Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Jag måste bara tala om att det du säger är akademisk ridkonst i just mina ögon mest ser ut som värsta avarten. Förböjt, oengagerat, segt o lite fegt.

Som jag ser det alltså, men eftersom jag på nått sätt trodde jag red med mycket inspiration från Bent o andra måste jag få protestera för mig själv. För bestämmer nån att det där är "AR" kommer jag inte ens påstå att jag rider det i smyg längre... :-( Om det inte var ironiskt..? Nu vart jag osäker! Gör kanske bort mig nu :-)
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Säkert många som kommer att ha åsikter men jag tyckte det var en klarsynt tolkning utifrån det lilla jag vet om AR och helt klart den mest översiktliga jämförelsen som någon våat sig på att göra :-) . Skulle inte det inlägget kunna nålas?

Hälsningar Hanna
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Jag pratar inte om att slippa bett - jag rider aldrig med bett. Jag menar utan huvdlag. Kan inte ha något som ligger ann bakom öronen på honom pga sår. Jag rider egentligen oavsätt det nästan alltid utan huvudlag men tvivlar på om jag får rida så för henne.
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Jag rider egentligen oavsätt det nästan alltid utan huvudlag men tvivlar på om jag får rida så för henne.
Varför inte ringa och fråga henne? :idea:
Hon är väldigt en väldigt trevlig person och brukar inte vara omöjlig på något vis..
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Om folk "påstår" att de upplever en skillnad så ÄR det nog också så - att AR HAR inneburit en skillnad.
För DEM.

Men denna upplevelse, är som jag skrivit i mina bägge inlägg, förstås individuell.

För den som redan innan är medveten och påläst, väl bekant med alla de klassiska mästarna, väl förtrogen med ridhistoria och kultur, för den som redan känner till alla höga skolor och olika läror och som ser ridningen som en livskonst ..så blir skillnaden kanske ingen alls.
Okej, varför då kalla det för någonting annat? Varför påstå att det är en aldeles egen ridkonst när det lika gärna kan vara dressyr?

AR-nissar ser bridong + stång som en 'övergångsbetsling' där strävan är att kunna rida på enbart stången.
AR-nissar har i större utsträckning bladsadlar med ett högt fram- och bakvalv.
Urvalet av bett och sadlar är mycket större för AR-nissen än för den tävlande moderna nissen, som ju måste få sin häst att fungera bra på ett bridongbett och i en bomsadel.
Dessa kan du rida på oavsätt vad du rider eller hur. Vilken utrusning man använder är väldigt individuellt. Sen vill jag bara ta upp en sak - TÄVLING är inte detsamma som DRESSYR.

Sättet att hålla tyglarna skiljer:
AR-nissar rider på 3+1 om de rider på kandar och på en hand ifall de rider på stång.
Och vad har detta att göra med själva ridningen i sig. Jag har inga tyglar alls - rider jag inte dressyr då? Dessutom finns även olika sätt att hålla på inom AR - eller ja, alla håller iaf inte tygeln likadant.

AR-nissar använder sig ofta av trängande tygeltag (och är inte 'förbjudna' att föra handen över manken..)
AR-nissar har vanligen en 'slappare' tygel då de rider på stång
Dressyr för mig..

Sättet att sitta i sadeln kan skilja:
En AR-nisse sätter sig vanligen i avlastningssits om man ska öka på en gångart, jämfört med en modern-nisse som ofta sitter mer tillbakalutad i en ökning.
En AR-nisse rider inte lätt - lättridning innebär en ständig förskjutning av tyngdpunkten
Det måste väl vara väldigt individuellt det med? Dock lättridningen kan jag hålla med om.

Valet av den optimala hästen skiljer:
En AR-nisse väljer troligen hellre en häst som är lämpad den klassiska utbildningsstegen men med mindre gång (för att kunna rida utan att störa och bli störd..).
En modern tävlingsnisses optimala häst är högställd, ca 165-170 och har stort register (stor förmåga både att samla och skjuta på) och stora gångarter.
En satsande AR-nisse har dock inte alls samma behov av en optimal häst som den satsande moderna tävlingsnissen.
Det har nog snarare med ens eget intresse att göra. Och kunskap! Dessutom påstår iaf tränarna att alla hästar accepteras av denna "gren".. Att man väljer en bättre lämpad häst har väl om inte annat att göra med att en person som är väldigt intresserad av AR vill komma upp i de rörelser som inte alla hästar har kapacitet att utföra.

Arbetet vid hand skiljer (från den vanlige moderne dressyrnissens) :
En AR-nisse jobbar hästen i kapson i 'lilla snurren' och travar inte förrän hästen har balans och form. Kan bli månader med bara skritt..
En AR-nisse använder inte inspänningstyglar överhuvudtaget
En AR-nisse arbetar på lång tygel
En AR-nisse jobbar ibland vid pilarer
En AR-nisse gör ofta öppnor och slutor vid hand (i kapson)
Detta är ju också individuellt och dressyr som allt annat? Att man i regel inom dressyre sällan jobbar vid hand har ju med stor sannolikhet att göra med den allmänna okunskapen som regerar bland hästfolket. Det är inget som vi fått lära oss från grunden.

Ridbanans utseende kan skilja:
En AR-nisse klarar sig utmärkt med en carré (en liten ridbana på typ 11mx11m)
Jaså, detta är för mig en picadero. Det använder jag mig av också.

En AR-nisse 'förböjer' ofta sin häst i sidled på volten
En AR-nisse skrittjobbar mycket
En AR-nisse skritta gärna riktigt långsamt
En AR-nisse kan 'joggtrava', medan den moderne nissen vill ha mer uttryck och energi i gångarten.
En AR-nisse håller sig betydligt mer i den bärande delen av registret medan den moderne nissen även jobbar mycket med påskjutskraften.
En AR-piaff och en tävlingspiaff ser inte likadan ut och en AR-passage och en tävlingspassage ser inte likadan ut (tävlingspiff & puffen är mer uttrycksfulla och spektakulära, men kanske i gengäld ngt mindre bäriga och med mindre ryggschwung)
En AR-nisse rider halva steg
En AR-nisse rider fyrtaktsgalopp
En AR-nisse rider terre-á-terre
En AR-nisse rider levad och pesad
En AR-nisse som nått långt har en häst som kan ett eller flera skolor ovan mark (courbette, croupade, ballotad, kapriol..)
När det gäller skrittarbete måste jag säga att där är AR-folket mycket duktiga på att lägga vikten. Men att veta hur man arbetar en häst i skritt är för mig fortfarande dressyr. Även om man i hästsverige är väldigt dåliga på att arbeta hästar i skritt.

Längden på ridpassen skiljer:
En AR-nisse rider ofta korta pass (20 min)
En modern nisse typiska pass ligger på 45-60minuter
På ridskolan kanske. Jag har aldrig ridit så länge för en dressyrtränare. Mina pass är ca 20 minuter långa.

Kanske blir det enormigt om jag fortsätter. ;)

Vart kommer alla dessa fördommar om dressyr ifrån? Som om det som lärs ut på ridskolan är den enda dressyren.

Jag vill dock tacka för ett MYCKET bra inlägg. :) NU har jag fått en mycket större inblick i vad AR är för ngt. Sen att jag tycker att det lika gärna skulle kunna kallas för dressyr är en sak. Jag säger inte heller att jag har rätt, jag säger att jag har svårt att förstå denna kategorisering och fördommarna som verkar finnas i denna "gren".. Jag skulle inte kunna påstå och stå för att detta är något annat än dressyr egentligen. Men som tränare jag red för sa - detta är eg inte en gren utan snarare ett sätt att träna häst på. Så långt är jag med. Men att säga att det inte är dressyr?.. Jag vet inte.. Det kanske är min allmänna uppfattning om kategorisering som gör det. ;)

Men men, nu har jag iaf fått se vad som "klassas" som AR. Jag antar att det är så långt jag kommer i detta. Så får vi se vad jag har att säga efter träningen.
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Där sa du ngt. ;) Jag har fått detta ordnat via en kompis så jag har inte tänkt på det faktiskt. Men min kompis, som känner denna tränare, verkade inte vara speciellt positiv till tanken på att inte kunna ha huvudlag.

Då menar jag alltså varken träns, bettlöst eller grimma. Ingenting alls att hålla i händerna förutom ev en lina som ligger an mot hästens nosrygg. Det skulle kunna fungera. Så har jag ridit en del när jag velat ge honom lite mer stöd.
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Det ska jag göra. Om det blir av. Kursen är betald men min kuse kan just nu inte ha träns och jag är tveksam på om jag får vara med utan. Nån annan kanske vet mer hurvida man får rida utan träns för henne?..

Jag ställde fråga på sista kursen huruvida hon ansåg att det går att skola upp en häst till de högre skolorna utan huvudlag, varpå hon svarade "ja!" med eftertryck, så jag tror säkert att du får delta utan huvudlag, om du känner att du får ut något av din ridning då:D

/M
som vill utan huvudlag...
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Och vad har detta att göra med själva ridningen i sig. Jag har inga tyglar alls - rider jag inte dressyr då?
Jag orkar inte debattera hit och dit i denhär tråden, har inte orkat läsa alla inlägg ordentligt ens. "Whatever makes you happy" liksom.
Men här kan jag ju berätta att jag faktiskt en gång har startat i en dressyrklass barbacka i grimma och grimskaft. Det var träningstävling och jag hade frågat lov innan. Fick en helt ok bedömning (lätt B), men i slutet kunde inte domaren hålla sig, utan vid en bedömningspunkt där man skulle bedöma bl a ryttarens tygelfattning stod det "VILKA TYGLAR???????" :devil: :rofl: Så lite grinig var hän allt. :D
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Jag ställde fråga på sista kursen huruvida hon ansåg att det går att skola upp en häst till de högre skolorna utan huvudlag, varpå hon svarade "ja!" med eftertryck, så jag tror säkert att du får delta utan huvudlag, om du känner att du får ut något av din ridning då
Menar du det??! Det vore ju toppen!! Om det är så ska jag be om att få rida en av lektionerna utan huvudlag, sista kanske! :) *mycket mycket entusiastisk*

Men här kan jag ju berätta att jag faktiskt en gång har startat i en dressyrklass barbacka i grimma och grimskaft. Det var träningstävling och jag hade frågat lov innan. Fick en helt ok bedömning (lätt B), men i slutet kunde inte domaren hålla sig, utan vid en bedömningspunkt där man skulle bedöma bl a ryttarens tygelfattning stod det "VILKA TYGLAR???????" Så lite grinig var hän allt.
Verkligen??! Jag ser en spännande framtid framför oss.. nu jädrar ska ttl och frodo-bebis ut på tävlingsbanorna! ;) *spinner planer* :D Jag har aldrig varit mkt för tävlingar men detta är ju en helt annan sak**

Känner att jag redan fått ut massor av detta med AR. :D Iaf här på forumet.
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Jag har ridit för den här tränaren. Som jag känner henne får du komma med din häst precis som det passar er bäst. Kan inte tänka mig att hon bryr sig alls.

Enligt min mening är hon en hejdundrande instruktör dessutom, du får nog kul.

OA
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Jag orkar inte debattera hit och dit i denhär tråden, har inte orkat läsa alla inlägg ordentligt ens. "Whatever makes you happy" liksom.
Men här kan jag ju berätta att jag faktiskt en gång har startat i en dressyrklass barbacka i grimma och grimskaft. Det var träningstävling och jag hade frågat lov innan. Fick en helt ok bedömning (lätt B), men i slutet kunde inte domaren hålla sig, utan vid en bedömningspunkt där man skulle bedöma bl a ryttarens tygelfattning stod det "VILKA TYGLAR???????" :devil: :rofl: Så lite grinig var hän allt. :D

Ser faktiskt framför mig hur du illmarigt plirar mot domarna. Haha, så kul, du är för skön :rofl: :rofl: :rofl: .

OA
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Ja, hon är kanonbra, rekomenderar varmt! står själv som reserv på ridplats på en kurs för henne här nu i vår, bettlöst, ev utan huvudlag... hoppas nån blir sjuk :angel:
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

OlleAltlas o Migo

Har ni rätt är jag redan mkt imponerad av henne. Kursen är betald så är det så att hon låter mig rida utan huvudlag är jag garanterat med. Hoppas kunna vara med ändå dock.
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Ser faktiskt framför mig hur du illmarigt plirar mot domarna. Haha, så kul, du är för skön :rofl: :rofl: :rofl: .
OA
He he :D
Jag tyckte kanske att det roligaste var att domaren inte kunde hålla sin professionalitet hela vägen. :D
Jag hade ju frågat om lov innan och blivit lovad en fair bedömning, men hän KUNDE INTE hålla sig, utan måste peta in en sur kommentar längst ner.
Jag = :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Men, har någon verkligen påstått att AR inte är dressyr utan en egen gren??
Typ, hoppning, western, dressyr och så AR??:confused:

Jag ser AR som en tolkning av den klassiska dressyren gjord och spridd av BB.
Alltså är det såklart dressyr. Sedan har vi frihetsdressyr, modern tävlingsdressyr och dålig dressyr, bra dressyr inom alla olika genrer.

Så om det inom begreppet dressyr finns en massa tolkningar och stilar så har du din individuella som det verkar, med influenser från det du ser som bra. Men en hel massa rider som det beskrivs att den moderna Nissen gör, och en ganska stor grupp numera väljer att "följa" AR-skolan.

Sedan kan man ändå välja att korsbefrukta de olika stilarna. Behålla sin gamla sadel men rida på stång, eller sälja halvblodet pga ständigt håll o byta till en skogsmullehäst.:bump: :D Eller visa sin individualitet och följa sin tro på en massa olika sätt.:smirk:

Ditt inlägg gav intryck av att det är din syn på ridning vs världen. Kan du inte hålla med om att dressyr över lag generellt i Sverige ser ut som FTF listar det.
De flesta är ju utbildade på ridskolor i grunden och tar sig vidare därifrån åt olika håll om de inte finner ridskolan bra nog.

Jag tycker att FTF´s inlägg var en klockren jämförelse över skillnaderna mellan moderna och barocka Nissar!!:bow: :D
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

båda stävar efter samma sak, men den vanliga dressyren tar omvägar och "fuskar" tycker jag
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Men, har någon verkligen påstått att AR inte är dressyr utan en egen gren??
Typ, hoppning, western, dressyr och så AR??
Ja det är min uppfattning. Men det är säkert olika från person till person.
 
Sv: Akademisk vs "vanlig" dressyr??

Halsring på kursen kanske?
Av vilken anledning? Jag kan hålla balansen utan det. Och styra med det är inget som min häst tränats till så då tror jag att det kommer att läggas för mycket vikt på det istället för att lära mig hur jag ska träna. ;) Jag kan dock ha lina över nosen om hon vill att jag med "tyglar" ställer honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 256
Senast: IngelaH
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 255
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp