Akademisk ridkonst - litteratur

Re: Ridhistoria

En av de bättre böckerna om ridkonstens historia är Dressage - the Art of Classical Riding av Sylvia Loch. Den är dessutom skriven av en dressyrryttare till skillnad från Chenevix-Trench. Tjock, övergripande, väl skriven och generöst illustrerad. Det finns ytterligare en historiebok som jag känner till, The Development of Modern Riding av Vladimir S Littauer.
 
Stort urval och battre priser an de flesta andra stellen,
www.amazon.com, iof en amerikansk sida, men frakten till sverige ar inte farlig sa ska man kopa mycket sa lonar det sig. Du hittar bocker av Sylvia Loch, Alois Podhajsky, Nuno Oliveira, Xenophon och manga fler har.

*funderar over hur manga namn jag lyckats stava fel till*

Frida
 
Re: Ridhistoria

Nu är ju frågeställaren så lyckligt lottad att hon bor i Uppsala. Inte nog med att det grundades en riddarakademi där redan under 1600-talet som faktiskt finns kvar om än något anpassad till vår tid, i Uppsala finns också ett lantbruksuniversitet som har en och annan rar hästbok i hyllorna, och definitivt mer än stadsbiblioteket kan locka med. Sylva Loch finns väl representerad i biblioteket i Ultuna.
En bra bok om äldre ridkonst är Livrustkammarens utställningskatalog från 1992: Riddarlek och tornerspel. En annan bok som redogör för ridkonstens historia och i viss mån speglar svenska förhållanden är Johan Fischerströms Riskolan å Strömsholm som gavs ut 1918. Om den inte finns på Ultuna finns den iallafall på Carolina.
Stadsbiblioteket i Uppsala har Trench, men också Jonas Palms eminenta översättning av Xenofon som även innehåller en kort översikt om ridkonstens historia. Jonas Palm var en gång inspektor för den akademiska ridinstitutionen vid Uppsala universitet.
Ta gärna en titt på www.lsh.se/skokloster/ridkonst för lite inspiration!
/Ann
 
Jag skulle inte rekommendera att använda Chevenix-Trench annat än som en första orientering.

Som referens till djupare arbeten duger den inte alls pga sin fullständiga frånvaro av notapparat. Dvs du kan inte kolla upp de saker han skriver.

Personligen tycker jag att en hel del av han skriver är felaktigt.

/Kung Tulle
 
Jag skulle inte rekommendera att använda Chevenix-Trench annat än som en första orientering.

Jag håller helt med om detta, men eftersom jag fattat det som att det rör sig om ett arbete på gymnasienivå och inte en historisk avhandling rekommenderade jag den!

Jag vill också passa på att informera om en länk till "KUNGL. SKOGS- OCH LANTBRUKSAKADEMIENS BIBLIOTEK" som har samlat all sin litteratur om hästar och hästskötsel i särskild lista.
http://www.kslab.ksla.se/HAST1.HTM
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 238
Senast: WBanna
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Myrten
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 566
Senast: Butros
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp