Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

Mina platybebisar är ungefär 2 cm långa nu. När är de stora nog att flytta/när måste de flytta pga könsmognad? De är väldigt rara och lite halvtama, simmar gärna runt händerna när jag grejar i akvariet (plockar sniglar, har i princip slutat städa för det behövs inte). Och har klara, fina färger. Men de kan ju inte bo kvar med sin pappa...

Var annonserar man? Är det någon som vill köpa/byta eller ens få gratis när de bor i akvarium med sniglar?

Och tror ni att räkor kan trivas hos oss? Eller vad passar bäst när bebisarna har flyttat? Vill inte fylla på mer innan dess, tycker att det är lite för många fiskar nu. Men bara platy och neontetra samt två elefantsnäckor och ett gäng ohyresniglar.
Varför kan du inte behålla dem?
 
Mina platybebisar är ungefär 2 cm långa nu. När är de stora nog att flytta/när måste de flytta pga könsmognad? De är väldigt rara och lite halvtama, simmar gärna runt händerna när jag grejar i akvariet (plockar sniglar, har i princip slutat städa för det behövs inte). Och har klara, fina färger. Men de kan ju inte bo kvar med sin pappa...

Var annonserar man? Är det någon som vill köpa/byta eller ens få gratis när de bor i akvarium med sniglar?

Och tror ni att räkor kan trivas hos oss? Eller vad passar bäst när bebisarna har flyttat? Vill inte fylla på mer innan dess, tycker att det är lite för många fiskar nu. Men bara platy och neontetra samt två elefantsnäckor och ett gäng ohyresniglar.
Band har grupper
Sedan finns det olika Fiskakuten på Fb. Jag har startat en för Uppsala län
 
Är en nackdel att ha jobbet nära Zoo.se...
Var in där idag.
Köpte Kardinalfiskar, ett gäng snygga platys (polkagris randiga) och en kampfisk hona som de kallar för Candy
Beställde även 6 makropoder genom Zoo.se från Imazo
Har inte sett dem i handeln på flera år och jag gillar dem
Är nog första fiskarna jag köpte på en akvarieauktion på UAF, på deras fasta bord. Min allra första auktion tror att det var 2017 tror jag. Sedan blev jag medlem i UAF och senare sekreterare i styrelsen
Makropod eller parafisfisk, är den allra första akvariefisken i världen (har jag för mig). Snälla och inte aggressiva. Har för mig att de inte behöver ha ett varmt kar?
 
Mina platybebisar är ungefär 2 cm långa nu. När är de stora nog att flytta/när måste de flytta pga könsmognad? De är väldigt rara och lite halvtama, simmar gärna runt händerna när jag grejar i akvariet (plockar sniglar, har i princip slutat städa för det behövs inte). Och har klara, fina färger. Men de kan ju inte bo kvar med sin pappa...

Var annonserar man? Är det någon som vill köpa/byta eller ens få gratis när de bor i akvarium med sniglar?

Och tror ni att räkor kan trivas hos oss? Eller vad passar bäst när bebisarna har flyttat? Vill inte fylla på mer innan dess, tycker att det är lite för många fiskar nu. Men bara platy och neontetra samt två elefantsnäckor och ett gäng ohyresniglar.
Snälla säg att du bor i typ Dalarna så har du en köpare direkt 😄
 
Så ser mina nya platys ut (bild från Imazo)
Polkagrisar passar bättre på dem =)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240522_191631_Chrome.jpg
    Screenshot_20240522_191631_Chrome.jpg
    75,9 KB · Visningar: 17
Idag såg jag för första gången alla mina fyra pygméguramis samtidigt :rofl: Två av dem fortsätter hålla ihop konstant, och de är tillräckligt olika för att jag nu ska vara helt säker på att det är en hona och en hane. Jag hoppas innerligt på lek senare, om inte annat när trådfenorna flyttat över till mitt 200L. Är just nu lite sugen på att även flytta mina praecox till 200L och bara ha kvar pygméerna i 110an, för att öka chansen till småttingar. Regnbågar är ju allt annat än yngelvänliga, med tanke på att de om möjligt glufsar i sig även egen rom :cautious:

Ena pygméguramin är jag dock lite osäker på, om den mår dåligt eller bara råkade vara arg och därför drog ihop fenorna när jag såg den. Ska försöka hålla extra koll, men det är svårt(!) när man så sällan ser dem öht.

Vissa tycker nog att jag är knäpp som köper fisk som så sällan syns öht, men jag fortsätter älska att sitta och titta på akvariet, hålla utkik efter invånarna och plötsligt få syn på något blåglittrande inne i en växt eller så. De är så fina, och så intressanta!

OM jag låter pygméerna vara ensamma i 110an, då kommer jag nog ändå vilja ha någon mer fisk där, för att ändå ha något som syns ibland. Funderar på om någon liten rasbora kan vara yngelsäker? Finns det något annat alternativ?
 
Idag såg jag för första gången alla mina fyra pygméguramis samtidigt :rofl: Två av dem fortsätter hålla ihop konstant, och de är tillräckligt olika för att jag nu ska vara helt säker på att det är en hona och en hane. Jag hoppas innerligt på lek senare, om inte annat när trådfenorna flyttat över till mitt 200L. Är just nu lite sugen på att även flytta mina praecox till 200L och bara ha kvar pygméerna i 110an, för att öka chansen till småttingar. Regnbågar är ju allt annat än yngelvänliga, med tanke på att de om möjligt glufsar i sig även egen rom :cautious:

Ena pygméguramin är jag dock lite osäker på, om den mår dåligt eller bara råkade vara arg och därför drog ihop fenorna när jag såg den. Ska försöka hålla extra koll, men det är svårt(!) när man så sällan ser dem öht.

Vissa tycker nog att jag är knäpp som köper fisk som så sällan syns öht, men jag fortsätter älska att sitta och titta på akvariet, hålla utkik efter invånarna och plötsligt få syn på något blåglittrande inne i en växt eller så. De är så fina, och så intressanta!

OM jag låter pygméerna vara ensamma i 110an, då kommer jag nog ändå vilja ha någon mer fisk där, för att ändå ha något som syns ibland. Funderar på om någon liten rasbora kan vara yngelsäker? Finns det något annat alternativ?
Dvärg rasbora kanske? Men de var väldigt små
Jag har dem ihop med mina Pygme guramis mm
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 736
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 347
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
65 064
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp