Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon som vill hjälpa mig identifiera en fisk? Jag har tyvärr ingen bild men på det bnb jag bodde hos i new york fanns en så himla vacker fisk.

Den bodde själv och var stor som en ”vanlig” guldfisk (kan inget om fiskar) dvs kanske 3-4 cm i längd. Den var mörkblå och hade otroliga fenor på sidorna och bak som nästan rörde sig som slöjor i vattnet. Fenorna var liksom röda i kanterna och typ större än själva kroppen. Kanske var det någon mer färg också.
Min sambo trodde det var någon typ av kampfisk (?) som man måste ha ensam.
 
Finns det någon som vill hjälpa mig identifiera en fisk? Jag har tyvärr ingen bild men på det bnb jag bodde hos i new york fanns en så himla vacker fisk.

Den bodde själv och var stor som en ”vanlig” guldfisk (kan inget om fiskar) dvs kanske 3-4 cm i längd. Den var mörkblå och hade otroliga fenor på sidorna och bak som nästan rörde sig som slöjor i vattnet. Fenorna var liksom röda i kanterna och typ större än själva kroppen. Kanske var det någon mer färg också.
Min sambo trodde det var någon typ av kampfisk (?) som man måste ha ensam.

Låter som en kampfisk :)
 
De finns då i olika färger antar jag eller finns det flera arter?
Äter de upp alla andra fiskar eller varför måste man ha dom själv?
Denna bodde i en glasvas med bara vatten. Ingen inredning, växt, sand eller något. Den kunde knappt simma framåt och bakåt. Såg fruktansvärt ut.

Fy vad hemskt! Ja det finns olika sorter, vanligast är nog Betta Splendens tror jag. Kampfiskar kan vara väldigt aggressiva, speciellt hanarna så normalt sett har man dom själv om man inte har ett väldigt stort akvarium. Stackars kampis... :(
 
Fy vad hemskt! Ja det finns olika sorter, vanligast är nog Betta Splendens tror jag. Kampfiskar kan vara väldigt aggressiva, speciellt hanarna så normalt sett har man dom själv om man inte har ett väldigt stort akvarium. Stackars kampis... :(

Tack för info!
Ja fullkomligt vidrigt, den stod där på matsalsbordet som enbart någon typ av prydnad eller inredningsdetalj :wtf::cry:
Googlade bilder nu och de är ju otroligt vackra. Men läste också en artikel i National Geographic om hur vanligt det är att de hålls och sköts fel, så sorgligt.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Finns det någon som vill hjälpa mig identifiera en fisk? Jag har tyvärr ingen bild men på det bnb jag bodde hos i new york fanns en så himla vacker fisk.

Den bodde själv och var stor som en ”vanlig” guldfisk (kan inget om fiskar) dvs kanske 3-4 cm i längd. Den var mörkblå och hade otroliga fenor på sidorna och bak som nästan rörde sig som slöjor i vattnet. Fenorna var liksom röda i kanterna och typ större än själva kroppen. Kanske var det någon mer färg också.
Min sambo trodde det var någon typ av kampfisk (?) som man måste ha ensam.
Min nyaste kamphane Henrik
Han är HM marble
20190907_174139.jpg
 
Tack för info!
Ja fullkomligt vidrigt, den stod där på matsalsbordet som enbart någon typ av prydnad eller inredningsdetalj :wtf::cry:
Googlade bilder nu och de är ju otroligt vackra. Men läste också en artikel i National Geographic om hur vanligt det är att de hålls och sköts fel, så sorgligt.
Det är vansinnigt hur det anses "ok" att hålla kampfiskar. De tillhör labyrintfiskarna och kan klara sig utan filter och rörligt vatten i typ vaser, men det är naturligtvis långt ifrån ett otimalt sätt att hålla dem. Utomlands är det vanligt att ha dem som rena prydnader.
Skäms på folk! De är intelligenta och otroligt vackra fiskar! Aktiva rovdjur dessutom.
 
Har hänt en del i fiskbeståndet här hemma.
Vi har lämnat bort många av zebracikliderna för att de blev för många och fick inte plats.
Så nu har vi bara några sådana kvar, 2 röda ciklider, den stora plecomalen och en drös med elfenbensciklider i köket. Tidigare hade vi ciklider även i sovrummet tillsammans med 2 röda ancistriusmalar. Nu har malarna fått hela akvariumet för sig själva :)
20190909_091113.jpg
 
Har hänt en del i fiskbeståndet här hemma.
Vi har lämnat bort många av zebracikliderna för att de blev för många och fick inte plats.
Så nu har vi bara några sådana kvar, 2 röda ciklider, den stora plecomalen och en drös med elfenbensciklider i köket. Tidigare hade vi ciklider även i sovrummet tillsammans med 2 röda ancistriusmalar. Nu har malarna fått hela akvariumet för sig själva :) Visa bifogad fil 37251

Jag älskar den lilla zebran där till vänster. Så söt! :D
Men ja, det kan bli ett otyg när de väl börjar föröka sig. Efterfrågan motsvarar inte produktionen sas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
43 417
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 139
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 638
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 262
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp