Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Risk för "överkurs" i lilla. Men då får jag väl strukturera om senare.
IMG_20210110_210145.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Apropå försvunna firrar hittade jag en gång en stackars fisk som fastnat bakom filtret i mitt akvarium. De små kan ju vara så små att de kan vara svåra att hitta, även om de är kvar i karet ... Det gick bra den gången, vill jag minnas, men lite otippat att hitta den där bakom.
 
Min bästa butik gör ÄNTLIGEN en utkörning i mitt område den här veckan och jag tror att jag precis beställt ett par macropodus ocellatus, roundtail paradise fish. :love:
 
WooOow!! Vilken sjukt snygg firre! :love:
Visst är de läckra! Jag kunde inte låta bli, och jag har ju ett tomt kallvattenskar sedan alla endlersarna strök med såattehhh.... :angel:
Lite i minsta laget men för en hane och en hona borde det räcka. Annars får jag väl uppgradera! Det här är bara ungfiskar ändå. :)
 
Jag är så sugen på Christmass moss men hur funkar det med mossa och alger. Är lite orolig för att den blir en algröra
 
Jaha, herre jösses... flyttade över sista "decemberynglen" till yngelakvariet härom dagen och två dagar efter var det ett gäng nya yngel i det stora igen... :D

Facebook är ju jobbigt att försöka göra annonser, då man inte får handla med djur... :p så jag får väl klistra upp lappar i portuppgångarna härom kring... och lägga in en blocketannons. :D För det här kommer inte fungera nån längre tid...
 
Jaha, herre jösses... flyttade över sista "decemberynglen" till yngelakvariet härom dagen och två dagar efter var det ett gäng nya yngel i det stora igen... :D

Facebook är ju jobbigt att försöka göra annonser, då man inte får handla med djur... :p så jag får väl klistra upp lappar i portuppgångarna härom kring... och lägga in en blocketannons. :D För det här kommer inte fungera nån längre tid...
Har du kollat appen Band?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är så sugen på Christmass moss men hur funkar det med mossa och alger. Är lite orolig för att den blir en algröra

Mina pälsalger satte sig på min sån mossa och så var det bara att slänga den tillslut. Funkade fint sålänge det bara var toffsalger i karet iaf.

Trådalgerna gillade mossan också, men i det karet rensade amanoräkorna bort alla alger så det löste sig så.
 
Mina pälsalger satte sig på min sån mossa och så var det bara att slänga den tillslut. Funkade fint sålänge det bara var toffsalger i karet iaf.

Trådalgerna gillade mossan också, men i det karet rensade amanoräkorna bort alla alger så det löste sig så.
Käkar räckor alger?
Har funderat på att skaffa räkor men hur funkar det med fiskarna?
 
Käkar räckor alger?
Har funderat på att skaffa räkor men hur funkar det med fiskarna?
Gud ja! Jag har bara haft amanoräkor, de blir lite större och effektivare algätare har jag aldrig varit med om! De har gjort ett jättejobb i det karet jag har dem i, och fortsätter att hålla efter algerna väldigt bra!

Sålänge fiskarna inte är så stora att räkorna går in i munnen på fiskarna så funkar de väldigt bravtillsammans.
 
Gud ja! Jag har bara haft amanoräkor, de blir lite större och effektivare algätare har jag aldrig varit med om! De har gjort ett jättejobb i det karet jag har dem i, och fortsätter att hålla efter algerna väldigt bra!

Sålänge fiskarna inte är så stora att räkorna går in i munnen på fiskarna så funkar de väldigt bravtillsammans.
Då kanske jag skulle satsa på något sådant. Är Amano de enklaste eller finns det andra lämpliga? Har fredliga fiskar i form av drottningrasbora, metallpansarmal och ancistrus.
 
Jaha, herre jösses... flyttade över sista "decemberynglen" till yngelakvariet härom dagen och två dagar efter var det ett gäng nya yngel i det stora igen... :D

Facebook är ju jobbigt att försöka göra annonser, då man inte får handla med djur... :p så jag får väl klistra upp lappar i portuppgångarna härom kring... och lägga in en blocketannons. :D För det här kommer inte fungera nån längre tid...

Så är det att ha guppies! Jag hade flera hundra när det var som värst :eek: Sorterade upp dem sen, honorna för sig, hanarna för sig. Och såg till att flytta ynglena så fort de bekände färg sen. Sålde aldrig några, men har sen dess aldrig haft honor och hanar tillsammans, haha.

Är honorna väl befruktade så fortsätter de att föda yngel livet ut, så det tar lång tid innan man fått stopp på yngelproduktionen.

Då kanske jag skulle satsa på något sådant. Är Amano de enklaste eller finns det andra lämpliga? Har fredliga fiskar i form av drottningrasbora, metallpansarmal och ancistrus.

Då skulle det def funka med Amano hos dig. Amano är enkla, när det gäller att få bort just trådalger är de effektivast vad jag vet + att de som sagt tar allt annat också. De förökar sig inte heller (larverna måste dras upp i saltvatten för att överleva) så man slipper räkinvasion om det är oönskat. De blir ca 6 år gamla. Honorna är ca 5 cm. Hanarna är hälften så stora bara.

Det enda minuset med amano är väl att de inte har så rolig färg. Är det något man vill ha så är kanske körsbärsräkor ett alternativ, de är också väldigt enkla räkor, förökar sig glatt ( men har man fisk som käkar räklingar så behöver det ju inte bli ett problem) De finns i massa knalliga färger, tex: rött, blått, orange, gul, grön!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp