Akvarietråden IV

Ja, de är duktiga på att hoppa. Långfenade är förstås inte lika bra på det men de kan också hoppa ur om man inte har vattennivån väldigt lågt. För vissa går det bra utan täckglas hela livet ut, andra kampfiskar är helt hoppgalna och det finns många skräckhistorier om kampfiskar som hittats utanför akvariet. :( Funderade på om det är pga att de ofta hålls i skit-"akvarium" men vissa verkar helt enkelt gilla att hoppa... Sen är det vad jag förstått också bättre för dem att gå upp och andas den varma fuktiga luften som blir i ett stängt akvarium än den torrare, kallare inomhusluften.

Jag funderar på om jag inte kan ta en skiva akrylplast, skära ut hål för allt som sticker upp ur akvariet och lägga ovanpå karet bara.

Kul att gissa rätt! :D
Jo, det där med luften har jag också läst att blir bättre med lock. Får se lite vad jag hittar på. Det finns så mycket fin och rolig fisk att ha! Och just nu är jag mest frustrerad över att inte kunna sätta ner mina luminatus i 54an, för vattenvärdena är överallt och ingenstans och Kh-värdet är obefintligt lågt. Satte ner någon till växt nu på morgonen och la till lite fler flytväxter. Insåg också att anledningen till att mina "flaskborstar" är ljusa i toppen troligen är för att de växt så mycket, för herregud så de växer! Akvariet lär iaf vara grönt och fint när det väl är inflyttningsbart :D

Funderar och funderar på vad jag ska sätta ner i 105an. Guppys verkar det ju bli. Och jag är SÅ sugen på de gula fjärilscikliderna. Men så läste jag någonstans att de inte lever speciellt länge? Jag tycker det är tråkigt, och lite stressigt, med fiskar som inte lever så länge. Men sedan tycker jag att alla små, glada stimfiskar kan vara intressanta... Ska oavsett inte ösa på med all fisk på en gång, så jag hinner väl med att fundera och klura lite. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om glödbandsdanio. Ena sekunden tycker jag att de är lite spännande, andra sekunden känns de otroligt tråkiga. Kanske är det en sådan sort som blir roligare när de väl är i ett bra akvarium istället för i butik? Men helst vill jag ju ha fiskar med "gurami-beteende", eller något i stil med mina små regnbågar. Får jag dem att föröka sig så ska jag ha regnbågar i alla akvarium överallt hela tiden :rofl: Det känns.. inte så troligt.
 
Jag börjar bli riktigt sugen på att ha ett långt, lågt akvarium här hemma för att kunna köpa min favoritkampfisk från jobbet :angel: Var har du hittat ditt?

Själv har jag haft lite problem med att alls kunna göra vattenbyten, vilket inte heller var något jag prioriterade i det "tomma" akvariet med aquasoil och växter. Men, nu har några av "flaskborstarna" blivit ljusa i toppen och jag vet att vattenvärdena inte var helt kanon för ett tag sedan, så precis innan läggdags igår stod jag och bytte vatten med hjälp av en gammal petflaska (för att få bort vatten) och vattenkanna :rofl:

Idag ska jag köpa en hink för att underlätta lite för mig själv, och så ska jag äntligen ordna upp allt med mitt lilla akvarium med luminatus! På måndag sedan blir jag av med ett gäng helenasnäckor och får nya räkor i utbyte. Har ingen koll på vad jag får för något, men det kan ju aldrig vara fel med räkor så jag är väldigt pepp! Jag ska också idag börja inreda 105an, men jag måste verkligen(!) ha tag på fler växter för det. Funderar på en tur till akvarielagret, för den växt jag tycker allra mest om här hemma och som jag haft minst problem med, det är en som kommer från dem. Minns inte vad den heter, men jag vill ha fler av den och låta den verkligen synas i 105an. Den är riktigt starkt grön, har halvstora blad, växer tätt och tja... Jättefin helt enkelt!
Har för mig att långa, låga kallas mal-akvarium(burk), det kanske underlättar ditt sökande. Akvarielagret i Bromma borde ju kunna fixa lock enkelt.
 
20231223_125345.jpg
Nu hinner jag inte mer. Har fortfarande inte fått tag på flytväxter, epifyterna gör sitt bästa för att hjälpa till på den fronten men skam den som ger sig.

Har köpt på mig två sorters näring som man enligt killen i djuraffären "måste ha", jag får inte av sugkopparna på pumpen så jag vet inte om den går att laga eller om jag måste köpa en ny 😞.

Vattnet blev ganska brunt efter att jag kokade rötterna, kommer det att bli bättre av sig självt eller behöver jag göra något? Och någon som kan tipsa om billiga teststickor online? Har redan gått rätt mycket över budget så 300 kr kändes lite saftigt...

Och vad ska vi tänka på när vi köper de första fiskarna? T ex vilka kommer absolut INTE trivas i vårt akvarium?
 
Visa bifogad fil 135070
Nu hinner jag inte mer. Har fortfarande inte fått tag på flytväxter, epifyterna gör sitt bästa för att hjälpa till på den fronten men skam den som ger sig.

Har köpt på mig två sorters näring som man enligt killen i djuraffären "måste ha", jag får inte av sugkopparna på pumpen så jag vet inte om den går att laga eller om jag måste köpa en ny 😞.

Vattnet blev ganska brunt efter att jag kokade rötterna, kommer det att bli bättre av sig självt eller behöver jag göra något? Och någon som kan tipsa om billiga teststickor online? Har redan gått rätt mycket över budget så 300 kr kändes lite saftigt...

Och vad ska vi tänka på när vi köper de första fiskarna? T ex vilka kommer absolut INTE trivas i vårt akvarium?
Vilken fin rot du fått tag på! :D Om det inte ger med sig med det bruna i vattnet, testa att göra vattenbyte. Förr eller senare kommer det ge med sig.

När det gäller sugpropparna, testa att vrida på dem. Jag har ett flertal sugproppar på filter m.m. som ska vridas ett halvt varv, för att det på delen som sticks in i hållaren har en spärr eller vad man ska säga. Har du namnet på filtret så borde det också gå att hitta manual online.

Fiskar som blir för stora kommer inte trivas, men annars verkar du ha fått till ett väldigt trevligt akvarium! Om ni ser en fisk som ni gillar, gå in här och sök på namnet på den https://www.zoopet.com/fiskar/ Det är inget absolut facit, men då kan man i alla fall få ett hum om hur stort akvarium de behöver och vilken temperatur de vill ha. Där står det också om de är fredliga stimfiskar eller bråkiga revirhävdande filurer. Men generellt bör alla de vanliga, mindre tetrorna gå jättebra. Tänk bara på att stimfiskar vill ha ett stim med artfränder, så det är bättre att köpa 10st av samma sort än att köpa en av varje av 10 olika sorter. Det förstnämnda kommer ge ett betydligt mer harmoniskt akvarium.
 
Hahaha, vilken jäkla nitlott jag gick på! Köpte ny frysmat häromdagen till fiskarna. Well. Bitarna är på tok för stora för mina små fiskar :rofl: Som tur är så håller det ju länge i frysen och jag lär ju skaffa större fiskar till mitt kommande 200L, men ändå... Är fortsatt glad åt att ha räkor, för nu kunde de äta sådant som jag inte hann plocka upp med håven. Inte en chans att mina småfiskar skulle kunnat få i sig det jag hade i nu. Imorgon ska jag gå tillbaka till att ge gamla vanliga frysfodret...

Har i alla fall skrubbat lite hos mina luminatus nu. Akvariet är ju inte i så dåligt skick egentligen, men alla glasrutor var så gröna att man knappt såg in i det. Nu har jag tagit bort det mesta (men med flit lämnat en del eftersom räkorna gillar sådant). Sedan har jag klippt ner lite växter och planterat om dem. Pga fel ljus osv hade de växt ganska fult och dåligt. Och så hade det kommit en del trådalger. Nu är det bortrensat och efter att jag upptäckte trådalgsinvasionen och drog ner på ljustimmarna verkar det inte bli mer i alla fall. Så nu hoppas jag att allt ska hållas fint och bra.

Jag har också planterat lite mer i 54an, och sköljt ur massor av sand. Sanden ska sedan ner i 105an. Det var därifrån den kom från början, men dels gömde det sig helenasnäckor överallt i den, dels hade förra ägaren petat ner enorma kulor med växtnäring som färgade hela sanden. Och så allmänt skitig och otrevlig sand, och precis allt togs ju upp ur akvariet och rördes runt när det transporterades hit. Så. Rengöring var nödvändigt, men nu har jag nästan 10L ren sand. Har såklart inte använt några rengöringsmedel eller så, så kanske finns det lite bra bakterier och annat kvar. Hoppas på det. Ska ha det sista av aquasoilen under sanden. Får se om det räcker, annars får jag väl köpa mer sand.

Såg också att både Hornbach och Akvarielagret verkar ha öppet imorgon. Då blir det växtshopping!
 
Fan. Det verkar vara planaria i mitt luminatus-akvarium. Vad göra? Har ju räkor också och de medel som finns verkar inte direkt vara räk-säkra...

Går det att flytta över all fisk och alla räkor till annat akvarium, ta upp alla växter, skölja av dem och slänga allt bottensubstrat? För visst lever planaria bara i bottensubstratet och inte i växter eller i några djur? Hur är det med min stora rot, bör den kokas?
 
Jo, det där med luften har jag också läst att blir bättre med lock. Får se lite vad jag hittar på. Det finns så mycket fin och rolig fisk att ha! Och just nu är jag mest frustrerad över att inte kunna sätta ner mina luminatus i 54an, för vattenvärdena är överallt och ingenstans och Kh-värdet är obefintligt lågt. Satte ner någon till växt nu på morgonen och la till lite fler flytväxter. Insåg också att anledningen till att mina "flaskborstar" är ljusa i toppen troligen är för att de växt så mycket, för herregud så de växer! Akvariet lär iaf vara grönt och fint när det väl är inflyttningsbart :D

Funderar och funderar på vad jag ska sätta ner i 105an. Guppys verkar det ju bli. Och jag är SÅ sugen på de gula fjärilscikliderna. Men så läste jag någonstans att de inte lever speciellt länge? Jag tycker det är tråkigt, och lite stressigt, med fiskar som inte lever så länge. Men sedan tycker jag att alla små, glada stimfiskar kan vara intressanta... Ska oavsett inte ösa på med all fisk på en gång, så jag hinner väl med att fundera och klura lite. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om glödbandsdanio. Ena sekunden tycker jag att de är lite spännande, andra sekunden känns de otroligt tråkiga. Kanske är det en sådan sort som blir roligare när de väl är i ett bra akvarium istället för i butik? Men helst vill jag ju ha fiskar med "gurami-beteende", eller något i stil med mina små regnbågar. Får jag dem att föröka sig så ska jag ha regnbågar i alla akvarium överallt hela tiden :rofl: Det känns.. inte så troligt.
Ja, fjärilsciklider blir inte så gamla, nått år eller två har jag för mig. Glödbandsdaniosarna jag såg var rätt lugna så det kanske är så att de är lite tråkiga? För mig spelar det ingen roll - tycker de är så vackra att sålänge de inte far omkring som vettvillingar så är jag nöjd. :p Håller med om guramibeteendet, det är det bästa. :heart Såg pygmegurami häromdagen och de är ju verkligen helt underbara IRL också!

Angående frysfoder som är för stort så testade jag också att slänga ned några få mygglarver till mina småttingar, tänkte att de sliter väl dem i stycken men icke! Fick håva upp två av de vuxna öringarna och dra ut larverna ur munnen på dem med pincett så att de inte skulle sätta i halsen totalt. De hade aldrig lyckats få i sig dem helt men de envetna odjuren hade heller aldrig släppt dem frivilligt!

Planaria utrotar du nog lättast med typ NO Planaria, det är säkert för räkor men inte för snäckor och det kan ta lång tid innan det går att ha snäckor i karet igen efter en behandling. Att bara skölja allt i karet kommer inte fungera och de kan mycket väl lifta med växter/invånare.
 
Nu hinner jag inte mer. Har fortfarande inte fått tag på flytväxter, epifyterna gör sitt bästa för att hjälpa till på den fronten men skam den som ger sig.

Har köpt på mig två sorters näring som man enligt killen i djuraffären "måste ha", jag får inte av sugkopparna på pumpen så jag vet inte om den går att laga eller om jag måste köpa en ny 😞.

Vattnet blev ganska brunt efter att jag kokade rötterna, kommer det att bli bättre av sig självt eller behöver jag göra något? Och någon som kan tipsa om billiga teststickor online? Har redan gått rätt mycket över budget så 300 kr kändes lite saftigt...

Och vad ska vi tänka på när vi köper de första fiskarna? T ex vilka kommer absolut INTE trivas i vårt akvarium?
Ta en tång och dra loss sugpropparna med våld, så har jag gjort när sugpropparna blivit sten och inte går att få av.

Det ser ut som ett eheim pickup filter (?) och sugpropparna sitter isåfall fast i dessa:
eheim-upphangningsclips-for-sugkopp-4-pack.jpeg

Åker dessa loss från filtret är det bara att sätta tillbaka dem sen igen, men åker de loss kan det vara enklare att hålla dessa i en tång och dra/bända av sugproppen med en annan tång.

Sugpropparna ser ut såhär:
eheim-sugkoppar-4-pack-b4.jpg

Så de kan sitta fast rätt ordentligt när de blivit torra men de går att få av! :)
 
Senast ändrad:
Planaria utrotar du nog lättast med typ NO Planaria, det är säkert för räkor men inte för snäckor och det kan ta lång tid innan det går att ha snäckor i karet igen efter en behandling. Att bara skölja allt i karet kommer inte fungera och de kan mycket väl lifta med växter/invånare.
Kan de lifta även med räkor/fiskar eller bara snäckor? :(
 
De kan lifta med allt, de är helt överjävliga.
Fan då...

Nu sa en vän till mig att planaria är pyttepyttelitet. Det jag såg var inte pyttepyttelitet. Kan det vara något annat odjur ändå..? Jag såg bara något vitt, tjockt som rörde sig snabbt ner i substratet och tog för givet att det var planaria. Men det var ju klart större än småräkorna tex.
 
Fan då...

Nu sa en vän till mig att planaria är pyttepyttelitet. Det jag såg var inte pyttepyttelitet. Kan det vara något annat odjur ändå..? Jag såg bara något vitt, tjockt som rörde sig snabbt ner i substratet och tog för givet att det var planaria. Men det var ju klart större än småräkorna tex.
De kan ju vara pyttepytte men den största arten jag har är nog närmare 2 cm som fullvuxen.
Några olika arter:
Multi-Species-Corrected.jpg


Jag har hört att det är de med ett pilformat huvud som är mest rovgiriga och kan vara farliga för t.ex räkor, medan arter med mer runt huvud mest bara städar men om det verkligen stämmer vet jag ej.
 
Senast ändrad:
Sen är det inte hela världen om man har planaria, jag har alltid haft dem så gammelräkan har ju levt med dem i 6 år utan problem. Vill man få så många räklingar som möjligt så är de dock inget man vill ha i akvariet. Jag hade ju helst inte haft dem mtp vad de kan göra men vill inte använda några medel mot dem så jag får leva med att de väl också har sin plats i "ekosystemet". Tröstar mig med att de har väldigt lustiga ögon i alla fall. :p

Man kan använda sig av planariafällor om man vill se till att de är så få som möjligt. Eller ha fisk som gillar att äta dem.
 
Sen är det inte hela världen om man har planaria, jag har alltid haft dem så gammelräkan har ju levt med dem i 6 år utan problem. Vill man få så många räklingar som möjligt så är de dock inget man vill ha i akvariet. Jag hade ju helst inte haft dem mtp vad de kan göra men vill inte använda några medel mot dem så jag får leva med att de väl också har sin plats i "ekosystemet". Tröstar mig med att de har väldigt lustiga ögon i alla fall. :p

Man kan använda sig av planariafällor om man vill se till att de är så få som möjligt. Eller ha fisk som gillar att äta dem.
Vad finns det för fisk som gillar att äta dem? Skönt att höra att det inte behöver betyda världens undergång för akvariet iaf. Usch så stressad och illa till mods jag blev när jag såg det där odjuret, vad det nu än var. Borde försöka få syn på det igen för att se om det verkligen var planaria... Men det såg inte alls ut som de andra små odjuren i akvariet som jag kommit fram till att nog är nematoder.

Antar att det bästa man kan göra oavsett är att inte mata för mycket? Nu i flyttkaoset så har det blivit ett tag så att jag matat lite större mängd varannan dag typ istället för att ge lite och ofta. Det var nog inte helt bra.
 
Vad finns det för fisk som gillar att äta dem? Skönt att höra att det inte behöver betyda världens undergång för akvariet iaf. Usch så stressad och illa till mods jag blev när jag såg det där odjuret, vad det nu än var. Borde försöka få syn på det igen för att se om det verkligen var planaria... Men det såg inte alls ut som de andra små odjuren i akvariet som jag kommit fram till att nog är nematoder.

Antar att det bästa man kan göra oavsett är att inte mata för mycket? Nu i flyttkaoset så har det blivit ett tag så att jag matat lite större mängd varannan dag typ istället för att ge lite och ofta. Det var nog inte helt bra.
Dario dario slaktar dem så fort de kikar fram, det var den största anledningen till att jag skaffade dem faktiskt och de väldigt få planaria jag sett i 112an sen de flyttade in har varit halva. :nailbiting: Planarian var väldigt kaxiga och framme ofta i det karet innan. Pygmegurami lär vara duktiga på att jaga dem med! Miniöringarna och rasbororna äter dem inte ens om jag släpper ned dem som mat. :(

Nej så illa är det inte :) men förstår helt känslan när det dyker upp något främmande som man är rädd kan innebära fara för invånarna! :heart Ja, att mata lite varje gång är bättre men i flyttkaos är det ju inte så lätt!
 
Dario dario slaktar dem så fort de kikar fram, det var den största anledningen till att jag skaffade dem faktiskt och de väldigt få planaria jag sett i 112an sen de flyttade in har varit halva. :nailbiting: Planarian var väldigt kaxiga och framme ofta i det karet innan. Pygmegurami lär vara duktiga på att jaga dem med! Miniöringarna och rasbororna äter dem inte ens om jag släpper ned dem som mat. :(

Nej så illa är det inte :) men förstår helt känslan när det dyker upp något främmande som man är rädd kan innebära fara för invånarna! :heart Ja, att mata lite varje gång är bättre men i flyttkaos är det ju inte så lätt!
Jag var faktiskt in i en djuraffär idag för att titta lite på växter (men det var väldigt urplockat osv). Där fastnade jag att titta på just pygméguramis. De vi fick till jobbet var sjuka och dog hela bunten... Men de här var pigga, väldigt nyfikna och till synes friska och glada. Så otroligt fina fiskar!
403631996_891621742293436_7489982349670304507_n.jpg

403618801_1338701816849784_8938085208980297658_n.jpg


Och alltså, kolla vilket tryne :rofl:
403631972_666742859006550_5319454159539437288_n.jpg


Jag måste ha sådana. Men, först ska jag inreda 105an. Har bestämt mig för att ha aquasoilen i en påse under sand, och idag hittade jag en perfekt påse också. Nu har jag att göra resten av dagen :D
 
Jag var faktiskt in i en djuraffär idag för att titta lite på växter (men det var väldigt urplockat osv). Där fastnade jag att titta på just pygméguramis. De vi fick till jobbet var sjuka och dog hela bunten... Men de här var pigga, väldigt nyfikna och till synes friska och glada. Så otroligt fina fiskar!
403631996_891621742293436_7489982349670304507_n.jpg

403618801_1338701816849784_8938085208980297658_n.jpg


Och alltså, kolla vilket tryne :rofl:
403631972_666742859006550_5319454159539437288_n.jpg


Jag måste ha sådana. Men, först ska jag inreda 105an. Har bestämt mig för att ha aquasoilen i en påse under sand, och idag hittade jag en perfekt påse också. Nu har jag att göra resten av dagen :D
Så ljuvliga! 😍😍😍
 
Plötsligt händer det! Sambon har mer åsikter om en fisk än bara "Jaha, en fisk..."! Han tycker att pygméguramis är lite söta och verkar vara roliga :banana: Det avgör saken. Jag ska köpa sådana. Kan jag hitta en endaste fisk som han faktiskt är positiv till istället för bara neutral/obrydd, då ska vi absolut se till att ha den så länge den kan passa i något akvarium här hemma. Perfekt ju!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 689
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 210
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 438
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 978
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp