Bukefalos 28 år!

Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ja jag upplever fortvarande att du ser det som första prioritering att försvara travsporten.
Inlägget jag länkade till var väl ditt?
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ja jag upplever fortvarande att du ser det som första prioritering att försvara travsporten.
Inlägget jag länkade till var väl ditt?
PL

Om ni är så oskyldiga varför bry sig. Sedan har all ridsport granskats. Skilnaden är väll att det inte skrikits lika mycket. Man vet att det finns skitstövlar i alla dicepliner.
Ja o jag underade vart han sett ett program som granskar ridsporten på liknande sätt..


Ja, det är väl inte så konstigt att du gör, du sitter ju med dina små inhopp o totalt ignorerar min inbjudan diskutera lösningar istället för att sitta här o kasta bajs.
Det enda jag fick ur dig i frågan om drivning var att du ansåg mitt förslag vara dåligt och gynna de framgångsrika, väldigt konstruktivt lixom...

Så jag upplever det som du ser som högsta prioritet att kristisera mig o mina inlägg, någon vidare debatt med lösningar verkar inte intresserad dig..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har väl skrivit om lösningar. Däremot ger jag mig tex inte in på personangrepp på banveterinärer som har helt berättigade invändningar mot sin arbetsroll.
Bara det här att klaga på att andra dicipliner inte granskas lika noga( vilket är fel, det ger bara mindre uppmärksamhet pga att färre folk är inblandade) visar ju att du inte kan acceptera kritik mot din sport.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har väl skrivit om lösningar. Däremot ger jag mig tex inte in på personangrepp på banveterinärer som har helt berättigade invändningar mot sin arbetsroll.
Bara det här att klaga på att andra dicipliner inte granskas lika noga( vilket är fel, det ger bara mindre uppmärksamhet pga att färre folk är inblandade) visar ju att du inte kan acceptera kritik mot din sport.
PL

Vilken annan diceplin har jag då klagat på tro?

Jag bemötte hans inlägg med informationen att all ridsport granskats o kritik att vi reagerat på "granskningen" med en fråga om vilket program som granskat ridpsorten på samma sätt o på samma felaktiga grunder?
Är den frågan ett klagomål??
Ja, men visa en dokumentär då, som granskar på samma vinklade sätt...

Från först ainlägget i denna debatten. som kom långt innan programmet visats i en numera låst tråd, jag la det första inlägget under TS o jag har samma åsikt nu, Tycker dte är bra att travet granskas, men dte ska vara en rättvis granskning, annars är det bara smutskastning!

Jösses, du tillskriver mig en hel del åsikter jag inte har.

Kan jag inte ta kritik??
Jag har ju skapat en hel tråd med kritik mot min egen sport med saker jag vill förändra..
Du lyser fortfarande med din frånvaro!!

Och återigen så vrider du till det, har ingen gång klagat på Banveterinärens klagomål, utan på de fakta det byggdes på vilket får honom att fråmstå som en oseriös tomte.

Men fortsatt och IGEN, jag har ingen större lust sitta och tjaffsa med dig om vad jag tycker o inte tycker om olika saker.. Jag ville nå något konstruktivt, du vill mest tjaffsa om huruvida jag försvarar travet eller inte...
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag påpekade att du klagade på att andra dicipliner inte granskats lika noga.
Kom för guds skull inte här o påstå att du inte slängde skit p AD i ett helt annat sammanhang!!!!
PL!
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag påpekade att du klagade på att andra dicipliner inte granskats lika noga.
Kom för guods skull inte här o påstå att du inte slängde skit p AD i ett helt annat sammanhang!!!!
PL!

Så här skrev jag;
Ursprungligen postat av Humelibumlan
För att granskningen byggde fakta som inte stämmer.. därför bryr man sig.

Jag har aldrig sett ett program där ridsport granskats på samma sätt? Har du?
Vart är klagomålet? :confused:
Och det som svar på påståendet att all ridsport granskats

Jag tycker fortfarande han är en Tomte o att han gjorde fel o det står jag för, sen får du bli hur upprörd du vill.
Men på vilket sätt det försvarar travsporten, det vet inte jag..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ett av klagomålen är att du bemöter hans viktiga argument med att han är en tomte!
Hans huvudbudskap är ju att han inte ges någon möjlighet att kolla hästar individuellt, o här kan jag intyga att skillnaden mellan rollen som banveterinär o tävlingsveterinär är enorm,
Ja jag har sett program där fula metoder inom ridsporten tagits upp.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ett av klagomålen är att du bemöter hans viktiga argument med att han är en tomte!
Hans huvudbudskap är ju att han inte ges någon möjlighet att kolla hästar individuellt, o här kan jag intyga att skillnaden mellan rollen som banveterinär o tävlingsveterinär är enorm,
Ja jag har sett program där fula metoder inom ridsporten tagits upp.
PL

Jag bemöter inget av hans argument med att han är en tomte?!
Jag sa han framstod o uppförde sig som en tomte.

Hans budskap är bra, det har jag sagt innan, men när de bygger på osanningar o felaktiga fakta, så blir det oseriös tomte av det hela.
Han hade inte behövt dra till, det hade räckt med sanningen!!

Det var inte vad jag frågade, jag frågade om du sett en "granskning" med samma vinkling som kalla fakta!
Jag hade reagerat oavsett vad de "granskade" med den vinkligen..
För det är ju vad vi reagerat på, VINKLINGEN inte själva granskningen.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har ju skapat en hel tråd med kritik mot min egen sport med saker jag vill förändra..


När nu AD är på tapeten och ditt förändringstänkande så verkar det som du inte vill att hästens mun ska kontrolleras före start och inte heller då att sår och liknade i hästens mun ska innebära startförbud?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

När nu AD är på tapeten och ditt förändringstänkande så verkar det som du inte vill att hästens mun ska kontrolleras före start och inte heller då att sår och liknade i hästens mun ska innebära startförbud?

Jooo
Inlägg 24*
Hästar med mun problem brukar ju utmärka sig på olika sätt, borde det inte kunna gå att veterinär ber vissa hästar "komma upp" för inspektion efter värmning o innan lopp?
En vet assistent eller liknande borde ju kunna kolla i hästens mun om där finns sår eller liknande.. Extra kurs för indentifierar personalen?


Fast det står längre ner i tråden..

Men sött där annars, hade jag missat en punkt o därmed tycket jag ju såklart att hästar med sår i munnen ska få starta... :grin:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jooo
Inlägg 24*
Hästar med mun problem brukar ju utmärka sig på olika sätt, borde det inte kunna gå att veterinär ber vissa hästar "komma upp" för inspektion efter värmning o innan lopp?



Fast jag är inte alls så säker att man ser dessa problem , på håll, på hästar som ligger på, varför inte kolla alla innan uppvärmningen?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men sött där annars, hade jag missat en punkt o därmed tycket jag ju såklart att hästar med sår i munnen ska få starta... :grin:



Men det tycker du inte, eller? Då borde du automatiskt tycka att det borde finnas möjlighet att kontrollera alla före ett lopp, precis som inför FT?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Du tog upp detta just som ett argument mot honom trots att det inte hade mead sakfrågan att göra! Du kanske borde skilja på TV- programmet o de som uttalar sig.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Fast jag är inte alls så säker att man ser dessa problem , på håll, på hästar som ligger på, varför inte kolla alla innan uppvärmningen?

Ja varför inte?
Varför inte böja? Känna igenom alla, kolla halsar, magsår o allt annat oxå?
Finns inte ekonomi o resurser kanske?

Jag tror ju en duktig vet kan avgöra vilka hästar som ligger i riskzoonen o skulle då således lätt kunna skicka upp dem för kontroll.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men det tycker du inte, eller? Då borde du automatiskt tycka att det borde finnas möjlighet att kontrollera alla före ett lopp, precis som inför FT?

Liiite låg nivå nu va?

Men mitt svar finns ovan, jag sätter kanske för hög tilltro till ban.vets kompetens? Och tror en duktig veterinär lätt kan avgöra vissa avikelser.

Å andra sidan upplever jag inte att en häst med mun problen är i startmässigt skick o det är tränarens ansvar att dessa inte startar.
En häst med problem i munnen fungerar ju inte och jag som kusk märker ju fort när hästen protersterar mot exv. bett eller börjar med tandlossning osv..
Så att det inte skulle synas på reaktion att de har sår... njea...
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ja varför inte?
Varför inte böja? Känna igenom alla, kolla halsar, magsår o allt annat oxå?
Finns inte ekonomi o resurser kanske?

Jag tror ju en duktig vet kan avgöra vilka hästar som ligger i riskzoonen o skulle då således lätt kunna skicka upp dem för kontroll.



Jaha, men finns inte duktiga veterinärer på FT och hoppning också, varför böjer de och kollar mun om du menar att det syns på håll?

Lite stress i en häst och det är inte alls säkert att en mindre hälta syns eller att hästen visar att det har ont i munnen.
Jag tror det finns en rädsla för ett sådant system från er som pysslar med trav och det är att strykningarna skulle öka. På plats.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jaha, men finns inte duktiga veterinärer på FT och hoppning också, varför böjer de och kollar mun om du menar att det syns på håll?

Lite stress i en häst och det är inte alls säkert att en mindre hälta syns eller att hästen visar att det har ont i munnen.
Jag tror det finns en rädsla för ett sådant system från er som pysslar med trav och det är att strykningarna skulle öka. På plats.

Nej inte alls.
Jag tycker det skulle vara bra om alla hästar fick ett personligt möte med en veterinär innan start.

Framför allt skulle det nog strykas mer på hemma plan än som du vill påstå, på plats.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag bemöter inget av hans argument med att han är en tomte?!
Jag sa han framstod o uppförde sig som en tomte.

Hans budskap är bra, det har jag sagt innan, men när de bygger på osanningar o felaktiga fakta, så blir det oseriös tomte av det hela.
Han hade inte behövt dra till, det hade räckt med sanningen!!

Det var inte vad jag frågade, jag frågade om du sett en "granskning" med samma vinkling som kalla fakta!
Jag hade reagerat oavsett vad de "granskade" med den vinkligen..
För det är ju vad vi reagerat på, VINKLINGEN inte själva granskningen.

Humelibumlan:
vad exakt är det som gör att du envetet framhåller just Kalla fakta som devis och bevis för att allt är felaktigt som kritiserar travsporten. Jag fattar faktiskt inte. Även när du kallar AD för en tomte, så hänger du envist vid just Kalla fakta - utan att ha en endaste koll på den STORA artikel och de STORA rubriker denna artikel väckte - i samtliga större dagstidningar i sverige, inte bara NT, över AD's uttalanden och kritik mot hur systemet är uppbyggt och veterinärernas konflikt att vara fastklämda i detta system, samtidigt som de ska ha ett ansvar ur djurskydds synpunkt. När jag tog upp detta för att belysa vad AD faktiskt står för, kontrar du med att "den artikeln och det uttalandet känner jag inte till, och jag tror ingen i travsporten gör det heller".
Då kanske det är dags att fundera på detta - om du och andra travsportmänniskor missat en sån viktig debatt, men samtidigt väljer att hänga fram enbart detta program Kalla Fakta och använda det som argument att det minsann inte förekommer ngra skumrask affärer som hotar djurskydds aspekten inom sporten, och att AD är en tomte osv. Ja då borde du fundera.

Jag håller med PL och oavsett vad du vänder och vrider på orden så framstår du som att du försvarar sporten in i sista andetaget ja - det tror jag att de flesta här tolkar dig som, oavsett att du argumenterar att så inte är fallet, vilket blir mkt märkligt med tanke på vad du samtidigt skriver.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ett annat problem är åsikten att spelarna inte skall ha någon rätt till åsikt om travet.
Vad händer när de drar??
Finns det inte spelare som bryr sig mer om djuren än vissa hästägare o tränare?
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp