Aktiviteter för semestern

När ni ändå är nära Göteborg, passa på att gå på ett av mina favoritmuseum Världskulturmuseet. De har en fin utställning om Mexico där nu, men också en som heter Korsvägar som är riktigt bra. Är några föremål där som är riktigt fascinerande och man har svårt att slita sig ifrån.
Muséet ligger intill Liseberg och Korsvägen.
 
Om ni är på västkusten - snorkling? På Dechatlon finns mask + snorkel till mycket bra pris. Fenor klarar man sig utan om man bara ska testa.

I Göteborg finns Göteborg galopp. Även om det bara är du som är hästintresserad kan många tycka galopp (och trav) är kul. Det är enkelt att förstå, först i mål vinner. Vill man ha lite extra spänning kan man spela en Harry Boy tillsammans för under en hundralapp och heja fram sina hästar. Det går bra att picknicka på området.

Geocaching var stort för några år sedan. Vet inte hur det ligger till nu.
 
Boda Borg finns åtminstone kvar i Karlskoga. I övrigt så kolla in museum. "Ingen" tonåring vill gå dit, men väl där brukar dom också fastna vid någon monter med dinosaurieskelett eller uniformer. Finns många med fri entré. Skara bland annat.
 
Kolmården är en upplevelse, verkligen! Vi var där för fem år sedan, fantastiskt! Priset drog dock iväg för oss eftersom vi behövde sova över och vara där i två dagar.
Jag har varit där för många år sedan. Skulle vilja åka dit igen, men är rädd som du skriver att priset kommer sticka iväg. 😅
Känns som minst en övernattning behövs med tanke på restiden dit härifrån.
 
Boda Borg finns åtminstone kvar i Karlskoga. I övrigt så kolla in museum. "Ingen" tonåring vill gå dit, men väl där brukar dom också fastna vid någon monter med dinosaurieskelett eller uniformer. Finns många med fri entré. Skara bland annat.
Kan nog vara så. Vi får kika å se va som kan passa. 😇
Ska finnas ett Boda Borg i Sävsjö (inte så långt härifrån).
 
Tidaholms museum har gamla brandbilar och mopeder. Och en cell som ser ut precis som dom gör på Tidaholmsanstalten idag. Det är något att berätta för kompisarna. Sen kan ni fiska på Hökensås. Finns ett kanonfint bad däruppe också. Och Falks grav.
 
Motorima.com

Ett bil- musik- leksaks och alltmöjligt-museum utanför Rydaholm. En mycker trevlig badplats precis bredvid.
 
Såg "krumelurjakt" på TV en gång. De bara körde och stannade när de såg skyltar med sevärdheter/fornlämningar. Man kan hitta alla möjliga pärlor man inte tänkt på innan .
dA2Fxn-c-tHiI2V5klXjHjhgWFc-jpg.jpg
 
Funderar på lite olika aktiviteter man kan hitta på under semestern, speciellt sådana aktiviteter som inte kostar skjortan med tanke på hur det ser ut nu med inflationen. 😅

Även sådant man kan hitta på om det är dåligt väder.

Det vi kommit på hittills är strandhäng, minigolf, discgolf, cykling, Liseberg, korvgrillning och åka båt. Men sen tar det stopp.

Funderar lite på aktiviteter man kan göra både bara vuxna och aktiviteter som lämpar sig för barn och tonåringar.

Hit me med era förslag och idéer. 😇
Med risk att låta superpräktig, jag plockade på mig en turistkarta över hemkommunen, så fick barnen och jag välja två ställen var (som vi inte varit på tidigare) och så besökte vi de 8 platserna under sommarlovet. Oftast med picnicväska för att hålla kostnaderna nere.
Inget av ställena de valde hade inträdeskostnad och ett par av dem klarade vi av samma dag.
Midsommaraftonskvällen det året åkte vi till ett utsiktstorn/brandtorn tillsammans med våra bästa kompisar, alla klättrade upp till toppen, utom jag som halvvägs upp kom på att jag är grymt höjdrädd 🙈😳😂, och efter det åkte vi till ett utomhusgym där vi roade oss hejdlöst tills mitt i natten och åt picknick. Både barnen och vi vuxna älskade det!
 
Med risk att låta superpräktig, jag plockade på mig en turistkarta över hemkommunen, så fick barnen och jag välja två ställen var (som vi inte varit på tidigare) och så besökte vi de 8 platserna under sommarlovet. Oftast med picnicväska för att hålla kostnaderna nere.
Inget av ställena de valde hade inträdeskostnad och ett par av dem klarade vi av samma dag.
Midsommaraftonskvällen det året åkte vi till ett utsiktstorn/brandtorn tillsammans med våra bästa kompisar, alla klättrade upp till toppen, utom jag som halvvägs upp kom på att jag är grymt höjdrädd 🙈😳😂, och efter det åkte vi till ett utomhusgym där vi roade oss hejdlöst tills mitt i natten och åt picknick. Både barnen och vi vuxna älskade det!

Vilken kul grej! Den idén skriver jag också upp! :D
 
Med risk att låta superpräktig, jag plockade på mig en turistkarta över hemkommunen, så fick barnen och jag välja två ställen var (som vi inte varit på tidigare) och så besökte vi de 8 platserna under sommarlovet. Oftast med picnicväska för att hålla kostnaderna nere.
Inget av ställena de valde hade inträdeskostnad och ett par av dem klarade vi av samma dag.
Midsommaraftonskvällen det året åkte vi till ett utsiktstorn/brandtorn tillsammans med våra bästa kompisar, alla klättrade upp till toppen, utom jag som halvvägs upp kom på att jag är grymt höjdrädd 🙈😳😂, och efter det åkte vi till ett utomhusgym där vi roade oss hejdlöst tills mitt i natten och åt picknick. Både barnen och vi vuxna älskade det!
Finns det turistkartor nuförtiden? Tycker det känns som de försvinner mer och mer tyvärr.
Låter som ett kul upplägg. Häromkring finns massor att göra. Helt klart ett bra alternativ att de får va med och välja själva. 👍🏻
 
Såg "krumelurjakt" på TV en gång. De bara körde och stannade när de såg skyltar med sevärdheter/fornlämningar. Man kan hitta alla möjliga pärlor man inte tänkt på innan . Visa bifogad fil 91059

Jag och särbon gör en variant på det när vi är ute med husbilen. Den som inte kör kollar av Google Maps regelbundet för sevärdheter i närheten och så stannar vi när något ser spännande ut. Vi har hittat flera ställen på det sättet som vi aldrig hade besökt annars.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 941
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 837
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp