Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lysrör bytta, ny pmdd införskaffad, så ska vi se om inte växterna börjar ta sig igen :D

Har fått en till fundering ang ny fisk. Nu står det mellan macmasteri, men en ny hane kommer vara så mycket mindre än frugan. Eller trio kakaduor. Men sen har jag ju blivit påmind om hur jäkla vackra orginal-fjärilar är! :love: Men ryktet är ju ganska avskräckande tyvärr...

Hur går det för dig @Halfrek, har du fått någon bärhjälp ännu? :)

Fick lämna in bilen så blev en liten ekonomisk omprioritering :D Men jag är på G, blir nog inköp till helgen eller om jag beställer hem det i veckan.
 
Lysrör bytta, ny pmdd införskaffad, så ska vi se om inte växterna börjar ta sig igen :D

Har fått en till fundering ang ny fisk. Nu står det mellan macmasteri, men en ny hane kommer vara så mycket mindre än frugan. Eller trio kakaduor. Men sen har jag ju blivit påmind om hur jäkla vackra orginal-fjärilar är! :love: Men ryktet är ju ganska avskräckande tyvärr...

Hur går det för dig @Halfrek, har du fått någon bärhjälp ännu? :)

De där med mindre hane blev ju ett problem för mi gockså när min kribi tagit död på de två första makarna. Det var supersvårt att hitta en lika 'mogen' hane ute i butikerna, men till slut hade jag tur.
Du kan ju antingen hålla utkik eller byta inrikning, ja. :)

Kakaduor är jättevackra, och fjärilar med! Men om du vill ha någonting mindre knepigt, har du kikat på bolivianska fjärilen? Det "riktiga" originalet. ;) Inte alls lika känslig tycker jag!

Håller tummarna för växterna nu!
 
Fick lämna in bilen så blev en liten ekonomisk omprioritering :D Men jag är på G, blir nog inköp till helgen eller om jag beställer hem det i veckan.
Bilar alltså! Finns det något tråkigare att lägga pengar på?! Dyrt och jävligt är det också :nailbiting: Kul att det är dags snart i alla fall! Blir det Lido?

De där med mindre hane blev ju ett problem för mi gockså när min kribi tagit död på de två första makarna. Det var supersvårt att hitta en lika 'mogen' hane ute i butikerna, men till slut hade jag tur.
Du kan ju antingen hålla utkik eller byta inrikning, ja. :)

Kakaduor är jättevackra, och fjärilar med! Men om du vill ha någonting mindre knepigt, har du kikat på bolivianska fjärilen? Det "riktiga" originalet. ;) Inte alls lika känslig tycker jag!

Håller tummarna för växterna nu!
Min hona är ca 3 år, lär vara tokkört att hitta en så stor hane här uppe :( Och talar också lite för byte av art, hon borde kunna trilla av pinn lite när som helst själv. Eller leva lika länge till, svårt att veta! Hör så olika om apistos åldrar.
Kikat på bolivianer men tycker som ser så tråkiga ut i jämförelse. Ytlig, absolut! :D Men kanske att dom ändå tar sig bättre i ett akvarium jämfört med affärens också såklart... Får fundera vidare helt enkelt.
 
Bilar alltså! Finns det något tråkigare att lägga pengar på?! Dyrt och jävligt är det också :nailbiting: Kul att det är dags snart i alla fall! Blir det Lido?

Åh jag hade till 99% bestämt mig för Rio men igår började jag vackla igen. Det som får mig att tveka när det gäller Lido är att längden kan begränsa lite fiskval? Kan vara jag som är nitisk också hehe.
 
Bilar alltså! Finns det något tråkigare att lägga pengar på?! Dyrt och jävligt är det också :nailbiting: Kul att det är dags snart i alla fall! Blir det Lido?


Min hona är ca 3 år, lär vara tokkört att hitta en så stor hane här uppe :( Och talar också lite för byte av art, hon borde kunna trilla av pinn lite när som helst själv. Eller leva lika länge till, svårt att veta! Hör så olika om apistos åldrar.
Kikat på bolivianer men tycker som ser så tråkiga ut i jämförelse. Ytlig, absolut! :D Men kanske att dom ändå tar sig bättre i ett akvarium jämfört med affärens också såklart... Får fundera vidare helt enkelt.

Trist! Var bor du? Det fanns en helt FANTASTISK fiskbutik i Luleå när jag bodde i sverige. Jag fick hem alla mina vildfångade regnbågar därifrån, de kanske skulle kunna hjälpa?
Men om du ändå ska byta så ja, jag tror att bolivianerna blommar när du får hem dem, om du skulle satsa på dem. ;) De allra flesta fiskar gör ju det.
 
Trist! Var bor du? Det fanns en helt FANTASTISK fiskbutik i Luleå när jag bodde i sverige. Jag fick hem alla mina vildfångade regnbågar därifrån, de kanske skulle kunna hjälpa?
Men om du ändå ska byta så ja, jag tror att bolivianerna blommar när du får hem dem, om du skulle satsa på dem. ;) De allra flesta fiskar gör ju det.
Jorå, en butiken är still going strong. Handlar ingen annanstans!

Hehehehhh, ehhh, ooops? Planen var verkligen bolivianer när vi gick in i butiken. Men dom enda dom hade var bokade och det var oklart när nästa gäng skulle kommer in. Så efter lite pratade fram och tillbaka (ÄLSKAR när det finns kompetent personal :up:) så kom vi hem med ett litet gäng av dom här trots allt. Får hoppas att jag inte blev helt lurad :D Dom hade macmasteri men det kom vi fram till rätt snabbt inte skulle funka pga storleksskillnaden.
 

Bifogade filer

  • C2EC539D-B230-441F-9DAF-41B57BB017D9.jpeg
    C2EC539D-B230-441F-9DAF-41B57BB017D9.jpeg
    200,5 KB · Visningar: 39
Jorå, en butiken är still going strong. Handlar ingen annanstans!

Hehehehhh, ehhh, ooops? Planen var verkligen bolivianer när vi gick in i butiken. Men dom enda dom hade var bokade och det var oklart när nästa gäng skulle kommer in. Så efter lite pratade fram och tillbaka (ÄLSKAR när det finns kompetent personal :up:) så kom vi hem med ett litet gäng av dom här trots allt. Får hoppas att jag inte blev helt lurad :D Dom hade macmasteri men det kom vi fram till rätt snabbt inte skulle funka pga storleksskillnaden.

Bra! De var fantastiskt hjälpsamma och hade så fina, sunda firrar. Vet inte hur många tusen jag spenderade där. :D

Hahaha, så kan det gå. Så SÖTA! :love: Jag hoppas verkligen att det går vägen för de små Jag menar, de måste ju ju vara så poppis av en anledning så helt omöjliga kan de inte vara. ;)
 
Jorå, en butiken är still going strong. Handlar ingen annanstans!

Hehehehhh, ehhh, ooops? Planen var verkligen bolivianer när vi gick in i butiken. Men dom enda dom hade var bokade och det var oklart när nästa gäng skulle kommer in. Så efter lite pratade fram och tillbaka (ÄLSKAR när det finns kompetent personal :up:) så kom vi hem med ett litet gäng av dom här trots allt. Får hoppas att jag inte blev helt lurad :D Dom hade macmasteri men det kom vi fram till rätt snabbt inte skulle funka pga storleksskillnaden.

Gud så fina! Förresten, funderade på det här med snäckor för att vända runt sanden som många säger är ett måste. Vad har ni för några om ens några alls? Posthorn är väl vanligaste men de verkar föröka sig som galna vilket gör mig lite osugen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Bra! De var fantastiskt hjälpsamma och hade så fina, sunda firrar. Vet inte hur många tusen jag spenderade där. :D

Hahaha, så kan det gå. Så SÖTA! :love: Jag hoppas verkligen att det går vägen för de små Jag menar, de måste ju ju vara så poppis av en anledning så helt omöjliga kan de inte vara. ;)
Han är extremt hjälpsam! Dessutom tar han emot fisk också, verkar vara få butiker som gör det. Vet inte hur vi hade löst det annars när scalarerna hade parat ut och gick hårt åt en av dom andra :crazy: Sponsrar helt klart hellre honom än Arken zoo med mina pengar när valet finns!

Haha, ja vi får se! Tipset vi fick var att ”dränka dom i frysfoder” av han i butiken, som både har och har haft många fjärilar. Under en period hade vi en dvärgkula (sambons krav) i akvariet så typer som är kinkiga med maten är vi vana vid.
Gud så fina! Förresten, funderade på det här med snäckor för att vända runt sanden som många säger är ett måste. Vad har ni för några om ens några alls? Posthorn är väl vanligaste men de verkar föröka sig som galna vilket gör mig lite osugen.
Det skymtar ju några på min bild; malaysiska sandsnäckor. Dom förökar sig också i ganska rask takt men det har ändå funkat bra de snart fyra år vi har haft dom. Rensar ut några ibland vid vattenbyte, och så håller vi ner på fiskmaten när det börjar kännas för många.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Han är extremt hjälpsam! Dessutom tar han emot fisk också, verkar vara få butiker som gör det. Vet inte hur vi hade löst det annars när scalarerna hade parat ut och gick hårt åt en av dom andra :crazy: Sponsrar helt klart hellre honom än Arken zoo med mina pengar när valet finns!

Haha, ja vi får se! Tipset vi fick var att ”dränka dom i frysfoder” av han i butiken, som både har och har haft många fjärilar. Under en period hade vi en dvärgkula (sambons krav) i akvariet så typer som är kinkiga med maten är vi vana vid.

Det skymtar ju några på min bild; malaysiska sandsnäckor. Dom förökar sig också i ganska rask takt men det har ändå funkat bra de snart fyra år vi har haft dom. Rensar ut några ibland vid vattenbyte, och så håller vi ner på fiskmaten när det börjar kännas för många.

Man ska absolut sponsra fristående djurbutiker tycker jag! Ofta har de enastående kunskap och genuint intresse - varför skulle de annars ha butik liksom? =)
De stora kedjorna är så himla ointressanta och oförmögna att gå utanför "beställningslistan" när det är något särskil tman vill ha, och som du säger oftast oförmögna att ta emot inbyte.

Det ska bli spännande att följa de små! :D

Här tror jag att jag störde kribisarnas påbörjade bo när jag var och rev i växterna (för jäklar vad madonnan var ut och bet mig i fingrarna) men det behövdes verkligen. Förhoppningsvis börjar de om. :heart
 
Gud så fina! Förresten, funderade på det här med snäckor för att vända runt sanden som många säger är ett måste. Vad har ni för några om ens några alls? Posthorn är väl vanligaste men de verkar föröka sig som galna vilket gör mig lite osugen.
Inte ett måste, men sandsnäckor är rätt makalösa när man har finkorning sand som botten upplever jag. De är sjöbottens daggmaskar, ungefär. :)
Posthornen äter visserligen matrester, men de rör inte om i botten och gör varken bu eller bä för växter eller substrat anser jag.
 
20180714_143443.jpg


Sådär på plats! Lampan bredvid ska bort. Som synes är hunden oerhört imponerad 😂 Brukar ni provfylla nya akvarium? Måste jobba bort den här läckagenojan...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och jag tror att jag har små kribibarn någonstans i djungeln. Big Mama kribi kommer bara motvilligt fram vid matdags och övriga befolkningen i karet håller sig bara i sina designerade områden. :)
Möjligtvis är det bara ägg så länge. Hoppas få se familjen ute och röra på sig så småningom.
 
Jag petar in en liten fråga här, hoppas det är okej, känns lite meningslöst att starta en egen tråd när det verkar finnas många fiskkunniga här :)
Förra året skaffade vi ett par nya algätare (såldes som ancistrus) till akvariet. Då var de inte större än 4-5 cm stora.
Men alltså, de har växt något enormt och nu när jag googlade så såg de inte alls ut som ancistrus. Vad sjutton är det jag har?
Känns som att jag kommer behöva skaffa ett ännu större akvarium om jag ska kunna ha kvar dom :(
Scalaren där nere är rätt stor
IMG_20180711_172520.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 153
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 110
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 320
Senast: Breaktown
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp