Åka till Paris nu?

@tornblomma
Jag tycker du skall åka, jag hade gjort det.

Jag lovade mig själv på flygplatsen i Tel Aviv när japanska röda armen dödade 26 och skadade 80 personer att jag aldrig skulle låta terroristerna vinna och hindra mig från att leva mitt liv.

Jag började flyga samtidigt som hijacking av flygplan blev "folksport" och var tvungen att ta ett uppgör med mig själv om jag var villig att utsätta mig för riskerna terroristerna utgjorde. Jag har varit på många oroliga platser och lärt mig att det har inte så mycket med mod att göra som att inte vara dumdristig. Dö skall vi alla på ett eller annat sätt.

Jag var också på Irland när IRA sprängde en bomb i Omagh på Nord-Irland. Vi kom samma dag som attentatet och jag minns hur folk vi träffade under vår rundtur tackade oss för att vi inte vände i dörren och åkte hem igen.
 
Det värsta är ju att så många muslimer känner att de måste gå ut och ta avstånd från terroristerna. Som att normaltillståndet vore att en muslim är terrorist - fruktansvärt. Tänk att behöva leva med att omvärlden ser på dig så.

Instämmer. Dessutom, muslimer? Jag har väldigt svårt för att någon skulle beskriva mig som kristen eftersom jag inte är troende eller med i svenska kyrkan. Araber skulle väl vara en något bättre beskrivning.

Däremot ser jag gärna att imamer tar avstånd ifrån de här dåden. De har en religiös tyngd och hur det än är hävdar Daesh att de är religiösa och följer Koranen. En del imamer underblåser hatet och värvar tyvärr folk till Daesh, även i Sverige. Ta tex Gefle Dagblads granskning av moskén i Gävle, det är anledningen till att Gävle är ganska högt upp på listan över ett potentiellt platser för attentat i Sverige.

http://www.gd.se/allmant/gastrikland/darfor-granskar-vi-gavles-moske

Generellt är jag misstänksam mot en religiös påverkan på samhället oavsett om det gäller kristendom, judendom eller islam. Religion är något privat som inte har med lagar etc att göra.
 
Vet du hur du reagerar på hög närvaro av beväpnad polis (vakter, militärer - jag kan inte de franska organisationerna i sammanhanget)?

Själv upplever jag det väldigt obehagligt med mycket uniformerade, beväpnade människor omkring mig. Det skulle jag ta i beaktande om jag hade haft en resa till Paris planerad just nu. Jag hade troligen åkt ändå, men om ändamålet vore enbart avkoppling och nöjen, så är läget inte perfekt just nu pga just säkerhetspådraget. Jag blir ju inte rädd att poliserna ska skjuta mig, givetvis inte, men jag ogillar vapen och uniformer väldigt mycket på en emotionell nivå. Även i Sverige.

Terrorrhot etc är jag inte rädd för. Inte heller är jag riktigt så principfast att jag eftersträvar att visa att jag inte är rädd genom att vara mer utåtriktad än annars. Jag gör som vanligt, helt enkelt.
 
Instämmer. Dessutom, muslimer? Jag har väldigt svårt för att någon skulle beskriva mig som kristen eftersom jag inte är troende eller med i svenska kyrkan. Araber skulle väl vara en något bättre beskrivning.

Däremot ser jag gärna att imamer tar avstånd ifrån de här dåden. De har en religiös tyngd och hur det än är hävdar Daesh att de är religiösa och följer Koranen. En del imamer underblåser hatet och värvar tyvärr folk till Daesh, även i Sverige. Ta tex Gefle Dagblads granskning av moskén i Gävle, det är anledningen till att Gävle är ganska högt upp på listan över ett potentiellt platser för attentat i Sverige.

http://www.gd.se/allmant/gastrikland/darfor-granskar-vi-gavles-moske

Generellt är jag misstänksam mot en religiös påverkan på samhället oavsett om det gäller kristendom, judendom eller islam. Religion är något privat som inte har med lagar etc att göra.
Har läst de där fyra reportagen nu. Intressant och oroande. Tack för tipset.
 
Vet du hur du reagerar på hög närvaro av beväpnad polis (vakter, militärer - jag kan inte de franska organisationerna i sammanhanget)?

Själv upplever jag det väldigt obehagligt med mycket uniformerade, beväpnade människor omkring mig. Det skulle jag ta i beaktande om jag hade haft en resa till Paris planerad just nu. Jag hade troligen åkt ändå, men om ändamålet vore enbart avkoppling och nöjen, så är läget inte perfekt just nu pga just säkerhetspådraget. Jag blir ju inte rädd att poliserna ska skjuta mig, givetvis inte, men jag ogillar vapen och uniformer väldigt mycket på en emotionell nivå. Även i Sverige.

Terrorrhot etc är jag inte rädd för. Inte heller är jag riktigt så principfast att jag eftersträvar att visa att jag inte är rädd genom att vara mer utåtriktad än annars. Jag gör som vanligt, helt enkelt.
Jag gör också som vanligt och jag undviker att vara dumdristig.

Jag vet hur jag reagerar på uniformer, polis, militärer och beväpning. Jag upplever det som en trygghet att se dom ute och veta att dom håller uppsikt. Jag kommer från en familj med långa militära och polisiära traditioner och har inget emotionellt förhållande till varken unifomer eller beväpning. Det är för mig en del vardagen helt enkelt men jag ser ju helst att dagens insatser inte behövs, någonstans.
 
Jag gör också som vanligt och jag undviker att vara dumdristig.

Jag vet hur jag reagerar på uniformer, polis, militärer och beväpning. Jag upplever det som en trygghet att se dom ute och veta att dom håller uppsikt. Jag kommer från en familj med långa militära och polisiära traditioner och har inget emotionellt förhållande till varken unifomer eller beväpning. Det är för mig en del vardagen helt enkelt men jag ser ju helst att dagens insatser inte behövs, någonstans.
Fast du beskriver ju ett emotionellt förhållande. ;) Ett annat än mitt. (Jag kommer från en familj av vapenvägrare och pacifister.)
 
Fast du beskriver ju ett emotionellt förhållande. ;) Ett annat än mitt. (Jag kommer från en familj av vapenvägrare och pacifister.)
Jag har ett liknande emotionellt förhållande till uniformer som du. Tycker att det ser mycket obehagligt ut att det går omkring beväpnad militär på gatorna i Paris nu, som man ser i reportage. Jag hade inte kunnat sitta och njuta på en uteservering när de marscherar förbi. :crazy:

Men hade jag haft en resa inbokad hade jag åkt och tänkt att det är intressant att uppleva staden nu. Särskilt om jag som TS hade vänner där.
 
Jag har ett liknande emotionellt förhållande till uniformer som du. Tycker att det ser mycket obehagligt ut att det går omkring beväpnad militär på gatorna i Paris nu, som man ser i reportage. Jag hade inte kunnat sitta och njuta på en uteservering när de marscherar förbi. :crazy:

Men hade jag haft en resa inbokad hade jag åkt och tänkt att det är intressant att uppleva staden nu. Särskilt om jag som TS hade vänner där.
Ja. Hade jag haft en resa bokad hade jag åkt. Väl medveten om skillnaden mellan avkopplande och intressant.
 
Säkerhetsläget är ju lugnt med tanke på att det är klimatkonferens och det säkert är extra mycket bevakning. Jag var också på väg dit men det ställdes in (de jag fått erbjudande att åka med alltså, själv hade jag inte tvekat) eftersom de inte vill ha extra människor där då (på konferensen alltså). Det kommer dock vara en hel del manifestationer och demonstrationer (dock inte godkända av franska säkerhetspolis) och det kan ju vara värt att hålla koll på så man inte är på samma ställe.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 183
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 857
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp