Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*KL*

Pratat med vet igen.

Han mår fortsatt bra. Hade fått lite förhöjd andningsfrekvens här idag, men den hade normaliserats när de tog av täcket :devil: Som sagt lätt att överhetta den pojken. Han hade haft en aning feber med 38.3, så de håller ett öga på honom, om det var pga täcket eller om han har en feber på gång.

Står på fritt grovfoder och äter bra, de har inte sett något joxande när han äter, men de ser honom ju inte så ofta när han tuggar så de kunde inte garantera.

De är fortfarande lite förbryllade över att han hämtat upp blodvärdet så himla raskt, men de hittar inga tecken på blödningar så de är i nuläget 'tillbaka' till att det bara var penicillinet. Jag frågade om hematokriten och den är ju tagen i måndags senast och var då 33% vilket de anser är helt normalt, men när jag då tyckte att 'det är ju en suverän upphämtning, men lite i lägsta laget för honom, han brukar ligga på 40 - 41%' så tyckte vet att det kan ju variera lite, de har ju förmågan att tömma mjälten etc, men att om han legat på 40 - 41% normalt (vilket är lite högt i deras ögon, om det var kloikhästar de dehydrerade om de började nå dit eller vad hon sa) så blir det lite mer 'rimligt' med återhämtning från hemolytisk anemi, då är återhämtningstakten inte lika blixtsnabb iaf.

Träckprovet var negativt för blod.

Han får fortfarande full dos magsårsmedicin förebyggande och ska fortsätta få det några dagar hemma med. De tar nya provsvar imorgon, och om febern och andningen berodde på täcket och inte på att det är något jävelskap på gång och proverna är bra får han komma hem sen =)
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Härligt att höra! :bow:
Jobbigt bara att inte veta sääääkert vad som hände, själv är jag kontrollfreak och vill veta exakt..
Håller tummarna att det rullar på!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Men :eek: Alex.

STOR styrkekram till dig!!!!

P.s Det är dax att du skriver en pakt med :devil: så att du får friska djur i framtiden :angel:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Jo, fast att han reagerade på penicillinet råder det ju ingen tvekan om, om de inte kan hitta ngt som tyder på blödning. Det är bara de två att välja på liksom. Däremot är det lite läskigt att inte veta om han hade en blödning också sas, men det verkar ju inte så, och när fick höra hans normala hematokrit (eller ja iaf vad den varit varenda gång jag tagit blodprov innan) så ansåg det ju som mer rimlig takt på återhämtning, även om den fortfarande är förbluffande snabb.

Vid en blödning kan de tydligen autotransferera sig själv (så nu har jag lärt mig ett nytt ord med), dvs ta tillbaka blod från blödningen på ngt höger, och därför få en snabbare återhämtning av blodvärdet. Medan vid hemolytisk anemi så tar det i regel 4 -5 dagar innan kroppen kan producera max igen, och sen ett tag till innan kroppen hunnit återställa blodvärdet till normalt.

Men kan ju vara som fredagens vet var inne på, att hästen själv hunnit börja reparera redan innan han kom in, iom att PCt var utsatt sen 3 dygn. Men mot det talar som sagt att man där första dagarna inte såg någon nybildning av blodkroppar, och hur FORT det gick med raset på slutet (han hade ju rosa slemhinnor som var normala kl 10, bleka på em och kritvita kl 20). Hästar kan ju kompensera en anemi ett bra tag tydligen genom att bla tömma mjälten på något höger osv, men ändå lite knepigt.

Han är en knepig häst helt enkelt ;) Han 'borde' ju inte alls kunnat vara så pigg som han var när han kom in heller, så varför inte överraska på andra punkter med.. Eller nåt.

Hua, det är skräckblandad förtjusning att han kanske kommer hem snart. Jag längtar ihjäl mig efter att få hem honom, stått där en vecka nu - samtidigt som jag är livrädd just att få hem honom, om han blir sjuk igen/inte är riktigt frisk.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Men :eek: Alex.

STOR styrkekram till dig!!!!

P.s Det är dax att du skriver en pakt med :devil: så att du får friska djur i framtiden :angel:

Den snåle fan är inte intresserad av min själ dessvärre verkar det som? Försökt sälja den till vrakpris i flera år nu, men icke ;)
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Helvete, helvete, helvete..

Han kraschar igen. Det var inte täcket igår, utan en försämring. Hematokrit i måndags var 33%, igår onsdag kväll var den 29 och idag är den 21%. De har tagit nytt bukpunktat och fått blod i det igen, vilket de först trodde var blödning, sen fick de hematokriten och den tyder ju på hemolytisk anemi.

Han har feber som ökar igen, 38.3 igår och 38.7 idag.

Bukpunktatet är skickat på analys för att se om/att det är mjältblod, de har tagit nya tester, tydligen har de tagit Coombs test också, men det är svårt att analysera och ger väl hög prevalens av falska negativa svar (Coombstestet visar om det finns antikroppar, dvs om det är hemolytisk anemi)

Nu tyder det dock om inte bukpunktatssvaret visar på något annat att det var/är en hemolytisk anemi, och att kraschen är för utsatt kortison. De har satt in kortisonet igen, och han står på intensivvårdsvak igen. Summan var imorse uppe i 43 000 kr, och så det som tillkommer idag, plus intensivvård igen. De änglasnälla människorna skulle se om det blev billigare att tidsdebitera när de ser till honom istället för att lägga in helt 'intensivvårdsvak' över dygn debiteringsmässigt.

Men han kommer inte hem (såklart), och blir kvar MINST över helgen. Och får de inte hejd på hematokriten så blir det kritiskt igen.

Fan också. Men i allt elände så SKÖNT att han står kvar och inte blev sjuk igen hemma, det var ju just det här jag var rädd för skulle hända om/när han kom hem.

Men lilla killen, kom igen nu, du fixar det här grabben!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Men oj, att han blivit sämre! Hoppas de snabbt hittar exakt vad som är fel och kan åtgärda - håller tummarna!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Vad tråkigt med ett bakslag... Men inte speciellt förvånande då kortisonet sattes ut så snabbt på din häst. Jag har ju inte erfarenhet av hästar med AIHA men däremot många hundar och har aldrig varit med om att man kan sluta helt med kortisonet så snabbt ( om man nu kan sluta överhuvudtaget.... )

Troligen chansade man på att avsluta kortisonbehandlingen p g a större risk för biverkningar på häst som t ex fång.

Du får nog räkna med att hästen måste behandlas med kortison ett bra tag och att du nog måste fortsätta behandlingen hemma en tid även efter att värdena stabiliserats. ( Man brukar försiktigt trappa ner dosen och följa blodvärdena noga) Det blir väl orimligt dyrt att stå på djursjukhus i flera veckor-kanske månader.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Vad tråkigt med ett bakslag... Men inte speciellt förvånande då kortisonet sattes ut så snabbt på din häst. Jag har ju inte erfarenhet av hästar med AIHA men däremot många hundar och har aldrig varit med om att man kan sluta helt med kortisonet så snabbt ( om man nu kan sluta överhuvudtaget.... )

Troligen chansade man på att avsluta kortisonbehandlingen p g a större risk för biverkningar på häst som t ex fång.

Ja och nej. Det är mest troligt en reaktion på att kortisonets sattes ut ja. Däremot förklarar det inte blodet i bukpunktatet, om de inte kom i mjälten igen.

Men kortisonet sattes inte ut pga biverkningsrisk, utan för att han återhämtade sina blodvärlden så extremt snabbt att det talade emot aiha, och för något annat. De SKA helt enkelt inte kunna hämta upp blodvärldet så enormt snabbt han gjorde (10% vid inskrivning, 18% efter blodtransfusion, 28% men mer osäker siffra dagen efter. Sen tre dagar senare (i måndags) 33%. De började trappa ner kortisonet lite under helgen, och när värdet var så fint på måndagen blev de som sagt skeptiska till om det var aiha, även om de inte kuna hitta annan orsak, men de började fundera mer åt blödning igen.

Men därför fasade de ju ut kortisonet, men behöll honom 'trots' att han mådde fint, för att se vad som hände och om det var bukblödning ändå. När de fick blod i punktatet idag trodde de ju att 'det var blödning ändå, tills de fick hematokriten och den pekar på hemolytisk anemi.

Men var ett medvetet drag att sätta ut kortisonet, just för han återhämtade sig på ett sätt som helt enkelt inte ska vara riktigt möjligt med aiha. Nu brukar ju förvisso mina hästar vara DÅLIGA på att göra saker enligt boken, och det verkar som den här är likadan =/
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Jag hoppas det går bra för din häst!
Pengarna springer iväg allt för snabbt, hade själv sto med föl på U på intensivvård för 4 år sedan, 29844kr/18 h inkl beh och medicin. Fölet förlorades tyvärr den gången, men jag var tacksam över en bra försäkring.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Nä fy :cry: Jag lider verkligen med dig.. Hålla alla tummar och tår, tassar och hovar för att det ska gå åt rätt håll så han får komma hem igen =(...
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Shit! Hoppas verkligen han återhämtar sig snabbt igen! Stackare!:cry:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Fullblodet jag hade på foder i somras blev lite hängig på en kväll, dagen efter på eftermiddagen fick hon avlivas akut av veterinär som var på gården för att behandla henne. Hon hade kraftig anemi, blodet var ljusrosa och hon hade små "bubblor" under huden på hela buken, inga tarmljud, ingen feber.
Vet. trodde hon haft någon inre blödning ev bråck. Så jäkla vidrigt- gick så fort att vi inte ens hann till kliniken. Jag önskar att jag åkt in med henne tidigare, men det gör man ju inte när hästen bara är lite hängig...
Men om jag hade kännt henne bättre så kanske jag reagerat snabbare. Hoppas verkligen din häst har klarat sig.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Aj då, det låter ju inte bra... Hoppas verkligen att det stabiliseras igen med kortisonet.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Han håller dem sysselsatta...

Idag är han klart off, vill inte äta och pulsen har dragit iväg till 68, febern har dock sjunkit till 38.5. De trodde ju först då att anemin förvärras, men hematokriten har gått upp till häpnadsväckande 30% så än en gång har han svarat på kortisonet på ett sätt som är 'orimligt bra'. Vilket gör pulsen, matvägran osv obegriplig. De har provat släppa ut honom i hagen, och ska häva isoleringen och se om han blir piggare och gladare då, om han helt enkelt lessnat ur på det hela.

Han hade sett mycket gladare ut när han fått komma ut i hagen, men hade fortfarande inte ätit (han har ju fritt hö och fick med sig det ut i hagen med) och de ska kolla pulsen igen sen, och som sagt flytta bort honom från isoleringen.

Bukpunktatsvaret kom när vet pratade med mig, men hon behövde ringa och fråga dem lite mer, men det verkade vara mjältblod även denna gång.

Inga tecken på kolik/fång/annat som kan förklara pulsen/hängigheten. Så allt tyder fortfarande på IMHA, men det är fortfarande en återhämtningstakt på blodvärdet som inte riktigt 'stämmer' - men såklart är positiv.

De har tydligen kikat på plasman tidigare, för att avgöra om det är en intravaskulär eller extravaskulär anemi, dvs var någonstans det går snett. Vet förklarade att dels kan som sagt penicillin (t ex) fästa på blodkropparna och då bildar immunförsvaret antikroppar mot dessa som de betraktar som 'främmande'. Då avtar reaktionen när dessa försvunnit och det bara är normala blodkroppar. Men sen kan det också bli så att kroppen börjat attackera normala blodkroppar, och då pågår ju immunförsvarsreaktionen betydligt längre.

Planen är att noga övervaka hjärtfrekvens, temp och hematokrit samt fortsätta kortisonbehandla med full dos. De tänker ta hematokrit dagligen i helgen, övriga parametrar kollas ju flera ggr/dygn. Och så försöka truga igång honom att äta igen, dels genom att låta honom gå lite i hage, och att ställa honom med sällskap dels genom att bokstavligt talat försöka truga i honom mat.

Så får vi se på måndag hur det ser ut. Men just nu är han stabil hemtokritmässigt, men mår sämre än tidigare rent 'allmänt' vilket de hoppas är 'depression' bara, men pulsen förbryllar och börjar han inte äta igen krånglar det ju till det.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har följt tråden i tysthet innan, det är lite kul med buke att man läser om någon och går och tänker på dem sen i sin vardag..

Va tråkit med ett bakslag, hoppas att det blir bättre om han blir lite gladare.
Håller tummar och tår för er!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Håller tummarna för rödingen.
Måste vara jobbigt när de inte kan spika direkta orsaken till blödningen.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Håller tummarna för rödingen.
Måste vara jobbigt när de inte kan spika direkta orsaken till blödningen.

Fast blödning är det ju inte, då skulle han inte svarat på kortison igen. Utan det är ju immunmedierad anemi, även om han kör 'turboåterhämtning' av blodkropparna. Varför han inte mådde bra idag och hade hög puls däremot är.. ett mysterium =/ Kan ju hoppas det beror/berodde på depression men jag är inte så säker på det tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 423
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 209
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp