Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Minns när jag var liten och åkte tåg med mamma, då fanns en familjevagn med en "lekplats" i. Det var ju helt fantastiskt, och något jag verkligen saknar när jag åker tåg med mina barn. Det är inte kul att sitta still med småbarn i 5 timmar, de tröttnar till slut på all form av underhållning.
Tror finns nått liknande i få vagnar idag.

Men jag minns det också, född på 90-talet. Hos mamma finns t.om bilder när vi lekte i den vagnen.
 
Jag gillar att åka tåg! Sällan mina tåg varit sena, händer så klart men inte alltid. Åker oftast med SJ, vet jag långt innan så bokar jag långt innan. Alltid med sittplats, åkte första klass för runda slänger 300kr tor.
Tycker det är avslappnande och trevligt, kan göra allt och slippa se en tråkig bilväg😅
 
Ja, alltså, för barnet är det nog lättare många gånger, men för de runtom, inte lika mycket. Menar mer att det hade varit bra om det fanns en vagn för barn/familjer där de kan "härja fritt" utan att störa alla andra.
Det brukade det finnas för bara runt tio+ år sedan eller så.

Sedan, mitt barn har alltid suttit snällt med att rita eller padda eller läsa. Möjligen har han ibland pratat med mig och då haft högt tonläge och hyschats. Dvs det är ju definitivt en minoritet barn som syns eller hörs på tåget.
 
Ok

Så som jag förstår det är mina alternativ till Stockholm X2000 (vägrar), Snälltåget, bil eller flyg. Jag vet inte vad Snälltåget är för tågtyp. Funderar på flyg nästa gång så jag slipper må illa. Vill inte ta bilen så långt om jag inte måste.
Snälltåget är gamla SJ vagnar, väldigt bekväma men de är ju inte vita rena och fräscha om man tänker i betydelsen nya. Sedan kör ju SJ annat än X2000 det är ju bara att välja det lite långsammare alternativet så får man annat tåg.
 
Ja, alltså, för barnet är det nog lättare många gånger, men för de runtom, inte lika mycket. Menar mer att det hade varit bra om det fanns en vagn för barn/familjer där de kan "härja fritt" utan att störa alla andra

Ja, alltså, för barnet är det nog lättare många gånger, men för de runtom, inte lika mycket. Menar mer att det hade varit bra om det fanns en vagn för barn/familjer där de kan "härja fritt" utan att störa alla andra.
Jag åker mycket tåg och blir väldigt sällan störd av barn. De pysslar med paddor eller pratar med sina föräldrar, tycker jag. Eller sover. Sist jag minns var en gråtande pytteliten bebis, men hen somnade ju efter en stund.
 
Snälltåget är gamla SJ vagnar, väldigt bekväma men de är ju inte vita rena och fräscha om man tänker i betydelsen nya. Sedan kör ju SJ annat än X2000 det är ju bara att välja det lite långsammare alternativet så får man annat tåg.
Inte för att det spelar så stor roll, men har för mig att de flesta av deras vagnar kommer från Holland eller Tyskland eller nåt sånt.
 
Det brukade det finnas för bara runt tio+ år sedan eller så.

Sedan, mitt barn har alltid suttit snällt med att rita eller padda eller läsa. Möjligen har han ibland pratat med mig och då haft högt tonläge och hyschats. Dvs det är ju definitivt en minoritet barn som syns eller hörs på tåget.

Jag åker mycket tåg och blir väldigt sällan störd av barn. De pysslar med paddor eller pratar med sina föräldrar, tycker jag. Eller sover. Sist jag minns var en gråtande pytteliten bebis, men hen somnade ju efter en stund.
Det räcker ju med ett barn som pratar för högt för att hela vagnen ska störas, tyvärr. Jag är inte på något korståg mot barn men det är extremt sällan de sitter tysta de fyra timmar det tar till Stockholm. Barn är ju inte byggda för det, helt enkelt, så bra med egen vagn.
 
Det räcker ju med ett barn som pratar för högt för att hela vagnen ska störas, tyvärr. Jag är inte på något korståg mot barn men det är extremt sällan de sitter tysta de fyra timmar det tar till Stockholm. Barn är ju inte byggda för det, helt enkelt, så bra med egen vagn.
Hörde en mormor som var jätteupprörd för att hon inte fick åka första klass med sina tre barnbarn i lägre ålder. Jag kan ändå tycka att det är rimligt. När jag åker är det sällan barn som stör, men för något halvår sedan var det två barn som tittade på film utan hörlurar. Jag kollade efter mamman - hon satt med stora hörlurar modell kåpor själv!
 
Det räcker ju med ett barn som pratar för högt för att hela vagnen ska störas, tyvärr. Jag är inte på något korståg mot barn men det är extremt sällan de sitter tysta de fyra timmar det tar till Stockholm. Barn är ju inte byggda för det, helt enkelt, så bra med egen vagn.
Ja absolut, men tycker fortfarande att de flesta barn är snälla. lugna, tysta och sysselsatta. Sedan händer det då och då att en förälder som inte tagit med pysselsättning och inte bryr sig om medpassagerarna eller om att barnet inte har saga, ipad, film, ritblock osv utan trott att de ska sitta och titta ut genom fönstret hela resan medan den vuxne ser film eller läser, går på tåget och då störs ju hela vagnen plötsligt av den föräldern.

Att ett barn då och då pratar högt och blir ombett att prata lite tystare eller går förbi däremot är ju bara som det är. Vuxna gör ju också sådant ibland, tex två tanter eller farbröder som högljutt diskuterar en konferens eller Bettans klänning o Oskars tröja eller ngt, brr.

Men hörlurar plockar ofta bort barn som är i andra änden av vagnen så länge de inte springer förbi och slår en eller ngt.
(Jag har också ibland delat med mig av penna o papper eller ngt om det är väldigt nära.)
 
Det räcker ju med ett barn som pratar för högt för att hela vagnen ska störas, tyvärr. Jag är inte på något korståg mot barn men det är extremt sällan de sitter tysta de fyra timmar det tar till Stockholm. Barn är ju inte byggda för det, helt enkelt, så bra med egen vagn.
Ok, jag blir betydligt oftare störd av andra vuxna (som pratar högt, spelar musik/kollar film utan hörlurar/gnäller på sj..) än av barn. Kan vi inte ta fram en särskild vagn för alla störande vuxna också?

Mina barn är 3 och 6 har inga problem med att inte störa medresenärer mellan Sthlm och Malmö (där vi åker massor). De sitter tystare än de flesta andra.
 
Hörde en mormor som var jätteupprörd för att hon inte fick åka första klass med sina tre barnbarn i lägre ålder. Jag kan ändå tycka att det är rimligt. När jag åker är det sällan barn som stör, men för något halvår sedan var det två barn som tittade på film utan hörlurar. Jag kollade efter mamman - hon satt med stora hörlurar modell kåpor själv!
Tror inte barn är förbjudet i första klass. Jag har suttit bredvid ett barn i sexårsåldern som dessutom spydde på golvet precis bredvid mig.
 
Det räcker ju med ett barn som pratar för högt för att hela vagnen ska störas, tyvärr. Jag är inte på något korståg mot barn men det är extremt sällan de sitter tysta de fyra timmar det tar till Stockholm. Barn är ju inte byggda för det, helt enkelt, så bra med egen vagn.
En familjevagn hade varit toppen! Det fanns på både tyska och italienska tåg vi åkte med i somras.

Dock, om man prioriterar tystnad och lugn, så är ju inte en tågresa i tågvagn med typ 60 andra medmänniskor (som man själv inte kan välja vilka de är) särskilt lämpligt. Oavsett om det är barn eller vuxna som stör. Lika lite som att välja att bo i en sovsal på ett hostel om man inte vill bli störd av andra på en övernattning.

Tror inte det går att förbjuda barn på tåg (och jag förstår att det inte är din intention) utan man får själv välja om man vill riskera att bli störd en hel tågresa, eller boka lugn kupé eller vad det nu heter. Eller egen kupé på nattåg.

Nu har vi hittills alltid åkt egen kupé på nattåg när vi rest med vårt lilla barn, men det är för vår egen skull och inte av hänsyn till medpassagerare. Har andra passagerare valt en delad kupé får de ju också köpa att det kan finnas barn i kupén, annars får man boka en egen.
 
Det räcker ju med ett barn som pratar för högt för att hela vagnen ska störas, tyvärr. Jag är inte på något korståg mot barn men det är extremt sällan de sitter tysta de fyra timmar det tar till Stockholm. Barn är ju inte byggda för det, helt enkelt, så bra med egen vagn.
Fler vuxna än barn pratar så det stör.

Jag åker tåg ungeför 200 mil varje vecka. Skulle jag peka på störande kategorier av personer, så är en grupp tonåringar, en annan män i alla åldrar.
 
Hörde en mormor som var jätteupprörd för att hon inte fick åka första klass med sina tre barnbarn i lägre ålder. Jag kan ändå tycka att det är rimligt. När jag åker är det sällan barn som stör, men för något halvår sedan var det två barn som tittade på film utan hörlurar. Jag kollade efter mamman - hon satt med stora hörlurar modell kåpor själv!
De får nog absolut åka första klass såvitt jag förstått. Men då blir det vuxenbiljetter för dem. Om man åker andra klass får man på många resor ta med ett barn under en viss ålder (12?15?) om man är över 18.
 
Men snälla ni. Jag tog upp barn som en grupp som hade mått bra av mer anpassning på tågresan (typ familjevagn med lekhörna), inte som att de är konstant hemska för alla andra. Tycker ni att det hade varit dåligt med en sådan vagn?
 
Men snälla ni. Jag tog upp barn som en grupp som hade mått bra av mer anpassning på tågresan (typ familjevagn med lekhörna), inte som att de är konstant hemska för alla andra. Tycker ni att det hade varit dåligt med en sådan vagn?
Säkert inte, men jag hade inte velat ha mina barn i den vagnen. Ser faktiskt inte att de behöver leka på tågresa och har nog lite för mkt bacillskräck för att låta dem härja fritt i lekvagn :)
 
Men snälla ni. Jag tog upp barn som en grupp som hade mått bra av mer anpassning på tågresan (typ familjevagn med lekhörna), inte som att de är konstant hemska för alla andra. Tycker ni att det hade varit dåligt med en sådan vagn?

Jag hade inte velat sitta där med mitt barn. Mitt barn (numera tonåring, men när hon var ett litet barn) är lugnt, stillsamt och vet hur man beter sig bland folk. Alla andras barn gör inte det. Sen är det som att be om att bli smittad av nåt att låta ens barn rumla runt med X antal andra barn på ett tåg.

När vi reste långt när dottern var liten hade vi med underhålning. Film, kritor osv. Det räckte.
 
https://www.dn.se/ekonomi/taget-nastan-alltid-billigare-an-flyget/

Tänkte på den här tråden när jag såg artikeln. Man har jämfört över 22 000 biljettpriser inrikes, till och från Stockholm och 9 andra orter i Sverige (bland annat Malmö, Luleå och Östersund). Tåget var billigare i 90% av fallen. Jämförelsen gjordes med medhavt handbagage på flyget, inte incheckat bagage. Om inte ens handbagage på flyget tas med var tåget fortfarande billigare i 70% av fallen.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 779
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 902
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp