Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt utan ljus eller bara dagsljus? Helt utan, dvs mörker, så dör de. Dagsljus så kan de överleva även om de inte blir glada.
Inte mycket till dagsljus men kanske räcker. Står bredvid ett fönster men där är gardin emellan och morgonsol så inte mycket till ljus så här års. Åh hoppas verkligen att de överlever :nailbiting:
Kan inte ta av nuvarande lock heller på grund av fiskande katt O_o
 
Har inte uppdaterat här på ett tag men akvariegänget mår bra. Palettparet styr och ställer, tetrorna mår bra på mellannivån. Ancustrisarna mår bra, särskilt citronen är jättefin! Cory-gruppen prasslar runt i sanden. Städpartrullen består av en rad neritina-snäckor, några capuccinos- och ett par sandsnäckor. Den gamle Eldstjärten har sin håla under stenen i ett hörn och verkar trivas där.

Vi hade en mindre alginvasion i höstas av okänd orsak, men nu har det lugnat sig och glaset är rent. Snäckorna gör ett fint jobb! Jag var inne på en tysk sida och tittade på fler snäckor... så roliga djur!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Brände min lysrörsramp vid dagens vattenbyte/omplantering så har precis fått lägga en beställning på en ny, denna gång från Juwel och en ledramp, har ni led eller lysrör? Märker ni någon skillnad på växter och fiskar?

Jag har både och. Upplever att man får mer för pengarna i lysrör up to a point, men om man är redo att lägga ut rätt mycket pengar är nog leden bättre. En personlig iakttagelse bara. :)

Jag tror växterna klarar sig alldeles utmärkt en vecka, de växter du har är ju typ snällast i världen när det kommer till ljus.
Jag har själv mörklagt kar helt och hållet i upp till fyra dagar för att bli av med algblommning utan någon större skada.
 
Frågor till akvariekunniga - jag sitter och tittar på olika snäckor. Funderar på att utöka snäckbeståndet ytterligare. I de tyska affärerna på nätet hittar jag massor av olika sorter (även en massa olika sorters äpplen), men inte lika många i Sverige. Jag hittade white wizards på Hornbach av alla ställen, men jag har inte hittat nåt sånt där akvaristik-guldkorn på nätet än.

Är det enklaste att bara beställa från Tyskland, eller tala med akvariebutiken och be att de plockar in? Det vore roligt med nåt ställe där jag kunde snoka runt bara i stillsam ro, läsa och titta för att se vad som passar.

Har fortfarande två helenor kvar också, som mordiskt löper runt. De utrotade physa-beståndet effektivt, och nån gång går en de små neritinorna döden till mötes, men de stora klarar sig bra. Ger sig helenorna även på elefantsnäckorna? Var de inte så himla fina skulle jag gått ned och lämnat tillbaka dem till handlaren, men som det är nu får de bo kvar.
 
Frågor till akvariekunniga - jag sitter och tittar på olika snäckor. Funderar på att utöka snäckbeståndet ytterligare. I de tyska affärerna på nätet hittar jag massor av olika sorter (även en massa olika sorters äpplen), men inte lika många i Sverige. Jag hittade white wizards på Hornbach av alla ställen, men jag har inte hittat nåt sånt där akvaristik-guldkorn på nätet än.

Är det enklaste att bara beställa från Tyskland, eller tala med akvariebutiken och be att de plockar in? Det vore roligt med nåt ställe där jag kunde snoka runt bara i stillsam ro, läsa och titta för att se vad som passar.

Har fortfarande två helenor kvar också, som mordiskt löper runt. De utrotade physa-beståndet effektivt, och nån gång går en de små neritinorna döden till mötes, men de stora klarar sig bra. Ger sig helenorna även på elefantsnäckorna? Var de inte så himla fina skulle jag gått ned och lämnat tillbaka dem till handlaren, men som det är nu får de bo kvar.
Helenor går på alla snäckor tyvärr
 
Helenor går på alla snäckor tyvärr

Segt. Jag får lite olika info om det där, eller närmare bestämt säger min akvarieman att helenorna normalt inte rör de större snäckorna - så han hävdar att mina stora ska gå trygga. Men så vill han väl sälja också iofs.

Han tar tillbaka dem om jag inte vill ha kvar dem så det är alltid ett alternativ. Men jag har varit lite småsugen ytterligare ett akvarium att ha i köket, så kanske får de bo kvar och sedan flytta över och bo med räkor och småfisk där. De är himla vackra med sina randiga skal.
 
Segt. Jag får lite olika info om det där, eller närmare bestämt säger min akvarieman att helenorna normalt inte rör de större snäckorna - så han hävdar att mina stora ska gå trygga. Men så vill han väl sälja också iofs.

Han tar tillbaka dem om jag inte vill ha kvar dem så det är alltid ett alternativ. Men jag har varit lite småsugen ytterligare ett akvarium att ha i köket, så kanske får de bo kvar och sedan flytta över och bo med räkor och småfisk där. De är himla vackra med sina randiga skal.
Tror att de går på räklingar med?
 
Sitter och läser om guppygenetik och "råkade" gå med i några facebookgrupper- där fanns mycket fint att hitta!
Min endlershane verkar ju steril eller bara bli bortvald, nu dessutom död tror jag. Ska skaffa ett par nya för jag vill ha hybrider!
 
Vaknade och såg att det var katastrof i ett kar. Så nu har jag fått fånga in alla fiskar och tömma det. Får starta upp det på nytt
 
Städat ett kar igår.
Corys drygt 20 st C aeneus albinos bor där
20200215_155611.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 148
· Visningar
42 840
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 053
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 605
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp