Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mår mina fiskar verkligen bra av att leka så ofta som det gör? Sedan typ 3 veckor tillbaka så leker mina pansarmalar i snitt varannan dag. Ibland är det två på raken och ett par dagar mellan men vanligen varannan. Hittills är all romen bom då jag misstänker att de hanar jag köpte sist inte är könsmogna än och det har visat sig att det jag trodde var en hane är en hona. Jag har alltså inte hundratals små pansarmalsyngel men snart kommer mitt kar se ut typ som yngelkaret @IngelaH har till sina guppys
De ser ut att må bra men det känns som att så tät lek borde slita på dem
Jag oroar mig också över tät lek med mina piskstjärtar, tänker också att det borde slita onödigt mkt på dem, hanen tar tex hand om äggen och äter inte ens under denna tiden.

Jag försöker undvika sådant som stimulerar lek.

Så du skulle ju kunna kolla upp vad som lättast sätter igång leken och försöka undvika att det blir så? Typ; inte mata med så mkt fryst/levande. Undvika stora vattenbyten. Låta temperaturen ligga i det övre spannet av vad arten trivs med och se till att temperaturen inte sjunker under vb.
 
Jag oroar mig också över tät lek med mina piskstjärtar, tänker också att det borde slita onödigt mkt på dem, hanen tar tex hand om äggen och äter inte ens under denna tiden.

Jag försöker undvika sådant som stimulerar lek.

Så du skulle ju kunna kolla upp vad som lättast sätter igång leken och försöka undvika att det blir så? Typ; inte mata med så mkt fryst/levande. Undvika stora vattenbyten. Låta temperaturen ligga i det övre spannet av vad arten trivs med och se till att temperaturen inte sjunker under vb.
Jag ger fryst typ vara tredje dag men det är rasbororna som äter upp det (svart mygg). Vid vattenbyte så tar jag lite varmare vatten än i akvariet för att inte pressa fram lek. Helt ärligt så vet jag inte vad jag gör för "fel" för jag gör inget av det som ska stimulera leken hos dem.
 
Jag ger fryst typ vara tredje dag men det är rasbororna som äter upp det (svart mygg). Vid vattenbyte så tar jag lite varmare vatten än i akvariet för att inte pressa fram lek. Helt ärligt så vet jag inte vad jag gör för "fel" för jag gör inget av det som ska stimulera leken hos dem.
Attans då! Mina är också ostoppbara i perioder känns det som, då är det inte mer än att fortsätta att inte stimulera dem och vänta ut det tills de lugnar ner sig. Förhoppningsvis slutar de leka så frenetiskt.

Sen så tror jag inte det är ett jättejätteproblem för dem att de leker ofta egentligen. Är de i god form och mår bra i övrigt så kan jag bara tänka mig att livslängden kanske blir lite kortare i slutändan. Ungefär som när man har det varmare och matar mer (kortare liv) vs kallare och matar mindre (längre liv). Men fisken tycker säkert ett liv fullt med god mat är trevligare,om de måste välja antingen eller liksom!
 
Beklagar förlusten! :cry: Ibland kan små malar gömma sig väldigt bra, så med lite tur kanske den kommer fram? Jag har iofs tom svårt att hitta Sayid ibland... han gör sig på ngt sätt osynlig trots sina 40 cm...

Nu vet jag inte alls hur högt du fyllde upp karet men många malar vill ha väl syresatt vatten och behöver dessutom ha möjlighet att kunna ta luft från ytan, så man bör lämna en luftspalt mellan ytan och täckglaset, annars kan de få syrebrist och drunkna (eller hoppa ur karet i panik). De sväljer luft och tar upp syre via tarmarna. Är de uppe och tar luft hela tiden är det med stor sannorlikhet syrebrist i karet dock. Ville bara påpeka det ifall du inte visste det.

Har man arter (eller individer) där det finns risk för smitning behöver man se till att de inte har möjlighet till det genom att täcka över t.ex matningshålet också. Räcker med att bara lägga vad som helst över om det handlar om mindre fisk. För att stoppa större smitarfiskar kan det behövas både tejp och tegelstenar...

Mina malar slår i nosen om jag inte har en rejäl spalt med luft till dem :( Skulle jag fylla upp karet hela vägen så hade jag antingen inte haft några täckglas kvar eller ännu värre... inga malar kvar :cry:
Vi har ett högt kupigt lock som hänger ihop med lamparmaturen som ger 7-10 cm luft upp även när akvariet är fyllt upp till ramkanten. Det är ram runt om så upp till ramen, 2 cm upp till kanten på akvariet och så kupigt lock, 5-7 cm till tror jag. Gångjärn på front och bakhalva som lyfter och matar eller städar. (sedan har jag iofs aldrig sett våra pansarmalar hoppa upp och andats så jag vet ju inte, visste inte de höll på så.)
 
Vi har ett högt kupigt lock som hänger ihop med lamparmaturen som ger 7-10 cm luft upp även när akvariet är fyllt upp till ramkanten. Det är ram runt om så upp till ramen, 2 cm upp till kanten på akvariet och så kupigt lock, 5-7 cm till tror jag. Gångjärn på front och bakhalva som lyfter och matar eller städar. (sedan har jag iofs aldrig sett våra pansarmalar hoppa upp och andats så jag vet ju inte, visste inte de höll på så.)
Sådana lock är ju käcka!

Ju bättre syresatt vatten man har, desto mindre behöver malarna tarmandas så då ser man det ju inte alltid. De brukar bara simma upp snabbt, sticka upp munnen över ytan och simma ner igen - så det går fort! :)
 
Sådana lock är ju käcka!

Ju bättre syresatt vatten man har, desto mindre behöver malarna tarmandas så då ser man det ju inte alltid. De brukar bara simma upp snabbt, sticka upp munnen över ytan och simma ner igen - så det går fort! :)
Ah, vi har så stark pump att sanden inte ens ligger kvar :cautious: på plats.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och nu leker de igen :arghh:

Den glada nyheten är att den där pansarmalen som jag trodde var död före jul och sedan trodde jag såg en gång varpå den var borta igen så jag ifrågasatte om jag sett den har nu visat sig. Häromdagen så såg jag den med ett sår på sidan typ mitt i natten så lät det vara. Dagen efter vara såret mindre och nu har den för första gången på länge visat sig korta stunder. Bestämde mig ju den där natten för att ta bort den men nu får den några dagar till iom att den verkar må bättre. Jisses så bra de kan gömma sig när man inte vet om man har 2 eller 3 på en månad (ja nu är de iofs 8 men 5 är nyköpta i januari och mycket mindre)
 
Och nu leker de igen :arghh:

Den glada nyheten är att den där pansarmalen som jag trodde var död före jul och sedan trodde jag såg en gång varpå den var borta igen så jag ifrågasatte om jag sett den har nu visat sig. Häromdagen så såg jag den med ett sår på sidan typ mitt i natten så lät det vara. Dagen efter vara såret mindre och nu har den för första gången på länge visat sig korta stunder. Bestämde mig ju den där natten för att ta bort den men nu får den några dagar till iom att den verkar må bättre. Jisses så bra de kan gömma sig när man inte vet om man har 2 eller 3 på en månad (ja nu är de iofs 8 men 5 är nyköpta i januari och mycket mindre)
Hoppas det inte är hane, så det blir strid på liv o död, pga snygga brudar... :(
 
Gurka är utdelad och ancistrus-killarna tuggar loss. Citronen har blivit så ståtlig och mustaschprydd!

Guldmollyn däremot har utvecklats till akvariets mobbare, den jagar cikliderna och mopsar till och med mot den gamla eldstjärten. Jag funderar på om det är bra med några mollys till så att de kan bilda ett litet stim, eller om jag isf bara köper på mig en siciliansk mollymaffia?

Cikliderna tar det hela med ro, men det är lite jobbigt att bli nypt i fenorna med jämna mellanrum så de hänger en del inne i växterna.
 
Fredagsmys.
 

Bifogade filer

  • 0CADD738-FFF3-403A-9B6A-7D87DF0FD62D.jpeg
    0CADD738-FFF3-403A-9B6A-7D87DF0FD62D.jpeg
    354,1 KB · Visningar: 48
Ska hinna städa mitt 200a innan Akvariehelgen börjar, digitalt. I år får de köra Akvariehelgen digitalt pga coronan... Så ingen stor träff i mars...:cry::cry::cry:
Ikväll är det Jim Cumming som föreläser, om Madagaskar ciklider.
Han föreläste även på "våran" Akvariehelg 2019
 
Sådana lock är ju käcka!

Ju bättre syresatt vatten man har, desto mindre behöver malarna tarmandas så då ser man det ju inte alltid. De brukar bara simma upp snabbt, sticka upp munnen över ytan och simma ner igen - så det går fort! :)
Nu stannade pumpen i natt, så nu har jag sett det... gulligt! men oroande. Vi får nog igång den snart.
 
Nu stannade pumpen i natt, så nu har jag sett det... gulligt! men oroande. Vi får nog igång den snart.
Sedär! Ja, hoppas ni får igång pumpen igen! Tycker det är skönt med fiskar som har alternativet att tarmandas i sådana lägen, det blir inte akut på samma sätt när sånt händer.

Så gölliga 😍 Någon sorts pansarmal har fått flytta in (och några ancistrus) efter att ottosarna tyvärr bara dö🤔
Visa bifogad fil 63878
(de är fler än 2)
Jättesöta! :love: Ser ut som C. Julii tycker jag? :)
 
Sedär! Ja, hoppas ni får igång pumpen igen! Tycker det är skönt med fiskar som har alternativet att tarmandas i sådana lägen, det blir inte akut på samma sätt när sånt händer.


Jättesöta! :love: Ser ut som C. Julii tycker jag? :)
Jo det kändes ju lugnande! Vi rensade ur den och nu är den igång igen. Dessutom var det ändå malpopulationen som jag var mest orolig över (pansarmalar, ancistrus och stor grenmal), tror gröna neontetror och guppies har högre tålighet för stilla vatten.

De surar lite för att växterna är i vägen så de inte kan surfa i strömmen, måste klippa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp