nästan bara första året man måste ha en stor vagn med sig, vi hade ialla fall bara "sulky" med oss efter första året, (alltså en typ "sitty" eller vad de nu heter, inte en paraplyvagn. ;))
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Falcon har små burar, de är Schweiziska o krocktestade där, de passar för katter o mindre hundar o kan spännas fast i säten.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Köp en väska/bur som man kan spänna fast i säkerhetsbältet och sätt buren i baksätet. Då har du ju plats för passagerare både fram och i mitten.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jag har en bilbarnstol, men min bil är så liten att den äter upp framsätet+sitt säte+mitten bak. Vi ska försöka sätta den i mitten och hoppas på att det då ska gå och använda alla andra sätten. Så är inte helt enkelt!
Har en vagn som kommer fungera tills sonen är ca 2 år som är lite större än normalt, en ordentlig terrängvagn. Går att ta av hjulen men sambon tror inte att bur får plats ändå.

Så sällan är det ändå inte passagerare, vi är ändå två stycken vuxna i den här familjen så går inte att ha en bur bak.

Vallhund: Du vet inte om man kan få läsa de krocktesten? Har du en själv och vet hur väl de sitter fast? Förhoppningsvis går det med en liten bur fram, men är osäkert innan jag vet hur de ser ut (så jag går och kollar nu;))

Kanske kanske skulle kunna gå med en bur på golvet framför, men osäker. Men det känns smidigast annars. Får bara släppa ut hunden innan jag lämnar honom i bilen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Tja, en pygmé passagerare då med ben som stickor kan sitta fram;) Inte någon av mina kompisar (kortaste 159 cm) sitter bekvämt och för mig och sambon på 180 cm är inte ens och tänka på.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Nej jag har MIM, då min hund är större, vad gäller standarden för de Schweiziska krocktesterna får du googla, har sett dem någon gång men minns inte var.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

På golvet i fram och du har satt hunden rätt i en deformeringszon. Inte speciellt schysst.

Om stolen tar upp tre säten så är antingen stolen för stor eller bilen för liten. Helt ärligt, kan du inte få in två vuxna, en barnstol och en liten bur till hunden så är något fel för så liten är inte en Focus. Bilstolen måste vara gigantisk.

Som jag ser det får du helt enkelt byta ut något. Vagnen, bilstolen eller bilen för ingen av dina idéer om var hunden kan åka fungerar.

Alternativet är som sagt hunden i sele bak eller om verkstaden helt enkelt monterar bort krockkudden fram (obs monterar bort, inte kopplar ur). Med bortmonterad airbag så kan hunden åka i sele fram.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Oavsett vilken bur du väljer så är alltid bur säkrast. Både för dig, barn och hund. Tänk dig scenariot att hunden åker med sele. Selar går ofta sönder vid en krock. Hunden blir chockad och börjar bita i både dig och barnet utan att veta vad den gör. Ni kan kanske inte försvara er eftersom ni är avsvimmade.

Ett annat scenario är att rutorna på bilen går sönder. Hunden hoppar ut och orsakar ytterligare olycka/or som du blir skyldig att betala.

Detta är bara 2 exempel på vad som kan hända vid en olycka där hunden åker utan bur. Visst kan hunden bli skadad även om den åker i bur. Men om du spänner fast buren med antingen säkerhetsbältet eller spännband så sitter den där den ska vara. Och även om den inte är fastspänd så kan den inte komma förbi ryggstöden på sätena, inte heller kan den komma ut genom krossade fönsterrutor.

Har du både barn, hund och passagerare samtidigt? Annars kan du lätt lyfta ut barnsitsar och/eller bur när du ska ha passagerare.

Tillägg: I min Golf får jag lätt plats med både bur och barnvagn i bagaget, bara man placerar det på rätt sätt.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jag kan få in två vuxna, bilstol och bur. Det är med vagn det inte går. Bilstolen är nog ganska standard, den jag egentligen ville ha var mycket större. Men så är den ny också och det verkar som de blir större.
Ingen av sakerna är utbytbara, bilen=för stor kostnad inte bara inköp utan just runt om. Bilstol= nyinköpt för våra behov av långresor (som hund ej är med på) Vagnen= Har ingen lust att gå på asfaltsvägen fram och tillbaka resten av sonens vagntid. Kan köpa en ny bara för att ha i bilen men känns lite väl....

Har hellre sele bak på hunden, om jag får se hur ett krocktest med den ser ut på video.

Ska höra med mekanikern om vad som gäller vid att ta ur airbagen, men om det vore så lätt hade vi gjort det innan sonen föddes. Fanns någon bra anledning.

Vallhund: Tack!
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jag har en bilbarnstol, men min bil är så liten att den äter upp framsätet+sitt säte+mitten bak. Vi ska försöka sätta den i mitten och hoppas på att det då ska gå och använda alla andra sätten. Så är inte helt enkelt!
Har en vagn som kommer fungera tills sonen är ca 2 år som är lite större än normalt, en ordentlig terrängvagn. Går att ta av hjulen men sambon tror inte att bur får plats ändå.

Så sällan är det ändå inte passagerare, vi är ändå två stycken vuxna i den här familjen så går inte att ha en bur bak.

Vallhund: Du vet inte om man kan få läsa de krocktesten? Har du en själv och vet hur väl de sitter fast? Förhoppningsvis går det med en liten bur fram, men är osäkert innan jag vet hur de ser ut (så jag går och kollar nu;))

Kanske kanske skulle kunna gå med en bur på golvet framför, men osäker. Men det känns smidigast annars. Får bara släppa ut hunden innan jag lämnar honom i bilen.

Men hur ofta är ni ute och åker med vagnen? Vi hade våran stora vagn hemma, suverän för skogspromenader, sova ute i osv, men i och ur bilen orkade jag inte släpa... Så fort barnen blev stora nog för att kunna sitta hyfsat så har de fått åka sulky, mycket enklare i och ur bilen, få rum med hund och packning osv. Och hur länge har ni som sagt tänkt att barnet ska åka vagn? Det är ju ändå en rätt kort period, även om den känns lång medans man är mitt uppe i den. Så titta på burar för bagaget där du kan få in en mindre vagn brevid, när vi hade mycket packning och hund så vet jag att vi tog av hjulen på sittvagnen, ställde den på sidan och så packningen brevid och uppepå. Vi var ju två vuxna, två barn och stor hund på över 25 kg under vagnsperioden, det gick åt lite packningen är vi skulle tex till sommarstugan! ;)

Ta er en ny titt på burar, vagnar och fundera över vad ni verkligen behöver. Om ni nu tycker att det är dyrt att köpa en ny vagn så finns det mängder av bättre beg på nätet att köpa, eller hör med bekantskapskretsen, jag bytte nyligen bort våran gamla sittvagn mot en massage av en kompis.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Allsafeselen är testad på hund, den håller o hunden överlever om den väger 20 kg o du kör in i en bergvägg i 50 kms hastighet. Den håller förmodligen för annat oxå men då är det inte säkert att den överlever, o andra sidan slipper tvåbeningarna få en elefant i huvudet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 792
Senast: ebba85
·
M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
1 899
Senast: koftena
·
Övr. Hund Så var det dags för mig att skapa en tråd om hund och katt.. Det är nämligen såhär: Min mor har en katt. Jag och hundarna hälsar på...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp