Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Körsbärsräkor :love:
9LzGz59iUqvkrv-DxDA_InjvnPh8felCrx5KDdWmqNdbeoqyUng9XVOzSLim7h-HjXDy358W212TSSChi4qz6S26PcjjrK9Q8OF9OPF5dMHPrz8n


Hade velat haft det såhär! Tyvärr så blir räklingarna inte fina om man blandar färgerna.
 
Körsbärsräkor :love:
9LzGz59iUqvkrv-DxDA_InjvnPh8felCrx5KDdWmqNdbeoqyUng9XVOzSLim7h-HjXDy358W212TSSChi4qz6S26PcjjrK9Q8OF9OPF5dMHPrz8n


Hade velat haft det såhär! Tyvärr så blir räklingarna inte fina om man blandar färgerna.
Oj det där var färggrannt.
Undrar om inte de lite mer diskreta passar mig bättre. Har ju ett rätt neutralt kar iom att drottningrasbororna trots sin rätt starka färg går väldigt i ton med omgivningen. Får fundera lite

Nu är mina fiskar (framförallt rasbororna) tokiga. Gjorde rent filtret så nu åker de rutschkana i strömmen :love:
 
Oj det där var färggrannt.
Undrar om inte de lite mer diskreta passar mig bättre. Har ju ett rätt neutralt kar iom att drottningrasbororna trots sin rätt starka färg går väldigt i ton med omgivningen. Får fundera lite

Nu är mina fiskar (framförallt rasbororna) tokiga. Gjorde rent filtret så nu åker de rutschkana i strömmen :love:
Jag har massvis av körsbärsräkor. Mina är av den här modellen och lite sådär lagom färggranna. Rekommenderar verkligen! :love:
2F6F2D92-9DE5-4217-B63D-934E4F4DECCD.jpeg
 
Jag är så sugen på Christmass moss men hur funkar det med mossa och alger. Är lite orolig för att den blir en algröra

Jag har Christmas moss, och så länge jag hade räkor var den superfin! Mkt tacksam mossa att jobba med, jag gör i princip inget med mitt akvarium mer än att fylla på vatten när för mycket dunstat och klippa ner mossan då och då...

Nu utan räkor börjar den se lite bruntrist ut, men i övrigt inga problem. Den växer så det knakar dock, så jag får hålla efter så att den inte kväver övriga växter. (Det ska in nya räkor i karet när det blir lite varmare.)
 
Körsbärsräkor :love:
9LzGz59iUqvkrv-DxDA_InjvnPh8felCrx5KDdWmqNdbeoqyUng9XVOzSLim7h-HjXDy358W212TSSChi4qz6S26PcjjrK9Q8OF9OPF5dMHPrz8n


Hade velat haft det såhär! Tyvärr så blir räklingarna inte fina om man blandar färgerna.

Jag älskar det! Man borde ju kunna få till lite variation genom att ha tex blå tiger, babaulti och någon av de röda neocaridina? Det är min plan när jag har lite större tank. 🙂
 
Så är det att ha guppies! Jag hade flera hundra när det var som värst :eek: Sorterade upp dem sen, honorna för sig, hanarna för sig. Och såg till att flytta ynglena så fort de bekände färg sen. Sålde aldrig några, men har sen dess aldrig haft honor och hanar tillsammans, haha.

Är honorna väl befruktade så fortsätter de att föda yngel livet ut, så det tar lång tid innan man fått stopp på yngelproduktionen.



Då skulle det def funka med Amano hos dig. Amano är enkla, när det gäller att få bort just trådalger är de effektivast vad jag vet + att de som sagt tar allt annat också. De förökar sig inte heller (larverna måste dras upp i saltvatten för att överleva) så man slipper räkinvasion om det är oönskat. De blir ca 6 år gamla. Honorna är ca 5 cm. Hanarna är hälften så stora bara.

Det enda minuset med amano är väl att de inte har så rolig färg. Är det något man vill ha så är kanske körsbärsräkor ett alternativ, de är också väldigt enkla räkor, förökar sig glatt ( men har man fisk som käkar räklingar så behöver det ju inte bli ett problem) De finns i massa knalliga färger, tex: rött, blått, orange, gul, grön!
Jag hade massor av guppy yngel förut i mitt 200a. Sedan skaffade jag Krobia...
Fick även massor av ancitrus, platys och svärdbärare yngel - de blir tyvärr oxå mat till Krobia
Varje gång jag städade pumparna i 200a, var de fulla med yngel. Mest ancitrusar, som rekord 30 st i ETT innerfilter...
Krobia käkar upp alla yngel och småfisk. Har inga små tetror kvar nu. Bara kongotetror men de är för stora för Krobiorna
 
Jag hade massor av guppy yngel förut i mitt 200a. Sedan skaffade jag Krobia...
Fick även massor av ancitrus, platys och svärdbärare yngel - de blir tyvärr oxå mat till Krobia
Varje gång jag städade pumparna i 200a, var de fulla med yngel. Mest ancitrusar, som rekord 30 st i ETT innerfilter...
Krobia käkar upp alla yngel och småfisk. Har inga små tetror kvar nu. Bara kongotetror men de är för stora för Krobiorna

Jag är inte säker, men jag kan ha ancistrus på gång... Chefen... den ancistrus jag alltid trott varit hane har bosatt sig ett par dagar nu... under en av skifferplattorna. Verkar inte röra sig så värst i övrigt... så, vi får se...
 
Trubbnos, som i så fall är morsan äter som en häst sen jag städade botten lite grann... Vid vattenbytet härom dagen.

IMG_20210118_183436_203.jpg
 
Jag är inte säker, men jag kan ha ancistrus på gång... Chefen... den ancistrus jag alltid trott varit hane har bosatt sig ett par dagar nu... under en av skifferplattorna. Verkar inte röra sig så värst i övrigt... så, vi får se...
Min Lars (brun ancitrus) fläktade jämt förut i sin grotta. Innan dess var det Gunnar, men han fick flytta till en UAF- kompis
Min Lars :love:
 

Bifogade filer

  • Lars 3.jpg
    Lars 3.jpg
    252,3 KB · Visningar: 10
Mår mina fiskar verkligen bra av att leka så ofta som det gör? Sedan typ 3 veckor tillbaka så leker mina pansarmalar i snitt varannan dag. Ibland är det två på raken och ett par dagar mellan men vanligen varannan. Hittills är all romen bom då jag misstänker att de hanar jag köpte sist inte är könsmogna än och det har visat sig att det jag trodde var en hane är en hona. Jag har alltså inte hundratals små pansarmalsyngel men snart kommer mitt kar se ut typ som yngelkaret @IngelaH har till sina guppys
De ser ut att må bra men det känns som att så tät lek borde slita på dem
 
Mår mina fiskar verkligen bra av att leka så ofta som det gör? Sedan typ 3 veckor tillbaka så leker mina pansarmalar i snitt varannan dag. Ibland är det två på raken och ett par dagar mellan men vanligen varannan. Hittills är all romen bom då jag misstänker att de hanar jag köpte sist inte är könsmogna än och det har visat sig att det jag trodde var en hane är en hona. Jag har alltså inte hundratals små pansarmalsyngel men snart kommer mitt kar se ut typ som yngelkaret @IngelaH har till sina guppys
De ser ut att må bra men det känns som att så tät lek borde slita på dem

Det är nog så det är...

Ancistrusarna verkar mest busa och muttra med varandra de är lite för unga och har inte fått mustascher, polisonger o skägg än. Men guppyna... :p honorna försöker hålla ihop och "gå på marknaden i Nora" och Baloo håller på att fläkta fenorna av sig, för att visa hur snygg han är... Att de inte har ramlat av är ofattbart :D
 
Det är nog så det är...

Ancistrusarna verkar mest busa och muttra med varandra de är lite för unga och har inte fått mustascher, polisonger o skägg än. Men guppyna... :p honorna försöker hålla ihop och "gå på marknaden i Nora" och Baloo håller på att fläkta fenorna av sig, för att visa hur snygg han är... Att de inte har ramlat av är ofattbart :D
Tack och lov har inte Ancistrusarna kommit i något flow än. De är lugna fina och håller fred på sig men ingen rom. inte ens de vuxna hanarna gruffar trots att de bosatt sig under samma rot :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp