Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag tror jag nöjer mig med att skaffa pandacorys och kanske tillföra nytt blod till platysarna. Har sandbotten, mkt växter och rötter :)

Så länge du har sand kommer corysarna att stortrivas! De är fantastiskt roliga och personliga små fiskar. Du komer inte att ångra dig. :heart

Det är inte fel att fasa ut platysarna heller om du känner för det. Dvärgguramisarna kan vara knepiga men är vackra - det finns en hel del annan fisk också att prova på som passar i drygt hundra liter.
 
Så länge du har sand kommer corysarna att stortrivas! De är fantastiskt roliga och personliga små fiskar. Du komer inte att ångra dig. :heart

Det är inte fel att fasa ut platysarna heller om du känner för det. Dvärgguramisarna kan vara knepiga men är vackra - det finns en hel del annan fisk också att prova på som passar i drygt hundra liter.


Det som är kul med platysarna är ju att man ständigt har nya fiskar med nya färger. Plus att de befinner sig i hela akvariet. Men känner att jag har ett väldigt stabilt akvarium som snart varit igång i 2 år, inga nya fiskar utifrån på över 1 år om inte mer.
Har dock läst att corys vill ha strömt/bra cirkulation och jag har pga mkt inredning lite "dead spots" där avfall samlas. Lär ju dock bli mindre avfall när 30 ancistrus flyttat ut.Upptäckte ytterligare en som lyckats gömma sig, får hoppas de är av samma kön annars får de också hitta nytt hem så småningom.
 
Det som är kul med platysarna är ju att man ständigt har nya fiskar med nya färger. Plus att de befinner sig i hela akvariet. Men känner att jag har ett väldigt stabilt akvarium som snart varit igång i 2 år, inga nya fiskar utifrån på över 1 år om inte mer.
Har dock läst att corys vill ha strömt/bra cirkulation och jag har pga mkt inredning lite "dead spots" där avfall samlas. Lär ju dock bli mindre avfall när 30 ancistrus flyttat ut.Upptäckte ytterligare en som lyckats gömma sig, får hoppas de är av samma kön annars får de också hitta nytt hem så småningom.
Jag hade platys ett tag.
Bumble bee.
Jätte fina. Ångrar att jag sålde dem
 
Massor med coryägg. :love:
71399962_2472676202951660_5678240364981387264_n.jpg
 
Det som är kul med platysarna är ju att man ständigt har nya fiskar med nya färger. Plus att de befinner sig i hela akvariet. Men känner att jag har ett väldigt stabilt akvarium som snart varit igång i 2 år, inga nya fiskar utifrån på över 1 år om inte mer.
Har dock läst att corys vill ha strömt/bra cirkulation och jag har pga mkt inredning lite "dead spots" där avfall samlas. Lär ju dock bli mindre avfall när 30 ancistrus flyttat ut.Upptäckte ytterligare en som lyckats gömma sig, får hoppas de är av samma kön annars får de också hitta nytt hem så småningom.

jag upplever de flesta corys som rätt anspråkslösa ändå. Har aldrig lyckats misslyckas med dem. Du kan alltid vänta ett tag nu när du dragit ned på antalet ancistrusar och se hur det går och hur det ser ut innan du introducerar någoning nytt :)
Men ja, levandefödare är himla kul egentligen, om du vill nörda lite utan att byta ut platysarna kan du alltid börja linjeavla de färger du gillar!
 
Jahaja, en uppdatering från mig också då.
Har flyttat och fixade bara snabbt iordning akvariet för att få i fiskarna då. Idag har jag fixat iordning lite mer.
Hårdare vatten här, vilket ger högt pH. Håller på att ösa i alkottar och se om det blir bättre. Snart kan jag fylla på förrådet med eklöv också.
Nytt akvarium får nog vänta lite, vardagsrummet (där det ska stå) ska renoveras vilket vore bäst att göra först såklart. Har i alla fall beställt nytt innefilter till nuvarande, det gamla får dåligt flöde på bara ett par veckor.
Vore kul med nåt nytt...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jahaja, en uppdatering från mig också då.
Har flyttat och fixade bara snabbt iordning akvariet för att få i fiskarna då. Idag har jag fixat iordning lite mer.
Hårdare vatten här, vilket ger högt pH. Håller på att ösa i alkottar och se om det blir bättre. Snart kan jag fylla på förrådet med eklöv också.
Nytt akvarium får nog vänta lite, vardagsrummet (där det ska stå) ska renoveras vilket vore bäst att göra först såklart. Har i alla fall beställt nytt innefilter till nuvarande, det gamla får dåligt flöde på bara ett par veckor.
Vore kul med nåt nytt...
Visa gärna bilder så snart ni kommit iordning! Förstår att akvariet inte är högsta nyflyttade prio så länge firrarna mår bra. :)

Innerfilter behöver oftast städas varannan/var tredje vecka i princip oberoende av kapacitet upplever jag som normalt. Beroende på belastning förstås! Forfarande skönt med nytt dock, om inte annat brukar de vara tystare. :D
 
Visa gärna bilder så snart ni kommit iordning! Förstår att akvariet inte är högsta nyflyttade prio så länge firrarna mår bra. :)

Innerfilter behöver oftast städas varannan/var tredje vecka i princip oberoende av kapacitet upplever jag som normalt. Beroende på belastning förstås! Forfarande skönt med nytt dock, om inte annat brukar de vara tystare. :D
Vissa av mina innerfilter städar jag varann vecka. Andra 1-2 gg i veckan
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu är alla ägg utom fyra stycken kläckta. De fyra har blivvit vita så de är bara att plocka upp. Uppskattningsvis har jag runt förtio små spermlingar. :heart
Jag har också fått hem en bättre yngelbur, där får de vara medan jag startar upp ett litet kar åt dem.
 
Nu är alla ägg utom fyra stycken kläckta. De fyra har blivvit vita så de är bara att plocka upp. Uppskattningsvis har jag runt förtio små spermlingar. :heart
Jag har också fått hem en bättre yngelbur, där får de vara medan jag startar upp ett litet kar åt dem.
När jag hade corys-barn så hade jag dem i en stor plastlåda, typ 8 liter. En luftpump med syresten och lite flytväxter. Bytte vattnet varann dag ca, tog akvarie-vatten då.
Fick kokt äggula 4 gg om dan ca.
Sedan fick de större bytta, ca 18 liter
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag hade corys-barn så hade jag dem i en stor plastlåda, typ 8 liter. En luftpump med syresten och lite flytväxter. Bytte vattnet varann dag ca, tog akvarie-vatten då.
Fick kokt äggula 4 gg om dan ca.
Sedan fick de större bytta, ca 18 liter

Jag har ett nano på tio liter de kan få ha till att börja med, jag måste bara på något vänster yngelsäkra filtret.
 
Jag har ett nano på tio liter de kan få ha till att börja med, jag måste bara på något vänster yngelsäkra filtret.
Ok. Jag körde med mina plastlådor. Köpte in flera stycken billigt. Var en som tipsade om dem, som odlar kampfiskar. Funkar där med, när det är dags för att skilja hanarna åt.
Mina corys la sin rom på glasrutorna på deras kar. Så det var lätt att skrapa upp dem med ett rakblad.
Första kullen - 20 som blev vuxna.
Andra kullen - 39 st
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 627
Senast: Exile
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 528
Senast: Ajda
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 565
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp