Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

Av någon anledning har alla (förutom 2 än så länge) mina miniöringar plötsligt dött. Jag fattar verkligen inte varför. Inte sett något fel med dom och alla andra fiskar och räkor är ok. Eller ja det kanske dom inte är då men dom lever iaf.
Inga konstigheter i vattnet heller.

Det här är min första stora akvariekatastrof. Otroligt frustrerande.
 
Har satt i en del växter i mitt 200L, tänker att jag börjar med några, fyller upp med vatten, ser hur det ser ut och därefter planterar mer. Ena växten jag köpt är väldigt ömtålig, stjälkarna går sönder bara man tittar på dem ungefär. Hoppas att den mår bra i akvariet ändå, för fin är den! Sedan har jag enormt mycket cryptocoryne, så lite sådant blev det också. Ska senare kolla vad som ser bra ut i de andra akvarierna och ta lite därifrån.

Håller också på och flyttar över siameserna till 110an. De har varit så små och gått i mitt 54L med luminatus, men nu börjar de bli lite större och algproblemen är borta i det akvariet, så nu blir det uppgradering och så får vi hoppas på att de fortsätter vara glupska i sin nya bostad.

Testade förresten med fryst daphnia till fiskarna. Well. Även det är för stort för mina luminatus och för trådfenorna. Praecoxarna och guppysarna åt med god aptit. Det är svårt att hitta mat som är tillräckligt liten för de små regnbågarna! Cyclops fungerar, och krossade flingor.
 
Herregud! Siameserna hoppade ur byttan som jag hade dem i när jag skulle vänja dem vid nya vattnet! Jag hade ändå överdimensionerat just för att minska risken för det. Upptäckte det inte direkt heller. Den största hittade sambon under soffan(!) en bra bit bort, oklart om den klarar sig, den såg inte alls pigg ut... Den andra hittade jag mitt på golvet och den är åtminstone något piggare. Nu är de tillbaka i byttan och jag har som ett litet lock på. Fiskskrällen! :( Till framtida fiskflyttar ska jag ordna en bytta med nätlock...
 
Rymmaren som var under soffan:
1000056945-01.jpeg

Han simmar glatt runt i 110an nu. Det finns mer alger där än i det tidigare akvariet och han verkar hungrig (eller är det en hon? Ingen aning. Den här är störst iaf). Den andra är också aktiv men håller sig just nu i bakgrunden.

Det här är förresten första bilden jag lyckats fotografera på någon av siameserna :D
 
Av någon anledning har alla (förutom 2 än så länge) mina miniöringar plötsligt dött. Jag fattar verkligen inte varför. Inte sett något fel med dom och alla andra fiskar och räkor är ok. Eller ja det kanske dom inte är då men dom lever iaf.
Inga konstigheter i vattnet heller.

Det här är min första stora akvariekatastrof. Otroligt frustrerande.
Det är så frustrerande. Samma som när två luminatushonor dog och en fick böjd rygg inom loppet av två dygn. Alla andra fiskar räkor snäckor mår bra, tom hanarna av samma art. Det är så frustrerande när man inte vet eller förstår för då kan man ju heller inte göra något åt saken
 
Jävla skit då. Butiken där jag köpt fisk tidigare har precis sålts till Arken, så det är väl en tidsfråga nu innan fiskarna försvinner. Det innebär att jag får drygt 10 mil till närmaste butik som säljer akvariefisk :(
Starta egen butik! :D Jag har precis fått kontakt med en person som ska öppna akvariebutik i sommar. Det är otroligt kul och intressant att följa det. (Och ja, jag önskar att jag också kunde...)
 
KANSKE såg jag ett platyyngel idag vid vattenbytet, men jag var tvungen att gå iväg och slå av vattnet och när jag var tillbaka var den borta. Men nu håller jag tummarna att jag inte såg i syne :)

Har två gula räkor som går med rom och hoppas på överlevare.
20240515_114636.jpg
 
20240515_115427.jpg

Sorry suddig bild.
Silverstråle lever, går sakta upp i vikt men är fortfarande klenast och minst i gänget och ser allmänt skör ut.
Jag får känslan av att om jag glömmer mygglarver ett par dagar kommer hon tackla av rejält.
 
Starta egen butik! :D Jag har precis fått kontakt med en person som ska öppna akvariebutik i sommar. Det är otroligt kul och intressant att följa det. (Och ja, jag önskar att jag också kunde...)
Åh gud fresta mig inte haha.

Tanken har faktiskt kommit upp mer än en gång men ja bortsett från att jag inte har någon kunskap om att driva eget, samt lite psykiska problem som gör att jag nog helt enkelt inte skulle palla att driva ett företag så känns det som att marknaden är svår. Akvariehobbyn är ju inte jättestor i Sverige känns det som så det blir nog svårt att få en sådan butik att gå runt om man inte vill ha det som ett hobbyprojekt i egna villan typ. Att kombinera med att sälja annat som genererar mer cash som katt- och hundfoder ja.. Arken köper ju upp alla sådana..

Men det skulle verkligen behövas fler butiker av det här slaget norrut, det är verkligen torrt (hehe) norr om Stockholm.
 
Har nu satt i doppvärmare i 110an. Högre spannet på vad regnbågarna trivs i är lägre spannet som pygmégurami trivs i. Tyckte mig se två pygméer bråka igår så jag tänker att det är bäst om de får bo stort. Kommer nog köpa dem på fredag, så kan jag hålla koll i helgen så att allt går bra. Då har de varit 2 1/2 vecka i "butikskarantän" vilket känns bra.

Imorgon hoppas jag på att kunna sätta några fiskar i 200L. Måste bara tynga ner roten med en sten, för trots att den inte verkade flyta när den låg i blöt så flyter den nu :meh: Lutar åt att jag börjar med mina luminatus ändå.
 
Åh gud fresta mig inte haha.

Tanken har faktiskt kommit upp mer än en gång men ja bortsett från att jag inte har någon kunskap om att driva eget, samt lite psykiska problem som gör att jag nog helt enkelt inte skulle palla att driva ett företag så känns det som att marknaden är svår. Akvariehobbyn är ju inte jättestor i Sverige känns det som så det blir nog svårt att få en sådan butik att gå runt om man inte vill ha det som ett hobbyprojekt i egna villan typ. Att kombinera med att sälja annat som genererar mer cash som katt- och hundfoder ja.. Arken köper ju upp alla sådana..

Men det skulle verkligen behövas fler butiker av det här slaget norrut, det är verkligen torrt (hehe) norr om Stockholm.
Ja, det där med att stora kedjor köper upp alla småbutiker... Ju mer jag jobbar i butiksbranchen, desto mer mån blir jag om att stötta småföretagare.

(Kan också säga att hund- och kattmat har liten vinstmarginal. Det är alla onödiga småprylar som butikerna tjänar på. Att få foderkunder är mest för att hålla dem knutna till en och samma butik hela tiden.)
 
Ja, det där med att stora kedjor köper upp alla småbutiker... Ju mer jag jobbar i butiksbranchen, desto mer mån blir jag om att stötta småföretagare.

(Kan också säga att hund- och kattmat har liten vinstmarginal. Det är alla onödiga småprylar som butikerna tjänar på. Att få foderkunder är mest för att hålla dem knutna till en och samma butik hela tiden.)
Ja, det är så trist verkligen.

Jag har iaf haft en tanke tidigare om att när jag i framtiden någon gång flyttar till hus, att kanske försöka få till en uppfödning av någon fisk. Inte som jobb då men som en förlängning av hobbyn, så skulle det ju hjälpa till att finansiera lite för hoppningsvis. Jag blev som sagt förvånad över hur dyr den här hobbyn ändå är. Men ja även där har jag ju såklart funderat på avsättningen, känns som att det är svårt med så långt till närmaste köpare :)
 
Såg nu innan jag skulle ta bussen till månadsmötet ikväll, att jag har lite småttingar i ett 30 kar
Ancitrus, antagligen en brun och en röd förälder
Lär få flytta på paret till en större burk
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 237
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 304
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 492
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
64 084
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp