Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snäckorna? De är ju lätta att plocka bort i alla fall. :)
20190322_102154.jpg
 
Satt igår och beundrade serpaetetrorna när de lekte som idioter bland växterna - bara för att i samma andetag se paletterna glida runt i smörgåsbordet och äta upp vartenda litet ägg! :arghh:
Haha, men nu är de omplacerade till sist, de rackarns cikliderna. Bara att vänta på nästa lekcykel! :)
Kul med lek iaf, men surt med ynglen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Glömde bort den här tråden lite ett tag, men vi har utökat med ännu ett akvarium och har nu 4 stycken igång :D Våra ancistrusmalar har ynglat av sig något enormt så vi har hur många som helst nu, troligtvis är det en blandning mellan en vit malhona och en vanlig ancistrushane vilket är lite kul. Vi hade ett par vita malar som tyvärr dog, så den vi har kvar nu är ett yngel efter dem.
Zebracikliderna ynglar också av sig som tusan och vi har tappat räkningen på antalet kullar nu men tror det är någonstans mellan 7 och 10 st. Så det nya akvariumet som vi startat nu är till för ciklider som senare ska säljas. Vi har lite planer på att sälja vårt 190 liters och skaffa ett större för att ha diskusar i, småfiskarna har vi tröttnat lite på så vi vill satsa på lite större. Då blir det ciklider, malar och diskusar, eventuellt behåller vi praktbotierna också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Glömde bort den här tråden lite ett tag, men vi har utökat med ännu ett akvarium och har nu 4 stycken igång :D Våra ancistrusmalar har ynglat av sig något enormt så vi har hur många som helst nu, troligtvis är det en blandning mellan en vit malhona och en vanlig ancistrushane vilket är lite kul. Vi hade ett par vita malar som tyvärr dog, så den vi har kvar nu är ett yngel efter dem.
Zebracikliderna ynglar också av sig som tusan och vi har tappat räkningen på antalet kullar nu men tror det är någonstans mellan 7 och 10 st. Så det nya akvariumet som vi startat nu är till för ciklider som senare ska säljas. Vi har lite planer på att sälja vårt 190 liters och skaffa ett större för att ha diskusar i, småfiskarna har vi tröttnat lite på så vi vill satsa på lite större. Då blir det ciklider, malar och diskusar, eventuellt behåller vi praktbotierna också.

Låter som full rulle! :heart
Jag har verkligen aldrig förstått tjusningen med diskusar, men allt man vill prova på ska man prova på tycker jag! :)
 
Jag hittade en jäkla massa inspiration (främst zoopet), det ska ner ett par kvistar om nån vecka sen är jag nog riktigt nöjd. Och förhoppningsvis får jag hem musselblommor om några dagar, han som har dem är lite seg på att svara bara.

Sa jag att det blev räkor också? Jag älskar dem! Vi får väl se hur de klarar sig ihop med bågfensciklid så småningom bara... Några borde överleva, annars får jag väl starta upp ett nano också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mer än lagom förvirrad nu... Och nyfiken! Hittade plötsligt ett yngel i akvariet och det är då ingen guppy...
Kanske 0,5cm, randig och smyger runt bland löv under en rot. Misstänker otoclinus men är inte ens säker på att det är en mal. Min gissning är att den kommit med javamossan, får nästan åka till den djuraffären senare i veckan och se vad som går i det akvariet. Men kan ha kommit med annat också.
 
Jag hittade en jäkla massa inspiration (främst zoopet), det ska ner ett par kvistar om nån vecka sen är jag nog riktigt nöjd. Och förhoppningsvis får jag hem musselblommor om några dagar, han som har dem är lite seg på att svara bara.

Sa jag att det blev räkor också? Jag älskar dem! Vi får väl se hur de klarar sig ihop med bågfensciklid så småningom bara... Några borde överleva, annars får jag väl starta upp ett nano också.

Yey inspiration! Det är så lätt att bli entusiastisk! :D
Och jag tror du kommer att uppskatta räkorna Så mycket mer i ett eget akvarium. jag säger inte att de inte kan överleva, men de får ett helt annat, kul beteende när de slipper oroa sig. Ett steg i taget bara. :angel:

Spännande med främmande yngel, håll oss uppdaterade!
 
Låter som full rulle! :heart
Jag har verkligen aldrig förstått tjusningen med diskusar, men allt man vill prova på ska man prova på tycker jag! :)
Det är det verkligen, vi fick 3 vita ciklider i färsta yngelkullen vilket var lite extra roligt. Tyvärr hittade vi en död idag men de andra verkar må bra, men de växer långsammare än de andra ynglen.
Vi vill ha mer stora fiskar och har fastnat för diskusarna, nackdelen är väl att de är så himla dyra.
 
Yey inspiration! Det är så lätt att bli entusiastisk! :D
Och jag tror du kommer att uppskatta räkorna Så mycket mer i ett eget akvarium. jag säger inte att de inte kan överleva, men de får ett helt annat, kul beteende när de slipper oroa sig. Ett steg i taget bara. :angel:

Spännande med främmande yngel, håll oss uppdaterade!
Vi får se hur det blir. Nu är de väldigt orädda.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kardinaler är fina. Jag har Paracheirodon simulans (falsk neontetra/blå neontetra i handeln oftast). Tyckerde stimmar mycket bättre än kardinalerna :)

Jag menade att jag kör en lat variant av kombinationen.... Inte just en särskilt lat variant av co2. Fast jag har trycksatt, och det ÄR nog den lataste versionen när allt är intrimmat. Bara komma ihåg att byta kolsyrepatronen ibland ;)

Vad är det? Har du lust att utveckla?
 
Vad är det? Har du lust att utveckla?

Det är fiskar som ser ut som neon/kardinaltetror ungefär men inte är det. De beter sig precis lika men jag tycker de falska stimmar mycket bättre. Utseendemässigt så har de lite eller inget rött men det blå bandet. Det är ingen större skillnad vid en snabb anblick.
 
Det är fiskar som ser ut som neon/kardinaltetror ungefär men inte är det. De beter sig precis lika men jag tycker de falska stimmar mycket bättre. Utseendemässigt så har de lite eller inget rött men det blå bandet. Det är ingen större skillnad vid en snabb anblick.

Sorry, jag tänkte på karet:) trycksatt?
 
Hur schnygg är min röda honung egentligen? :D Han är i färd med att bygga skumbo just nu och flirtar med alla flickorna.
Bilderna är inte fantastiska, men ändå! :heart
55498765_2342128879339727_1140788161866104832_n.jpg

54731199_2342128959339719_4711186817104216064_n.jpg

54515846_2342129109339704_6795427913484206080_n.jpg
Har alltid varit svag för labyrintfiskar! Sugen på gurami eller kamp i ett hypotetiskt andra akvarium... Fast de tar väl också räkor och tre kar vill jag inte ha :p

Fick mig en bättre titt på ynglet. Känner mig ganska säker på att det är en pansarmal. Lyckades inte få nån bild dock.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sorry, jag tänkte på karet:) trycksatt?

Ah sorry. Jag tillför co2 i det. Från tub, dvs under tryck (jämfört med om man använder mäsk eller häller i t ex easy carbo). Så jag har en kolsyrepatron och sen utrustning där jag kan justera hur mycket/lite det ska vara, samt stänger av och slår på tillförseln när fotosyntes inte sker (under natten/när belysningen är av). Men kan koppla så den känner av pH och slår på/av utifrån det med.

Men när det är inkopplat och justerat så det enda jag gör är byter kolsyrepatronen när den tar slut. Himla smidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
41 775
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
232
· Visningar
15 792
Senast: Roheryn
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 591
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp