Bukefalos 28 år!

Hund i framsätet, sele och airbag

Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Inte för att vara elak, men eftersom inget alternativ som de andra tipsat om passar er kommer mitt alternativ.
Avliva hunden, eller omplacerad den.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

De gånger någon annan måste åka med får du väl helt enkelt ta ur buren och lämna hunden hemma. I annat fall få de ta egen bil. Om hunden har problem med att vara ensam, skaffa hundvakt eller ensamhetsträna den.

Jag har sällan passagerare trots att jag har en Saab 9-5. Enda platsen som är ledig är passagerarsätet fram och där får man ta det benutrymme som bjuds. Bakom står nämligen en bur till lilla hunden och i övriga baksätet är det fullt av träningsprylar. Måste jag ta passagerare så får jag helt enkelt plocka ur bilen och fälla upp alla säten. Lite meckigt, men så ofta åker inte folk med ändå.

Vill du ha plats för säkert åkande för både barn, hund och passagerare så behöver du helt enkelt en större bil!
Annnars får du prioritera bort något och i mina ögon är det då självklart att passagerare får stryka på foten för säkerheten ska man inte tulla på, vare sig det gäller hund eller människa.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Alltså!

ALLA selar är bättre än lös hund!

Ovanstående gäller för burar oxå. Även om de inte räddar livet på hunden så räddar den förmodligen så pass att hunden inte flyger kring i bilen vid en kollision/olycka. Dessutom hindrar både sele o bur hunden från att orsaka en olycka genom att den t.ex. hoppar upp i knäet på föraren under färd.

Det man bör tänka på om man använder sele är att knäppa lös hunden så snart den är ensam i bilen.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Självklart är alla selar bättre än ingen, har en idag som med lite meck kan sätta fast honom i bilen med.
Men det optimala vore att få en sele som jag kunde sätta fast honom i bagagen och att den ändå är säker. Så därför undrar jag om det finns något mer än allsafeselen.

Men det jag kom och tänka på var att vilken bur som helst är säkrare än ingen, jag tror inte det. Men just burar och hur de ska sitta tycker jag Vallhund har förklarat bra i andra trådar så jag hoppas hon kan svara på om det är så:) Fast självklart hindrar bur/sele att hunden hoppar upp i knät under färden
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

:bow::bow:

Jag har hunden fastspänd för min skull. Jag förväntar mig inte att hunden överlever en krock, även om jag givetvis hoppas på det.

kl

Jag har en stadig sele, som jag kopplar till bagageutrymmets bagagesurrningsringar (vilket långt ord).
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Sedan ska man inte glömma att last ska vara fastsatt även i en personbil. Lös hund eller vagn = lös last. Poliskontroll kan vara = problem så det behöver inte ens vara så att man krockar för att det ska bli problem
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Jo, jag vet har varit i poliskontroll efter vår stövare forcerade lastgallret och satt i mitt knä. Men poliskvinnan påpekade bara att det inte var bra sen var det inget mer:confused: Jag hade faktiskt förväntat mig böter då.

Em-pirre: Jag ser det också som att det är för min skull hunden ska vara fast, inte för att den ska överleva en krock bättre. Eftersom jag har en liten bil (som påpekats innan) är det ännu mindre chans för överleva en krock.

Jag tror inte det står så tydligt, men där hunden sitter när sonen är med kan han inte komma någonstans utan att jag öppnar passagerardörren. Är väldigt långt utrymme så han kan ligga där utan problem men inte ta sig runt i resten av bilen. Därför tycker jag det är bättre att han sitter där än i bagagen där en mycket större hund kan hoppa fram till baksätet utan problem.
 
Sv: Hund i framsätet, sele och airbag

Inte för att vara elak, men eftersom inget alternativ som de andra tipsat om passar er kommer mitt alternativ.
Avliva hunden, eller omplacerad den.

Kethets skrev:
Men ska nog försöka med em-pirres lösning, om jag hittar en bra sele

Ja eller så är det så att TS faktiskt försöker hitta en lösning som ska fungerar för TS och dennes familj och jag tror TS klarar sig bra utan avlivningsråd :crazy:.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 792
Senast: ebba85
·
M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
1 899
Senast: koftena
·
Övr. Hund Så var det dags för mig att skapa en tråd om hund och katt.. Det är nämligen såhär: Min mor har en katt. Jag och hundarna hälsar på...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp