Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*KL*

Sådär, hemma igen. Och en lite längre rapport.

Men de ringde i em igen, och hörde direkt på veterinären som sagt att det var betydligt bättre nyheter idag. Han är som sagt för första dagen feberfri, och hematokriten har stigit. Hur mycket kan de inte säga exakt då de idag inte skickat till klin. kemi utan kört i sitt egna jourlabb, så siffran är inte lika exakt, men i jourlabs maskin så 28%, vilket ju även om det skulle råka vara lite högre än det eg är, så är det ju tveklöst en god förbättring sedan igår! Dock så vet man inte hur mycket som är kortisonet, men de ska prova sänka kortisonet i helgen och se hur det går.

Han har fortfarande stått på dropp men de har nu senaste dygnet sänkt det till 20 l/dygn, och de ska prova ta bort det inatt och se om han står sig utan, vilket de tror han gör.

Han äter fortfarande, och magen är igång. De hade inte fått svar på träckprovet, om det finns blod i avföringen men veterinären trodde inte det skulle ge några drastiska svar då avföringen borde vara svart om han förlorade så mycket blod via magsår att han blev så anemisk som han var när han kom in. Och dessutom så om han hade en blödning och förlorade blod någonstans så skulle han ha kraschat igen nu. Han fick 3 liter blod där samma natt han kom in, och det hade inte på långa vägar varit tillräckligt för en så stor häst.

Så, de är i princip säkra på att det är penicillinets fel. Att anemin alltså beror på en allergisk reaktion på penicillinet, som fått immunförsvaret att få spunk och angripa de röda blodkropparna och bryta ner dem, immunmedierad hemolytisk anemi. Något jag innan i onsdags aldrig hade hört om, än mindre hade en aning penicillin kunde orsaka. Veterinären förklarade att penicillinet fäste på de röda blodkropparna på något höger (eller om man trodde det var så?) och att det var därför det blev 'fel' i immunförsvarsreaktionen så den angrep just de röda blodkropparna.

Idag verkar det som att anemin är regenerativ, dvs att han har kvar förmågan att bilda nya röda blodkroppar. De verkade dock inte säkra utan sa att de skulle ta nya prover på måndag och sen visste det. Hänger kanske ihop med att de vill sänka kortisonet och se hur det går, så det inte är 'bara därför' de ökar, att kortisonet trycker ner immunförsvaret?

Planen för helgen är om jag förstod allt rätt att som sagt ta bort droppet, sen from imorgon minska kortisondosen försiktigt samt se hur han svarar, om allt gick bra räknade de med att kunna dra ner till varannan dag på måndag. Samt såklart kontinuerligt mäta hematokriten. Och om han fortsätter förbättras och vara stabil dra ner på intensivvårdsövervakning (och då sjunker pengarna som tickar iväg rejält). Han har tydligen hitills stått på väldigt intensiv övervakning och vård. Det insåg jag iofs när jag fick aktuell kostnadsbild, det är i nivå med vad det kostat att intensivvårda svårt sjuka föl när bekanta gjort det.

Jag frågade om absolut bästa scenario, hur det ser ut ang komma hem etc. Mest för att veta om de även i best case kommer behöva ha honom i 2 veckor eller ngt, dvs jag redan nu kan inse att vi kommer spränga taket på försäkringen så det skriker om det. Och abslut BÄSTA scenariot är tydligen att han redan innan transfusionen var påväg att vända, och således är en bra bit påväg att återställa blodbilden helt själv. Det kunde vara så i vissa fall, att kroppen när penicillinet försvann lyckades reparera sig själv även i 'sista stund'. Och bästa scenariot rent med vad man vet/hur han mådde för dagen var att han klarade neddragningarna på dropp och medicin finemang, uppvisade ett än mer ökat hematokritvärde, de uppföljande proven (de skulle ta fler än hematokriten) är bra och så vidare, då kan han gå hem i början på nästa vecka. Dock ville de ju såklart inte ens sia om det var troligt eller ej, utan det är fortfarande dag för dag bedömning. Och risken är inte över, det kan vända helt plötsligt, han kan fortfarande krascha, och han kan försämras. Men risken för det har minskat, och ffa är det inte lika touch and go timme för timme om han ska klara sig som sagt. Utan nu är det att sålänge inget försämras och det fortsätter gå framåt så klarar han det här.

Så bara hålla tummarna för det. Jag hör förhoppningsvis inte ett ljud förrän måndag em. De ringer inte på helg och rapporterar. De ringer inte för att meddela en försämring heller - om läget inte blir kritiskt. Dvs, oavsett om han blir bättre, sämre eller det är status quo så hör de inte av sig förrän på måndag. Och hör de av sig är det livshotande igen. Veterinären lät alldeles häpen när han förklarat att de inte hade resurser att ringa för att rapportera bara tyvärr, och tyckte att det vore bra om jag inte heller ringde utan kunde hålla mig och jag tyckte 'självklart, det förstår jag'. De borde lärt sig att jag bara är besvärlig när jag vill ha in dem, sen är jag så snäll så ;)

Jag frågade också om det här var något som var för alltid, dvs om han för alltid är allergisk mot penicillin och det skulle bli såhär om han behövde PC igen. Och det var ju dessvärre stor risk för det, så om det inte är för att verkligen rädda hans liv så ska han inte ha PC igen alls (Undrar om det är lika känsligt med utvärtes behandling? Ska fråga sen). Om man behövde ge PC så skulle det helst göras under stationärvård med beredskap, i översättning inlagd på klinik med dygnet runt bemanning, och nogsam kontroll. Jag frågade om det 'bara' (inte alls bara..) var PC eller om det kunde hända med trimsulfa med. Och det var 'vanligast' på PC, men det kunde hända med trimsulfa med. Så generellt vara väldigt restriktiv, aldrig behandla 'för säkerhets skull' eller liknande (det brukar de ju sällan ändå, veterinärerna, men..), men om man måste behandla prova trimsulfa före PC som sagt.

Tror jag fick med allt nu..
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*skriver ner - höj veterinärvården på hästen försäkring*


Vad skönt att det verkar gå framåt med honom!

Hoppas du kan lösa det med den ekonomiska biten, det är ju sällan superlätt att vaska fram pengar.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*skriver ner - höj veterinärvården på hästen försäkring*


Å sedan undrar majoriteten av försäkrings tagare varför deras premier blivit så mkt dyrare under dom sista åren. :angel:

Vore det inte bättre att den som inte utnyttjar sin försäkring fick en lägre premie och dom som drar på max även fick en högre premie.:grin:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Å sedan undrar majoriteten av försäkrings tagare varför deras premier blivit så mkt dyrare under dom sista åren. :angel:

Vore det inte bättre att den som inte utnyttjar sin försäkring fick en lägre premie och dom som drar på max även fick en högre premie.:grin:

Fast så är det i flera bolag.

IF, som för övrigt är det bolag fbl har, har ett bonussystem som går åt två håll. Enligt mig de mest rättvisa.

Om man har ett skadefritt år får man 8% rabatt på premien/år i bonus, max 24%. Om man har skadeuttag, så får man 8% påslag på premien/år, max 24%

Så, frisk häst = billigare premie, sjuk häst = dyrare premie.
De har något bonusgrejs om man har samlat andra försäkringar hos dem med, där de sätter in pengar på ett självriskkonto för skadefria år, det kontot kan man sen använda att betala valfri självrisk. Per skadefritt år sätter de in 200 kr.

Sveland har också bonus för skadefria år. Dock får man aldrig påslag på försäkringen även om hästen är sjuk utan bonusen nollas bara som 'värst'. Svelands bonus är 5% per år, max 20%, och om du har skadeuttag minskas bonusem med 10%. Sveland anser det btw även vara okej att om man har skada låta bli att utnyttja försäkringen och behålla skadefrihetsbonusen om man hellre vill det.

Agria har också ett bonussystem, som dock enligt mig är idiotiskt. Om hästen är frisk får du självriskrabatt. Minns inte hur mkt per år och det finns ett 'stopp' där med. Du får aldrig påslag på försäkringen dock. Det systemet tycker jag är bakvänt, om man har ett friskt djur tjänar man inte på det FÖRRÄN det blir sjukt - då får man lägre självrisk.

Folksam vet jag inte.

Jag är helt för IF:s system, att frisk häst = rabatt på premien och sjuk häst = påslag på premien. Och skulle för övrigt utan knot acceptera högre påslag. Det är sådan enorm trygghet att ha försäkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

*skriver ner - höj veterinärvården på hästen försäkring*


Vad skönt att det verkar gå framåt med honom!

Hoppas du kan lösa det med den ekonomiska biten, det är ju sällan superlätt att vaska fram pengar.

Ekonomin går på knäna förvisso, iom att vi för ett bra tag sen gick över taket för resor (1000 kr/självriskperiod, men distriktarna debiterar ju mellan 800 - 2500 kr i resa/gång så det försvann vid första besöket) och för mediciner (3000 kr/år, bara gastrogarden har kostat 12 000 kr), men jag är själaglad över försäkringen, och sålänge han inte går över maxtaket i försäkringen så kommer jag betala en så fjantigt låg summa att jag nästan skäms för att kvittera ut honom. Jag har ju fast självrisk, så jag kommer i princip inte behöva betala något alls för det här besöket. Som sagt, man skäms nästan. Men det är en enorm trygghet att inte ha det OCKSÅ att oroa sig för. Hade han haft rörlig självrisk hade det ju varit en rejäl sudd pengar som skulle ut.

Går han över taket däremot, då är det kris och panik, men vi hoppas han tänker fortsätta vara stabil och hålla sig under de 60 som finns kvar på försäkringen.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har If på jyckarna, det var ganska skönt när Fortune låg inne i 1,5 månad... Och sen hade jag iofs tur att ha en veterinär som behandlade henne i stort set gratis tills hon blev frisk.

Vill flytta Chili dit, blir lite dyrare, men det är ju självrisken jag vill åt. Kruxet är att risken finns att hon får reservationer på hud, och då är försäkringen värdelös för mig... Får se lite vad som händer.

Ska iaf inte ta upp din tråd med försäkrings-babbel utan fortsätta att hålla tummar och tår för din häst!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Jag blir så upprörd av att höra att ingenting hänt på 20 år! Min förra häst stod på klinik i Mälardalen med fraktur i bakknä och jag fick då veta att personalen på helgerna enbart fodrar, medicinerar och gör någorlunda rent i boxarna!! De bestämmer sitt schema i stort sett själva, flexar typ och någon direkt övervakning av hästen sker inte. Min häst som eventuellt behövde hänga i sele var där för att han skulle få omgående hjälp om något hände. Kändes inte direkt tryggt att veta att någon sådan inte fanns. Man tror ju att det finns dygnet runt personal på plats som genast kan larma och hjälpa.
Helt enastående dåligt att det inte går till så än i denna dag!!

Hoppas innerligt att det går bra för din häst (det gjorde det för min iaf)!!!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Fast min står ju med tillsyn dygnet runt. Just idag vet jag inte hur ofta han kollas, men han har ju stått på intensivvårdsövervakning. Inledningsvis kollades han varje kvart vet jag dock. Och det är personal på plats 24 h om dygnet, och finns veterinär tillgänglig 24 h om dygnet, samt allsköns resurser.

Så, han får ju den bästa vård och tillsyn man kan tänka sig. 24 h per dygn och 7 dagar i veckan.

Sen, nu vet jag inte var din stod, men jag har i andra fall (mindre resurskrävande/mindre kritiska) haft häst stående på klinik på samma sätt som du skriver. Dvs där det kväll/natt/helg kollats till med ganska långa intervall som rutin, och inte funnits folk där hela tiden. Men då har det just varit sådant som inte behövt samma intensivvård.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Min stod på ett ställe som börjar på Ströms.... men det var innan nya kliniken byggdes. Han var inte transportbar så han stod där han var liksom...
Det fanns även då veterinär tillgänglig 24H men då som nu har denne bakjour dvs finns inte på plats. Det var ingen som talade om att det var obemannat, det fick jag reda på när jag ville besöka honom.
När hästen står på klinik vill man ju att den har tillsyn hela tiden inte bara kontorstid vardagar. Det tycker jag är ett minimikrav.
Förhoppningsvis får din häst detta, att dom inte kan kosta på ett telesamtal är bara för dåligt och tyder på att dom är underbemannade.

Vi djurägare måste börja sätta ner foten och kräva mer av den oerhört dyra vård våra djur får. Det är bara på intensivvården som det finns nattpersonal bl a men alla betalar samma pris för uppstallning vad jag vet.
Det är jobbigt nog att ha djur på klinik, vi vill veta hur det går! Inte bara när dom mår sämre, man vågar ju knappt lyfta luren...

Om en närstående anhörig ligger på sjukhus nöjer man sig inte med att vänta och hoppas att ingen ringer. Då kan man besöka och ringa själv för att få information. Och dom är underbemannade så det skriker om det!

Så dra dig inte för att vara en "besvärlig" djurägare, ring själv om det känns jobbigt att bara vänta. Finns det personal där borde någon kunna svara.

Lycka till!!!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Förhoppningsvis får din häst detta, att dom inte kan kosta på ett telesamtal är bara för dåligt och tyder på att dom är underbemannade.

Fast faktiskt, nu kanske jag är ovanligt tolerant. Men jag tycker det är självklart att de inte har möjlighet att ringa upp. Det är EN veterinär som jobbar, jämfört med en hel radda veterinärer dagtid, vardag. Så ska den enda veterinären ringa upp 10 - 15 - 30 djurägare varje dag, för att tala om att deras häst mår fortfarande bra, läget är stabilt, de har minska droppet från 25till 20 liter osv så tar ju det en ENORM tid. Speciellt som X% av djurägarna inte kommer svara vid första försöket, utan endera behöva ringas igen - eller så kommer de SJÄLVA ringa upp med andan i halsen. Och då kanske veterinären står upptagen.

Så helt ärligt ser jag faktiskt hellre att de lägger tiden åt att ta hand om och hålla koll på min häst (och ja såklart andras med). Om jag får veta att han mår fortsatt bra och får nu 5 l mindre dropp/dygn mår ju hästen varken bättre eller sämre av, men om de kan kolla honom 2 ggr i timmen istället för 1 gång i timmen om de slipper ringa en massa djurägare, då gagnar det ju honom.

Sen, i en idealisk värld skulle jag närhelst jag var orolig/undrade hur det var/ville fråga någonting kunna ringa och få svar. Men det skulle kosta skjortan bokstavligt talat. Och helt ärligt är jag INTE beredd att betala för det. Jag tycker inte det är speciellt dyrt med djursjukhusvård (däremot kan jag tycka en del annat inom veterinärvård är dyrt). Kanske är det för jag jobbar inom human vård och omsorg. Visst det kostar pengar, mycket pengar, men om man ser vad man FÅR för pengarna är det inte dyrt.

Men på 1½ dygn kostade han drygt 25 000 kr. De 25 000 kronorna är då inte bara omedelbart omhändertagande av veterinär + 3 övrig personal, dropp, behandlingar, blodtransfusion, mediciner och stallplats samt foder - utan det är ju OCKSÅ för att jag har tryggheten att veta just att det finns medicinvet som bakjour att rådfråga (vilket gjordes), tryggheten i att OM det skulle visat sig han blödde ut i buken så står han på ett stort djursjukhus med ALLA faciliteter. Operationssalar, state of the art utrustning, kompetens osv. Dvs även för en beredskap för betydligt värre scenarion. Och för att de ska kunna ha egna blodgivarhästar som de kan tappa akut på blod när det behövs, om blodbanken är tom. Osv. Och inte att förglömma - jag betalar för just förmånen att ha alla dessa resurser tillgängliga. Och jag betalar för att du och andra djurägare ska kunna ha dessaresurser tillgängliga - OM de behövs.



Vi djurägare måste börja sätta ner foten och kräva mer av den oerhört dyra vård våra djur får. Det är bara på intensivvården som det finns nattpersonal bl a men alla betalar samma pris för uppstallning vad jag vet.
Det är jobbigt nog att ha djur på klinik, vi vill veta hur det går! Inte bara när dom mår sämre, man vågar ju knappt lyfta luren...

Om priset för boxen är samma låter jag vara osagt, men du betalar ju extra för just intensivvårdsövervakningen. Så skitsamma om boxen alltid kostar 800 kr/dygn, för dygnsavgiften för intensivvården blir ju markant högre ändå. För ja, du betalar extra för tillsynen. SOm jmf så som sagt nu 1½ dygn och mer än 25 000 kr, medan en 5 h lågng operation som krävde två veterinärer, och sen 2 veckors inneliggande slutade på drygt 30 000 kr. Den stora prisskillnaden ligger i vårdintensiteten. Den som stod där 2 v just bara stod där, i början fick hon ögondroppar var 5:e h, men sen var det sårtoalett morgon och em, och i övrigt bara 'hålla ett öga på läkningen'. Vilket ger en enorm prisskillnad.


Om en närstående anhörig ligger på sjukhus nöjer man sig inte med att vänta och hoppas att ingen ringer. Då kan man besöka och ringa själv för att få information. Och dom är underbemannade så det skriker om det!

Fast vet du vad ett vårddygn kostar? Humanvården är statsfinansierad, djursjukvården måste ju ha kostnadstäckning. Så skulle du verkligen vilja betala för att kunna ringa när du vill?


Så dra dig inte för att vara en "besvärlig" djurägare, ring själv om det känns jobbigt att bara vänta. Finns det personal där borde någon kunna svara.

De svarar mellan 8 - 24 alla dagar i veckan, men som sagt, hellre än att jag ska stjäla arbetstid från den veterinär som arbetar så nåjer jag mig med att no news är good news. Jag VET ju att sålänge ingen ringer är det inte livshotande. Och om jag så få reda på t ex att 'hematokriten sjunker igen, vi har ökat kortisonet' så jag mår ju helt ärligt inte bättre av det - och hästen mår ju definitivt inte bättre av det. Han är i de bäsa händer, det finns alla tänkbara resurser, och om han inte klarar det så är det iaf inte någons fel och inget jag hade kunnat ändra om jag fått rapporter/fått ringa.

Jag ringde ju strax innan midnatt när han las in. Jag hade glömt säga en sak - att slemhinnorna var rosa och fina 9.30. Jag visste inte om det hade betydelse, och velade om jag skulle ringa och störa. Hade bestämt mig för att INTE göra det, just för att inte störa och att de 'säkerligen har kompetens nog att själv se om det t ex är en hastig blödning'. En kompis som jobbar inom yrket fick mig dock ändå att ringa, att det var faktiskt vital information och varför. Då när jag ringde störde jag ju mitt i tappningen av donatorhästen. Dvs teoretiskt försenade jag hans blodtransfusion med en minut där :devil: Vilket knappast gjorde varken till eller från. Men om 15 djurägare ringt och velat prata i 5 minuter...
 
Senast ändrad:
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Jätteskönt att höra! Det viktigaste är ju att du som djurägare känner dig trygg med vården. Jag menar absolut inte att man ska ringa och "tjata" på en veterinär i tid och otid, men kanske en djurvårdare kan ha en tid avsatt för telefon under helgerna. Personligen skulle jag vilja veta att jag kan få färsk information om läget.

Vi behöver givetvis inte grotta mer i detta, det fungerar bra för dig och det är huvudsaken. Hoppas återigen att allt blir bra!!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Ja, den tanken har slagit mig med, att om man kunde ha en telefontid, och det var någon annan än vet som svarade/gav info. Haken är väl bara att djursjukvårdarna också kostar pengar, och de har ju oftast ännu mer fullt upp än veterinären. Det brukar ju inte direkt vara överbemannat där heller, som med sköterskor på sjukhusen. Så då skulle de ju även där endera få höja priset, eller helt enkelt sänka tillsyn/vård. För huvuddelen av tillsynnen, samt 'rutinvården' görs ju av djursjukvårdarna.

Ett datorsystem som läser ur journalen kanske ;) 'Knappa in ditt djurs journalnummer, tryck sedan fyrkant. *knappeti knapp* 'Din häst XX är stabil, hade kl 14.30 en temperatur på 39 grader celsius, och får för närvarande dropp, kortison, gastrogard och andapsin. Den har haft normal mängd avföring. För att få meddelandet upprepat, tryck stjärna, annars lägg på luren'. Allt sagt med den där stackato-datorrösten :devil:

Nej, nu ska jag skärpa mig =)
 
Senast ändrad:
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Agria har visst bonus, dvs billigare premie för skadefria år. Jag har x antal hundra kronor i rabatt varje månad..
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Agria har visst bonus, dvs billigare premie för skadefria år. Jag har x antal hundra kronor i rabatt varje månad..

Har de börjat med det nu i så fall? För de har det inte på smådjur, och de har inte haft det förr häst fram tills förra året iaf.

Du är säker på att det inte är samlingsbonus du har? För att det är flera försäkringar samlade, det får man rabatt för?
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

När pappa låg på intensiven i 2½ månad var det ngn som nämnde vad en vårdplats där kostar per dygn och det rör sig om tiotusentals kr många tiotusentals kr så i slutändan r man tacksam för att det är subventionerat. Jga tror mamma betalade 1700 kr per månad.
min häst kostade 8800 för tre dar med fångbehandling så i jämförelse är ju Disses vårdkostnad helt ok med tanke på att det säkert suttit en djurvårdare i stallet o kollat honom de mest kritiska timmarna.
Det är tur att det finns djursjukhus
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har inte sett det här tidigare men håller alla tummar och tår för att han ska komma hem igen, vet ju själv allt för väl hur fruktansvärt ont det gör och hur man kastas mellan hopp och förtvivlan. :cry:
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Nej jag har svårt att tro att det är en samlingsrabatt, har bara två djur försäkrade i Agria, förut en. Men jag ska se om jag kan hitta specen för mina försäkringar, fick nyss en då jag höjde båda djuren.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Agria har visst bonus, dvs billigare premie för skadefria år. Jag har x antal hundra kronor i rabatt varje månad..

Det låter konstigt, vår ena har aldrig varit skadad på de fyra år (snart) som vi har ägt honom och jag har ingen rabatt på honom, däremot har jag bonus på självrisken med några hundralappar.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Möjligt att det låter konstigt men så är det på min försäkring iaf.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Kollade du på försäkringsbrevet? Lusläst Agrias villkor, och fortfarande 'bara' självriskrabatt.

Så endera har du rabatt för något annat, eller så har du något som enbart du har, men som inte är generellt för Agria =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 556
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp