Åka på tävling ensam

Kirre

Trådstartare
Ja, är det någon som gör det? Åker ensam alltså, utan hjälp. Hur gör man? Rutiner, ordning i vilken man måste göra grejer. Främst är det hoppning jag tänker på.

Jag åker alltid ensam vid alla andra tillfällen såsom veterinär och träningar och det går ju fint men det är ju så mycket mer på tävling, koll på framhoppning, startlistor, gå bana osv. Det går ju liksom inte att starta bland de första, rida fram och gå banan utan att ha hållhjälp till hästen tex.

Så, någon som får det att funka och kan tipsa lite? :)
 
Sv: Åka på tävling ensam

Det går! men man måste som sagt ha koll på allt.

Jag kan försöka beskriva hur jag brukar göra.

Börjar alltid med att gå till sekreteriatet och se till att alla papper är i ordning, få hästnummer om man inte fått det innan.
Tar en startlista, kan ju alltid kolla om det är någon man känner som startar nära så kan man ha den som referenspunkt.

Går banan, första klassen är ju lätt att hinna.

Gör iordning mig själv, alla saker på väst,kavaj, hjälm, sporrar.

Lägg fram allt så att man når det när man lastat ut.

Jag sätter på skydd och broddar i transporten men det är ju en smaksak.

Tränsar och lastar ut, sadlar och sitter upp.

När jag kommer till framridningen så frågar jag funktionären vilket startnummer dom är på om man inte hör högtalarna, då är det mycket lättere att hänga med.

Hoppar fram med en av dom andra ryttarna, finns alltid någon förälder/kompis som sänker och höjer lite då och då.
Tacka för hjälpen om någon lägger upp efter att du rivit.
Be snällt om du vill ha ett högre eller lägre hinder så brukar inte folk vara ovilliga att hjälpa till!

När jag ridit första klassen så kan det ju bli lite olika senarion.
Man blir placerad och ska in på prisutdelning, då har jag hästen kvar ute om det inte är många starter kvar alt lastar med full utrustning.

Man väntar till nästa klass då är det bra att kolla den prel startlistan så man vet om man startar tidigt eller sent.
Om man startar sent så är det ju ingen fara men om man får en tidig start och allra värst först så gäller det att veta vad man gör.

Bästa senariot är ju om man hittar någon man känner som kan hålla hästen när man går banan, brukar finnas hyggligt folk!
Om man inte har sån tur så gör jag iordning hästen så att han står helt klar i transporten.
Ett stort plus är om du kan läsa banskissen så du har ett hum om banan innan du ska gå den (har ridit enbart efter banskissen en gång men det kändes lite osäkert)
Går banan så fort jag bara kan och går sen och lastar ut, travar till framridningen och värmer upp.
det blir lite stressigt men det går, kom ihåg att ta ett djupt andetag och försök slappna av.

Var inte rädd att be om hjälp med att lasta/lasta ur av folk på parkeringen dom flesta är snälla och hjälpsamma.

Kom också ihåg att funktionärerna är där för att hjälpa dig! Fråga vilken start dom är på och be dom ropa högt och tydligt på dig.
 
Sv: Åka på tävling ensam

jag lyckades i våras tävla 2 st hästar, en egen + en ridskolehäst i totalt 5st olika klasser under en dag (den ena gick dressyr + terräng, den andra dressyr, hopp, terräng). Ridskolehästen stod i stallet på ena sidan anläggningen och jag stallade upp min häst i tävlingsstallet på andra sidan ca 300m bort. Det var dock bara klubbtävling så jag fick trixa o byta lite i startlistorna för att få till bra tider. Det va stressigt o mkt spring fram tillbaks - men det gick ;)

Ingen hjälp, dock kunde man ju alltid kolla med folk som varit nere i tävlingsstallet om min häst höll sig lugn osv så man slapp oroa sig för henne..

men jag vet inte precis om jag hade velat åka iväg med 2 hästar själv till en ny tävlingsplats = mkt tid till att bara hitta överallt.
 
Sv: Åka på tävling ensam

Strongt jobbat!

Håller med att det räcker med en häst att hålla rätt på!
Min galna kompis har åkt med två unghästar varav den ena var hingst, hon hade tagit sig lite vatten över huvudet om man säger så.
Som tur var så var jag på samma tävling och startade före henne så jag ställde upp som hästskötare.
Det blev en lång dag men inte kunde jag lämna henne där ensam.
 
Sv: Åka på tävling ensam

Tack för svar båda två.

Själva lastningen och iordningställandet är ingen fara, det gör jag ju alltid ensam. Det är just att hålla reda på startande före, hinna gå banan om man startar typ bland de fem först, då vill man ju gärna rida fram lite först, sen gå banan när den öppnas för att sen hoppa fram, lasta däremellan med parkering kanske en bra bit från banan, ja, jag får inte ihop hur det ska funka. Jag rör mig inte heller i tävlingskretsar så inga jag känner att fråga om hjälp som också är där och startar. Lasta fullt påklädd känns sådär, med min otur och stissiga häst så lär hon ju fastna någonstans, hur väl jag än snurrar tyglar och annat.

Dum fråga kanske men med hänvisning till att man är ensam kan man "önska" att få ett sent startnummer för att just underlätta bangåendet? Förstår ju att det beror på arrangörens goda vilja men någon som testat?

Tänk om man haft "ponnyföräldrar", detta även som vuxen. ;)
 
Sv: Åka på tävling ensam

Jag åker som sagt alltid ensam annars, träningar, vet osv. Lastar utifrån med en longerlina från hästen, in i transporten, runt bommen och så ut till mig. Hon går in och jag stänger, numera, bommen bakom och fäller sen upp rampen, longerlinan lägger jag över rampen. Går sen in via skötardörren, sätter fast hästen och knäpper loss longerlinan och samlar ihop den. Lastar ur gör jag numera (precis skaffat transport med lång bom bak, inte haft något alls förut) genom att fälla ner rampen, gå fram till hästen på andra sidan mellanväggen, knäpper loss och fäster grimskaft, tar steget bak och lossar bommen, steg fram igen och backar ur henne, jag står alltså på andra sidan mellanväggen hela tiden.

På detta sättet, i och urlastning har jag aldrig några moment där jag har hästen helt utan kontroll, de sitter aldrig fast fram utan någonting bak och är aldrig lösa fram med stopp bak. Jag har alltså full kontroll och kontakt med hästen hela tiden.
Vill man leda hästen in i transporten kan man göra det istället, med longerlina och ta den med sig ut genom skötardörren och gå bak och fästa bommen.
 
Sv: Åka på tävling ensam

förra pållen (ej den jag hade i våras då jag tävlade två) gick jag in med, lämnade lös, gick ut genom skötardörren, bak o stängde, fram o binda. När han skulle ut lossade jag honom, öppnade bak, tog bort bommen och "bad" honom komma ut.

Pållen i våras fick jag hjälp med lastningen eftersom vi har stall hemma, sen använde jag frontutlastningen. Fick hjälp med lastningen på tävlingsplatsen när jag skulle hem.

Syrrans pålle är bäst. Honom "skickar" man in, slänger grimskaftet på ryggen på honom, stänger, går in o binder. Coolaste häst jag känner/har kännt :D
 
Sv: Åka på tävling ensam

Vad hade du gjort OM din häst, under tiden som du är på utsidan av transporten och går bak för att stänga, börjat backa ur, lös och du inte hinner få tag på honom?
 
Sv: Åka på tävling ensam

då hade han väl fått backa ut, han va alltid lugn i transporten - både in o ut (fd travare = åkt massor) Van vid att stå lös med grimskaftet ner i backen.

Du kan inte göra så mkt ändå även om du dragit longerlinan runt bomen OM hästen vill ut. Då ser jag hellre att han backar ut själv lugnt o försiktigt än att det blir bråk o han inte vill gå in fler gånger.

Gör ju inte precis på det viset med "första bästa häst" - ska jag lasta/köra själv ska jag känna hästen väl. Sen kan olyckor alltid hända - men det kan de även om man gör allt efter "konstens alla regler"
 
Sv: Åka på tävling ensam

Tänkte mest att på en tävlingsplats är det ju kanske inte så smart med lösa hästar och som du själv sa, en olycka kan ju alltid hända dvs att trots att de inte brukar backa gör det en gång och då är den lös. En longerlina i näven med sig ut när man går runt gör ju åtminstone att man har kontakt med hästen. Nej man kan inte och ska inte heller i det läget stoppa den från att backa ur mha av linan, aldrig sagt, men den är inte lös iaf.
 
Sv: Åka på tävling ensam

När jag lastar min häst leder jag upp honom och släpper in honom så att han får gå in själv. Sen är det bara att lägga dit bommen, fälla upp luckan och gå fram och knäppa fast honom. Skulle han backa ur innan jag har hunnit lägga på bommen hinner man förhoppningsvis få tag på tyglarna/grimskaft som hänger runt halsen på honom.
När jag lastar ur ser jag till att han inte sitter fast i något när jag knäppt lös honom, sen går jag runt och öppnar luckan och bommen och står beredd att ta tag i tyglen/grimskaftet när han backar ut.
Detta systemet funkar kanonbra på min häst, men sen är han också extremt snäll att lasta/lasta ur. Kanske inget att rekommendera om man vet att hästen är benägen att kasta sig ut så man inte hinner få tag på tyglarna...
 
Sv: Åka på tävling ensam

Nu var jag aldrig ute med den hästen själv på tävlingsplatser, så vet inte hur jag skulle gjort då. Jag va på väg att lära honom att bli "inskickad" så att man kan stå kvar utanför/bakom hela tiden, men hann sälja innan vi va färdigtränade.

Över lag tycker jag inte man bör lasta/köra själv - händer det nått så är det svårt att fixa det själv oavsett vad det är.
 
Sv: Åka på tävling ensam

Det går! men man måste som sagt ha koll på allt.

Jag kan försöka beskriva hur jag brukar göra.

Börjar alltid med att gå till sekreteriatet och se till att alla papper är i ordning, få hästnummer om man inte fått det innan.
Tar en startlista, kan ju alltid kolla om det är någon man känner som startar nära så kan man ha den som referenspunkt.

Går banan, första klassen är ju lätt att hinna.

Gör iordning mig själv, alla saker på väst,kavaj, hjälm, sporrar.

Lägg fram allt så att man når det när man lastat ut.

Jag sätter på skydd och broddar i transporten men det är ju en smaksak.

Tränsar och lastar ut, sadlar och sitter upp.

När jag kommer till framridningen så frågar jag funktionären vilket startnummer dom är på om man inte hör högtalarna, då är det mycket lättere att hänga med.

Hoppar fram med en av dom andra ryttarna, finns alltid någon förälder/kompis som sänker och höjer lite då och då.
Tacka för hjälpen om någon lägger upp efter att du rivit.
Be snällt om du vill ha ett högre eller lägre hinder så brukar inte folk vara ovilliga att hjälpa till!

När jag ridit första klassen så kan det ju bli lite olika senarion.
Man blir placerad och ska in på prisutdelning, då har jag hästen kvar ute om det inte är många starter kvar alt lastar med full utrustning.

Man väntar till nästa klass då är det bra att kolla den prel startlistan så man vet om man startar tidigt eller sent.
Om man startar sent så är det ju ingen fara men om man får en tidig start och allra värst först så gäller det att veta vad man gör.

Bästa senariot är ju om man hittar någon man känner som kan hålla hästen när man går banan, brukar finnas hyggligt folk!
Om man inte har sån tur så gör jag iordning hästen så att han står helt klar i transporten.
Ett stort plus är om du kan läsa banskissen så du har ett hum om banan innan du ska gå den (har ridit enbart efter banskissen en gång men det kändes lite osäkert)
Går banan så fort jag bara kan och går sen och lastar ut, travar till framridningen och värmer upp.
det blir lite stressigt men det går, kom ihåg att ta ett djupt andetag och försök slappna av.

Var inte rädd att be om hjälp med att lasta/lasta ur av folk på parkeringen dom flesta är snälla och hjälpsamma.

Kom också ihåg att funktionärerna är där för att hjälpa dig! Fråga vilken start dom är på och be dom ropa högt och tydligt på dig.

Så där gör jag också!!

Är nstan alltid ensam.
Har till och med varit på fälttävlan helt ensam, man hittar alltid någon att ta hjäp av om man måste.
Självklart är ideealet inte att vara ensam OM man skulle dratta av och göra sig illa tex....men vad gör man?!:D
 
Sv: Åka på tävling ensam

Trodde inte det var så många som är ensamma på tävlingsplatsen....
Jag tänker många gånger på hur bra ponnybarnen har det ,(med all rätt)
o att jag också skulle vilja ha den uppbackningen, det är så trist o jobbigt att vara själv , men samtidigt lär man sig en massa av att vara själv o självförtroendet växer efterhand man kommer på hur man ska lägga upp det som det passar just dig. Ja ja då är man inte unik när man står där o fumlar med sina grejor:crazy:
 
Sv: Åka på tävling ensam

Det funkar men är lite bökigt, så undviker helst att göra det. kräver liksom en del planering.

Ofta finns det ju någon man känner på samma tävling som man snällt kan flirta lite med för att få hjälp. Annars är det bara att plocka fram sin sociala pratsamma sida och be om hjälp. Ex vid lastning eller be någon att hålla medan man går banan iafll man måste plocka ur tidigare.

På frmahoppningen kan det vara lite bökigt särskilt vintertid när kläder och täcken ska på och av. men brukar finnas snälla hjälpsamma människor även där som hjälper en, och de som sitter vid insläppet brukar kunna passa täcken och jacka medan man är inne på banan.

Så det mesta går att lösa om man ör lite finurlig. brukar ex ta på skydden färdigt i transporten så är det enklare att få på bakskydden tex:p
 
Sv: Åka på tävling ensam

kanske vi kunne hjälpas åt vi "ensamma" ,om inte avståndet är för stort förstås.,,Sen är det ju rätt kul om man är några stycken .....
 
Sv: Åka på tävling ensam

Jag brukar skriva i anmälan att jag är ensam och därför vill ha ett sent startnummer, det har aldrig varit något problem. Det jag konstaterat efter att tävlat en hel del själv är just att det inte går om man har ett tidigt startnummer. Svårt att gå banan om ingen kan hålla hästen liksom.
Annars så får man räkna med att allt tar extremt mycket längre tid. I början när jag tävlade själv hade jag alltid tidsbrist. Man måste ju plocka in allt i bilen, fixa och trixa själv med varje detalj.
Annars tycker jag det funkar bra att tävla själv. Jag brukar småle lite när jag ser folk med tre medhjälpare som ändå knappt klarar av hästen... :)
 
Sv: Åka på tävling ensam

Som någon annan skrev "våga be om hjälp" många har ju med halva släkten + hela stallet så..

Eller skaffa en snygg häst som alla vill fråga om och klappa på, efter en studn när du märkt om du litar på personen så ber du snällt "skulel du kunna hålla medan jag går banan" etc :devil:
stå då helst i närheten av banan så du ser din häst och provisoriska hästskötare:angel:

och du kan nog testa att skriva på att du åker själv, tror de flesta arrangörer tar hänsyn till det..

Vet själv att jag en gång tävlade två olika hästar i två klasser (båda hästarna gick båda klasserna), hade dock med en hästskötare..
och arrangöerena var så snälla- men tänkte inte och satte mig först och sist.. grejen var bara den att jag red varrannan häst där, och med en 5minpaus var det stressigt att hinna komma i mål, byta häst, sadla om osv :eek: menmen, det gick det också..
 
Sv: Åka på tävling ensam

Arrangörerna brukar vara jättesnälla tycker jag. En gång hade jag glömt att skriva att jag var själv i anmälan och då gick det bra att byta startnummer på plats.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 634
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 824
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 055
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp