Aktiv sällskapshund

Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.

Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt

Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår

Vad för ras tror ni skulle passa oss?

Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.
Både DSG och dvärgschnauzer passar.

Ja, absolut att dvärgschnauzern skäller när någon kommer men de är absolut inte så att de till exempel skäller när de vill något eller skäller när de är glada, eller skäller när dom tränar likt en spets. Men visst, de kan skälla om något plötsligt dyker upp runt ett hörn (de larmar dvs säger till men sen ska dom tystna). Och nej, en dvärgschnauzer ska inte samma mentalitet som en terrier trots att många skriver det. Väljer ni dessutom en peppar och salt eller svart och silver (ja, färgerna skiljer sig åt då de räknas som egna raser) så är de absolut mildare hundar än en terrier. De älskar klapp och gos och att ligga i knäet i flera timmar och bara mysa 🥰 Men är samtidigt absolut aktiva hundar som hänger med på allt och vill göra det också. De är allsidiga och fungerar till de flesta sporter. De brukar vara väldigt duktiga på att spåra. Min hängde gärna med på ridturer men kunde hamna lite efter om jag drog iväg i en rejäl galopp.

Om ni gillar spaniels så passar ju även en Cocker Spaniel även om den är något större än en cavalier.
 
Tack för era tips och kommentarer! 😀
Synd att Pumi är skällig, för mig är det okej, men inte för föräldrarna. 😓

Ska iaf ta era förslag vidare till föräldrarna och läsa på mer om raserna.
 
Både DSG och dvärgschnauzer passar.

Ja, absolut att dvärgschnauzern skäller när någon kommer men de är absolut inte så att de till exempel skäller när de vill något eller skäller när de är glada, eller skäller när dom tränar likt en spets. Men visst, de kan skälla om något plötsligt dyker upp runt ett hörn (de larmar dvs säger till men sen ska dom tystna). Och nej, en dvärgschnauzer ska inte samma mentalitet som en terrier trots att många skriver det. Väljer ni dessutom en peppar och salt eller svart och silver (ja, färgerna skiljer sig åt då de räknas som egna raser) så är de absolut mildare hundar än en terrier. De älskar klapp och gos och att ligga i knäet i flera timmar och bara mysa 🥰 Men är samtidigt absolut aktiva hundar som hänger med på allt och vill göra det också. De är allsidiga och fungerar till de flesta sporter. De brukar vara väldigt duktiga på att spåra. Min hängde gärna med på ridturer men kunde hamna lite efter om jag drog iväg i en rejäl galopp.

Om ni gillar spaniels så passar ju även en Cocker Spaniel även om den är något större än en cavalier.
Delar inte din åsikt i att dvärgschnauzers inte är så skälliga.
Min granne har en, min farmor har haft en och ytterligare en granne har en. De är samtliga i olika färger (svart, peppar salt och vit). De skäller något extremt, så fort de blir exalterade/frustrerade, när det går förbi människor, om de blir rädda, på andra hundar. Min västgötaspets är väldigt tyst, men även alla andra västgötaspetsar jag har träffat (ett rejält gäng) har varit väldigt tysta i jämförelse.

Jag har rastat en dvärgschnauzer (silver) åt en bekant, och hon skällde aldrig. Det är också den enda tysta jag har träffat.

Kanske har med uppfostran och aktiveringsbehov att göra, men kan ju vara bra att tänka över om man absolut vill ha en tyst hund.
 
Dvärgschnauzer var det första jag tänkte på när jag läste. Den kan jag rekommendera.
Skallet är inte överdrivet och jag upplever det som högst träningsbart. Min skäller bara om det knackar eller ringer på dörren. Kliver däremot folk bara rakt in är han tyst. Han har aldrig varit skällig i husvangnen eller på uteplatsen när folk går förbi :)

Stort plus att de inte fäller.
 
Papillon så klart!
Glada, sociala, intelligenta, friska hundar som gärna är med på allt och tycker livet är en fest. De har liten till ingen jaktlust, vill göra rätt och är enkla att träna och forma. Lätta att få att inte skälla tex.
De är atletiska och hänger lätt med på ridturer, löpning etc och är lättränade. Finns ju många som har dem till agility just.
De tackar inte nej till uppgifter, rörelse etc. Men de har en avknapp och kan absolut bara ligga och chilla i soffan om man är sjuk tex.
Lägger till pälsvården - den är nästan obefintlig. :)

Verkligen en stor hund i litet format. Och glad!
 
Delar inte din åsikt i att dvärgschnauzers inte är så skälliga.
Min granne har en, min farmor har haft en och ytterligare en granne har en. De är samtliga i olika färger (svart, peppar salt och vit). De skäller något extremt, så fort de blir exalterade/frustrerade, när det går förbi människor, om de blir rädda, på andra hundar. Min västgötaspets är väldigt tyst, men även alla andra västgötaspetsar jag har träffat (ett rejält gäng) har varit väldigt tysta i jämförelse.

Jag har rastat en dvärgschnauzer (silver) åt en bekant, och hon skällde aldrig. Det är också den enda tysta jag har träffat.

Kanske har med uppfostran och aktiveringsbehov att göra, men kan ju vara bra att tänka över om man absolut vill ha en tyst hund.
Det låter som understimulerade hundar rent allmänt om de skäller av frustration eller av att människor går förbi.
Skäller de av rädsla är det verkligen beklagligt för då pratar vi mental brist. Ingen hund ska vara så rädd att den behöver ta till skall i vardagen. Det är inget som är synonymt med rasen. Det där är ett avelsmisslyckande.
Tyvärr har Dvärgschnauzer ofta sålts till folk som inte begriper att det är en ras som gillar mental aktivering i någon form och orkar en hel del.
Ska den bara ligga i soffan och gosa och gå lite rastrundor och halvdana promenadrundor så kommer den bli frustrerad och bli skällig.
 
Det låter som understimulerade hundar rent allmänt om de skäller av frustration eller av att människor går förbi.
Skäller de av rädsla är det verkligen beklagligt för då pratar vi mental brist. Ingen hund ska vara så rädd att den behöver ta till skall i vardagen. Det är inget som är synonymt med rasen. Det där är ett avelsmisslyckande.
Tyvärr har Dvärgschnauzer ofta sålts till folk som inte begriper att det är en ras som gillar mental aktivering i någon form och orkar en hel del.
Ska den bara ligga i soffan och gosa och gå lite rastrundor och halvdana promenadrundor så kommer den bli frustrerad och bli skällig.
Jag håller med här.
Sen får man fråga sig vad ”inte skällig” betyder. För vissa betyder det att hunden absolut aldrig får skälla. Andra tycker det är okej när hunden larmar. Jag själv skulle aldrig stå ut med hundar som skäller när de tränas till exempel. Värsta jag vet är att gå förbi en agilityplan. Hundarna (typ DP, shelties, pudlar) skäller som galningar både bredvid och när de springer på banan (inte alla).
Mina blir lika taggade dom över att få jobba men de sitter inte och skäller.

Min moster har bearded collies. De skäller så fort de anar att något är på gång. Typ min moster dukar av frukosten, då börjar de skälla för att de vet att de snart ska gå på promenad. De skäller alltså oavbrutet i en timme tills min moster dukat bort, gjort sig i ordning, duschat, bytt kläder etc. Sen fortsätter de skälla konstant de första hundra meter man går. Så skulle aldrig en dvärgschnauzer göra. De larmar, och är de ouppfostrade/understimulerade och bara sitter i trädgården eller aldrig fått lära sig hur man beter sig vid hundmöten så skäller de givetvis. Men det är inte svårt att träna bort.
 
Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.

Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt

Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår

Vad för ras tror ni skulle passa oss?

Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.
Ja, pumi skäller när de är glada, när det ska hända nåt, när nån kommer, när de busar :) det gör många andra hundar, men de har dessutom en väldigt hög ton i skallet. Det går till viss del att träna, men det finns där. Annars är det världens roligaste hund 😍 Mvh Tajger, har tre pumi (och en dagpumi) och tinnitus ;)
Tillägger - det var inte mycket skall när vi hade en, men tre/fyra triggar varandra. Och det är nästan omöjligt att ha bara en ;) Man bara vill ha fler och fler :heart
 
Det låter som understimulerade hundar rent allmänt om de skäller av frustration eller av att människor går förbi.
Skäller de av rädsla är det verkligen beklagligt för då pratar vi mental brist. Ingen hund ska vara så rädd att den behöver ta till skall i vardagen. Det är inget som är synonymt med rasen. Det där är ett avelsmisslyckande.
Tyvärr har Dvärgschnauzer ofta sålts till folk som inte begriper att det är en ras som gillar mental aktivering i någon form och orkar en hel del.
Ska den bara ligga i soffan och gosa och gå lite rastrundor och halvdana promenadrundor så kommer den bli frustrerad och bli skällig.
Den som var räddast av dem var den tysta.

Jag står fast vid min erfarenhet av att ds inte är "oskälliga". Om hunden börjar skälla så extremt pga understimulans och frustration vill jag påstå att den har ganska nära till skall. (Beror självklart på hur understimulerad)
 
Den som var räddast av dem var den tysta.

Jag står fast vid min erfarenhet av att ds inte är "oskälliga". Om hunden börjar skälla så extremt pga understimulans och frustration vill jag påstå att den har ganska nära till skall. (Beror självklart på hur understimulerad)
Ja vissa individer har nära till skall, ingen här förnekar att de skäller ibland.
Men de skäller inte i tid och otid jämfört med en pumi eller spets. Vissa skäller inte alls, min pappa har en sådan som jag nog aldrig hört skälla och så har jag passat honom längre perioder och gått kurs med honom. Däremot kunde han som valp på kurs stå och låta (mer pipa) om han inte fick hälsa men det var lätt att träna bort. Den första jag hade skällde bara om någon gick förbi trädgården eller ringde på dörren. De jag har nu skäller när någon kommer in genom ytterdörren eller en okänd kommer in i personalutrymmena på jobbet (typ hantverkare) och den ena kan skälla vid hundmöten och på barn om jag inte förekommer henne. Annars är det tyst.
Så allt beror på hur en definierar ”inte skällig”, hur mycket skall en accepterar och om en kan tänka sig att träna hunden att inte skälla i vissa situationer.
 
Den som var räddast av dem var den tysta.

Jag står fast vid min erfarenhet av att ds inte är "oskälliga". Om hunden börjar skälla så extremt pga understimulans och frustration vill jag påstå att den har ganska nära till skall. (Beror självklart på hur understimulerad)
Men va? Just skalla och bita sönder saker är det vanligaste problemet hos understimulerade hundar oavsett ras. Det är beteende jag sett hos allt ifrån bruksraser till retrivers och blandisar.

Du får gärna ha din åsikt. Men det är inget som en rastypisk Dvärgschnauzer har problem med.
 
Jag håller faktiskt med om dvärgschnauzer som många säger också. De jag hade var inte överdrivet skälliga alls. Självklart skällde de när ringklockan plingades på, och vissa andra larm-situationer. Men annars inte.

En till sak man kan tänka på är att letar man dvärgar så kan man kolla uppfödare som föder upp både såna och Riesen (eller har gjort). Det finns absolut uppfödare som tänker mer "bruks" med sina dvärgar och använder MH osv! Tycker det är jättebra, det är kapabla hundar.

Ganska vädertåliga är de å! Men inte så att alla individer klarar -25 utan täcke, vilket iofs inte är ett problem att använda.
 
@parellikusken , be dina föräldrar att klicka in på Dvärgschnauzerringen och kika. Bla så finns där en form av utmaning som heter "Aktiv Dvörgschnauzer" där Snuzzeägare lägger ut filmer på träning och annat aktivt de gör med sina duktiga Snuzzar :)
 
Men va? Just skalla och bita sönder saker är det vanligaste problemet hos understimulerade hundar oavsett ras. Det är beteende jag sett hos allt ifrån bruksraser till retrivers och blandisar.

Du får gärna ha din åsikt. Men det är inget som en rastypisk Dvärgschnauzer har problem med.
Jo jag vet att det är vanligt att hundar skäller/biter sönder saker när de är understimulerade. Men finns väl ändå grader av hur mycket. Jag har också sett understimulerade hundar, från border collies till diverse jakthundar.
 
@parellikusken , be dina föräldrar att klicka in på Dvärgschnauzerringen och kika. Bla så finns där en form av utmaning som heter "Aktiv Dvörgschnauzer" där Snuzzeägare lägger ut filmer på träning och annat aktivt de gör med sina duktiga Snuzzar :)
Tack för tipset!

Jag gillar dom, men tycker de är lite för små egentligen. Så försöker få bort tanken på dom lite. 😅
 
Jo jag vet att det är vanligt att hundar skäller/biter sönder saker när de är understimulerade. Men finns väl ändå grader av hur mycket. Jag har också sett understimulerade hundar, från border collies till diverse jakthundar.
Det är omöjligt att sia något om några man aldrig träffat och inte vet hur de beter sig eller hur deras ägares roll spelat in, men Dvärgschnauzers blir inte värre monster än andra hundar om det inte gått snett i aveln eller något unikt har hänt.
Den bedömningen gör jag som ägare av rasen sendan många år. Det är faktiskt en väldigt lättvindig och smidig ras.
 
Det är omöjligt att sia något om några man aldrig träffat och inte vet hur de beter sig eller hur deras ägares roll spelat in, men Dvärgschnauzers blir inte värre monster än andra hundar om det inte gått snett i aveln eller något unikt har hänt.
Den bedömningen gör jag som ägare av rasen sendan många år. Det är faktiskt en väldigt lättvindig och smidig ras.
Jag har aldrig träffat en dvärgschnauzer jag tyckte var "dålig", faktiskt. Ja, några som var lite mer skälliga men det var ju i samband med att jag besökte dem i deras hem och de gick igång på att det kom en rolig främling... I övrigt har alla dvärgar jag träffat varit trevliga och gosiga. Nån lite mer reserverad men inte misstänksam.
 
Jag håller faktiskt med om dvärgschnauzer som många säger också. De jag hade var inte överdrivet skälliga alls. Självklart skällde de när ringklockan plingades på, och vissa andra larm-situationer. Men annars inte.

En till sak man kan tänka på är att letar man dvärgar så kan man kolla uppfödare som föder upp både såna och Riesen (eller har gjort). Det finns absolut uppfödare som tänker mer "bruks" med sina dvärgar och använder MH osv! Tycker det är jättebra, det är kapabla hundar.

Ganska vädertåliga är de å! Men inte så att alla individer klarar -25 utan täcke, vilket iofs inte är ett problem att använda.
Det är faktiskt vanligt i rasen att gå BPH eller MH (i vissa fall både och) och varje år brukar det vara några få med godkänt MT.
Tyvärr avlas det även på dåliga BPH/MH, som att göra det är det viktigaste istället för att titta på resultatet.
Dvärgschnauzern är en aktiv ras som ska gå att träna i de flesta grenar inklusive bruks, men visst finns det uppfödare som specifikt också avlar på hundar med lite mer motor och förighet, korade hundar osv men man måste inte föda upp riesen för det ;) :)
 
Det är omöjligt att sia något om några man aldrig träffat och inte vet hur de beter sig eller hur deras ägares roll spelat in, men Dvärgschnauzers blir inte värre monster än andra hundar om det inte gått snett i aveln eller något unikt har hänt.
Den bedömningen gör jag som ägare av rasen sendan många år. Det är faktiskt en väldigt lättvindig och smidig ras.
Jag har aldrig påstått att de är monster. Jag säger bara att de enligt min erfarenhet inte är tysta.

Tror inte du och jag kommer enas på den punkten så jag går ur diskussionen nu.
 
Alltså faller på pälsen men Bostonterrier skulle kunna vara något

Gillar att vara med och jobba men kräver det inte.

Många har sina Bostons till agility

Jag har med mina på ridturer, cykling mm Dock är den ena en liten fryslort då de är korthåriga och kräver täcke när det är kallt den andra jag har är inte alls i närheten av frusen.

Tyst ras som inte är skällig även om de självklart skäller lite då och då.

Utpräglad sällskapsras som är glada bara de får vara med.

Jag har även ägt Dvärgschnauzer åt det lite mindre hållet. Hon var med på ridturer när hon var ung dock så hängde hon inte med lika lätt som bostons gör.

Dvärgschnauzer var avlade för att larma men jämfört med andra raser upplever jag dem inte alls som skälliga. Min larmade på folk, när det knackade osv men fortsatte inte skälla sedan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 244
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 348
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 399
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 093
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp