Bukefalos 28 år!

Hund i framsätet, sele och airbag

Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Om jag inte bara ska till bvc/till samhället följer oftast vagnen med. Är en sittvagn vi redan har så känns sådär att byta ut den mot en sulky jag inte ens vill ha;) Vet mycket väl att det finns begagnade vagnar, var där jag hittade min. Men den är väldigt speciell och finns ingen direkt liknande modell i Sverige.

Skulle säkert få köpa svägerskans gamla, men blir bara några centimeter smalare och sittdelen är framåtvänd= big no för oss.

Luff: Skrev ett långt inlägg till dig, självklart dog internet när jag skickade. Svarar imorgon!

Vallhund: Och återigen tack!
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Om du inte är beredd att ändra på någonting eller byta ut något så blir det väldigt svårt att hjälpa dig. Det enda jag då kan göra är att konstatera att den lösning du vill ha troligen inte existerar med de förutsättningar du har.

Fast jag kan ju tycka att om det är din bil och det bara handlar om korta resor så kan sambon gott knö in sig i framsätet de gånger han ska med i den bilen.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Kom på ett alternativ till. Montera lastgaller och ha hunden i bagaget. Får det plats, montera även en mellanvägg så kan du åka med både hund och vagn. Annars får hunden vara hemma om vagnen ska med.

Lastgaller till Focus finns bland annat hos Jeppe.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Fast det är totalt omöjligt att kunna knö sig in i framsätet, så enkelt är det. En kompis på 159 har lyckats, vi är som sagt lite längre än så.

Jag kan ha hittat ett lastgaller nu, vill vara säker på att det kommer sitta ordentligt först bara med tanke på hur det första var.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jag förstår att det kanske verkar lite udda att vägra ändra något, men med tanke på vår ekonomi och boende situation är det riktigt svårt att göra det.

Helt ärligt så gör det inte för mycket att hunden skulle stryka med vid en krock, så länge min son klarar sig. Därför jag är så ovillig att ha hunden i baksätetäven med sele eftersom jag inte vet hur mycket de slänger omkring då. Hunden går att ha i bagaget idag med vagnen, han ligger intryckt mot en vägg och jag tycker att det då känns bättre att ha honom på golvet fram, för vid krock bakifrån får han inte hela vagnen över sig och risken att han flyger runt i bilen är inte lika stor.

Men om jag hittar en kombi som kostar -50000 i inköp, 900kr i skatt/år och går på etanol så kan jag tänka mig att byta. Men känns ganska otroligt.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jag förstår att det kanske verkar lite udda att vägra ändra något, men med tanke på vår ekonomi och boende situation är det riktigt svårt att göra det.

Helt ärligt så gör det inte för mycket att hunden skulle stryka med vid en krock, så länge min son klarar sig. Därför jag är så ovillig att ha hunden i baksätetäven med sele eftersom jag inte vet hur mycket de slänger omkring då. Hunden går att ha i bagaget idag med vagnen, han ligger intryckt mot en vägg och jag tycker att det då känns bättre att ha honom på golvet fram, för vid krock bakifrån får han inte hela vagnen över sig och risken att han flyger runt i bilen är inte lika stor.

Men om jag hittar en kombi som kostar -50000 i inköp, 900kr i skatt/år och går på etanol så kan jag tänka mig att byta. Men känns ganska otroligt.

Så kan man ju också resonera :crazy:

Nog för att barnens liv och hälsa alltid går först, men inte anser jag att det är strunt samma om hunden stryker med. Speciellt inte när det går att skydda båda två. Men det är klart, det kan ju kosta några kronor och lite bekvämlighet.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Ja det kan man, sonen kommer alltid först i alla lägen. Alla förslag ligger på ca 4000kr och upp till några tio tusen. Även om det inte är mycket för dig är det för mig. Jag vill ha något bra snabbt som jag inte behöver spara till några månader. En sele vore perfekt om nu inte hunden har för mycket rörlighet i bilen. Om hunden skulle slänga runt vid en krock så är det inte bara en risk för sonen.
Samtidigt kan jag göra det enkelt för mig och bara köpa ett lastgaller då överlever hunden garanterat ingen krock men skadar i alla fall inte oss.
Jag låter hjärtlös, men en ny hund kan jag alltid skaffa även om jag skulle sörja denna. Men att min son skulle dö skulle jag ha mycket svårare att klara. Och om det vore pga. hunden så skulle den ändå inte vara kvar här någon längre stund.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Du vet inte hur det ser ut med selar på den europeiska marknaden? Är det fortfarande bara allsafeselen som klarar ett test?
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Och om det vore pga. hunden så skulle den ändå inte vara kvar här någon längre stund.

Fast det vore ju inte hundens fel om ni krockar och den flyger runt i bilen?

Jag har krockat en gång,i ca 60-70 km/h,vi "frontade" på sidan,alltså stötte ihop fram men hennes bil stutsade sen åt sidan,så min motorhuv och hjulhus satt som ett dragspel framför min förardörr. Allting trycktes in,jag vart fastklämd med benen vid knäna,och pedalerna for in en bra bit. En lös hund i bilen hade varit rena döden. Det går inte att tänka sig dom krafterna som blir vid en krock,jag hade sån muskelvärk över en vecka pga smällen,och knäna var blåsvarta i veckor. Nu hade jag en väldig tur som klarade mig undan så pass,inte det minsta såret eller brytna benet fick jag,när räddningstjänsten kom så sa dom själva att det var ett under att jag i princip kunde ha gått därifrån om jag velat,nu slutade det dock med att taket klipptes bort och dom lyfte ur mig på en bräda jusst för att dom var så pass säkra på att jag måste ha skadat mig mer,och ville vara noga med ryggen och nacken. Dom trodde inte på mig när jag sa att jag var helt OK. :p

Lös det på något sätt,annars så är det bättre att lämna hunden hemma faktist..
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Varför kan inte hunden vara i bagaget men fastspänd? Det brukar finnas ringar man kan spänna fast grejer i. Min hund åker så, med sele och fastspänd i bagaget. Jag vill inte ha en hund i ryggen om vi krockar.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Går det??? Det vore ändå optimalt om man också kunde spänna fast vagnen så hunden inte får den över sig vid krock.
Med en ordentlig sele och fastspänd i bagaget borde det gå ganska bra. Ska kolla i bilen sen när sambon kommer/det har slutat regna. Vad har du för sele dessutom? Är ju ingen liten donna du har jämfört med min:) Även med lastgaller känns det inte så bra att ha hunden lös i bagagen, man sparar sig själv men är värre med hunden.

Fibusen: Nej, självklart vore det inte hundens fel, men jag tänker på hur man skulle må psykiskt efteråt, vad man skulle göra för att dämpa det dåliga samvetet. Tänker också på att man antagligen inte skulle orka med, då är det bättre att han flyttar permanent till min kompis (vill inte att ha ska behöva bli hemmastadd och upptryckt en gång till så om han bor där några månader så är det nog bäst att han får stanna)

Krockar är otäcka och har fått mycket propagerat hela mitt liv, har alltid klarat mig undan (ibland på ren tur, gick t.ex. ut i annan fil precis och då får inte bilen bakom stopp utan kör in i bilen som var framför mig i 90km/h höggravid var jag med) Som sagt innan så har jag hunden där han är idag då jag efter mycket tänkande och lite beräknande kommit fram till att det är minst risk att han skulle kunna tumla runt i resten av bilen vid krock där han sitter nu. Fast han skulle varit väldigt rökt vid frontalkrock.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Om du är så rädd för att krocka och orolig över säkerheten ska du inte åka omkring i en småbil. Lär gå åt skogen hur som helst för er i en sån, bilbarnstol, hundbur eller ej.

Jag har också varit med i en del krockar i mitt liv och kör därför omkring i en stor bil. Visst det kostar mig en del men det är mitt liv värt.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Självklart ska man inte riskera barnens liv, men om man nu mer några tusenlappar kan se till att både hund och barn åker säkert så kan jag inte se någon anledning till att inte lägga de där tusenlapparna. En mindre bur behöver inte ens kosta tusenlappar. Eller helt enkelt göra avkall på sin egen bekvämlighet, tills man har råd med en bättre lösning.

Det är faktiskt fullt möjligt att köpa en mindre bur och ha i bagaget och helt enkelt lämna vagnen hemma när hunden ska med. Eller tvärtom, hunden hemma om man måste ha med vagnen. Eller inte ta passagerare och har buren bak. När du säger att det inte går är det i mina ögon bara latmasken som talar.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Saken är den att hunden inte trivs hemma själv. Jag är inte 100% säker utan går på hur han reagerade en gång när husse försvann och jag var "gömd" och hur han beter sig i hundgården när han ser oss . Är inte så att han förstör saker, kissar eller liknande saker men jag tycker inte det verkar som han trivs. Han har alltid levt i flock innan han flyttade hit, så är inte så jättekonstigt att han inte trivs.
Om jag måste lämna honom brukar jag ge kycklingvingar men eftersom jag ofta är iväg heldagar när jag är någonstans så vill jag ta med hunden. Om inte bara för att han ska få komma ut.

Tills när jag ska börja jobba får vi komma på en annan lösning, men är 2.5 år kvar tills dess.

Sen är inte bur den stora kostnaden, utan ny bil, bilbarnstol och vagn. Bur är som sagt lika dyrt som en sele.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jo, sambon har en mer hundvänlig bil. Men eftersom hans hund är med honom till skolan och är i bilen varje dag så behöver han den.
Annars hade den varit min:devil:
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Men då är ju problemet löst.

De gånger ni måste åka två vuxna, barn och hundar så tar ni hans bil. Då kan du utan problem fälla en del av baksätet och dra fast en bur där. Och så får du plats med både barnstol, vagn och hund på ett säkert vis.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jo, men finns en hel del mer personer än sambon:)
Men ska nog försöka med em-pirres lösning, om jag hittar en bra sele.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Fast Allsafes krocktester förutsätter att selen är fäst i öglan av ett sätesbälte.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Det är därför jag funderar på hur det ser ut på den europeiska/usa-marknaden. Har bara hunnit kolla lite på olika youtube klipp (med ett som du länkade i en annan tråd som bas) har hittat en med veterinärer som diskuterar. Får se om de säger något vettigt sedan när det är lite lugnare här.
Just nu har jag bara kommit så långt att man ska ha metall spännen istället för plast (vilket jag nog hade fattat själv)

Även med allsafeselen så funderar jag på om man kan vända på mittenbältet, är inget jag ändå kan använda. Men får kolla mer på bilen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 792
Senast: ebba85
·
M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
1 899
Senast: koftena
·
Övr. Hund Så var det dags för mig att skapa en tråd om hund och katt.. Det är nämligen såhär: Min mor har en katt. Jag och hundarna hälsar på...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp