Bukefalos 28 år!

Åka buss...

imported_gerbera

Trådstartare
Hur gör ni egentligen i kollektivtrafiken, ni som har lite större hundar. Jag höll på att bli tokig igår när en familj slänger upp sina småbarn (två och fyra) mer eller mindre i ansiktet på hunden och låter dem sitta och peta och skrika och skratta. Försökte säga ifrån men tyvärr förstod de inte svenska (vilket inte har med saken att göra, förutom just det faktum att jag inte kunde be dem låta bli). Jag blir så trött på att folk inte lär sina barn sunt förnuft när det kommer till djur. De ÄR inga leksaker.

Sen känner jag mig nästan dum när hunden är "ivägen" eftersom hon är modell större, men folk har ju barnvagnar och packning överallt så varför skulle hunden inte kunna få lite utrymme?

Det blev ledigt vid barnvagnsplatsen sen så vi kunde gå och ställa oss där och slippa ungarna. Men det var ingen angenäm upplevelse.
 
Sv: Åka buss...

hr får inte ens hundar åka kollektivt :( diskriminering :(
 
Sv: Åka buss...

Idag hade vi show hunden och jag för ett gäng faschinerade barn.
De skrattade och tjöt ömsom av förtjusning och ömsom av skräck när han satt, stod, la sig på kommando, han hälsade vackert och balanserade på bakbenen.
Det kan jag bjuda på om jag är på bra humör - andra dagar så har jag arbetat hårt på att utstråla "Lämna mig ifred för fucks sake" och säger ifrån när de är jobbiga.
 
Sv: Åka buss...

Hur gör ni egentligen i kollektivtrafiken, ni som har lite större hundar. Jag höll på att bli tokig igår när en familj slänger upp sina småbarn (två och fyra) mer eller mindre i ansiktet på hunden och låter dem sitta och peta och skrika och skratta. Försökte säga ifrån men tyvärr förstod de inte svenska (vilket inte har med saken att göra, förutom just det faktum att jag inte kunde be dem låta bli). Jag blir så trött på att folk inte lär sina barn sunt förnuft när det kommer till djur. De ÄR inga leksaker.

Sen känner jag mig nästan dum när hunden är "ivägen" eftersom hon är modell större, men folk har ju barnvagnar och packning överallt så varför skulle hunden inte kunna få lite utrymme?

Det blev ledigt vid barnvagnsplatsen sen så vi kunde gå och ställa oss där och slippa ungarna. Men det var ingen angenäm upplevelse.

Jag använder tekniken titta elakt, blänga surt och fräsa... Fast tack och lov behövs det inte så ofta... Det är mest ungdomar som försöker kliva på hans svans och så...

Språk brukar aldrig vara ett hinder. Det är så mycket man kan säga med tonen så... :D

Visst känner jag mig lite ivägen ibland, men jag brukar tänka på att jag och hunden åtminstone inte
*är full
*pratar högt i mobiltelefon
*vandaliserar
 
Sv: Åka buss...

Jag har också hund modell större, jag kan liksom inte fälla ihop honom och knuffa in honom under sätet. Å andra sidan ligger han lugnt på golvet så folk kan kliva över honom och så utan att han reser sig.

Jag kan tycka att det är lite jobbigt att man ska känna sig i vägen. T.ex. så ska ju hunden vara längst bak. Det är vi alltid. Jag brukar försöka akta honom från folk och försöka att inte störa, men ibland är det ju trångt och han kan vara nyfiken och nosa i luften mot folk. Då brukar jag fundera på om det är fel av mig att ibland känna att folk som kliver på vagnen efter oss, alltså när vi redan är där längst bak, att dessa människor faktiskt gör ett beslut? Alltså, dom kan ju faktiskt gå framåt på spårvagnen. Det är sällan det är så trångt så att man inte kan flytta sig, är det det brukar jag vänta på nästa för jag vill inte trängas. Hur som helst så kan jag bli lite irriterad när folk kliver på där bak, ser hunden, och sedan står kvar och ser rent ut sagt äcklade ut. Varför flyttar man sig inte då? :confused: Nu är ju dom allra flesta positiva och många sitter och tittar och ler åt honom. Men just dom där surisarna ger mig ont i magen. :crazy:

Sedan undrar jag lite hur ni andra gör? Försöker ni få hunden att flytta sig hela tiden och så för att inte vara i vägen för andra? Jag kan tycka att det känns lite jobbigt. Jag är glad att jag har en hund som är avslappnad på buss/spårvagn/tåg. Om jag då tvingar honom att ställa sig upp hela tiden så vill han ju inte lägga sig ner igen. Självklart flyttar jag honom alltid om någon visar tecken på att vara rädd, det har jag full förståelse för att man är och jag uppskattar mycket när folk faktiskt säger till att dom är det.

Några sådana barn har jag inte varit med om. Däremot ungdomar/vuxna som på fyllan sitter och "skäller" eller mjauar. Eller en gång när en kille med vääärldens största resväska promt skulle gå av i den bakre dörren, trots att han satt precis vid mittendörren och dessutom såg att det låg en stor hund längre bak i gången. Han släpade bak sin väska och jag var omogen och surnade faktiskt till lite för jag tyckte det var så onödigt. Så jag lät bli att säga åt hunden att ställa sig upp. Killen blev skitsur tillbaka såklart och muttrade något samtidigt som han fick lyfta sin stora väska och bära den av bussen. Men varför varför gick han inte en meter framåt istället för att gå längst bak i bussen och gå av? Jag förstår verkligen inte. :crazy:

Men tja. Över lag tycker jag faktiskt att folk är glada och trevliga och hur många som helst vill klappa afghanen och prata och berätta om sina afghanerfarenheter alt. sin okunskap om saken. :)
 
Sv: Åka buss...

Om jag mot förmodan åker uppsalabuss betalar jag för en plats åt honom så då jäklar ska han få ta en plats oxo! (givetvis får han inte va på sätet) men om han ligger vid mina fötter eller precis bredvid mit säte, ja då ligger han där och folk får faktiskt kliva över/gå runt. Och nej han är inte allmän egendom! Snälla barn och vuxna får gärna klappa om de frågar, alt visar att de är intresserad av honom och sedan låter honom komma fram.

I sthlm kollektivtrafik och på SJ där jag upplever att jag blir trevligt bemött och han dessutom är gratis=bagage, känns det mer noga att han inte stör/är i vägen. Men jag flyttar inte på honom hela tiden för det. Men försöker placera mig och honom någonstans där han kan ligga utan att va i vägen, tex under sätet eller på fötterna eller så.

Nu är detta ingen jättestor hund utan 22kg spaniel.
 
Sv: Åka buss...

KL

Här i Skåne är det rätt praktiskt med pågatågen då det ofta finns mycket plats. Öresundstågen upp till Gbg har ju också sk "djursäte" med mera plats.
I bussen däremot fram o tillbaka till hundklubben är de inte alltid roligt, hade en mamma som morrade på mig när jag gick förbi med vovven och sa " I dont want the dog to sniff on anything here, do you understand???" när jag gick förbi hennes barnvagn. Kan tillägga att hunden säkert var en halvmeter ifrån, och inte alls visade intresse för barnvagnen, vi skulle precis bara förbi.

Annars kör jag säkert kort : jag säger att hunden är agressiv, då låter dom än vara i fred.
 
Sv: Åka buss...

Min golden får vackert vika ihop sig och klämma sig in under sätet. Det är helt enkelt bara där hon får ligga ifred. Vi åker kommunalt varje dag, mest buss. Hon är som tur är inte så värst intresserad av att hälsa på alla och det är jätteskönt.

Har vi en bra dag gör jag som escodobe och showar lite. Loka älskar till ex att kasta sig på rygg och åla runt och klia sig mot marken samtidigt som hon stönar högt och grymtar. Har man inget bättre för sig när man står och väntar på bussen så... :D
De som frågar får hälsa, resten ignorerar jag totalt och bara går förbi.
 
Sv: Åka buss...

Varför inte säga ifrån? Funkar det inte med vänliga signaler så tar man direkt till dom arga och övertydliga. Låtsas att det är en nyfödd bebis du har i st f hund. :)

På den tiden vi åkte buss så hade jag aldrig problem med varken hundar eller folk. Vi, hunden och jag, var glada och morsade när vi klev ombord och gick bak till ståsektionen och folket var alltid glada tillbaka. Aldrig blev vi illa bemötta utan det "värsta" var i stil med "jag är hundrädd men den där ser ju så snäll ut". Även på tunnelbanan och dess plattformar var det positivt med många som vill hälsa och klappa, och det fick dom naturligtvis.

Men det var då det, kanske har det surnat till numera?

LIA
 
Sv: Åka buss...

I förra veckan klev jag på ett överfullt pendeltåg (hade inte hunden med mig) och ser till min häpnad att det sitter en kille på ett säte och han har sin hund modell större och "farlig" sittandes på sätet mittemot. När det stod folk i gångarna, packade som sillar... :crazy: Det mest fascinerande var dock att INGEN sade något!
 
Sv: Åka buss...

Några sådana barn har jag inte varit med om. Däremot ungdomar/vuxna som på fyllan sitter och "skäller" eller mjauar.

Så gör min styvfar jämt när man är någonstans med dem och möter/ser en hund. Jätteirriterande och förstår fullt ut att hundägarna blir sura.
 
Sv: Åka buss...

KL

Här i Skåne är det rätt praktiskt med pågatågen då det ofta finns mycket plats. Öresundstågen upp till Gbg har ju också sk "djursäte" med mera plats.
I bussen däremot fram o tillbaka till hundklubben är de inte alltid roligt, hade en mamma som morrade på mig när jag gick förbi med vovven och sa " I dont want the dog to sniff on anything here, do you understand???" när jag gick förbi hennes barnvagn. Kan tillägga att hunden säkert var en halvmeter ifrån, och inte alls visade intresse för barnvagnen, vi skulle precis bara förbi.

Annars kör jag säkert kort : jag säger att hunden är agressiv, då låter dom än vara i fred.

Precis så är det, bra kollektivtrafik i Skåne. Jag har aldrig haft problem det fåtal gånger jag och hunden har åkt buss eller tåg. Är väldigt försiktig med det eftersom han är blind på ena ögat och har det lite svårt med saker på "fel" sida. Men som sagt, tack vare att kollektivtrafiken i Skåne är så bra fungerar det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 269
Senast: Exile
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 680
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 455
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 157
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp